Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijat siirretään asumistuelta takaisin asumislisälle

Vierailija
16.04.2024 |

Sehän on se joku noin 200euroa/kk? Miten tämä tulee vaikuttamaan asumisiin? Jos on ollut vuokra vaikka 800e/kk niin kuinka paljon enemmän tulee maksettavaksi muutoksen jälkeen? Satasia? Jotenkin kuulostaa niin isolta muutokselta, että saattaa aiheuttaa melkoisen muuttorumban. 

Kommentit (295)

Vierailija
121/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisuni on muuttaa huomattavasti halvempaan maahan niin on varaa opiskellessa asuakin jossain ja syödä jotain. 

Vierailija
122/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös opiskelu tapahdu nykyään etänä. Ei kaikkien opiskelijoiden tartte niihin keskustoihin tunkea.

Ei kaikki opiskelijat haluakaan keskustaan! Itselleni keskusta oli vihonviimeisin paikka johon halusin,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kato kun kermaperseet ajattelee että ei voi tehdä työtä 

a) pitää herätä aamulla

b) ei oo kivaa se työ

c) ei voi karata festareille kun huvittaa 

jne 

Kermaperseet ne tässä tuppukylässä töihin pääsee kun mamma ja pappa suhteilla duuneja hankkii. 

Vierailija
124/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan totta, että leikkauksia on nyt kohdistunut opiskelijoihin. Mutta heillä on ollut viime vuosina paljon isommat tuet kuin opiskelijoilla oli ennen, joten tämä on vain paluu entiseen. Välissä on vietetty kulutusjuhlaa, johon Sulmella ei ole ollut varaa.

Oma lapseni on juuri aloittamassa opinnot ja tiedän, ettei niillä tuilla juhlita. Siksi olen ehdottanut, että hän voisi asua kotona vielä ha opiskella päätoimisesti, voi muuttaa pois sitten, kun on saanut jonkin kunnon työpaikan opintojen ohella. Ja silloinkin aion tukea häntä rahallisesti.

Minusta nykyään ei ole tarpeeksi muistettu, että vanhemmillakin on vastuuta opiskelevan lapsen elannosta. Kaiken ei kuulu olla yhteiskunnan ja verinmaksajien vastuulla, perheen vastuuta pitäisi korostaa enemmän. On toki hyvin köyhiä perheitäkin, mutta valtaosalla on oikeasti kyllä varaa tukea opiskelevaa nuortaan.

Mitähä

Ne nuoret asuu vanhempiensa kanssa ja opiskelupaikka valitaan sen mukaan. 

Vierailija
125/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun asumislisä viimeksi oli, se oli 80 prossaa vuokrasta, kuitenkin maksimissaan joku 200 euroa. Kuvittelisin sen nyt nousevan 250-300 euroon, mutta loppu on maksettava lainasta/opintorahasta/duunilla.

Se on oikein. Niin se pitääkin olla. Jos tekee mieli larpata työssäkäyvää massipäällikköä opiskelijana, senkun maksaa puuttuvan osan ihan itse. Ei ole mitään ongelmaa. Ne todellakin piirtää kellä on liitua. Jos opiskelijan porukoilla on massia päällä ja kersalleen maksavat loihakat asumiset, niin se on voi voi jos demariutopiassa ei kaikilla ole massipäällikkö-porukoita. Se on elämää ja realismia. Aivan turha ulista, olisivat voineet ne perseaukisen opiskelijan perseaukiset porukatkin mennä esim. TÖIHIN sieltä kelan tukilunkalta, niin olisi omillekin kersoille rahaa maksaa väljät asumiset. Mutta ei, kaljan/siiderin kittaus ja kelan rahoilla loisiminen työttömänä oli

Mitäh? Kyllä mun vanhemmat teki töitä. Ei saaneet tukia, ei mitään, paitsi lapsilisän. Eikä todellakaan ryypänneet Kelan eikä muiden rahoilla. Ihan pöyristyttävää tekstiä. Kun opiskelin, olivat jo eläkkeellä ja pian toinen kuolikin.

Vierailija
126/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljenpoika opiskelee samassa kaupungissa kuin missä mulla on sijoitusasunto.  Asunnossa on ollut pitkäaikainen hyvä vuokralainen.  Yli 75v leskimies.  Asui siinä aikoinaan vaimonsa kanssa,  mutta nyt yksin.  En millään haluaisi irtisanoa vuokrasopimusta, mutta varmaan pakko,  koska asunto tarvitaan veljenpojalle.  Hänelle vuokraan pelkällä yhtiövastikkeella.  Veri on vettä sakeampaa vai miten se meni.  En vaan tiedä,  miten ilmoittaisin asian vanhukselle.  

Mahtaako veljenpoika olla niin läheinen, että vuokralaisen voi irtisanoa omaan käyttöön ottamisen perusteella?

Vierailija
127/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuppukylissäkin töitä on, mutta kaikki nuoret eivät vain halua tehdä niitä. Hoitoalalla on valtava työvoimapula. Vanhainkodit ottavat varmasti siivoojia mielellään. Päiväkoteihin tarvitaan sijaisia. Tarvitaan nurmikon leikkaajia, postikantajia, jäätelönmyyjiä, puhelinmyyjiä, kassoja, manskanpoimijoita, tarjoilijoita, kokkeja, hotellisiivoojia. Isoissa tuotantolaitoksissa tarvitaan kesätyöntekijöitä. Huvipuistoihin, uimakouluihin, nuorten kesäleireille tarvitaan työntekijöitä. Seurakunta palkkaa kesäoppaita ja nurmikon leikkaajia. Urheiluseurat palkkaavat nuoria kerhotoimintaan. Puutarhoille ja maatiloille palkataan kesäapulaisia.

Nuori voi toimia yrittäjänä myös itse. Voit hoitaa naapurin lapsia, ulkoiluttaa naapurin koiraa, hakea vanhukselle kauppatavarat pientä korvausta vastaan, kerätä pulloja, poimia mustikoita ja sieniä, ajaa ihmisten nurmikoita korvausta vastaan. Talviaikaan voi aurata lumia tai antaa tukiopetusta vaikkapa tutulle alakoululaiselle. 

Vierailija
128/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tulee tippumaan opiskellessa siis toimeentulotuella. Joo, laina pitää ensin nostaa, mutta sen päälle voi saada sitten toimeentulotukea jos rahat eivät riitä, varsinkin jos yhtään on esim. kalliita lääkekuluja.

Vierailija
129/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelua varten ei voi säästää? Jos opinnot on kotipaikkakunnalla niin asuu kotona niin kauan kun pystyy ja säästää osa-aikatyöllä/kesätöillä rahaa itsenäistä elämää varten. En kestä tätä mentaliteettia että on kiire aikuistua eli päästä asumaan tuilla ja lainalla.  

Esim minun tapauksessa vanhemmat valitsivat asuinpaikaksi tuppukylän. Ei siellä ollut mitään töitä lukioikäiselle eikä sieltä käsin myöskään käyty missään yliopistolla opiskelemassa, vaan oli muutettava opintojen perässä.

Aina jotenkin automaattisesti oletetaan, että kaikki asuu isoissa kaupungeissa joissa töitä ja opintomahdollisuuksia riittää ja voi asustella kotona.

Mun nuoruudessa tuppukylillä tienattiin kesäisin metsänistuksella ja marjojenpoiminnalla. 

Vierailija
130/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veljenpoika opiskelee samassa kaupungissa kuin missä mulla on sijoitusasunto.  Asunnossa on ollut pitkäaikainen hyvä vuokralainen.  Yli 75v leskimies.  Asui siinä aikoinaan vaimonsa kanssa,  mutta nyt yksin.  En millään haluaisi irtisanoa vuokrasopimusta, mutta varmaan pakko,  koska asunto tarvitaan veljenpojalle.  Hänelle vuokraan pelkällä yhtiövastikkeella.  Veri on vettä sakeampaa vai miten se meni.  En vaan tiedä,  miten ilmoittaisin asian vanhukselle.  

Tämä ei välttämättä onnistu. Vuokrasopimuksen voi irtisanoa vain jos otat asunnon omaan käyttöösi ja sinulla ei ole muuta asuntoa. Muuten sen voi riitauttaa ja leskimies jatkaa asumistaan.

Vierailija
131/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha on jo leikattu ja asumislisää ei makseta kesältä.

Käytännössä opiskelijan tuloihin tulee valtava leikkaus. Uskomatonta, että itse sain paremmat tuet opiskellessani vuosituhannen vaihteessa vaikka hinnat on nousseet älyttömästi sen jälkeen.

Opintorahaa voidaan nostaa takaisin. Itse sain tukia 2016 n.500€/kk (asumislisä n.200€ ja opintoraha n.300€). Veljeni saa tällä hetkellä opiskellessa yli 700€ tukia, taitaa olla lähempänä 800€/kk.

Itse asuin solussa ja rahaa riitti ruokaan, veli joutuu ottamaan lainaa rahoittaakseen yksiössä asumisen ja että riittää rahaa ruokaan.

Hänen kannattaa asua yksiössä, koska solussa asuessa asumistuki putoaa reilusti ja käyttöön jää saman verran rahaa kuin yksiössä asuessa.

Vierailija
132/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin kanssa näin reilusti aikuisena että kai se on pakko lähteä opiskelemaan kun pää ei kestä te-toimistoa. No nyt se mahdollisuus meni kyllä täysin. Tällä hetkellä luotto työkkäriin on nolla joten opiskelu työttömyysetuudella ei käy. Sairasloma jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi.

No tämäpä juuri. Pakko olisi jatko-opiskella jos joskus haluaisi töitä, mutta kaikkien näiden heikennysten takia ei nyt tosiaankaan ole varaa kun aiemminkin olisi ollut heikkoa. Työkkärin kyykytettävänä olokin on ihan älytöntä kun kunnalla on kiire pakottaa pilipalitoimintaan etteivät joudu maksamaan jotain sakkoja. Mutta edistääkö se pilipalitoiminta työttömän työllistämistä? No ei tietenkään. Ihan sairasta kyykytystä se on.

No jep. Se siittä, kai näiden mielestä on sitten parempi, että ihmiset pysyy työttöminä.

Vierailija
133/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisuni on muuttaa huomattavasti halvempaan maahan niin on varaa opiskellessa asuakin jossain ja syödä jotain. 

Muissa maissa on pienemmät tuet kuin Suomessa.

Vierailija
134/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuppukylissäkin töitä on, mutta kaikki nuoret eivät vain halua tehdä niitä. Hoitoalalla on valtava työvoimapula. Vanhainkodit ottavat varmasti siivoojia mielellään. Päiväkoteihin tarvitaan sijaisia. Tarvitaan nurmikon leikkaajia, postikantajia, jäätelönmyyjiä, puhelinmyyjiä, kassoja, manskanpoimijoita, tarjoilijoita, kokkeja, hotellisiivoojia. Isoissa tuotantolaitoksissa tarvitaan kesätyöntekijöitä. Huvipuistoihin, uimakouluihin, nuorten kesäleireille tarvitaan työntekijöitä. Seurakunta palkkaa kesäoppaita ja nurmikon leikkaajia. Urheiluseurat palkkaavat nuoria kerhotoimintaan. Puutarhoille ja maatiloille palkataan kesäapulaisia.

Nuori voi toimia yrittäjänä myös itse. Voit hoitaa naapurin lapsia, ulkoiluttaa naapurin koiraa, hakea vanhukselle kauppatavarat pientä korvausta vastaan, kerätä pulloja, poimia mustikoita ja sieniä, ajaa ihmisten nurmikoita korvausta vastaan. Talviaikaan voi aurata lumia tai antaa tukiopetusta vaikkapa tut

Hain nuorempana noihin kaikkiin, enkä päässyt. Puutarhoihin, pelloille, kassoille,myyjäksi, siivoamaan, lapsia hoitamaan, postia jakamaan...jne. Puhelinmyyjäksi pääsin, mutta palkkaa en koskaan siitä saanut. Lopulta pääsin mäkkäriin kolmen vuoden töiden hakemisen jälkeen kaverin avulla, joka oli siellä töissä. Enkä asunut edes tuppukylässä, et taida edes tietää mitä tuppukylä tarkoittaa. Kyselin myös kaduilta koiraa ulkoiluttavilta, ei mitään. Nuo lapsen hoitamiset, nurmikon leikkuut ym menevät tuttujen lapsille, tuntematonta nuorta ei palkkaa kukaan.

Vierailija
135/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solut takaisin.

Siihen on ihan syynsä miksei ihmiset halua asua noissa. Sekä Pk-seudulla että Turussa soluissa on ollut ludeongelmaa jo ties kuinka kauan, vaihto-oppilaat ties mistä persläpimaista aiheuttivat ongelman.

Vuokraisin perheasunnon soluksi järkevällä, tutulla kaveriporukalla.

Ei toimi käytännössä, koska hetken päästä joku kuitenkin muuttaa tyttö/poikaystävän kansa avoliittoon, toinen vaihtaa paikkakuntaa ja kolmas lähtee vaihto-oppilaaksi.

Vierailija
136/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin kanssa näin reilusti aikuisena että kai se on pakko lähteä opiskelemaan kun pää ei kestä te-toimistoa. No nyt se mahdollisuus meni kyllä täysin. Tällä hetkellä luotto työkkäriin on nolla joten opiskelu työttömyysetuudella ei käy. Sairasloma jäänee ainoaksi vaihtoehdoksi.

No tämäpä juuri. Pakko olisi jatko-opiskella jos joskus haluaisi töitä, mutta kaikkien näiden heikennysten takia ei nyt tosiaankaan ole varaa kun aiemminkin olisi ollut heikkoa. Työkkärin kyykytettävänä olokin on ihan älytöntä kun kunnalla on kiire pakottaa pilipalitoimintaan etteivät joudu maksamaan jotain sakkoja. Mutta edistääkö se pilipalitoiminta työttömän työllistämistä? No ei tietenkään. Ihan sairasta kyykytystä se on.

Pilipalitoiminta ei enää tulevaisuudessa poista sakkomaksua. Siinä onkin varmasti ainoa järkevä päätös tältä hallitukselta (jos se on jo mennyt läpi).

Epäilen tosin että jatkossa työttömiä siirretään keinolla millä hyvänsä toimeentulotuelle jos kunta sattuu olemaan sellainen että ei halua palkata 12kk palkkatöihin eikä maksaa sakkoa. Palkkatukikin kun ollaan romuttamassa ja tosiaan vuosi pitää tulevaisuudessa olla töissä jotta pääset näille huimille ansiosidonnaisille jotka saat kunnan aputöistä.

Vierailija
137/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako veljenpoika olla niin läheinen, että vuokralaisen voi irtisanoa omaan käyttöön ottamisen perusteella?

On. Veljenpoika oli aikoinaan meillä sijoitettuna muutaman vuoden ajan, kun äitinsä kuoli eikä veljestäni ollut huolehtimaan pojasta. Olen jo selvitellyt asiaa. 

Vierailija
138/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kato kun kermaperseet ajattelee että ei voi tehdä työtä 

a) pitää herätä aamulla

b) ei oo kivaa se työ

c) ei voi karata festareille kun huvittaa 

jne 

Kermaperseet ne tässä tuppukylässä töihin pääsee kun mamma ja pappa suhteilla duuneja hankkii. 

Ton takia en enää koskaan muuta pienelle paikkakunnalle, töiden saaminen ilman suhteita on käytännössä mahdotonta.

Vierailija
139/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laskin oikein niin nyt on saanut noilla spekseillä n.400e ja jatkossa n.200e. On kyllä kova leikkaus opiskelijabudjettiin. Sinänsä saattaa olla hyödyksikin kun lisää yhteisöllisyyttä. Rikkaat toki kustantavat jatkossakin lastensa yksiöt.

Minä en käsitä, mitä hemmetin hyvää kaltaisesi saastaiset jätteet näkevät siinä, että opiskelija pakotetaan asumaan tuntemattomien kanssa. Se ei ole yhteisöllisyyttä, se on kärsimystä. Itse jouduin tuollaisessa umpipaskassa solussa asumaan ensimmäisen vuoden ja se oli ihan helvettiä eikä opinnoista tullut yhtään mitään, ennen kuin siitä paskasta pääsi pois. Vihasin epäsäännölistä elämää viettäviä epäsiistejä pakkokämppäkavereitani. Ihan pohjattomasti. 

Vierailija
140/295 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha on jo leikattu ja asumislisää ei makseta kesältä.

Käytännössä opiskelijan tuloihin tulee valtava leikkaus. Uskomatonta, että itse sain paremmat tuet opiskellessani vuosituhannen vaihteessa vaikka hinnat on nousseet älyttömästi sen jälkeen.

Opintorahaa voidaan nostaa takaisin. Itse sain tukia 2016 n.500€/kk (asumislisä n.200€ ja opintoraha n.300€). Veljeni saa tällä hetkellä opiskellessa yli 700€ tukia, taitaa olla lähempänä 800€/kk.

Itse asuin solussa ja rahaa riitti ruokaan, veli joutuu ottamaan lainaa rahoittaakseen yksiössä asumisen ja että riittää rahaa ruokaan.

Hänen kannattaa asua yksiössä, koska solussa asuessa asumistuki putoaa reilusti ja käyttöön jää saman verran rahaa kuin yksiössä asuessa.

Eikö kukaan opiskelija käy enää töissä? Jos tukia saa melkein 800€ kuussa ja siihen päälle tekee vaikka yhden tai kaksi työvuoroa viikossa niin pärjää enemmän kuin hyvin, ei tarvitse ottaa lainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän