Opiskelijat siirretään asumistuelta takaisin asumislisälle
Sehän on se joku noin 200euroa/kk? Miten tämä tulee vaikuttamaan asumisiin? Jos on ollut vuokra vaikka 800e/kk niin kuinka paljon enemmän tulee maksettavaksi muutoksen jälkeen? Satasia? Jotenkin kuulostaa niin isolta muutokselta, että saattaa aiheuttaa melkoisen muuttorumban.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tulee tippumaan opiskellessa siis toimeentulotuella. Joo, laina pitää ensin nostaa, mutta sen päälle voi saada sitten toimeentulotukea jos rahat eivät riitä, varsinkin jos yhtään on esim. kalliita lääkekuluja.
Kannattaa paskoa luottotiedot ennen opiskelemaan menoa. Kun ei saa lainaa, niin saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tulee tippumaan opiskellessa siis toimeentulotuella. Joo, laina pitää ensin nostaa, mutta sen päälle voi saada sitten toimeentulotukea jos rahat eivät riitä, varsinkin jos yhtään on esim. kalliita lääkekuluja.
Kannattaa paskoa luottotiedot ennen opiskelemaan menoa. Kun ei saa lainaa, niin saa toimeentulotukea.
Ei taida toimia nykyisin. Muistaakseni tuli muutos jo joitakin aikoja sitten että luottotietojen menetys ei estä opintolainna saantia. Tukittiin tuokin porsaanreikä vaikka en usko että sitä kovinkaan moni hyödynti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kato kun kermaperseet ajattelee että ei voi tehdä työtä
a) pitää herätä aamulla
b) ei oo kivaa se työ
c) ei voi karata festareille kun huvittaa
jne
Kermaperseet ne tässä tuppukylässä töihin pääsee kun mamma ja pappa suhteilla duuneja hankkii.
Ton takia en enää koskaan muuta pienelle paikkakunnalle, töiden saaminen ilman suhteita on käytännössä mahdotonta.
Suomalainen palkkaa mieluummin vieraan, kuin naapurin menikan, eli paremmin sinä töitä saat, jos sinua ei tunneta.
Miten niin 'ei käy enää töissä'? Onko koskaan käynyt? Ei ainakaan minun opiskeluaikoinani, toisen asteen koulutuksessa, yksikään samalla luokalla minun kanssani olleista ollut töissä.
Ei tietenkään. Opiskelu on opiskelijan työtä, ja jos haluaa saada opinnot suoritettua niin sitten olisi parasta keskittyä siihen opiskeluun. Ei kukaan jaksa jotain neljäntoistatunnin työpäivää (opiskelu + matkat + ja vielä osaaikatyö päälle), väistämättä tuossa opiskelu kärsii.
Kesätyöt sitten toki erikseen, mutta ei niitäkään kaikki tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) pitää herätä aamulla
b) ei oo kivaa se työ
jne
Kermaperseet ne tässä tuppukylässä töihin pääsee kun mamma ja pappa suhteilla duuneja hankkii.
Ton takia en enää koskaan muuta pienelle paikkakunnalle, töiden saaminen ilman suhteita on käytännössä mahdotonta.
Suomalainen palkkaa mieluummin vieraan, kuin naapurin menikan, eli paremmin sinä töitä saat, jos sinua ei tunneta.
Höpöhöpö. Vaikka hakuaikakin oli jo mennyt niin työntekijän lapsi palkattiin heti kun huomattiin se virhe että ei oltu tajuttu kenen lapsi on kyseessä. Lapsi itse ei tajunnut että jos ei tiedetä kuka olet niin et pääse.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin 'ei käy enää töissä'? Onko koskaan käynyt? Ei ainakaan minun opiskeluaikoinani, toisen asteen koulutuksessa, yksikään samalla luokalla minun kanssani olleista ollut töissä.
Ei tietenkään. Opiskelu on opiskelijan työtä, ja jos haluaa saada opinnot suoritettua niin sitten olisi parasta keskittyä siihen opiskeluun. Ei kukaan jaksa jotain neljäntoistatunnin työpäivää (opiskelu + matkat + ja vielä osaaikatyö päälle), väistämättä tuossa opiskelu kärsii.Kesätyöt sitten toki erikseen, mutta ei niitäkään kaikki tehneet.
Itse aloitin yliopisto-opinnot vuonna 2005 ja jokainen teki jotain töitä opintojen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Opiskelu on opiskelijan työtä, ja jos haluaa saada opinnot suoritettua niin sitten olisi parasta keskittyä siihen opiskeluun. Ei kukaan jaksa jotain neljäntoistatunnin työpäivää (opiskelu + matkat + ja vielä osaaikatyö päälle), väistämättä tuossa opiskelu kärsii.Kesätyöt sitten toki erikseen, mutta ei niitäkään kaikki tehneet.
Itse aloitin yliopisto-opinnot vuonna 2005 ja jokainen teki jotain töitä opintojen ohessa.
Varmaan osaat lukea sanat "toisen asteen koulutuksessa" josta lainaamassasi viestissä puhuttiin?
Esimerkiksi HOAS on rempannut soluasuntoja perheasunnoiksi ja uusiin rakennetaan pääsääntöisesti vain yksiöitä. Jäävät tyhjilleen?
Miten se toimii, jos on opintotukikuukaudet jo kulutettu? Saako sitten yleistä asumistukea vai eikö saa enää mitään tukea?
Tuppukylissä on työpaikkoja, mutta tietysti niihinkin valitaan aina parhaat. Eli ketkä ovat asiallisen, rehellisen ja ahkeran oloisia. Monesti sen näkee päältä päin aika nopeasti. Jos laahustaa kädet taskussa, äidin kanssa kysymään työpaikkaa, niin voi olla ettei irtoa. Ei irtoa välttämättä kaupungistakaan.
Itse olen saanut tuppukylistä kyllä helpommin töitä kuin kaupungista ja ilman mitään suhteita. Suuremmissa opiskelijakaupungeissa on toki työpaikkoja, mutta myös paljon muitakin opiskelijoita. Joten en nyt sanoisi, että jostain suuresta opiskelukaupungista sen kesätyön löytäminen olisi välttämättä yhtään helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan ei kuulu asua missään 800€/kk asunnossa yhteiskunnan piikkiin.
Sehän on ollut aivan sama onko vuokra ollut 500 vai 800 e / kk, koska tukea on saanut maksimissaa 80 % enimmäis asuinkuluista. Katto on ollut esim. helsingissä se 500 e/ kk yhden henkilön taloudelta eli tukea on saanut maksimissaan 0,8 x 500 e = 400 e. Loppu on pitänyt maksaa itse olipa vuokra mitä tahansa yli 500 euron.
Vierailija kirjoitti:
Miten se toimii, jos on opintotukikuukaudet jo kulutettu? Saako sitten yleistä asumistukea vai eikö saa enää mitään tukea?
Saa yleistä asumistukea, ja se juoksee myös kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene nykyään noin. Valtion takaaman opintolainan saa aina. mikäli haluaa opiskella toimeentulo tuella niin on pitänyt käyttää kaikki opintotukikuukautensa ja nostaa laina tappiin. Sitten kelaa maksaa kauhean kuittirumban jälkeen toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan osaat lukea sanat "toisen asteen koulutuksessa" josta lainaamassasi viestissä puhuttiin?
Ehkä olisi kannattanut käydä siellä luennoilla työssäkäynnin sijaan- olisi voinut kehittää luetunymmärtämisen kykyä.
Tuppukylissä on helpompi löytää töitä kun isoissa kaupungeissa. Tuppukylissä aina joku sukulainen tai tuttu tietää jonkun joka olisi apupoikaa/-tyttöä vailla. Onko se suhteilla pääsyä? Ehkä, mutta se just on pienten kylien etu.
Tietysti jos vanhemmat on ne Tuula ja Reijo sieltä kunnan vuokrakasarmista, joilla on maine työn vieroksujina, niin sitten tietysti voi olla hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) pitää herätä aamulla
b) ei oo kivaa se työ
jne
Itselläni ei ollut mitään suhteita, mutta aina sain kesätöitä. 2010-2015, aina yläaste-ikäisestä lukiolaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuppukylissä on työpaikkoja, mutta tietysti niihinkin valitaan aina parhaat. Eli ketkä ovat asiallisen, rehellisen ja ahkeran oloisia. Monesti sen näkee päältä päin aika nopeasti. Jos laahustaa kädet taskussa, äidin kanssa kysymään työpaikkaa, niin voi olla ettei irtoa. Ei irtoa välttämättä kaupungistakaan.
Itse olen saanut tuppukylistä kyllä helpommin töitä kuin kaupungista ja ilman mitään suhteita. Suuremmissa opiskelijakaupungeissa on toki työpaikkoja, mutta myös paljon muitakin opiskelijoita. Joten en nyt sanoisi, että jostain suuresta opiskelukaupungista sen kesätyön löytäminen olisi välttämättä yhtään helpompaa.
Esimerkiksi kaupan kassoista on pulaa juurikin tuppukylissä, pk-seudulla niihin töihin on satoja hakijoita. Eli opiskelijoiden kannattaa hakea kesätöihin maakuntiin. Jos on kotoisin jostain pikkukunnasta, niin sitten voi helpostikin hakea sieltä kotisedulta myös kesätyötä ja vaikka asua ilmaiseksi lapsuudenkodissa.
Voi lisätä myös halua pariutua ja muuttaa yhteen toisen kanssa. Paluu vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuppukylissäkin töitä on, mutta kaikki nuoret eivät vain halua tehdä niitä. Hoitoalalla on valtava työvoimapula. Vanhainkodit ottavat varmasti siivoojia mielellään. Päiväkoteihin tarvitaan sijaisia. Tarvitaan nurmikon leikkaajia, postikantajia, jäätelönmyyjiä, puhelinmyyjiä, kassoja, manskanpoimijoita, tarjoilijoita, kokkeja, hotellisiivoojia. Isoissa tuotantolaitoksissa tarvitaan kesätyöntekijöitä. Huvipuistoihin, uimakouluihin, nuorten kesäleireille tarvitaan työntekijöitä. Seurakunta palkkaa kesäoppaita ja nurmikon leikkaajia. Urheiluseurat palkkaavat nuoria kerhotoimintaan. Puutarhoille ja maatiloille palkataan kesäapulaisia.
Nuori voi toimia yrittäjänä myös itse. Voit hoitaa naapurin lapsia, ulkoiluttaa naapurin koiraa, hakea vanhukselle kauppatavarat pientä korvausta vastaan, kerätä pulloja, poimia mustikoita ja sieniä, ajaa ihmisten nurmikoita korvausta vastaan. Talviaikaan
Tarjoilemaan oppii halutessaan. Lapsenlapsi ei ole päässyt kesätöihin, nyt on tulossa harjoittelemaan tarjoilijaksi. Minulle tuottaa tappiota, kun joudun kuskaamaan, mutta onpahan kesätyö ja ehkä oppii, että raha ei tule helpolla, eikä puhelimen sovelluksesta.
Päiväkodissa olin mutta työt siellä oli vähän sitä sun tätä kun lasten kanssa ei kuulemma tarvita apua. Seurakunnalle hain moneen kertaan mutta enpä päässyt. Kokiksi tarvitaan jo jotain ammattitaitoa ja korttiloisia ja tarjoilijakaan en taitaisi osata olla kun ei ole ollut rahaa käydä ravintoloissa. Mansikkatilat vähintään 20km päässä keskustasta joten auto on pakko olla. Tänä vuonna edes paikallinen puutarha ei ole hakenut ketään ja moni muukin firma on jättänyt haut välistä. YT katsos pukkaa.