Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vielä tänään vapaapäivä, huomenna alkaakin sitten taas työputki, kuusi työpäivää peräjälkeen. Näin pitkien vapaiden jälkeen jo valmiiksi kauhistuttaa, miten sitä jaksaa niin monta päivää putkeen töissä. :(

NapNapilta piti kysymäni, että millaista työtä teet? Minäkin haaveilen, että töissä voisi tehdä joskus jotain " omaa" , kuten surffata netissä, mutta eipä tuo meillä onnistu... Harmi.

Tarhaan pukemisesta, varmaan vaatetus riippuu paljolti tarhan lämpötilasta ja siitä, konttaileeko teidän neiti vielä vai käveleekö jo enimmäkseen. Lattia on varsinkin vanhemmissa rakennuksissa usein kylmä, joten konttaileva lapsi kaipaa vähän enemmän vaatetta, kuin kävelevä. Meillä on yleensä Matiaksella yllä body/paita, sukkahousut ja housut, mutta välillä ovat tarhassa ottaneet päällimmäiset housut pois, ja on pelkillä sukkiksilla. M on yleensä melkoinen kuuma-kalle, joten pärjää vähilläkin vaatteilla, vaikka nuohuaa koko ajan lattialla.

Meille suositeltiin ostamaan sisäkengät, ei mielellään tossuja vielä näin pienelle, sillä ne eivät tahdo pysyä vielä jalassa. Sisäkenkiä en ole kuitenkaan vielä ostanut, vaan meillä on Matiaksella tarhassa jarrusukat jalassa. Niitä pitivät parempana vaihtoehtona kuin tossuja. Tossut ovat kuulemma sitten isommalla lapsella hyvät. Tietty suositukset voi hyvinkin olla erit eri tarhoissa, joten varmistaahan asia kannattaa sitten tutustuessa.

On se vain hurjaa, että Open Ainokin on jo päässyt vellien makuun. Harmillista, ettei valmisvellit sopineetkaan pienelle. Itsellekin tuli mieleen, että voihan sitä velliä tehdä itsekin vauvan käyttämään maitoon. Maissijauhojahan saa kaupasta, joihin voi maissivelliä keitellä. Vähän tietenkin työläämpää sellainen touhu. Ja toki velliä voi tehdä esim. hedelmäsoseista tai vaikkapa itse keitellystä perunasta löystyttämällä reilulla maidolla. Jos itse keittelee pottua, kannattaa se muussata siivilän läpi, jolloin ei jää lainkaan kökkäreitä, jotka tukkisivat tuttiosan. Hyvinhän sitä oli painoa kuitenkin jo kertynyt, hyvästi jo neljä kiloa rikki! Hassua, miten toiset ovat jo syntyessään sen kokoisia, ja tuollaiset pienet kirput vasta kiinteitä aloitellessaan. Ope ainakin on saanut käyttää pitkään niitä ihanimpia pieniä vaatteita Ainolla! Meillä ne jouduttiin aivan liian nopeasti laittamaan pois... ;)

Vauvakuumeesta oli jälleen ollut puhetta. Minulla se vähän vaihtelee, nyt kun on taas päässyt tähän työn makuun, tuntuu ihan kivalta olla vähän töissäkin. Alunperin olin haaveillut 2-3 vuoden ikäerosta lapsille, joten periaatteessa ensi kesänä voisi ajatella jo uutta raskautta... Saa nyt nähdä, meillä kun on myös tämä asunto kriittinen tekijä. Asumme kaksiossa, jossa on tarkoitus asua ainakin tämän vuoden loppuun. Eli ehkä vähän täytyy venyttää tuota uutta vauvaprojektia vielä. Tänne kun ei hyvällä tahdollakaan enää toista vauvaa mahduteta!

Ihan uteliaisuudesta, jos sopii Kandilta kysäistä, minkä kokoisessa kaksiossa asustelette? Toivottavasti nyt muistin oikein, että Kandi kertoi kaksiossa asuvansa vielä ainakin pari vuotta... Meillä on 47,5 neliötä, ja välillä tuntuu todella ahtaalta, varsinkin nyt kun M liikkuu ja touhuaa ympäri huushollia! Toisaalta, onpahan nopeasti siivottu!

MiaMikillä oli onneksi vaunuasia selvinnyt. Melkoinen sotku kyllä pienestä asiasta. Olisivat voineet vähän nopeammin hoitaa tuollaisen asian Johannassa.

Karssulilla olikin ollut ihana lomamatka! Ai että olisi ihanaa käydä jossain reissussa! Ehkäpä ensi kesänä... :) Mitenkähän Pesukarhun reissu on sujunut? Siellä taitaa muuttokin olla ihan käsillä! Käyhän sinäkin kertomassa kuulumisia, jahka ennätät!

Täytyy taas mennä!

Kissankello ja M

Vierailija
2/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, että Matiaksellakin on sujunut hoidossa hyvin :)

NapNap, minunkin siellä työharjoittelupaikassa suositeltiin tälle kaikkein pienimmälle ihan kunnon ensiaskelkenkiä ja vasta myöhemmin niitä tossuja! Mutta nämäkin on ihan tarhakohtaisia. Taidettiin mekin ottaa tytöltä aina välillä kenkiä pois, kun kuka sitä nyt tykkää kengät jalassa koko ajan pyöriä :)

Osse, teillä menee kyllä kaikki kuviot ihan samaa rataa kuin meillä ;) Eli nää vierastamiset, nukahtamisongelmat, tissiraivarit sun muut. Mutta lohdutuksena voin sanoa, että meillä ainakin tähän mennessä kaikki menneet ohi ihan vain ajan kanssa. Nyt olikin edellisestä tissiraivarista pitkä tauko, mutta viime viikolla äiti-vauvajumpan jälkeen piti taas huutaa tissille ennenkuin suostui syömään :) Tähän hetkeen Ida on aika tyytyväinen tapaus myös vieraissa paikoissa, toisin kuin silloin kuukausi sitten Treen treffeillä :D Mutta ootappa vaan, kun huomenna tullaan kylään ;) Voi olla että väsyn iskiessä tulee hirviä poru...

Nyt on kuulkaas niin, että minä olen innostunut kestoilusta, päiväsaikaan! Raskauden aikana minua ei asia kiinnostanut pätkääkään ja en siitä mitään tajunnutkaan. Mutta nyt asia kiinnostaa, mutta en edelleenkään siitä mitään tajua :D Eli kertokaapa nyt jotain mulle mistä voisi aloittaa?? Mistä voi ostaa kestoja ja kuinka se homma oikein toimii? Mitä kaikkea sinne vaippaan tungetaan :)

Mua vaan mietityttää kestoilussa se, että tuo meitin neiti on edelleen sinappikone, kakka lentää 4-7 kertaa päivässä ja se on aikasta löysää tavaraa ;) Pysyykö se siellä vaipassa?

Kävin kurkkaamassa Aksun kuvia ja kyllä on taitava poika jo ja söpö kuin mikäkin :)

MiaMik ja Ida

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi, toiset ne on jo tarhassa, odotan kauhulla sitä että pitää lähteä takaisin töihin, onneksi siihen on vielä reilusti aikaa.

Hyvä Hyvä Miamik, hienoa että olet innostunut kestoilusta, mistäköhän minä sellaisen innostuksen saisin ???????

Olisiko täällä ketään halukasta lähtemään 8.2 vauvakinoon Hlesinkiin, siellä on samalla jotkut messut joista saa esitteitä ( siis roskaa ) ja jotain tuotenäytteitä mukaan ja sitten on leffan vuoro.

Olisi kiva saada seuraa ja samalla meitin likka pääsisi vähän haistelemaan Heltsingin ilmaa.

Niitä on muissakin kaupungeissa samaan aikaan joten voidaan sopia monet treffit samaan aikaan.

tuossapa linkki http://www.finnkino.fi/events/vauvakino/

Apua nyt ei ehi enempää kommentoimaan neiti vaatii taasen ruokaa !

AA ja Neiti

Vierailija
4/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitihän se vielä Iisalle onnittelut tulle sanomaan, kiva kun synnytyts sujui helposti !

Vierailija
5/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli en siis ostakaan tossuja vielä, täytyy kysästä sieltä päiväkodista että mikä on heidän käytäntö. Mä en ole kotonakaan sisällä kenkiä tytöllä pitänyt, jotkuthan sitä suosittelee että kengät jalkaan heti kun lapsi kävelee, mutta meidän tyttö menee ihan letkuksi kengät jalassa ja jalat rupee kääntymään sisäänpäin. Meno on siis tukevampaa sukat jalassa. Mutta jos päiväkodissa ovat sitä mieltä että mielummin kengät kuin sukat tai tossut, niin sitten käyn sellaiset ensiaskelkengät ostamassa. Mä olen tytölle jo kahdet kengät ostanut, Kuoman talvikengät ja sitten sellaiset punaiset muumi-nahkakengät. Onko muilla " isommilla" lapsilla jo kengät käytössä?

Siis toi tyttö tyhjentää kaikki mahdolliset laatikot mihin se vaan ylettyy! Koko ajan saa olla laittamassa tavaroita takaisin laatikoihin. Viime viikolla tyttö tunki kanin häkkiin keltaisia muistilappuja, tänään se oli tiputtanut sinne paketillisen nitojan niittejä! Täytyy varmaan laittaa noi " toimistotarvikkeet" Ylempään laatikkoon. Yksi päivä valitin mun äidille, kun mua rasittaa kun tyttö tyhjentää kaikki mahdolliset lipaston laatikot, niin äiti vaan katsoi mua ja sanoi että kyllä hän tietää, se on todella rasittavaa. Mun äidillä on siis neljä lasta...=)

Kissankello: Mä teen toimistohommia, laskutusta sun muuta. Joskus on " omaa aikaa" eli silloin kun ei jaksa tehdä mitään ja kukaan ei näe, niin voi vähän netissä surffailla=)

Multa on tältä erää vauvakinot ja babybiot ohi, joka arkipäivä kun menee töissä... Ikinä en ole niin paljoa käynyt leffassa kuin viime vuonna! Ja kaikista parasta siinä leffassa on se tuotekassi=) Mun mielestä Kinopalatsin tuotekassi oli aina parempi kuin Tennarin. Tennari vaan oli paikkana parempi, liikkuville lapsille hyvää tilaa siinä edessä, leluja järjestäjän puolesta, arvontoja ja sitten siellä salissa on piste, josta voi ostaa naposteltavaa ja juotavaa. Niin, ja vaipatkin on järjestäjän puolesta! Kannattaa kyllä mennä!

Käytiin äsken ulkoilemassa, kohta pitäisi jotain ruokaa laittaa, ja illalla salille.

NapNap + tyttö 10kk

Vierailija
6/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot kiitokset kaikille onnitteluista ja muista mukavista jutuista!

Kokeilenpa pikaisesti miltä tuntuu kirjoittaa tälle puolelle ja olla nyt vauvallinen enska.... hassu on koko ajatus vielä. Monta kertaa päivässä ihmettelen tuota ihanaa nyyttiä, että siinä se nyt sitten on ja tulee pysymäänkin jonkin aikaa...ihanaa ja pelottavaa. :)

Lueskelin viimeviikon pinoa läpi, kiva kun on niin eri vaiheessa meneviä vauvoja ja äitejä, joillakin ollaan jo hoitoon menossa ja toiset maistele kiinteitä. Täällä perässä on sikäli kiva tulla kun voi haistella teidän kokemuksia ja fiiliksiä monista asioista.

Pikkumilli muuten, mekin ollaan vielä vähän aikaa tamperelaisia, joten olisi ihan kiva treffata teitä kaikkia. Harmi vaan kun just tuli pakkaset niin ei viitsi vielä mennä ulos tuon pienen sintin kanssa. Mutta eiköhän se siitä hellitä ja kasvaakin vähän tämä vauveli. Muuten Milli, eikös aksua kutsuttu mahassa nimellä paco? kun muistan kuvia heti syntymän jälkeen, koska olin just silloin menyt oódottavien enskojen puolella, joten on tullut seurailtua teidän kehitystä mielenkiinnolla. Hassua, että sinä aikana kun olin raskaana niin aksu on oppinut vaikka mitä uusia taitoja!

Miten teillä muuten ihan näin pieninä nukuttiin? eli heti sairaalasta kotiin pääsyn jälkeen? Meidän vauva tuntuu nukkuvan aika paljon, heräilee 3-5 tunnin välein syömään, mutta joka päivä valveillaoloajat lisääntyy.

Ja tähän asti on nukahtanyt helposti koppaan, mutta pikkuhiljaa alkaa olemaan vaativampi nukahtamisen suhteen, pitää enenmän heijata tai kantaa tai heiluttaa... Varmaan mahassakin kiertää hieman aikaisempaa enemmän.

Nimiasiaa olemme myös täällä pähkäilleet, kun tuntuu olevan vaikeaa tehdä lopullista päätöstä nimestä? Oliko teille kaikille nimi jo alusta asti ihan selvä?

me ei odottaesa tiedetty, että onko poika vai tyttö tulossa, joten nimivihtoehtojen skaala oli siis suurempi. Nyt meillä on muutaman suosikki tytönnimeä, mutta miten niistä valitsisi sen oikean? Yllättävän hankalaa on tämä, kun vauva ei meistä näytä oikein minkään nimiseltä, kun on vielä niin pieni ja myös aikas kalju ja poikaserkun vanhoissa minivaatteissa aikas poikamainen, joten kutsumme häntä edelleen paavoksi kuten mahassa...mutta pitäisi luopua tuosta ja päättä tytölle oikea oma nimi, hankalaa... :)

Mutta lueskelen teidän juttuja ja koitan päästä pikkuhiljaa mukaan kuvioihin. Hyvä että se Miamikin vaunuasia on kunnossa, sitähän kommentoin jo tuolta odotuspuolelta..

Kivaa alkanutta pakkasviikkoa kaikille!

t.iisa ja neitosintti 11 vrk

Vierailija
7/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaita!

Kumma, että jaksoin tänä aamuna herätä suhteellisen pirteänä, vaikka viime yönä nukkumaanmeno venyi minun ja miehen osalta yli puolen yön. Saatiin miehen siskolta lainaan Pako-sarjan koko ensimmäinen tuotantokausi ja eihän sitä voinut jättää kesken vaan viimeiseen jaksoon saakka se piti katsoa. Nyt vaan sitten odotellaan sitä toista tuotantokautta ;)

Open Aino on jo siirtynyt pelkkää vastiketta tujakampaan ruokavalioon. Hienostihan tuo tyttö onkin jo kasvanut. Hassua, kun niitä vastikkeita tuntuu olevan nykyään vaikka kuinka montaa lajia. Eiköhän ne uudet sapuskat ala ajan kanssa rueta Ainollekin maistumaan.

Amyn Emmillä Ja Ossen neidillä on samanlaiset metkut kuin Kassulla, että olisiko jotain ikään liittyvää. Amy mainitsit Emmin kielen ulos työntämisestä, meillä Kassu tekee samaa ja välillä maiskuttelee myös käsiään. Selällään ollessa kierähtää jo näppärästi oikealle kyljelle. Tissillä on iltaisin ollut temppuilua, kun ja Kassu on leikkinyt äidin harmiksi tissiä-ei-leikkiä eli ensin pitää päästä lupsuttelemaan sitten temmotaan irti rinnasta ja tätä tehdään useampaan kertaan. Sitten kun laitan luukun kiinni, niin keuhkotaan että minne se tissi nyt hävisi. Iltaisin Kassua on ollut tosi vaikea saada nukkumaan ja meidän rytmi onkin nyt aikaistunut niin, että Kassu nukahtaa klo21 mennessä. Onneksi yöt kuitenkin sujuu entiseen malliin rauhallisesti. Ossen tavoin olen välillä ollut huolissani siitä, että Kassu nukkuu liian vähän. Kyllä meille pääsääntöisesti se 15h vuorokaudessa tulee unta, mutta se päiväunien ottaminen on aina yhtä tuskaista :( Parin tunnin välein meillä otetaan torkkuja, mutta niiden kesto vaihtelee 15min-3h.

Mites Niameyn tytön yöt sujuu, kun eikös teillä ollut jossain vaiheessa se rytmi ihan päälaellaan? Kiva, että olette päässeet mukaan vauva-uintiin, sinne pääsyä mekin kovasti odotetaan :)

Toivottavasti Queenin väsymys helpottaa, otahan torkkuja aina kun voit!

Karssulille tervetuloa takaisin Suomeen ja mukava kuulla, että pienenkin kanssa reissuaminen onnistuu.

Tosi ihanaa, että Kissankellolla ja Matiaksella on hoito alkanut hyvin :)

Jennille ja Danielille rauhallisempia yöunia! Kassulla on unipussi ollut alusta asti käytössä ja pidän sitä tosi hyvänä, etenkin nyt kun pojan jalat viuhtoo niin ettei takuulla mikään peitto pysyisi päällä. Ja se unipussiin siirtyminen on Kassulle myös merkki siitä, että nyt aloitetaan rauhoittuminen yöunille.

MiaMik on innostunut kestoilusta. Itsekin olen sitä vaihtoehtoa miettinyt sitten kun Kassu olisi hiukan isompi. Niitä kestovaippoja saa nykyisin jo ihan marketeistakin ja huutonetissäkin niitä taitaa olla paljon myynnissä. Eikun kestoilemaan!

taitaa omien kuulumisten kirjoittaminen jäädä toiseen kertaan kun höppänä hermostuu

Vierailija
8/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä maanantait näin mammalomallakin tuntuu vain joskus niiin vaikeilta. Ehkäpä se johtuu siitä, kun isin pitää mennä töihin ja ollaan Aavan kanssa kahdestaan ja ei ole oikein mitään tekemistä. Aava tuntuu tarvitsevan nyt tosi paljon actionia koko ajan...

Kissankellolle mukavaa vapaapäivän jatkoa!

MiaMik hieno juttu, että olet innostunut kestoilemaan! Jo yksikin kesto päivässä on kuitenkin aikasta monta kertakäyttövaippaa vähemmän tuolla kaatopaikalla =) Meillä Aava on ollut kestopeppuna laitokselta asti, paitsi öisin on ainakin vielä pääosin kertis.

Oletko käynyt kestovaippainfo.fi sivuilla? Siellä on jopa liian paljon tietoa kestoilusta. Mä olen ainakin saanut sieltä tosi paljon tietoa lukemalla niitä juttuja. Ja sit olen myös kysellyt, kun en jotain tiedä ja kivasti on tullut neuvoja.

Teidän Ida on pikkuisen nuorempi kuin meidän Aava, mut varmaan aika samat vaippasysteemit voisi toimia. Meillä käytetään/ on käytetty vähän erilaisia vaippasysteemejä:

1) Halvin on kunnon harso kolmiotaitokselle, sisään esim kaitale vanhaa pyyhettä, kiinni nipsulla ja päälle meillä bumbyn kuorivaippa.

2) Helpoin on joko all in one eli aio-vaippa, jossa on kaikki imut ja kosteussulut samassa. Meillä ei oikeestaan ole käytetty ollenkaan.

3) Melkein yhtä helppoja on taskuvaipat, esim. fuzzi tai swaddlebees, jossa on peppua vasten tuleva kuivaliinakangas ja kosteutta pitävä kosteussulkukangas valmiina. Sinne kankaiden väliin sitten sujautetaan imua niin paljon kun tarvitaan. Meillä oli aluksi käytössä fuzzeja ja nyt yksi swaddle. Näiden kanssa on ollut vähän ongelmia ohivuodoista maitokakan kanssa.

4) Meidän suosikki on ollut sisävaippa ja sen päälle kuorivaippa. Sisävaippoina on ollut iguleen cuddlebunseja ja mun itse ompelemia sisävaippoja ja kuorena tuo edellä mainitsemani bumbyn kuori ja nyt viimeaikoina myös villahousuja. Cuddleissahan on sellaiset röyhelöt jalanteissä ja ne ovat ainakin meillä pitäneet maitokakat hyvin sisällä!

Anteeksi kun kirjoittelin tällaisen kestovaippa-infotiedotteen, mut toivottavasti edes jotenkin oli apua!

AinoAurora kiitos babybio -linkistä. Vielä en uskalla ilmoittautua mukaan. Selvitän meidän musakariasian ensin, kun luulen et sekin on torstaisin =(

Moni oli miettinyt lapsen unia. Sama täällä! Tai viimeaikoina olen lopettanut tuon pähkäilyn, kun Aava on kuitenkin muuten ihan tyytyväinen tyttö. Meillä tulee yöllä unta sellaiset 12-13h ja päivällä päikkärit on 20min-1h. Päikkäreitä tulee yhteensä sellaiset 1-2h vaikka tulevat useammassa pätkässä. Jossain vaiheessa vain totesin, et Aava ei nuku pitkään päivällä ja thats it. Äiti ja anoppi jo epäili, et tytössä täytyy olla jotain " vikaa" kun pääosin kellon tarkasti herää päikkäreiltä 30min kuluttua. Nytkin Aava nukahti 20min sitten ja vähän jo kierii tuolla petissä siihen malliin, et kohta herätään.

Joten taitaa mun jutut jäädä tällä kertaa tähän...

Mukavaa viikkoa! =)

Sippu ja Aava 4,5kk

Vierailija
9/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=DarkTurquoise]Ihanaa, että nyt talvi tais tulla ainakin hetkeksi! Emmikin nukkuu tosi hyvin (siis entistä paremmin, jos mahdollista) pihalla, kun on raikasta. Ja itellä on ihana fiilis, kun aurinko paistaa. =)

Liia oli saanut rokotuksen viime viikolla ja mummo oli ollut kauhuissaan. Meillä on eka rokotus huomenna ja mä olen ollut jo pitkään ihan paniikissa siitä. Onneks mies tulee mukaan. Saa pitää Emmiä sen ajan, sillä mä en kestä nähdä pistämistä. Itteä on pistelty ja verta otettu vaikka kuin, mutta ei se tunne olekaan paha, vaan sen piikin uppoamisen näkeminen. =S

Q kyseli työjuttuja. Jos mä olisin sun tilanteessa, niin varmaan yrittäisin tehdä töitä kotona. Quu on kuitenkin aika pieni vielä ja jos ois mahis pitää lapsi kotona, niin mä pitäisin.

Mulla loppuu kans vanhempainloma elokuussa ja työt kutsuis silloin, mutta me ollaan puhuttu miehen kanssa, että yritetään ainakin jouluun saakka sinnitellä miehen tuloilla ja mun kotihoidontuella+kuntalisällä. Onneks saatiin tää talo sen verran edullisesti mun vanhemmilta ostettua, ettei pitäis olla ihan mahdotonta, kun mä pidän lainastani lyhennysvapaata ja yritän nyt saada mahdollisimman paljon säästöön. Ihanne olis, et olisin vielä koko ens talven kotona ja Emmi menis hoitoon vasta elokuussa 2008, jolloin olis jo 1v10kk. Mutta saa nähdä kestääkö pää olla kotona niin kauan ja miten tosiaan nuo rahat riittää. Olis kiv, kun olis joku sellainen ammatti, et vois tehdä osa-aikasta ja just kotonakin. Mutta onhan mulla sitten taas aikanaan töissä mahis ottaa vaan ihan minimitunnit ja ollaan jo puhuttu, et mies vie sit Emmin aamuisin hoitoon vähän myöhemmin, kun sillä on liukumat ja mä sitten haen iltapäivällä mahdollisimman aikaisin. Onneks ei kuitenkaan tartte ihan vielä pistää käytäntöön noita!

Vauvakuumeestakin on kirjoiteltu. Mulla ei sellaista vielä ole, sen verran on työläs neiti täällä. Mutta kyllä mä haluisin toisen lapsen sanotaan niin, et niiden ikäeroksi tulis joku 2-3 vuotta. Mies on _vielä_ sitä mieltä, et Emmi riittää. No, katsellaan, mitä tuleman pitää...

Pikku-millin ja Aksun nukahtamsikoulu kuullostaa hyvältä! Toivottavasti on jatkunut homma yhtä hyvin. Me varmaan jossain vaiheessa sitten muutaman kuukauden päästä mietitään jotain samanlaista, jos tuo Emmin nukahtaminen ei helpotu siihen mennessä.

Karssulin Roomanmatka oli ollut onnistunut - hienoa! Nuo positiiviset matkakokemukset antaa itsellekin rohkeutta edes suunnitella reissuja pikkuisen kanssa.

Kandilla ja Noelilla kuullostaa siltä, että elo asettuu uomiinsa - tosi mukavaa! Ja mitäs sekaisista päivistä ym. jos äiti vaan jaksaa.

Matiaksen hoitopaikka kuullostaa aivan mahtavalta! Hyvä, että alku on sujunut hyvin! Kissankello, juttelit myös asunnon koosta. Me asuttiin vielä Emmin syntyessä 56 neliön kaksiossa ja meidän tavaramäärällä sekin oli todella ahdas. Oltais mahduttu ehkä tää liikkumaton vauva-aika siihen, mutta sitten olis viimeistään tarvinnut muuttaa. Onneks kuitenkin päästiin muuttamaan jo nyt. Eli kyllä olette sissejä, kun melkein kymmenen neliöö pienemmässä asutte. Mutta tosiaan tuo sivousaspekti on kyllä ihan omaa luokkaansa! =)

Vai on D alkanut hulinoida yöllä. Miten pinnasuojat ja unipussi vaikuttivat? Kyllä mä Jenni muuten luulen, että kyse on Emmillä just noista ylikierroksista, koska sitten sen korvia ja sydäntäsärkevän huudon päätteeks se kyllä nukahtaa ihan sikeesti.

Osse, mä oon kans pakannut Emmille tuon niskamittarin mukaan päikkäreille. Ja just tuntui, et alkoi oppia noitten suojakelien pukemisen, niin johan paukkas pakkaset. No, nyt oon laittanut ihan välikerroksenkin uuden toppapuvun alle ja ä-pakkauksen tumput ja töppöset (ennen pidin ohuempia tumppuja ja villasukkia) ja niin vain kävi, et eilen neiti veti melkein viis tuntia päikkäreitä. Eli taas opittiin uutta.

Tuo Ossen päiväkirja vaikutti hyvältä jutulta. Pitäis varmaan kokeilla. Emmi nukkuu siis öisin noin 22.30 - noin 9 ja syö yleensä yhden tai kaks kertaa. Aamupäivällä ottaa pienet vartin-puolen tunnin tirsat sisällä, sitten pitkät päikkärit pihalla kolmesta viiteen tuntiin ja illalla yhdet tai kahdet pienet tirsat vielä. Ja valvoo kyllä pitkiä aikoja välissä. Mutta tosiaan noilla vauvoillahan on omat tarpeensa ja eiköhän ne pidä huolen, että nukkuvat silloin kun nukuttaa. Mä ainakin luotan siihen!

Nonniin! Mä kävin välissä vetäisemässä lautasellisen kinnkukiusausta kitusiini ja kylläpäs taas jaksaa... =)

Jenni jutteli jo aiemmin päiväkestoilusta ja MiaMik jatkoi tänään. Hassua, miten samat ajatukset tulee samoihin aikoihin. Mä nimittäin tilasin eilen (Auroran innoittamana) muutamat all-in-one kestovaipat meille kans päiväkäyttöön. Kuulemma hengittävät paremmin kuin nuo kertsit, ja kun Emmin taipeet on aikas punaiset, vaikka otetaanki ahkerasti ilmakylpyjä, niin päätin kokeilla. Mitään itse rakennettuja mä en ala käyttään (vannomatta toki paras), mutta nuo AIO-vaipat kuullostaa jopa tarpeeks yksinkertaisilta mulle. Meillä tuo kakka ei ole ongelma: Emmi kun kakkaa noin kerran viikossa. Ja silloin se tulee kyllä kertsistäkin ulos, eli mikään ei muutu. ;o)

Mä tilasin meidän popolinot osoittesta www.vaippatalo.fi Siellä on aika paljon tietoa ja paljon vaihtoehtoja. Huutiksesta löytyy myös paljon, jos vaan jaksaa katsella ja huudella. Mä en jaksanut alkaa vertailla ja etsiä, joten siksi tilasin tuolta.

AA kyseli lefaseuraa. Nuo elokuvat alkaa sen verran aikaisin, että Emmin aamurytmillä ei oikein joudeta siihen aikaan, mutta muten mielelläni lähden teitä taas treffailemaan. Ehdotankin leffan lisäks uusia Jumbo-treffejä ihan lähiviikoille. Siellä Fasulla ainakin oli viimeks hyvin tilaa. Muita innokkaita? Q tai olla ainakin. Mikäs päivä? Mulle sopis parhaiten ehkä siinä yhden aikaan päivällä, mutta oeln valmis joustamaan...

Iisa kyseli nmistä ja nukkumisesta. Meillä oli etukäteen valmiina nimet tytölle ja pojalle, kun ei tiedetty, kumpi tulee. Tytön nimi kuitenkin vielä laitoksella muuttui yhdellä kirjaimella. Ei siis pilkun- vaan nimenviilausta... ;o) Ja Emmi on alusta saakka ollut kova likka valvomaan. Jo laitoksella valvoskeli useampia tunteja putkeen. Ja hankala tapaus on ollut nukahtamisen suhteen alusta saakka: vain syli on kelvanut illalla ja päivällä vaatii vaunut.

Kassu kellahtelee oikealle kyljelle ja kohta siitä varmaan ymäri saakka! =) Emmi on nyt alkanut tosiaan yrittää siitä kyljeltä masulleen. Pääsee aika pitkälle jo, muttei saa vielä toista kättä pois alta. Lähipäivinä, lähipäivinä...

Sippu kirjoitti kuin mun suusta tuon action-jutun. Ja tosiaan maanantait on karuja kun jäädään mukavan koko perheen viikonlopun jälkeen kaksin. Mutta onneks viikot menee niin pian, että äkkiä se taas on perjantai...

Ja sitten vielä vähän meidän juttuja: Emmi ei oikein tykkää noista iltahoidoista edelleenkään. Lauantaina oltiin ekaks Emmin kanssa vanhojen odotuspuolen enskojen kanssa treffeillä Helsingissä ja siellä neiti oli ihan nätisti.Junamatkatkin sujui mainiosti! Mutta illalla, kun lähdettiin miehen kanssa käymään moikkamassa yhtä kaveria Hämeenlinnassa ja mun äiti tuli Emmiä vahtimaan, niin ranttaliksi oli neiti taas pistänyt. Ei maistunut ruoka eikä uni. Äiti oli kerran käynyt vessassa ja kaks suklaakarkkia syönyt toisella kädellä. Muuten oli pitänyt Emmiä kantaa ja jutustella. Bondia olivat kuulemma katsoneet niin, että Emmi oli torkkunut mummun sylissä, mutta jos yritti laskea sänkyyn likkaa, niin huuto alkoi. Ja ku me sitte tultiin kotiin puol yhden aikaan, oli likalla hirvee nälkä ja sammui sitten hotkittuaan ihan hulluna maitoa. Unessa vielä nyyhki kuin olis pahemminkin kiusattu. No, toki ikää on sen verran, että äitin pitäkin olla ykkönen ;o) mutta kyllä mua jo vähän ahdistaa edes pyytää omaa äitiä vahtimaan, jos aina menee tuollaiseksi. Mutta kai nuo mummut on niin höppänöitä (varsinkin kun kyseessä on eka lapsenlapsi) että ei ne noin vähästä hermostu. Onneks!

Nyt kuitenkin täytyy armahtaa teitä ja lopettaa tää ihan järkyttävän pitkä sepustus. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!!!

-Amy ja Emmi, huomenna 3kk[/color]

Vierailija
10/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ihmeeseen nää viikot ja päivät menee? Mä en voi todellakaan ymmärtää...

Nyt ensiksikin vastaan, kun quiero(?) kyseli meidän Eetun syntymäkokoa, niin Eetu oli 3915g ja 51,5cm ja py 34,5cm(laitan nyt tähän muidenkin kuukausien tiedot, jos joku haluu vertailla...

1kk 4610g 55,00cm py 38

2kk 5920g 58,7cm py39.8

3kk 6360g 60,5cm py 40,5

4kk 6800g 63.1cm py 41,6

5kk 7100g 65,7cm py 42.6

6kk 7340g 66,9cm py 43,4

8kk 8080g 70,5cm py 44,6

10kk 8300g 72,3cm py 45,2

ja kertaakaan ei terkka oo ollu huolissaan mitoista!!!

Mörötin, mä oon täysin samaa mieltä sun kanssa tuosta syyllistämisestä äitejä kohtaan!!! Kyllähän mä tietenkin mielelläni kotona olisin, vaikka siihen saakka kun Eetu menee armeijaan, mutta rahallisesti en pysty (tiedän että raha ei tuo kaikkee, mut helpottaa kyl kummasti elämää!!!) Ja nimenomaan ¿meitä¿ kasvatusalalla olevia, ihmetellään kuinka viedään lapsemme hoitoon niin pieninä... Mut eikös me annettais kuitenkin vähän sekavaa viesti, jos ei vietäis omiamme hoitoon niin päivähoidosta??? Mun äitikin (kirjastotäti, ja ollut kotona hoitamassa niin kauan kuin mä menin tokalle luokalle) on ihan kauhuissaan, kun Eetu JOUTUU meneen hoitoon... Oon sille sanonut, että jääkööt sitten ite hoitamaan Eetua, meillä ei ole varaa!

Miamikille, mun pitää vähän ¿purnata¿!!! Mä ihastuin kanssa syksyllä noihin Emmaljungeihin... Ja olin jo ¿unohtanut¿ koko jutun, mutta nyt kun luin sun viestiä noista, niin kas kas, taas se iski muhun... Mäkin haluun tollatteet!!! Tosin eri värisenä kun sä, mut kuitenkin...

Pikku-milli, kyllä vaan tuo Eetu täyttää seuraavaksi yhden vuoden!!! Ja sekös vaan pistää meikäläisen vauvakuumeen uuteen korkeeseen nousuun!!! Niin ja onhan teidän Aksu jo iso poika! Täytyy toivoo, että pojat näkis nyt seuraavilla treffeillä...

Tigger! Mihinkäs oot kadonnut? Tuu ihmeessä kertomaan kuulumisia!!!

Kissankellolla ja Matiaksella oli alkanut työ! Hieno homma että Matiaksen hoitotaival alkoi hyvin! Vaikkakin oli ruokailut menneet vähän heikommin alkuun, mutta nyt tuntuu nekin sujuvan, hyvähyvä! Onpas teidän kaksiollanne kokoa ;=) me asuttiin vähän aikaa kaksiossa jossa 55neliöö ja sekin tuntu pieneltä, ja asuttiin siis ennen Eetuu... En vois kuvitellakaan, miten pienen lapsen kanssa pärjäis niin pienessä... Tai no, kyllähän siihenkin tottuis.

Napnapille vaatetuksesta, kannattaa kysellä niiltä hoitotädeiltä miten pukea. Meillä ainakin on ryhmiksessämme niin kylmät lattiat (vanha talo, ja puulattiat, ja aina jostain vetää...) että toivomme, että lapsilla tarpeeksi päällä, esim body+puolipotkarit/sukkikset, kollarit/paita ja housut/hame ja sitten tietty tossut/kengät, mihin lapsi on tottunut. (mä oon pitänyt Eetulla sellaisia sukkatossuja, mitkä siis ihan sukan näköiset, mutta pohjassa tossunpohja, vaikee selostaa... siis kun ollaan oltu tuolla perhekahvilassa yms.)

Iisankin vauva-arki alkanut. Ihanaa, taas yksi uusi kirjoittelija, jolla ihan pieni vauva... Musta on ihana lukea teidän juttuja, ja muistella minkälaista oli kun Eetu oli pieni... Mullako vauvakuume??? Mä muuten muistan kuinka se eka päivä ja viikko ja kuukausi jännitti/pelotti kun jäi " yksin" tuon pienen lapsen kanssa... (mies oli ekat kolme viikkoo kotona, 2isyyslomilla ja yhden talvilomalla) Ja selviääkö kaikista jutuista yksin ja vielä niin että ollaan molemmat hengissä kun mies tulee kotiin... Mutta ainakin toistaiseksi ollaan selvitty =)

Kestoista oli Miamik innostunut, mäkin ajattelin sillon alkuun et olis kiva kokeilla, mut sit vaan jostain syystä jäi, jos sit vaikka seuraavan kanssa.... Täältähän saa sit hyviä vinkkejä ja neuvoja yms, eikös?

Meill on tänään täällä sellanen tapaaminen täällä muiden ensikoiden 2006 saaneiden kanssa, neuvola yhdessä mll:n kanssa järkkää... ihan kiva mennä kattomaan, kun ei täällä oikeen muuten ketään koskaan missään nää...

Eilen muuten alko sitten taas menkatkin, ja mulla on niin pirun kipee vatta... Ja vuodan taas kuin seula... kivakiva!!! Eikös raskauden/synnytyksen pitänyt auttaa noihin kipuihin ja vuotoon? Mulla ainakin kävi just päinvastoin! MURR!!!

Mut nyt täytyy mennä... Ja tulihan taas kirjoitettuu megapitkä viesti, sorry...

napero ja Eetu 11kk12pvä, niisk!!

Vierailija
11/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaipoista oli ollu juttua, mä ostin ison säkin popolinon all in one vaippoja huuto.netistä ja kyllähän ne muutamaa kertaa lukuunottamaatta jä käyttämättä, myin ne sitten eteenpäin. Mua ois houkutellu niiden vaippojen helppous mutta kun ne oli niin julmetun paksuja paketteja että tyttö oli ihan jalat levällään ne päällä ja vaatteetkaan ei meinannu mahtua niin en tykänny. Fuzzibunzeja mulla on muutamia ja ne ois kivan ohkasia ja helppojakin kun niihin laitetaan vaan imu sisälle mutta niistä taas tulee meidän reitevällä ja paljon pissivällä tytöllä pissat puntista. Kertiksillä onkin nyt sitten menty kun ei energia riitä uusien systeemien kokeiluun.

..ja tosta nukkumisesta, meillä ei kyllä tuu mitkään suositukset täyteen eikä oo koskaan tullu..pienempänä Liia nukkui ehkä just nipin napin 10 tuntia vuorokaudessa nykyään ehkä n.12 tuntia. Viime yönäkin nukkui 23-08 ja heräsi siinä välissä ehkä 6 kertaa. Päivän mittaan on nukkunu yhteensä tunnin tähän mennessä ja ehkä saattaa pari tuntia nukkua kantoliinassa. Mutta koska meidänkin neiti on ihan hyväntuulinen niin en ota stressiä asiasta. terkkakin totesi että toiset nukkuu vähemmän eikä sille mitään voi:) Mä olin aina ennen Liian syntymää semmonen nukkumatti että vetelin kunnon yöunien päälle vielä päikkäritkin ihan päivittäin mutta eipäs enää tulekaan uni päivällä miehen hoitaessa tyttöä vaikka on tosi väsyny, tai ehkä just siks kun on niin väsynyt;)

8,5 kiloa alkaa muuten jo tuntumaan kantoliinassa, selkä huutaa hoosiannaa parin tunnin seisoskelun jälkeen!:)

Kirjotan Ladielle tälle puolelle kun en ehdi nyt alkaa yhteisön pinoja lukemaan. Luin sun tekstin tuolta o-puolelta ja saat kyllä multa täydet sympatiat tosta imetysjutusta. meidän Liiahan oli myös nelikiloinen ja todellakin tissillä 24/7 ekat pari kuukautta ja tuntui että kuiviinhan se mut imee. Suihkussakaan en ehtinyt käydä ilman että Liia jo huusi tissiä iskän hoivissa ja ruokani söin aina samalla imettäen. Koiran kanssa en päässyt lenkille enkä mitään. ja kyllähän se rankkaa oli niinkuin kirjotitkin. Älä turhaan murehdi siitä imetyksestä, olet paras äiti omalle pikkuisellesi ja sillä sipuli:)

Queen

Vierailija
12/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan mua? KIrjoittelin ahkerasti enska-palstalle odotusaikana, mutta nyt vauvapuolelle ei oo tullu kiireitten takia kirjoiteltua.

Eli meidän poju tulee pian 4 kk. Kiinteitä meillä syödään jo 2 x päivässä.Vauva kasvaa niin vauhdilla et rintamaito yksin ei riitä joten pitää sit antaa kiinteitäkin. Mitat on nyt noin 69 cm ja 8 kg.

Poika on kiltti, saa raivareita ainoastaan pukiessa. Öisin meillä herätään 3 kertaa tissille. Se verottaa vähän omia voimiani, mut eiköhän se tästä.

MiaMik: Meillä kestoillaan! Mä oon käyttäny kestoja siitä asti ku vauva oli 3 vko. Käytän enimmäkseen Snappin froteisia sisävaippoja (tosi hyviä, suljen ne nappinipalla) ja villahousuja kuorina. Lisäks mulla on FuzziBunzeja, ja niistä tykkään myös tosi paljon. Kannattaa kokeilla aluks mistä tykkää ja miten sopii, eikä heti ostaa paljon samoja vaippoja jos ei sit sovikaa. Lisäks mä oon ite tehnyt fleecestä ikäänku isojen siteiden mallisia paloja, ja laitan aina yhden sellaisen vaipan ja vauvan ihon väliin. Näin iho pysyy kuivana, ku fleece ei tunnu kostealta ollenkaa. Kestoilu on kivaa, suosittelen! Netissä on kauheesti kestovaippakauppoja, kato tietoja esim kestovaippainfon sivuilta.

Vauvakuumeesta sen verran et mulla on ihan hirveä sellainen ainoastaan sen ison ihanan mahan takia! ;-) No ei kyl viel oo ees kuukautiset alkanu..

Mut nyt pitää mennä kattoo pojua, kirjoittelen taas lisää ku kerkeän!

Kaikille voimia vauva-arkeen! T.Ezzie ja poju pian 4kk

Vierailija
13/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjotin äsken vaikka mitä, mut yhtäkkiä en muka ollutkaan rekisteröityny ja heippa kirjotukset, p*rkele!

MiaMik olikin saanut vinkkejä.. Meillä käytettiin lisäks keston ja ihon välissä kertakäyttösiä hoitoliinoja. Niiden käyttö helpottaa vaipparumbaa, kun kakkoja ei tarvii huuhdella pois vaan voi vaan heittää liinan roskiin tai vessanpönttöön (materiaalista riippuen).

Amy: Unipussi on kyllä helpottanut öitä.. Pinnasuojalla ei varmaan niin isoa merkitystä ole.

Mä oon varmaan tulossa sinne Helsingin leffaan mun kaverin kans. ollaan usein " tuppauduttu" silti enskaseuraan..

Jumbo-treffit kuullostaa hyvälle, mut aikasintaan ens viikolla. Oon niin pa, et en uskalla kattookaan minnekään kauppoihin päin sitä ennen..

Jenni

Vierailija
14/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissankello, me asutaan myös kaksiossa ja neliöitä on n. 55 mutta AHDISTAA. Tuntuu että törmäillään vaan toisiimme ja säilytystilaa on tosi vähän. Vähän tässä on koko ajan haku päällä asunnon suhteen, mutta ei kuitenkaan oikein tiedetä mitä tehdään¿ keväällä haetaan tonttia taas, joten saa nyt nähdä. Huomenna tosin mennään yhtä taloa katsomaan.

Iisa, laita ihmeessa sähköpostia mulle osoitteeseen pn_82@luukku.com niin lisäilen sut sähköpostilistalle. Helmikuulle treffejä jo suunnitellaankin!

Ja juu, Paco oli Akselin ¿työnimi¿, Espanjan tuliainen kun on :D

Amy, kurjaa kun iltahoidot ei oikein oo Emmin mieleen, mutta eiköhän ne siitä helpotu =) Kohta Emmi jo pyytää, että pääsee mummulle ;)

Napero, mulla ne parit menkat mitä ehti olla ennen Cerazettejen aloittamista oli ihan kivuttomat ja tosi niukat, ihanaa! No nyt sitten on menossa toinen laatta Cerazetteja puolessavälissä ja oonkin tässä vuotanut pienellä tiputtelulla koko puolitoista kuukautta¿. saa nyt nähdä mitä tästäkin tulee.

ezzie, tervetuloa takaisin :)

Huomenna mennäänkin viideksi yöksi avoppilaan talovahdeiksi kun miehen vanhemmat lähtee Lapin mökilleen. Ajateltiin lopettaa yösyötöt tuolla mummulassa sitten nyt kun omakotitalossa päästään eri päihin taloa nukkumaan niin toinen saa sitten aina nukkua yön. Eli toisinsanoen niin, että mä valvon alkuviikon ja mies sitten viikonloppuna jos mä oon ihan puhki.

Ai niin, tänään käytiin avaamassa vihdoinkin tili Aksulle. Oman säästöpossunkin sai =) tai siis norsun¿

Pikku-milli & Akseli 8,5kk

Vierailija
15/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin tänään 5kk neuvolassa ja piikkikin siellä taas tuli, no onneksi seuraava vasta 1v iässä!

Neidi tuoreet mitat 66,5cm 7370g ja pipa 43,5cm :D Hienosti kasvaa.. on edelleen ikäisekseen pitkä tyttö!! Kehen lie tullu ku mammalla pituutta 157 :D

Jostain syystä neuvola täti puhui meille kokoajan niin kuin en imettäisi!!Kyseli kuinka paljon maitoa menee kiinteän lisäksi?? Mitäpä siihen muuta vastaamaan ku että en osaa sanoa, 2-3h välein saa maitoa.. Kovin hankala tuota on tietää kuinka paljon maitoa menee tissistä toisen suuhun :D

Sit lopussa kun alkoi kirjoittaa korttiin hoksasi että hei sinähän tieten vielä imetät!!

Muuten käynti oli oikein onnistunut.. neiti jokelteli ja nauroi, hytky sylissä ja leikki pöydällä olevilla leluilla ym ym..

Mitenkäs te muut olette noita viljoja alkaneet antamaan?? Tuli jotenkin niin ympäripyöreät ohjeet että.. puhui vaan että aloitetaan joko riisillä tai kauralla ja että ruista vasta n.1v iän tienoilla kun on niin vahvaa!!

Mutta entä muut, missä järjestyksessä olis hyvä??

Entäs sitten lihat millä kannattaa aloittaa?? tl sanoi riittävän määränä jos itse tekee, mutta kannattaako ensin aloittaa viljat ja sitten vasta lihat vai toisinpäin??

Meillä tosiaan nukutaan oikein mallikkaasti taas.. Jouluna rytmi meni takasin kohdalleen! Nukahtaa illalla 22-23.00 välillä ja nukkuu 8.30-9.30 asti 2-3.lla syötöllä :) Päivällä nukutaan 1-2h unet ja näin illasta nukkuu toiset 30-45min. unet ja sit yöunille!

Ikävä kyllä meidän vauva-uinti jäi heti väliin (Arvatkaa harmittaako!!) kun mammalla alkoi menkka ränkkä pe-la välisenä yönä!! Kipujen kanssa.. tosin ei mitään verrattuna entiseen, mulla siis ilmeisesti kävi niin että järkyttävät menkka kivut olis taakse jäänyttä aikaa :D Onhan noista kerennyt ihan kiitettävästi kärsimään kun ekat menkat tuli kun olin ala-asteella 5-luokalla..

Yllätyin suuresti " kauhupillereiden" hinnasta.. miltein 30 euroa 3kk satsi!! E-pillerit oli jotain 20e paikkeilla kun niitä aikoinaan söin! Niin cerazetet temppuilee sitten meilläkin :( vuotoja ollut nyt vähän väliä, nyt oli 9pv väli vuodoissa! Nämä ja edelliset tosin on nyt olleet kai oikeet menkat kun on kipeät.. mene ja tiedä sitten!!

Opelle velleistä.. Oon alusta asti keittänyt meidän Ainolle vellit itse! Ainakin cittarissa on risentan maissi jauhoa josta on helppo keittää ensin puuro ja sitten maidolla jatkaa sopivan löysäksi! Vähitellen sitten jätin vellin pois ja aloin tehdä jauhosta löysää puuroa ja nyt ollaan syöty aamuin illoin jo yli kk puurona hedelmäsoseella maustettuna!

Voi mua harvapäätä.. paljon oli asiaa mitä piti kommentoida mut unohtuu ku ei avaa toiseen ikkunaan tekstejä ;)

Kokeillaa huomenna paremmalla ajalla ja päällä!! Nyt ilmeisesti neito on herännyt nokosiltaan kun kolina kuuluu pinniksestä ;D

Niamey ja Aino 5kk

Vierailija
16/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että kun olisi kamalasti luettavaa ja kommentoitavaa, mutta tämä äidin aika on vähän rajallisempi käsite kuin ensikko-odottajan :)

Napero, kiva kun laitoit Eetun mittoja noinkin laajasti esille! Olin juuri meinannut kysäistä, että laittakaapas joku teidän pienokaisen kasvukäyrää näytille, niin että saan jotain kuvaa siitä miten vauvat kasvaa. Kaikilla on tietty ihan omat käyränsä, mutta saapahan edes jotain kuvaa siinä, miten se kasvu voi edistyä.

Kissankello, meidän kaksiossa on yksi neliö enemmän tilaa kuin teillä, eli 48,5 neliötä :) Meillä on sen lisäksi suuri lasitettu parveke, jonne saa vauvan nukkumaan kesät talvet. Tänäänkin parvekkeella oli vain -8c, vaikka muuten ulkona oli varmaan ainakin -12c. Mutta saa nähdä miten tila kaksiossa antaa myöten kun Noel kasvaa...

AA, mä saattaisin olla lähdössä babybioon. Riippuu keleistä, me ei kyllä lähdetä kovalla pakkasella julkisilla Helsinkiin asti. Mutta olisi kyllä ihana päästä leffaan ja nähdä vielä muitakin mammoja!

Nyt sain Noelin syliin, eli kirjoittaminen vaikeutui huomattavasti...

Jenni, onko D' sta tulossa kaksi- tai peräti kolmikielinen? Mitä kieltä daddy puhuu pojalle, jos saan udella? Teillä onkin sitten vähän laajempi valikoima potentiaalisia vauvan ensisanoja, jos kieliäkin on käytössä enemmän kuin yksi :)

Iisa, nukkumisesta: meillähän Noel tuli kotiin vasta 9vrk ikäisenä, ja oli jo silloin melko vaativa nukahtaja. Muutos tapahtui siinä viikon ikäisenä, ainakin sairaalan yökköjen syöttöraporttien perusteella. Poika ei todellakaan ole nukahtanut itsekseen sänkyynsä, vaan on koko ajan vaatinut joko imetyksen, heiluttelun, tai kahden em. kombinaation nukahtaakseen...

Nyt puutuu käsi kun Noel maiskuttaa sylissä, eli lopetan taas lyhyeen. Tässä vielä linkki pariin kuvaan Noelista.

http://s89.photobucket.com/albums/k211/emmakko/?action=view&current=toh…

Kandi & Noel 1kk+

Vierailija
17/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai munkin nyt sit pitää pinoutua kun napero oikein jo huutelemaan alkaa:) ihanhan sitä tuntee itsensä kaivatuksi:) mut hei napero, eihän mulla ollut niin iso masu siellä treffeillä? kun oon nyt nähnyt jotain niihin aikoihin otettuja kuvia ja niissä on joku tooosi isomahanen tyyppi, outoo. varsinkin yks kuva mikä otettiin sit lauantaina kun simppis synty su-ma-yönä, on aika " valloittava" :)

mut juu, kotosalla menee ihan ok. miehellä on vielä tän viikon torstai isyyslomaa, perjantaina menee taas töihin. KÄÄK! on kyllä ollut ihanaa kun on kaksin saanut tuohon prinsessaan tutustua.

vastikkeet on meillä jääneet nyt liki käyttämättä. päivisin tissutellaan, öisin edelleen pullosta mun lypsämää maitoa. neiti on sellainen tissilläeläjä kun sille päälle sattuu, et ihan heti en noissa yösyötöissä taida pullosta luopua. ensi yönä aletaan meneen niin että vaan mä herään syöttään, koska kuitenkin sit kun mies on töissä, niin mä syötän et hän saa nukkua.

tosin uskoisin olevan ihan ok. neidin rytmi kun on seuraava: iltatoimet isin kanssa klo 20 ja 21.30 välisenä aikana, sitten nukkumaan. seuraava ruokailu joskus kello 00 ja 02 välillä ja sitten seuraava kello 5 ja 7 välillä. (ei siis syö kahta tuntia kerrallaan, vaan joskus tolla välillä herää, syö, vaihdetaan vaippa, syö lisää, menee nukkumaan ja sit äiti vielä pumppaa) yleensä menee noin tunti hereillä /herääminen.

päivisin neiti alkaa oleen jo aktiivisempi. on aika paljonkin hereillä aamupäivisin. sit puolenpäivän jälkeen alkaa torkkuun sellaisia pikku-unia ja neljän-viiden aikaan nukahtaa päikkiksille joita nukkuu suunnilleen kahdeksaan asti. (eli lähes iltatoimiin asti. joskus on jopa vähän herätelty ettei iltatoimet ihan venähdä)

kokoa on hänelle tullut. sairaalasta lähdettiin niin painoi 3660g ja viime viikolla neuvolassa 4110g, nyt taas jo enempi. ensi viikolla on taas neuvola, katsotaan noita sitten.

tänään käytiin tayssissa kun se kuulovaste-tutkimus ei mennyt läpi silloin ennen kotiutumista. silloin ei piirtynyt mitään vastetta mittariin. nyt piirtyi jo ihan kivastikin palkkeja, täti oli jo varma että menee läpi, mut ei. täti epäili että johtuis siitä että neidillä on korvissa vielä vettä tms tai on niin ahtaat korvakäytävät, että se vaikuttaisi. no, keväällä mennään kuitenkin kuulokeskukselle tarkempiin tutkimuksiin. että sen saa nähdä sitten.

eka viikko oltiin melkein vaan kotosalla. nyt on sitten alettu liikkua enempi, kun on helppoo vielä kun mies on kotona. mummuloissa on käyty, ja miehen isän luona keski-suomessakin. tuolla pidemmällä matkalla neiti söi ennen lähtöä ja seuraavan kerran perillä, eli ei tullut stoppeja hänen takiaan. sama toistui myös kotiin päin ajellessa.

vielä en oikein osaa muille kommentoida. mutta tosiaan milli kun niitä treffejä suunnittelee, niin ehkä me ensi kuussa uskaltaudutaan lähtemään:)

terkuin tikru ja simppis 3 viikkoo

Vierailija
18/76 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina kotiuduttiin aurinkoiselta Gran Canarialta. Reissu meni tosi hyvin, joten lämpimästi voin suositella ulkomaan matkaa vauvankin kanssa. Täytyy vaan osata varautua siihen, että kaikki ei mene välttämättä suunnitelmien mukaan ja vauvaperhe ei voi matkustaa samalla tavalla kuin matkustaisi kahdestaan.

Lentoja mä jännitin ehkä eniten. Pelkäsin, et jos Joona huutaakin koko lennon ajan. Onneksi ei huutanut oikeastaan laisinkaan. Nousut ja laskut meni tosi hyvin. Joona ei ollut moksiskaan. Paikan päällä ainoo hankala homma oli Joonan ruokkiminen, kun hotellihuoneessa ei ollut tietenkään mikroa, joten jouduttiin lämmittämään ruoat vesihauteessa. Ja, jos oltiin jossain käymässä, pyydettiin ravintolan/kahvilan henkilökuntaa lämmittämään ruoat. Otettiin kaikki Joonan ruoat kotoa mukaan. Paikan päällä oli tosi huono valikoima ja ihan älyttömän kallista. Joonan kanssa pystyi ihan hyvin käymään rannalla ja uima-altaalla. Piti vaan vuorotellen olla Joonan kanssa varjossa. Onneksi siellä ei ollut mitenkään kauheen kuumat ilmat. Pidettin Joonalla pitkähihaisia vaatteita, jotta ei saa aurinkoa. Kaikkea muuta oikeestaan pystyi tekemään paitsi iltariennot jäi väliin. Muutenkin jouduttiin menemään aikasin nukkumaan, kun Joona nukahti yleensä klo 20-21.

Nyt meillä onkin sitten pakkaamiset täällä täydessä vauhdissa niin kuin Kissankello muistelikin. Eli muutto on viikonloppuna. Meidän tämän hetkinen asunto on kaksio, jossa 47 neliöö. Elikkäs saman kokoinen, kun Kissankellollakin suunnilleen. Aika ahdastahan täällä rupes olemaan liikkuvan lapsen kanssa. Joonallekkin tota rojua kertynyt niin hurjat määrät, että ihana saada ne omaan huoneeseen. Tulevassa asunnossa on 81 neliötä. Kyllähän tässä vielä jonkin aikaa oltais pärjätty, mutta päätettiin nyt jo muuttaa, kun osu unelmien asunto silmään. Joten kyllä mä luulen, että muutkin pienessä asunnossa kärvistelijät pärjää ihan loistavasti. Kyllä tähän ahtauteen kuitenkin tottuu. Ja 47 neliössä on ihan hyvin neliöitä kolmelle :)

Kiva oli muuten lukea Matiaksen tarhakokemuksista. Hienoa, että ootte saanut Matiakselle hoitopaikan, jossa on hyviä hoitajia. Ja kiva, että Matias on ihan hyvin pärjännyt siellä. Mahtavaa muuten, että täällä on Enskoja, jotka on töissä päiväkodissa. Hyviä kysymyksiä NapNap olikin jo kysynyt. Minäkin kiitän vastauksista. Paljon on jo tullut mietittyä tota hoitoasiaa, kun Joonakin menee jo toukokuussa päiväkotiin. Mäkin rupeen sitten varmaan lähempänä piinaamaan teitä kaikkia kysymyksillä ;) . Mä en muuten muista, että oliko tästä asiasta jo puhetta, mutta mitä ruokaa tollaset alle vuoden ikäset päiväkodissa syö? Onko siellä vauvan purkkiruokaa vai syökö samaa kuin muut, mutta suolattomana? Miten Matiaksella? Yli vuoden ikäset varmaan syö samaa kuin muut?

Mä ymmärrän tosi hyvin, että NapNapia oli harmittanut se, että tyttö ei päässyt sinne päivähoitoon minne haitte. Mä oon jo ihan pessimistinen, että ei Joonakaan pääse siihen meidän lähipäiväkotiin. Mä niin haluisin, että pääsis sinne, kun se on ihan vieressä. Se on aika uus ja aika pieni paikka. Näyttää tosi kotoisalta paikalta. Me laitettiin hakupaperit pari kuukautta sitten ja silloin jo sanoivat, että sinne on aika paljon jonoa. Mutta eiköhän kumminkin muutkin päiväkodit ihan hyviä ole. Ja eiköhän NapNapinkin tyttö pääse ihan loistavaan päiväkotiin. Joko olette muuten käyneet tutustumassa siellä?

Vauvan nukuttamisesta on ollut keskustelua. Mä voin rohkasuna sanoa, että Joona oli tosi vaikee nukutettava siinä 4-8 kk iässä. Nyt on ihan radikaalisti muuttunut koko homma. Tänäänkin sain Joonan ihan pienelleä tassuttelulla nukahtamaan omaan sänkyyn, kun joku aika sitten taisteltiin yli tunti nukkumaan menon kanssa. Sittenkin vielä heräiltiin vartin välein parin tunnin ajan. Eli kyllä se sitten ajan kanssa helpottuu. Toivotavasti tosin muilla ei mee ihan noin kauaa, kun meillä meni.

Vauvakuumeestakin on ollut keskustelua. Mä oon potenut vaihtelevaa vauvakuumetta oikeestaan jo siitä lähtien, kun Joona oli 2kk. Tai siinä vaiheessa se oli pikemminkin mahakuumetta. On mulla nytkin sillain vauvakuume, että jos olis toisenlainen tilanne, niin annettais vauvalle lupa tulla (tai ainahan vauvalla on lupa tulla, mutta ei esteltäis). Nyt mulla kuitenkin on koulu vielä kesken. Valmistun kesällä. Jos saan vaan töitä, niin voidaan alkaa miettimään pikkukakkosta sitten ensi kesänä. Mullahan on sillain noita opintoja vielä jäljellä, että on palkallista työharjoittelua melkein koko tää loppu. Neljäksi viikoksi joudun menemään keväällä koululle lähiopinnoille ja lopettelemaan opinnot. Mutta siis vauvakuumetta on.

Ainiin¿ vauvakuumeesta puheen ollen, täti punainen lähti sitten matkalle Kanariansaarille. Eli nyt ne menkat vihdoin alkoi (turhaan siis sitäkin asiaa stressasin). Olin jo varautunut, että ne alkaa matkan aikana, kun tunsin niin selvät ovisoireet 13 päivää ennen menkkoja. Mulla nää ekat menkat oli ehkä vähän niukemmat, kun ennen. Kipuja oli jonkin verran ekana päivänä. Vaikee sanoo kuinka paljon, kun rouhin siihen tahtiin Panadolia, kun en halunnut kipujen pilaavan matkaa. Saas nähdä, että tasaantuuko kierto heti vai meneekö pidemmän aikaa seuraaviin menkkoihin. Joku täällä pohtikin, että taasko jatkuu pitkät kierrot. Mulla on sellanen käsitys, että imettäessä kierrot voi olla pitkäänkin sekasin ja vielä imetyksen jälkeenkin. Ja vaikka imettäessä mekat alkaakin (varsinkin, jos menkat alkaa nopeesti synntytksen jälkeen), ei välttämättä ovuloi ollenkaan.

Mekään ei Jonskun kans ehkä päästä sinne vauvaleffaan (tai täytyy kattoo työvuorolistasta). Mut Jumbotreffeille voitais yrittää, jos vaan en oo sillon töissä. Mäkin suosittelen kyllä sitä babybioa. Tosi piristävä tapahtuma. En oo mäkään tainnut ikinä käydä niin tiuhaan leffassa, kun viime vuonna :)

Mä oon ajatellut kans käyttää hiljaset työvuorot hyväkseni ja käydä välillä teitä palstaterrorisoimassa. Ainaskin yhen kahvitauon voi käyttää Enskapalstalla ;) . Olettaen tietty, et kehtaan käydä vauvasivuilla vaikka joku saattaa nähdäkkin :)

Ainiin¿ Onnittelut Iisan perheelle pienestä nyytistä.

Kukahan se kyseli nimistä? Me ei tiedetty kumpi oli tulossa, joten meillä oli lista kivoja tytön- ja pojan nimiä ennen kun Joona syntyi. Sairaalassa poikien nimien joukosta karsiutui kaksi varteen otettavaa vaihtoehtoa. Aika pian Joona valittiin. Toisessa nimessä meni hiukan kauemmin miettiessä. Luin sitten anoppilassa käydessämme miehen vauvakirjan sukupuuta ja bongasin miehen suvussa kiertäneen ihanan toisen nimen Joonalle. Mut kyllä mä ihan ristiäisiin asti makustelin muitakin nimiä. Mikään ei kuitenkaan sopinut paremmin nimeksi meidän Jonskulle kuin Joona :)

Mulla oli nyt aika omanapaista tää teksti. Kommentointi jäi aika vähiin. Antakee anteeksi! Kaikki jutut kyllä luin mielenkiinnolla läpi. Yritän tällä viikolla vielä ehtiä kirjoitella, mutta ensviikolla sitten viimeistään¿ kahvitauolla ;)

Meen jatkamaan pakkailua. Erittäin hyvää alkanutta viikoa kaikille ihanille enskaäideille ja vauvoille!

pesukarhu ja Joona jo hurjat 9kk

Vierailija
19/76 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan taas tytön kanssa talovahteina mun vanhempien luona, ovat Thaimaassa edellee, loppuviikosta varmaan palailevat...

Mä laitan tähän kans meidän tytön mittoja, kopioin suoraan tuolta maaliskuisten kasvupinosta:

NapNap ja tyttö

Syntymäaika: 4.3.06 klo 10.35

Syntymämitat: 3630g, 52cm

2vko: 3790g, 53cm

1kk: 4380g, 55,5cm

6vk: 4940g, 57cm

2kk: 5445g, 59cm

3kk: 5880g, 62cm

4kk: 6410g, 65,5cm

5kk: 6810g, 66,5cm

6kk: 7205g, 68cm

8kk: 7845g, 70,5cm

10kk: 8960g, 74cm

Aika samoissa mitoissa mentiin naperon Eetun kanssa, mutta 10kk neuvolassa mentiin sitten heittämällä ohitse=) Mutta ei meilläkään olla neuvolassa oltu mitenkään huolissaan, vaikka painoa on joskus ollut vähänlaisesti. Ja toi 10kk paino otettiin vaippa ja body päällä, kun muuten on aina nakuna ollut.

Joku kyseli viljojen ja lihojen aloittamisesta. Mä aloittelin kaikki viljat suunnilleen samoihin aikoihin, mutta ruista ei olla tosiaan vieläkään otettu mukaan, mitä nyt leipää on tyttö välillä jyrsinyt. Kaura- ja riisipuurot voisi olla sellaiset hyvät aloituspuurot. Lihoista mä aloitin ensin broilerilla, naudanlihaa taisin antaa vasta joskus 8kk ikäisenä.

Pesukarhu oli tullut takasin, jee! Kiva että oli mukava reissu. Mites pakkaaminen edistyy? Viikonloppunako viette tavarat? Lähdetkö maanantaina ensimmäiseen työpäivään uudesta kodista?

Joo, mua kans kiinnostaa toi päiväkodissa syöminen... meidän tyttö syö vaan omatekemiä ruokia, purkkiruuat kakoo ulos. Täytyisi varmaan taas kokeilla, jos suostuisi jotain purkkiruokaa syömään... Muksulta oli tullut jotain uusia, niitä voisi kokeilla.

Ne cerazette-pillerit oli musta ihan hirveitä, täällä niitä moneen kertaan manasin. Vuotoa oli se 3kk melkein tauotta, sitten meni hermot ja vaihdoin tavallisiin e-pillereihin. Huomenna mulla onkin papa-koe...

NapNap + tyttö 10kk

Vierailija
20/76 |
23.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla ulkona nimittäin. Mun täti on taas tulossa hoitamaan tyttöä että pääsen salille, mutta ei luvannut lähteä vaunulenkille kun on niin kylmä! Näköjään tyttö nyt nukkuu hyvin sisälläkin, vaikkakin on koko yön tankannut kahden tunnin välein. Toivottavasti tää on taas joku välivaihe eikä pysyvä muutos rytmissä!

Hirmuisesti on ollut juttua. Kissankellolla on melkoinen työputki edessä, onkos Matias viikonloput isänsä hoidossa vai onko miehelläsikin vuorotyö?

MM, innolla odotan, minkälaisen show Ida pistää pystyyn! :) Melkoinen sinappikone tosiaan teillä on, jos kakkaa edelleen noin useesti tulee. Meillä on neiti päättänyt, et hienot naiset ei kakkaa ku 2krt/vk. Olis kyllä voinut pitää suorasta putkesta kiinni eikä ruveta pihtaamaan.

Muakin on jostain syystä nyt ruvennut kiinnostamaan kestoilu, lähinnä siksi, että tytön paikat on ruvenneet " haisemaan" , eli kun vaippa hautoo, haju tuntuu jäävän pysyvästi pesuista huolimatta. Mulla parit kuoret onkin, mut oon ollut liian laiska niitä vielä kokeilemaan.

AA haaveili Helsinkiin lähdöstä. Mä olen jo pidempään suunnitellut lähteväni pääkaupunkiin päiväksi, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi. joten jos treffejä meinaatte järjestää johonkin keskustaan, mä voisin koettaa tulla mukaan. keskustaan siksi, et siihen olis helppo junalla tulla.

NapNap kuulostaa päässeen normaaliin arkeen töiden myötä. Tuntuu vielä niin kaukaiselta, et vois olla vauvasta erossa noin monta tuntia, siis imetyksen takia. Miten sitä voikin aina juuttua ajatusmaailmassaan siihen, että vauva ei muka ikinä muuttuis nykyisestä kehitysvaiheestaan!

Iisa, meillä tyttö kans nukkui tosi paljon monta viikkoa. Nyt muutaman viime viikon aikana on alkanut pysymään paremmin hereillä, mutta edelleenkin aamupäivät menee melkolailla unessa. Sit neljän jälkeen pysyy paremmin hereillä. Nimi oli meillä ihan hakusessa, pojalle olis ollut useempikin vaihtoehto (tiedä sit, oisko niistä mikään jäänyt lopulliseksi) mut tytölle oli vaan muita kuin kutsumanimiä valmiina. Kutsumanimeksi haluttiin joku, joka sopis erityisen hyvin just meidän tytölle. Niinpä nimeä sit mietittiin vasta kun oltiin tultu kotiin ja vähitellen tyyli selkisi ja sitten löytyi se lopullinen oikea nimi.

mörötin, meillä tytöllä tuntuu vaihtelevan edelleen nukkumaanmenoaika välillä 21-23.30. Ja eilen taas piti huutaa pää punaisena ennen kuin suostu syömään ja nukahtamaan. Mä eilen taas hiplasin niitä unipusseja, mutten vieläkään ostanut. Tyttö on nimittäin alkanut heilumaan unissaan niin paljon, että peitto on koko ajan pois päältä. Helpottais varmaan tuo pussi.

Sippu,i kylläpäs teidän tyttö nukkuu öisin hyvin! Meillä tosiaan on harvinaista, että tulee ees se 10 tuntia yöllä, sit pitää herätä hetkeks ennenku voi jatkaa. Toisaalta mulle sopii se, et neiti nukkuu myös päivällä, koska sillon mulle jää omaakin aikaa. Ja eiköhän tuo nukkuminen muutu taas kohta.

amy, mä luulen, että toi iltahoitojen vierastaminen liittyy nyt vaan jotenkin tähän ikään. Meillä ainakin iltahuudot on ihan hirveitä, en mäkään saa sitä helpolla rauhoittumaan, mut miehen sylissä ei ole juuri toiveitakaan! Saati sitten, että joku ihan muu tulis hyssyttelemään... Pyydä silti vaan hoitoapua, äitis on varmasti tottunut siihen, että vauvat itkee. Musta ainakin tuntuu, et mun äidillä on paljon paremmat hermot kestää kuunnella vauvan itkua ku mulla itselläni.

naperolla oli alkaneet menkat, ikävää et ne on niin kivuliaat. Ja kyllä sun äitis varmasti ymmärtää, että tilanteet on erilaisia etkä sä voi jäädä kotiin vaikka haluaisit. Mun äiti taas on mennyt nopeesti töihin aina synnytysten jälkeen (tai nopeesti ja nopeesti, mikä se normaali aika on ollut sillon 70-luvulla) ja ymmärtäis varmaan ihan hyvin, jos menisin töihin. Mä taas en olis millään menossa...

Queeen, kiva kuulla, että noi unisuositukset on tosiaan suosituksia. Mun veljenpoika tosiaan kans nukkuu paljon vähemmän, menee aina viimeisenä nukkumaan. Miten sä oot saanut muuten tytön suostumaan kantoliinaan, meillä alkaa aina kitinä! Tosin neiti kyllä tykkää katella touhuamista ihan sitterissä tai lattiallakin, mutta musta olis kiva joskus kannella liinassa. Vaan kun ei viihdy...

ezzielle moi! Kylläpäs teillä tosiaan on hyväkasvuinen poika! Varmasti tosiaan tuota tissiäkin kaipaa öisin, koska kulutuskin on kovaa.

millille tsemppiä unikoulun jatkamiseen, jäispä nuo yösyötötkin yhtä helpolla pois kuin ne nukahtamisongelmat.

voi harmi, ettei Niamey ja Aino päässeetkään uimaan. Ens kerralla sitten.

voi kun kandin Noel on söpö!!

Kiva kuulla tikrustakin. Sulla ei oikeesti ollut hirveän iso maha, mutta selkeä vauvamaha kyllä! :) Kyllä te hyvin pärjäätte vaikka mies menee töihin. rohkeesti vaan liikkeelle, vaikka nää pakkaset voi kyllä vähän rajoittaa noin pienen kanssa menoa.

pesukarhun reissu oli mennyt hienosti, kiva kuulla. Helpottaa omaa lievää stressiä huhtikuun Hollannin reissusta. Onneks siellä mennään sukulaisille, joten ei tartte sillä tavalla huolehtia kuin hotellilomasta.

No niin, eiköhän tässä taas ollut tarpeeksi... Karseeta! Aurinko paistaa ikkunaan ja se on aika hirveän likainen! Eikö sitä tietenkään nyt voi pestä, ku on näin kylmä... (ihan ku muutenkaan olisin saanut aikaiseksi pestä!) Täytynee ruveta tekemään kauppalistaa, että muistan suurinpiirtein ostaakin jotain, kun sinne menen. :)

-Osse ja typy 10vk+