***ENSKAT Vko 4***
Kommentit (76)
Q: Se äp' n vaippa on Popolini kombo ja kuori Popolini Bravo Wrap. Koko on M pitäisi sopia 5-10 kg.. Riippuu tosi paljon vauvasta, mut q' han on aika hoikka.. Ite en tosta äp vaipasta tykännyt. Kuori oli ihan hyvä, mut sisävaipasta en tykännyt. (Hyvä kun tarkistin ton koon.. Olin jo laittanut meidän kuoret pois mut nehän saattais vielä mennä..)
Jenni
Laitoin Treen treffeistä sähköpostia. Mutta voidaanhan niistä pino tännekin tehdä?
Meillä on nyt kaks yötä menty ilman yösyöttöjä ja menee ihan loistavasti!! Ihan hirvittää minkälainen takapakki jossain välissä iskee kun nyt menee näin hyvin. Ekana yönä Aksu heräs kaks kertaa itkemään. Eka kerralla hereillä oli 20 min ja tokalla kerralla 45min. Aamulla klo 7 sitten söi ja jatkoi vielä unia
Viime yö oli toinen yö sitten.
Aksu nukahti klo 23
klo 1 kitisi ja rauhoittui heti tutilla
klo 3.10. heräsi itkeskelemään, annoin tuttia, silittelin rauhoittavasti. Kertaakaan itku ei kestänyt edes viittä minuuttia kerralla joten poika sai olla sängyssään ja nukahti klo 3.40.
Heräsi 6.30 ja sai maidon jonka jälkeen jatkoi unia ja heräsi 9.30
pikku-milli & Aksu 9kk
Hitto mun avent isiksen pumppu teki eilen tenät! Nyt täytyy taas sähköpumppua käyttää ja tää on niin hidas! No ainakin voin samalla kirjoitella :D
Kiitos Jenni tuosta linkistä! En mä sitä sieltä sivuilta aikaisemmin pongannutkaan :)
Quuko se kyseli siitä äippäpakkauksen kestovaipan koosta? Meillä se on S? Voiko ne muka olla erikokoisia? No kuiteskin olihan tuo Iitukalle liian pieni vyötärön kohdalta! Ida kun tuntuu keräävän maidosta kaiken tuohon vyötärölle (aivan niinkuin äitensäkin)... Johan täällä nyt porukkaa kestoista innostuu :)
Juu Napero, niillä emmaljungilla on aivan ihania ne kuosit! Jos mä saisin päättää, niin ottaisin vaikka mitkä. Rahaahan meilläkin on kuin roskaa :D No ei vais nyt sentään...
Tuun kohta jatkamaan...
Zen oli kysellyt pakkasrajoista... Mulla ei ole kyllä myöskään minkäänlaista hajua. Taysissa eikä neuvolassa ole annettu ohjeita minulle. Mutta olen tähän asti kaikkia hoitolapsianikin laittanut ulos nukkumaan -20 asteeseen ja hyvin ovat pärjänneet, henki pihisee kaikilla vieläkin! Olen aina laittanut harson kuomun eteen ja se pitää mielestäni hyvin lämmöt vaunujen sisällä! Olen lukenut nyt noita muita ketjuja näistä pakkasrajoista ja moni onkin kirjoittanut, että Lapissa lapset olisivat koko talven sisällä, jos heillä noudatettaisiin pakkasrajoja... Iitukin juuri nukkui hyvät unet tuolla -18 asteessa ja heräsi kaikki paikat lämpimänä, jopa posket oli lämpöiset!!
Kandin poitsulla oli ollut jälkitarkastus! Vieläkö muuten joudutte yöllä antamaan poitsulle sydänlääkettä?
AA:n neiti nukkuu paremmin äitin ja isin sängyssä! Meidän neiti ei nuku meitin sängyssä kuin korkeintaan 10 minsaa :) Poikkeus oli tänä aamuna kun nukkui mun kainalossa vielä tunnin kun ei tämä äippä olisi jaksanut herätä vielä kymmeneltä!
Toivottavasti Ykkösopen Ainolle sopii uusi maissivelli!!
jaahas, kakkapyykille on mentävä...
pikku-millin Aksunkin unikoulu sujunut noinkin mallikkaasti! Toivottavasti jatkuukin yhtä hyvänä!!
Ykkösopeko se oli, joka kirjoitti että on hiusten lähtöaika? Sama täällä, koko ajan joku on nyppimässä mun selästä hiuksia ja Iitu niihin myös tarraa ja nyrkistä löytyykin aina mukava hiustuppo! Mulla on ehkä hieman vähentynyt, kun olen lakannut harjaamasta illalla hiuksia märkänä. Eli aamulla olen sitten ihan variksen pelättimen näköinen :D
Pesukarhullakin alkaa jo ensi viikolla työt! Älkää sitten työssäkävijät unohtako palstaa, vaikka kyllähän me ymmärretään, että kiirusta tulee olemaan! Käykää kertomassa sitten kuinka arki rullaa!! Mulla loppuu heinäkuussa tosiaan äippäloma ja ajattelin alkaa tehdä silloin tällöin keikkaa, jos tuo tissitakiainen sen vain sallii...
Karssulin Ainolla on maanantaina lisää allergia-testejä. Mitä siellä testataan? Testataanko siellä näitä perus-juttuja porkkanaa, perunaa?? Kun puhuit, että testien perusteella aloittelet sitten soseita?? Ootko huomannut, onko sinun maidottomalla dieetillä ollut vaikutusta Ainon ihottumaan?
MiaMik ja Ida 3,5kk+
Soitin tänään sinne päiväkotiin, ja tuli kuulkaas hyvä mieli! Juttelin todella mukavalta kuulostaneen naisen kanssa, mulla on nyt ekaa kertaa sellainen fiilis, että kyllä tästä päivähoitokriisistä selvitään.
Heillä ei ole kuulemma aikoihin ollut näin pientä lasta hoidossa, nyt siellä on suurin osa 2-3 vuotiaita. Tai sitten kun lapsi täyttää 3 vuotta, se siirtyy isompien ryhmään...
Kovasti kuulemma odottavat meidän tyttöä sinne, ovat lapsillekin puhunneet että on tulossa pieni tyttö ryhmään. Lapset ovat jo kovasti kuulemma kyselleet, että missä se tyttö on ja koska se oikein tulee tänne. Söpöä!
Mennään 7.pvä tutustumaan ekan kerran. Täytyy laittaa paperille kaikkia kysymyksiä ylös, niin muistaa sitten kysyä kaikki mieltä askarruttavat jutut.
NapNap + tyttö 10kk
Napero, ihan ymmärrettävää ettei vauva-ajasta niin kaikkea muista, aika menee kuitenkin niin tosi nopsaa ja jotenkin ¿sumussa¿, varsinkin pari ekaa kuukautta! Samat sanat teille pitemmällä menijöille, anteeksi ettei tule niin paljon kommentoitua teidän juttujanne, kun ovat välillä niin vieraita asioita, kuten kiinteät, päivähoito ym, ettei keksi mitään järkevää sanottavaa :)
Mutta erittäin mielenkiinnolla luen kaikkien jutut ja koko ajan oppii uutta kun vanhempien vauvojen elämästä lukee.
Hieno juttu että Noelin lääkitystä saatiin vähennettyä eikä ahtaumakaan ollut uusinut! Komeasti Noelkin kasvaa :)
Karssuli, kyllä mäkin uskon että Aleksi saa riittävästi maitoa, kyselinkin asiaa tuolla omassa aloituksessa ja jotka vastasivat olivat samaa mieltä. Aloin vain miettiä sitä että jos on kovin iso ikäisekseen niin tarttisko sitten jotain tujumpaa ruokaa.. Mutta siis täysimetyksellä haluan ehdottomasti jatkaa niin kauan kuin onnistuu kun niin onnekas olen ollut että maito näin hyvin on riittänyt. On se varmasti helpompaa paljon kuin pullojen kanssa pelaaminen. Joo, nyt lopetan tämän imetysasioiden liiallisen miettimisen.. Oon joka välissä kyselemässä täällä jotain imetykseen liittyvää, alkaa itteäki jo ärsyttää ;)
Olit saanut Ainon nukahtamaan sänkyynsä itsekseen, varmasti helpottaa iltoja jos siihen oppii.
Meillä oon nyt huomannut parhaaksi nukuttamiskeinoksi päiväunillekin nukuttaa Aleksi meidän sänkyyn (jollei ulos pääse), kun on väsynyt niin tutti suuhun ja peitto päälle, vähän silittelyä niin hyvin nukahtaa. Huonommin nukahtaa tissille tai syliin, tai ainakin siirto sylistä sänkyyn on ihan mahdotonta. AA:n neiti on kans hoksannut kuinka hyvä paikka äidin ja isin sänky on, sama meillä¿ Pinnasängyssä ei ole käyty aikoihin. No jospa sitten joskus treenataan sitäkin¿
Emmi oli saanut ekan rokotuksen. Tuliko itku? Mua vähän hirvittää se rokottaminen joka on parin viikon päästä edessä, kurjaa kun pientä kiusataan¿ (vaikka itsekin olen siihen syyllistynyt harjoitteluaikoina ;) Eihän kaikki vauvat edes huomaa koko piikkiä, mutta toiset kyllä loukkaantuu sitten senkin edestä. No onneksi on tuo rokotusohjelma lyhentynyt sentään.
Nyt ottaa aika lailla päähän tuo mies. Tekee pitkää päivää, aamulla töihin kuudelta, illalla takasin puol seiskalta ja siinä välissä käy hätäseen syömässä, sunnuntait ainoita jolloin on vain muutaman tunnin töissä¿ Nyt sitten on parina päivänä ollut vielä pitempään töissä, ja äskenkin kun lähti syömästä niin sanoi ettei varmaan tuu vielä puoli seiskalta. Just, siinä menee kyllä vauva-aika ihan ohi kun elämässä ei tunnu paljon muuta olevan kuin työ :( Ja minä täällä sitten kykin päivät pitkät kaksin pojan kanssa. Täällä korvessa kun ei kauheasti noita aktiviteetteja löydy, mihin vauvan kanssa pääsisi. Ja kaveritkin on kaukana, ettei ihan usein nähdä.
Toki ymmärrän että miehelle tuo työ on ihan elämäntapa, mutta silti¿ Mun mielestä kun perhe kuitenkin on aina se ykkösasia.
No niin tulipas valitusta. Täällä onneksi saa valittaa kun en tuolle miehellekään aina jaksa ;)
Viipero & Aleksi 2,5kk
Tosi hyvin kyllä Aksun unikoulu onnistunut! Reipas poika :)
MiaMikin tyttökin tykkää nukkua pakkasessa. Aleksikin nukkui eilen taas neljä tuntia ulkona ja pakkanen kiristyi -17 siinä aikana (kun laitoin ulos oli -14). Lämmin, melkein kuuma poika kuoriutui paketista herättyään :)
Meilläkin on harso siinä luukulla ja eilen oli vielä fleecehuopakin.
Yksi ystävä asuu lapissa, ja hänkin sanoi että ei siellä paljon pakkasrajoja katsota jos haluaa että lapsi joskus pääsee ulos nukkumaan. Kääritään vaan paljon peittoja ylle ja alle :)
Kiva kuulla NapNap että sait noin positiivisen kuvan päiväkodistanne. Helpottaa varmasti sitä aloitusta sitten. Ja varmasti saa tyttö paljon syliä ja hoivaa kun on kaikkein pienin :)
Täytyy kohta lähteä hakemaan mies töistä, joten pikaviesti vain tällä kertaa. ;)
NapNap: Mukavaa kuulla, että tarhakriisi vähän helpottaa. Meillä oli niin hyvä tuuri, että saatiin M 1. toivesijalla olevaan tarhaan, mutta voin kuvitella, miltä tuntuisi saada paikka jostain ihan muualta! Minullakin se tutustuminen paikkaan helpotti mieltä kovasti, eiköhän teilläkin kaikki lutviinnu. Ruokailuista, minulta kysyttiin, että tilataanko Matiakselle vauvaruoka, vai syökö jo samaa, minä tilasin vauvaruoan. Kotona on kuitenkin syönyt vain joko ite tehtyjä tai kaupan pöperöjä. Meillä vauvaruokaa saa halutessaan alle 1 v lapset, tämän jälkeen on pakko siirtyä samaan kuin muut. Tai varmaan saa toki omia ruokia tuoda, mutta talo ei niitä enää tarjoa. Perunaruoat ovat ilmeisesti yleensä samaa suolattomana ja soseutettuna, kuin muillakin, tai ainakin lähellä. Välipalana saa kaupan Piltti-hedelmäsoseita tai riippuen muiden lasten välipalasta, jos on jotain vauvalle sopivaa niin sitten sitä. Eli kaupan purkkiruokia taitaa olla vain se hedelmäsose.
Mukavaa kuulla, että Pesukarhun loma sujui kivasti. Harmi, että täti punainen päätti kaartaa juuri lomamatkalle riesaksi, mutta eipähän sitten tarvii sinunkaan enää ihmetellä missä hän viipyy...
Voimia sekä NapNapille että Pesukarhulle töihinpaluun kanssa! Itsellä vaikeinta on tämä väsymys, kun yöt on välillä rikkonaisia, ja päikkäreille ei ole aikaa.
Lihojen ja viljojen aloituksesta Niameylle: Me aloiteltiin viljat kauralla n. 6,5 kk:n iässä, melko pian otettiin sitten riisi lisäksi. Näillä mentiinkin pitkään, joskus 8kk tietämillä otin loput viljat (myös ruiksen) mukaan, sillä arvelin olevan hyvä aloittaa ne ennen tarhaan menoa. Hyvin on Matiaksen massu kestänyt. Ruista ei saa milloinkaan " raakana" , vaan neljän viljan puurossa, eli pieninä annoksina. Lisäksi ruisleipää M tykkää jyystää, joten murusia siitä sitten.
Lihat aloitettiin 7 kk iässä kanalla, sitten 8 kk possu ja 9kk nauta ja lohi. Ylipäätään kiinteät aloitettiin vasta hilkku vajaa 6 kk iässä, joten rytmi oli vähän eri ehkä kuin aiemmin harjoitelleilla.
Asunnon koosta vielä, onhan tämä AHDAS, mutta tähän on henkisesti asennoitunut asumaan vielä vähän aikaa, niin kyllä tässä pärjätään. Myös liikkuvan lapsen kanssa. Ihanaa kyllä varmasti on sitten, kun päästään muuttamaan isompaan!
Ja yhdyn Naperon sanoihin, pahoitteluni, että olen myös unohtanut jo niin lahjakkaasti ne vastasyntyneen vauvan asiat, etten juuri osaa enää kommentoida niitä. Mukava kuitenkin muistella niitä aikoja lueskellessa teidän viestejä.
Romaanihan tästä tuli, vaikka nopsaa kirjoitinkin, nyt täytyy kuitenkin lähteä, ettei mies hermostu!
Kissankello ja M 9,5 kk
Just vein Emmin uudemman kerran pihalle nukkumaan. Katsotaan, kuinka kauan saan rauhassa kirjoitella. Meillä oli aamulla jumppa ja jouduin sinne lähtöä varten emmin herättämään. Ja jumpan jälkeen hän nukkui vain pari tuntia. Olis vaan hyvä, jos uni vielä maistuisi...
Ihan kärkeen niistä treffeistä, että olisko paha se keskiviikko 7.2.? Jennille kun ei käy tiistai muskarin takia ja meillä on jumppa torstaisin. Ja vaikka puoliltapäivin? Siihen me nimittäin ennätettäis vallan mainiosti, jos tärskyt ois Jumbossa, koska sinne tultais autolla. Mutta ehkä pistetään siitä oma pino, niin ei tää täyty.
Hienoa, että Noelin tarkistuksessa asiat oli hyvin!
napero valitteli, ettei osaa alkupääläisille kirjoitella, no ihan samaan tapaan täällä ongelma, kun ei oikein osaa teidä isompien juttuja kommentoida. Mutta enpä usko, että se kovin paha juttu on. Te päsette meidän mukana fiilistelemään näitä alkuaikoja ja me opitaan aina jotain uutta teiltä konkreilta. =)
Viipero mainitsi tuon mökkihöperyyden ja sitä täälläkin koitetaan kaikin tavoin välttää. Jumpassa siis käydään ja maaliskuussa saatetaan päästä muskariin ja aina kun on mahdollista lähden kylille tai treffeille jonnekin suuntaan. Meilläkin nimittäin mies on pitkiä päiviä töissä ja vaikka tuo Emmi onkin oiva pakkaus, niin kyllä sen kanssa keskustelut on aika yksipuolisia.. ;o) Joten siitä hataralla aasinsillalla, että kun meidän junamatkailu sujui jo lauantaina niin hyvin, niin saatanpa ilmestyä aikanaan myös teidän Kerava-treffeille...
Ei Emmi pahemmin itkenyt rokotuksen jälkeen. No tietysti hetken, mutta rauhoittui pian isin sylissä. Mä en kestänyt edes katsoa koko juttua. Eikä Emmille tullut mitään jälkioireitakaan, kuumetta tai muuta. Lisäjännityksen tilanteeseen toi mulle se, että piikin antoi terkkaharjoittelija, joka sattui olemaan mun vanhan oppilaan äiti, eikä meillä ole ollut kovi hyvät välit hänen kanssaan. Mutta tilanteesta kuitenkin selvittin ja hyv niin.
Karssulin Aino on alkanut nukahdella omaan sänkyyn. Loistavaa! Sellaisesta täällä haaveillaan... Ja isin kanssa vaikeaa myös siellä. =S Mä olin eilen pelaamassa sulkista ja Emmi oli kans pitänyt kunnon shown: ei ruokaa, ei unta - vain huutoa. Kun mä tulin kotiin, isi ja tytär istuivat sylikkäin ja lukivat uutta Aku Ankkaa. Eli konstit on monet... ;o) Mutta sama mielessä täällä, että useammin vaan Emmi muitten hoitoon kuin minun kanssa.
Meillä mies aikoo olla ensi kesän kotona, mutta mä olen täällä myös. Mies on hoitovapaalla ja mä " töissä" . Meillä opettajilla kun on tuo porsaanreikä laissa, että voimme palata kesäksi " töihin" ja saamme palkkaa ihan kesälomailusta. Itse olen ollut yhden kesän ilman palkkaa, kun olin hoitovapaan sijaisuutta tekemässä, joten hyvällä omallatunnolla käytän tuon mahdollisuuteni.
Mä kysyin viikonloppuna mieheltä ajatuksia petipuuhien jälkeen, niin hän vastas miettivänsä uutta tietokonetta. Eli kestovaipat tai tietskarit - tätäkö tämä vauvallinen elämä on? =D
Emmi muuten nauroi eilen illalla ekan kerran ääneen. Katsottiin miehen kanssa sitä uutta sarjaa Taivaan tulet ja naurettiin jotain juttua siitä. Emmi köllötti isin kainalossa ja alkoi nauraa meidän naurua. Ei voinut itse muuta kuin nauraa entistä kovempaa, niin tarttuvaa se oli. Aikansa Emmi jaksoi, mutta sitten itku pitkästä ilosta eli naama meni mutrulle. Yritettiin sitten selittää hänelle, että hänen kanssaan me naurettiin, ei hänelle. =D
MiaMik oli joutunut Idaa kanniskelemaan. Meillä myös eilinen ilta meni ihan pierutteluks ja huudoks ennen nukahtamista.Ja yölläkin likka heräs pirutteluunsa ja söikin parin tunnin välein. Yleesähän hän syö noin neljän tunnin välein. Vähän aikaa on Emmi ollut jo kiukkuisempi ja me mietittiin, että syy vois olla myös cuplatoneissa. Mehän annettiin emmille Disflatylia, mutta edellisen pullon loputtua aateltiin antaa kotona olevat cuplatonit pois. Kävin tänään hakemassa uusia Disflatyleja, jos ne nyt kuitenkin helpottais paremmin.
AA:lla oli kiva idea ristiäisvirsien sanoille. Meillä pappi toi sellaiset keltaiset monisteet, eli aika tylsät. Onkos teillä nyt tulevana viikonloppuna ristiäiset vai koska?
Vautsi miten hienosti Aksu jo nukkuu!
Kävin jo kertaalleen itseäni palelluttamassa ja Emmiä hiiaamassa ja taas kuuluu itku, joten velvollisuus kutsuu..
-Amy ja Emmi, 3kk
Meikä täällä istuskelee koneella, kun en viitti yksin kattella töllöö, mies tuli just kotiin pelaamasta sulkista.
Napnap, hieno juttu kun sait ¿rauhan¿ tuossa päivähoitoasiassa. Ja kyllä teidän neiti saa varmasti huomiota siellä.
Viiperon ja AinoAuroran vauvat tykkäävät nukkua vanhempien vieressä ja isossa sängyssä, meillä kanssa Eetu nukku päikkärit meidän sängyssä ja ainakin osan yötä vieressä, niin kauan kun alko liikkumaan. Sen jälkeen en oo uskaltanut jättää yksin saati sitten viereen nukahtamaan. Tosin nyt kyllä nukahtaakin yksin omaan sänkyyn. Sekä päikyille että yöunille.
Viiperolle vielä... Kyllä varmasti jossain vaiheessa miestäsi harmittaa kun on mennyt koko vauva-aika ohi, oletko jutellut asiasta hänen kanssaan? Jos hän ei ¿tajua¿ asiaa, kuinka nopeeta se aika oikeesti menee!!! Ja kyllä sunkin ois ihan kiva saada vähän vapaata aikaa, vaikka lenkillä käyntiin taikka kaupassakäyntiin YKSIN!!! Se muuten kummasti piristää...
Juu oli mulla vissiin jotain ihan asiaakin, mutten nyt muista mitä... Palailen, sit kun muistan, jos muistan.
napero
Viipero, minkälaista työtä miehesi tekee? Kuulostaa kyllä aika pitkältä päivältä olla kahdestaan vauvan kanssa, jos mies on töissä kellon ympäri! Meilläkin miehen työpäivät venyy 10-tuntisiksi, kun on normipituinen työpäivä ja päälle työmatkat tunnin suuntaansa. Sekin jo tuntuu kamalan pitkältä! Ensi viikollahan mies vasta menee töihin, kun sai viikon saikkua Noelin ollessa sairaalassa ja nyt sitten piti isyysloman perään vielä talvilomansa. Noel taitaa olla jo kuusiviikkoinen, kun mies palaa töihin.
Mökkihöperyyttä täälläkin pelkään, kun jo tuo odotusajan loppupuoli oli aika yksinäistä. Ollaan asuttu Keravalla vasta puoli vuotta eli tuttuja ei liiemmin ole. Täytyy yrittää mennä kaikkiin mahdollisiin kerhoihin ja kahvitteluhetkiin, jotta tutustuu muihin äiteihin. Opiskelukaverit asuu kaikki Helsingissä ja tuskin jaksavat kauhean usein tulla tänne meille. Toki voin itsekin mennä Helsinkiin vaikka joka päivä sitten kun Noelilla on jotain rytmiä, kun voin ottaa mukaan kantoliinan, ja imetyskään ei ole ongelma. Mutta tiedä sitten kauanko siinäkin menee, ennen kuin Noelilla on se oma rytminsä...
Pakkasin tänään Noelin superlämpimästi kaupassa käyntiä varten, ja poikahan nukkuikin kolmen vartin kauppareissun jälkeen vielä tunnin parvekkeella ennen kuin otin hänet sisälle! Nukkui vielä sisälläkin vaunuissa yli puoli tuntia, eli yhteensä pojan unet venyivät varmaan lähemmäs 2,5-tuntisiksi. Se on hyvä se!
Jäi vaan mietityttämään, että puenkohan Noelin sisällä unille liian kevyesti, kun unet jäävät yleensä puoleentoista tuntiin. Viime yönäkin pojan kädet ja jalat olivat ihan kylmät, kun päällä oli vain ohuehko unihaalari ja sukat. Tänä iltana laitettiin pojalle body ja plyysipotkari päälle, ja jalkaan ne äippäpakkauksen paksut sukat. Jospa ne auttaisivat nukkumaan vähän pitempään...
Vitsi kellohan on jo noin paljon, ja mä en ole vielä edes pakannut! Me lähdetään huomenna Keski-Suomeen moikkaamaan molempien vanhempia (asuvat 8km päässä toisistaan), ja tarkoitus olisi lpäästä perille ennen iltaruuhkia. Jos heräillään 10-12 välillä, syödään, puetaan, kakataan, nukutaan vähän ja syödään taas, niin ehkä kahdelta päästäisiin lähtemään ;)
Kandi & Noel 5vk+
Ei nyt oikeesti voi olla jo perjantai... ihan kivahan se on, että mies on taas pari päivää kotona mun seurana ja muutenkin tulee vieraita, mutta käsittämättömän nopeesti nää viikot juoksee ja kohta varmaan on jo kesäkuu!
Viiperolla, amylla ja kandilla ainakin oli mökkihöperyydestä huolta. Mulle iski eilen vähän tylsyys, kaipaisin hirveesti ystäviäni, mutta kun kaikilla on niin kiire töittensä/opiskelujensa kanssa. Mieskin oli koko päivän töissä ja illan keilaamassa. Oon tehnyt varmaan enemmän kotitöitäkin tällä viikolla ku viime vuonna yhteensä, ja silti on vaan tylsää välillä... ehkä se siitä, kun toi neiti lähtee kävelemään, sitten ei varmaan oo ihan niin tylsää äitillä! Siis mä tykkään tytöstäni ihan kamalasti ja nautin siitä, että oon hänen kanssaan kotonaan, mutta välillä tuntuu, et elämä on muuttunut sosiaaliselta puoleltaan niin paljon. Sekin harmittaa, että kun itse olen aina ollut se, joka aktiivisesti pitää yhteyttä, nyt tuntuu entistä raskaammalle olla aina se, joka ehdottaa tapaamista, eikä se silti sovi, kun kaikilla on niin kiire. No, ehkä tää taas tästä, mullahan oli näitä samanlaisia fiiliksiä raskausaikanakin, ne meni yleensä ohi, kun vaan onnistu lopulta näkemään niitä ystäviä.
Mekin uskallettiin eilen lenkille, vaikka oli melkoisen tuju pakkanen. kovasti vaan tungin vaatetta ja vällyä vaunuihin, tytöllä oli lämpimät posketkin! Nukkui sen parisen tuntia, mitä vaunuja lykkäilin. Saa nähdä, jaksetaanko tänään samanlainen lenkki. ei taida tulla yhtä kaunista päivääkään.
Eilen annoin neidille vatsahierontaakin, ja avot, johan tujautti sinapit vain kahden päivän pihtauksen jälkeen! edellinen väli olikin sit viis päivää, joten toivotaan, et A) mä jaksan hieroa joka päivä B) tää ei ollut vain vahinko vaan hieronta tosiaan auttaa vatsan toimintaa. Meidän äiti oli ihan kauhuissaan, koska me ollaan kuulema yöt ja päivät läpeensä kakittu pieninä. Niin se taitaa taas aika tehdä tepposia, mutta antaa mummon muistella. :D
Mä oon nyt tosi huono kommentoimaan, päätä särkee taas vaihteeks heti aamusta. Nostin äsken tytön koppaansa aamu-unille ja oottelen lapsenvahtia et pääsisin asioille. Koetan kommentoida paremmin jossain välissä, nyt vaan tätä omaa napaa...
-Osse ja tyär 11vk
Mulla on Osse vähän sama juttu kuin sulla, että soittelen koko ajan kavereille et koska nähtäis! Mutta kaikilla on opiskelu- ja työkiireitä! Olenkin siis tullut siihen tulokseen että en enää soittele, vaan odotan heidän yhteydenottoa :) Mutta muista kutsua mua sitten aina välillä kylään, jos oikein tylsäksi käy ;)
Meillä meni jo viime yö paljon paremmin. 3 yötä oli Idan puolesta aika levotonta. Ei se syönytkään kuin 2 kertaa yöllä, mutta kuitenkin heräili vähän väliä itkeskelemään ja ähertämään. Mutta viime yönä heräsikin vain kerran (tai siis aamulla) klo 7 syömään ja nyt jatkaa tuolla uniaan. Pierutkin tuli taas ilmeisesti cuplatonien ansiosta ihan ilman hirveätä änkeämistä ulos :) Iitu syö niitä varmaan vielä murrosiässäkin tätä menoa :D
Nyt täytyy lähteä maitoa kuskaamaan pysäkille...
MiaMik ja Ida viikon päästä jo 4kk
" Vähän mattimyöhäinen" ilmoittautuu mukaan palstailemaan. Herra Sitruuna syntyi joulupäivänä 25.12 klo 20.53 ja oli 3670g painava ja 50,5cm pitkä. Synnytys oli nopea (kokonaiskesto 7,5h) ja siitä ei jäänyt mitään negatiivista hampaankoloon, vaikka poika jouduttiinkin auttamaan imukupilla maailmaan sydänäänten laskun vuoksi.
Vauva-arkea ollaan kovasti opeteltu ja pieni mies on muuttanut elämämme täysin (pelkästään siis positiivista!) Välillä on ollut kyllä aika rankkaakin, jatkuvassa sumussa :). Mökkihöperyys meinaa välillä iskeä täälläkin, vaikka mies on vielä tämän viikon ollut kotona kanssamme. Toisaalta kotoa reissuun lähteminen pienen miehen kanssa on vielä tosi vaivalloista ja tuntuu tosi vaikealta :)
Poika voi hyvin ja on kasvanut valtavasti, mutta imetys on ollut todella ongelmallista. Poika on täysimetyksellä ja sai vain sairaalassa lisämaitoja pullosta. Hän ei oikein osaa imeä oikealla imuotteella ja sen seurauksena imetys on todella tuskallista. Tuntuu, että olen käyttänyt kaiken energiani imetysasioihin, syön koko ajan särkylääkkeitä ja imetän itku kurkussa. Olen keskustellut imetystukihenkilön kanssa ja tavannutkin hänet, puhunut neuvolassa, lukenut aiheesta netissä ja harjoitellut, harjoitellut ja harjoitellut pojan kanssa sitä oikeaa imuotetta. Aina vaan on nännit rikki ja tekee todella kipeää. Haluan niin kovasti imettää, mutta en tiedä kuinka kauan jaksan sinnitellä tässä jatkuvassa epätoivossa. Maitoa riittäisi vaikka kuinka ja poika on kasvanut todella hienosti, joten siinä ei onneksi ongelmaa ole. Välillä vaan olen niiiin väsynyt koko imetykseen, että ei ole tosikaan! Nyt päätin sinnitellä vaan päivä kerrallaan.. Luin jostain, että aika voi auttaa. Kun vauva kasvaa, kasvaa suukin ja oikea imuote löytyy. Tätä toivon todellakin!
No nyt pikku-mies heräsi päiväuniltaan, täytyy rientää imutettavaksi... Anteeksi tosi omanapainen viesti, ensikerralla yritän olla vähän sosiaalisempi! :)
Keinuhepo ja herra Sitruuna 1kk+1pvä
Treffipinoon kävinkin jo ilmoittautumassa!
Zen tervetuloa mukaan tähän kirjavaan joukkoon!
Kandi: En ihan teidän Noelin syntymästä asti lukenut pinoja, mutta mitä ymmärsin, niin jonkinlainen aortanahtauma teillä on ollut. Hieno juttu, jos lääkitykset ja lääkkeenantoajat saadaan nyt vähän inhimillisemmiksi. Voimia teille, hienosti oli Noel tosiaan kasvanut!
Naperon Eetu onkin kohta jo vuoden vanha! Muistelen, et kun aloin kirjoittaa odotuspuolelle, niin luin sun synnytyskertomusta tms. Hassua, miten nopeasti tämä aika menee!!!
Ykkösope: täällä taitaa tulla toinen kalju äiti. Mulla ei lähtenyt hiuksia raskausaikana eikä heti synnytyksen jälkeen, mut nyt on sellainen sulkasato, et apua!
Karssuli: Mä en ole ollut huolissani meidän neidin enkä kummitytön (nyt 6kk) painonnoususta. Molemmat menee aika samoissa, meidän ehkä vähän isompi. Aava painoi 3kk 5,8kg ja kummityttö just ja just 5kg. Molemmat on reippaita, iloisia ja aktiivisia tyttöjä. Toisaalta toisia huolettaa se, että lapsi olisi liian pullea. Mun siskon poika oli todella paljon isompi vauvana kuin Aava ja kun liikkumaan lähti, niin on siitä asti ollut tosi sutjakka poika. Lapset kasvaa kaikki omaa tahtiaan tai niin mä ajattelen!
MiaMik: Meilläkin on ollut jonkinlainen " riippuvuus" Cuplatoneista. Muutaman kerran yritin niitä lopettaa ja sit tuli enemmän itkua. Nytkin annan vielä aamulla Aavalle sen 4tippaa ennen aamutissiä, vaikka tuskin se enää paljon päivän aikana vaikuttaa. En vain uskalla lopettaa... Vaipoista vielä. Huudossa on tosi kalliita käytettyjä ainakin mun mielestä! Mä olen ostanut käytettyjä niiltä kestovaippainfon sivuilta ja sit babyidea.fi sivuilta. Kestovaippainfoon olen jopa laittanut ostoilmoituksen ja mukavasti on vaippoja tarjottu. Tiistaina ostin lisää vaippakankaita (ohutta pul:ia ja veloureita). Tuolla ne odottaa nyt ompelijaansa. Ajattelin tehdä swaddlen taskun tyyppisiä vaipppoja, katsotaan kuinka onnistuu!
AinoAurora: Ihanalta kuulosti teidän ristiäisjärjestelyt! Kuitenkin se on näiden pienien ensimmäinen juhla ja tietysti perheen ensimmäinen yhteinen juhla!
Pikku-milli: Wau, miten teidän yöt on menneet! Kannattaa vain olla iloinen silloin kun menee hyvin! Takapakkia tulee, jos tulee ja sit voikin taas toivoa, et ne paremmat yöt alkaisi. Meillä tällä hetkellä yöt vähän rauhattomia, kun Aava haluaisi kaiket yöt liikkua tuolla petissään ja tila ei riitä.
NapNap olipas kiva lukea, et päiväkodilla oli noin mukava vastaanotto. Tule sit kertomaan, miten tutustuminen sujui...
Viiperolle tsemppiä! Onneksi on ainakin tätä virtuaaliseuraa meille kaikille! Toivotaan, et miehuksesi tajuaisi itse, et haluaakin olla enemmän teidän jutuissa mukana ja vähentää töitä. Mä ainakin huomaan nykyisin meillä pientä " kateutta" miehessä, jos se on ihan ulkopuolinen mun ja Aavan höpsötyksistä. Silloin hän aina haluaa olla enemmän Aavan kanssa kaksin...
Amy: Teille on tulossa kyllä aivan ihana kesä! Ehkä pikkuisen voisin sanoa, että jopa kahdehdin ;-) Meillä mies hakee töitä ja miettii työpaikan vaihtoa. Huonolla tuurilla hänellä ei ole lainkaan kesälomaa =( Voi että kun sai hymyilyttämään tuo tietskarijuttu!
Nyt yritän lopetella tämän piiitkän viestini vaikka piti vain pikaisesti kirjoittaa. Aava ottikin nähtävästi melkein tunnin unet, jee! Nyt nimittäin vähän kuuluu ähinää tuolta pinniksestä.
Meillä oli eilen taas jumppa ja sit käytiin ekaa kertaa vauvamuskarissa. Oli muuten kiva päivä! Tänään sitten ollaankin ihan kotosalla, siivoillaan ym.
Mukavaa viikonloppua, jos en ehdi kirjoitella!
Sippu ja Aava kohta jo 5kk.
Keinuhepo, Onnittelut pikku-miehestä! Tsemppiä sulle imetykseen! Ei sitä tuollaisiin ongelmiin osaa oikein ennakolta varautua... Hienosti olet jaksanut ja jos kipua ei vain jaksa, niin sitten ei. Kuitenkin nämä pienet kasvaa ihan yhtä hienosti muutenkin.
En epäile, ettekö olisi jo imetystukihenkilön kanssa jo kokeilleet rintakumia, mut auttaisko se? Ja sit tietty toi Lansihoh-voide ja vaikka sit välillä pumppaus, niin saisi nänni vähän levätä. Varmaan olette jo kokeilleet, mut kirjoitin nyt kuitenkin.
Kiva kuulla lisää teidänkin kuulumisia!
Sippu
kun neiti vain heräisi ekoilta päikkäreiltään syömään :) Mua välillä kyllä huvittaa tää kellon kanssa plerailu. Aina pitää kellosta katsoa että jaahas nyt tyttö syö ja pari tuntia äippä saa olla pois kotoa. Minä olen kyllä aikasta paljon mennyt ja hyvin on onnistunut. Melkeinpä päivittäin käyn jossain pois kotoa ja hyvin onnistuu vaikkei tyttö huolikaan muuta kuin tissiä. Ehkä siksi Idasta on tullutkin isin tyttö, kun saa olla melkein päivittäin isin kanssa hetken kotona :)
Keinuhepolle ja poitsulle tervetuloa tänne vauvapuolelle :) Minullakin oli nännit aikasta kovilla aluksi, mutta sitkeästi laitoin tuota Sipun mainitsemaa rasvaa joka ikisen imetyksen päätteeksi ja minulle siitä oli todellakin apua! Toivottavasti ainakin aika auttaa, jos ei muu! Ja jos imetys käy todella todella voimille, niin muista että on myös muu vaihtoehto :) Tärkeintä on äidin jaksaminen!
Sippu, mä kyllä oon kaikille ompelutaitoisille kateellinen ;) Voisin muuten laittaakin ilmoituksen babyidean sivuille, että haluan ostaa kestoja...
Pikkumies nukkuu vihdoin ulkona, mutta saa nähdä milloin pitää mennä ekan kerran hyssyttämään vaunuja. Nyt on ainakin vielä hiljaista...
Keinuheposelle näin alkuun imetyksestä... Omalla kohdalla imetys oli myös yhtä hel***ttiä sen ekan kuukauden ajan. Imetys koski tisseihin, Kassu suoraan sanoen asui tissillä ja lisäksi huolehdin koko ajan maidon riittävyydestä. Sitten kun Kassu oli vähän reilun kuukauden niin homma alkoi sujua. Kassu osaa nykyisin tyhjentää rinnan tosi tehokkaasti ja masu onkin täynnä 10-15min. Lisäksi imetysväli on pidentynyt tunnista jopa kahteen tuntiin. Nyt on tosi tyytyväinen siihen, että jaksoi vaan sinnitellä sen imetyksen kanssa, vaikka ajoittain se olikin yhtä itkua ja kipua. Ymmärrän kyllä jos sinulle jo imetys riittää, mutta halusin vaan tsempittää, että jos vielä on yhtään voimia niin se imetys voi pian alkaa sujuakin. Minun konsteja silloin rintojen ollessa kipeimmillään oli runsas rintojen rasvaus, sideharson pitäminen liiveissä niiden kertakäyttöisten liivinsuojien sijaan, särkylääkkeen syöminen ja imetysasentojen vaihtelu (usein kainaloimetyksessä ei tuntunut läheskään niin kipeältä). Tsemppiä miten tahansa asian ratkaisetkin, tärkeintähän on, että vauva saa ruokaa :)
Sitten Viiperolle yrittäjäisistä... Meiltä nimittäin myös löytyy yrittäjäiskä, joka onneksi ei ole ihan yksin yrityksestään vastuussa vaan hän on osakkaana. Hänen työhönsä kuuluu lisäksi matkustelu, onneksi kuitenkin ihan Suomen rajojen sisäpuolella. Välillä meilläkin tehdään pitkää päivää ja tosiaan ajoittain mies on pari päivää reissussa, mutta onneksi on saanut rauhoitettua työrytmiään niin, että pääsääntöisesti hän on meidän kanssa illat kotona ja viikonloput on koko perheen yhteistä luksusaikaa. Yleisiä loma-aikoja meillä ei kyllä tunneta ja isyyslomallakin tehtiin lyhennettyä työpäivää. Kurjallehan tuo kuulostaa, että miehesi joutuu tekemään niin pitkää päivää ja viikonloppukaan ei tuo helpotusta. Toisaalta yrittäjän vaimona tietää, että ne tietyt työt on vaan tehtävä jos meinaa saada perheelle elantoa aikaiseksi. Voithan yrittää keskustella miehesi kanssa, olisiko mitenkään mahdollista vähentää sitä työnmäärää.
Piti käydä jo tarkistamassa olenko ollenkaan muistanut laittaa itkuhälytintä päälle, kun Kasperi on nukkunut jo puoli tuntia ulkona ilman älinöitä ;) Ja samantien kuului parkaisu...
Back to business! Vielä tuosta hoitoonviemisestä... Tuli itselle vähän sellainen paskaäiti-fiilis, kun niin moni kirjoitti jaksavansa olla lapsen kanssa kotona vaikka kuinka kauan. Ihailen kyllä niitä äitejä, jotka tosiaan jaksaa olla lapsen kanssa kotona useita vuosia. Minä taidan olla niitä äitejä, joiden pitää jossain vaiheessa viedä lapsi huonolla omallatunnolla ja syyllisyydellä hoitoon a) rahan saamiseksi ja b) siksi, että tarvitsee ihmiskontakteja ja työtä mielen virkeyden säilyttämiseksi. Meillä ei tosiaankaan eletä kuin kroisokset, vaan välillä minun vanhempainraha on kuukauden ainoa tulo. Ja toisaalta haluan itse hoitaa Kassua, mutta tämä kotona oleminen ajoittain tympii tosi rankasti. Mulla kun tuntuu nykyisin sosiaalinen elämä rajoittuvan Kassuun, mieheen ja isovanhempiin. Minulle olisi ihannetilanne se, että Kassu menisi 2-vuotiaana hoitoon ja sittenkin saataisiin hoitopäivät mahdollisimman lyhyiksi. Jos ei ihmettä tapahdu uuden vauvan tai miehen tulojen vakiintumisen muodossa niin Kassu menee hoitoon reilun vuoden ikäisenä. Ja eilen illalla ajattelin, miten raaskin Kassun jättää tunniksi isovanhemmille ekaa kertaa hoitoon, että käytäisiin miehen kanssa salilla...
Sitä mielen virkistystä olenkin nyt yrittänyt itselleni hankkia. Eilen oltiin Kassun kanssa ekaa kertaa vauvamuskarissa ja kivaa oli :) Tosin taisi muskarin pitäjälle tulla paineita, kun hänelle selvisi että olen lastentarhanopettaja ja mulle suuri osa lauluista oli ennestään tuttuja. Lohduttelin häntä, että olen tullut sinne pitämään hauskaa vauvani kanssa enkä arvioimaan hänen ammattitaitoaan ;) Lisäksi aloitin uudelleen salilla käymisen, että pääsisi näistä viimeisistä kiloista eroon ja isä ja Kassu saisi kahdenkeskistä aikaa samalla kun itse saisin pienen hengähdyshetken kotona olemisesta.
Kassun kuulumisista sen verran, että nyrkit maistuu tissin ohella. Nyt poika on alkanut säikkyä uusia tai kovia ääniä, mistähän se johtuu. Sitten ole sellaista miettinyt, että joko Kassun ikäisen (2,5kk) pitäisi jaksaa kannatella päätään selällään ollessa ja käsistä nostettaessa? Mahallaanhan Kassu on pitänyt päätään ylhäällä jo ties kuinka kauan. Muistui nyt mieleen, että Amyn tyttö oli nauranut ääneen, maailman ihanin ääni eikö vaan :) Meillä Kassu nauroi ääneen pari viikkoa sitten, mutta sen jälkeen on tyytynyt vain hymyilemään ja juttelemaan. Mikähän lie pojan naurun vienyt, kun kyllä se kuulosti ihan selvästi naurulta...
JEE, poju on nukkunut peräti tunnin ulkona yhdellä hyssytyksellä! Kai se on lähdettävä tuo sotkuinen keittiö siivoamaan, PLÄÄH! :(
Niin ja piti vielä kirjoittaa, että mulle tämä palsta on kyllä eräänlainen henkireikä, kun mulla ei sellaista äiti-vauva-verkostoa ole. Minusta on mukavaa lukea sekä isompien enskavauvojen ja äitien että alussa menijöiden kuulumisia.
Terveisin,
Mörötin ja Kasperi 2,5kk Apua miten nopeasti tämä aika lopulta menee!
Amy ja muut pk-suedun treffailijat: Ei treffejä tiistaille, jooko? Meillä on silloin muskari. Tietysti tiistaikin käy jos kenellekkään ei muut päivät sovi, mut me tultais mukaan jos ei ole tiistai.. Ens viikko tai sit seuraava on molemmat ok, kun pe tulee lapsilisät ;).
MiaMik: www.kestovaippainfo.fi ja sieltä vaippatietokanta. SIeltä löydät mitkä liikkeet myy mitäkin vaippaa ja lisäks käyttäjien arvosteluja. Siten voit vertailla hintoja.. Joissain on paljonkin eroa.. Joitain kotimaisia vaippoja ei myy kuin niiden valmistajat..
Karssuli: *reps*! On meilläkin välillä just jotain vastaavaa sattunut..
Nyt mäkin käyn vähän tutkimassa vielä vaippasivuja ;) Ja sit lähdetään kyläileen..
Jenni