***ENSKAT Vko 4***
Kommentit (76)
Kotiuduttiin just kävelyltä ja isikin tulee kohta töistä..jos nyt ehtisin taas hetken kirjoittaa ennen ku Liia heräilee.
Osse: Meillä Liia karju ekan kuukauden aina ihan naama punasena kun laitoin kantoliinaan. Totuttelin tyttöä niin että kanniskelin sylissä samassa asennossa kuin kantoliinassa, sitten kiedoin vähän liinaa ympärille ja taas kanniskelin ja siitä pikkuhiljaa päästiin siihen että Liia oli liinassa ja mä huiputin pitämällä muka sylissä vaikka liina kannatteli ja tytön nukahdettua hellitin sitten otetta..siitä se pikkuhiljaa alkoi sujumaan. Voihan se olla että Liia ois tottunu liinassa oloon ilman tuotakin ajan mittaan.
Keinuhepolle jaksamista imetykseen, ei se alku ollut ruusuista täälläkään, tyttö asui tissillä ekat pari kuukautta, tissit oli ruvella ja rintatulehduskin tuli. Nyt kaikki kuitenkin sujuu hyvin ja olen tyytyväinen että jaksoin. Ei imetyksen lopettaminenkaan sinusta huonoa äitiä tee jos tuntuu ettet jaksa! Mulla auttoi rintojen ilmakylvyt ja bebanthen voide, lansinoh ärsytti jotenkin vaan lisää, ehkä joku sen ainesosa ei sopinut. Tietysti jos imuote on väärä niin ei pelkät rasvat auta, monesti kyllä aika auttaa tuohon väärään imuotteeseenkin, toisaalta jos rinnat ovat arat niin oikeakin imuote sattuu ihan vimmatusti..imetys voi kuitenkin muuttua ihan muutamassa viikossa mukavaksi puuhaksi jos vaan susta tuntuu että jaksat vielä yrittää, hienoa että maitoa riittää hyvin!:)
Kotona olosta on ollut keskustelua, mun pitäis tunnin päästä lähteä kertomaan työpaikalle etten tule töihin vielä äippäloman päätyttyä..kääk!Ei siinä muuten mitään mutta pariskunta jolla oon töissä ei oikeen ymmärrä näitä juttuja, mies on aika ärhäkkä tapaus ja monesti tollasista syttyy hirveä sota vaikka eihän siinä mitään syytä ole pillastua.. ja mulla on oikeus jäädä kotiin.Viimeksi tuli kamala äläkkä kun kerroin olevani raskaana..
Täytyykin lähteä laittautumaan!
Queen
Keinuhepolle tervetuloa mukaan ja Onnea jos en vielä ole muistanut o-puolella onnitella!
Napero, minkäikäiseksi asti uskalsit pitää Eetua nukkumassa teidän sängyssä? Sanoit, että sitten et enää kun alkoi liikkumaan, eli tarkoitatko konttimista tms. vai ihan kääntymistäkin selältään? Olipas sekavasti kysytty :D Ajattelin vaan, että mitenkähän kauan tuota Aleksia uskaltaa vieressä pitää ettei ole putoamisesta vielä vaaraa. Nyt on pinniksen ja mun välissä, mutta voi kai se pinniskin siirtyä jos kääntyy ja rojahtaa sitä vasten?
Queenillahan on hankalat työnantajat :/ Toivottavasti nyt ei sotaa syty.
Mörötin, turhaa podet huono äiti ¿fiiliksiä sen takia että haluat palata töihin jossain vaiheessa. Varmasti moni haluaa tehdä niin, eikä se tee yhtään huonommaksi äidiksi! Sitä paitsi lapsikin saa hoidossa niitä sosiaalisia kontakteja mitä ei välttämättä kotona ollessa ole niinkään tarjolla.
Minä haluan jäädä kotiin vaikka kuinka pitkäksi aikaa, mutta oonkin Karssulin tavoin aika kotikissa. Ja kun mulla ei vakityötä ole niin jotenkin ahdistaa ne pätkätyöt varsinkin kun on lapsi.
Kiitos tsempityksistä miehen työhulluuden takia. Kandi, mies on maatalousyrittäjä, joten sitä hommaahan piisaa niin paljon kuin viitsii tehdä¿ Tosin nyt on vähän työntäyteisempää aikaa kun laajentavat toimintaa, ja suuri osa ajasta menee rakennushommissa. Oon asennoitunut alun alkaenkin niin, että miehellä on työnsä, eikä niille mitään voi, mutta nyt taas tuntuu että voiko se silti viedä noin suurta osaa elämästä.. :/ Huoh, myönnän olevani vähän kateellinen niille joiden mies on illat ja viikonloput kotona. Tuolla isännällä kun on kokonaista 24 lomapäivää vuodessa (tai jotain sinnepäin.) Täytynee vielä keskustella tästä asiasta, että vauva-aikakin ON niin lyhyt, mutta ei taida auttaa. Onneksi sentään tuon rakennushomman pitäisi olla ohi kesään mennessä.
Minkäsväristä teidän imetyksellä olevien vauvojen kakka on? Meillä on välillä kuin sinappia, mutta kun isompi satsi tulee (melkein joka päivä), niin se on ihan vihreää ja ryynimäistä. Onkohan tuo vihreä väri merkki mahavaivoista, jostain olen näin ollut lukevinani, pitäneeköhän paikkaansa? Ettei vain mitään allergiaa.. Mahdotonta pieruvaivaahan meillä vieläkin on, onneksi ei enää itkun kanssa, mutta kovan ähinän kylläkin. Viime yönäkin valvoin pariin otteeseen kun pieruja ähistiin vaikka kuinka kauan. Koskahan tuo loppuu?
Nyt mies tuli syömään, pitääpä mennä seuraksi. Aleksi nukkuukin ulkona jo kolmatta tuntia, onneksi lauhtui taas ettei tartte stressata tarkeneeko vai ei (vaikka aina on tuntunut tarjenneen.)
Viipero & Aleksi 2,5kk
Tuosta pään kannattelusta. 4kk:n ikäinen osaa käsistä ylös nostettaessa vetää pään mukana samassa tasossa.
8 viikkoinen " vetää pään pystyasentoon 45 asteen kulmasta" . En oo ihan varma mitä tuo tarkoittaa, oisko niin että kun nostaa 45 asteen kulmaan niin siihen asti jaksaa pään nostaa mukana.
Aleksi ei vielä oo nauranut ääneen, mutta ei se kaukana enää ole kun oikein innostuu :)
Voi, vitsi mikä ilma tänään on ollut! Me uskallettiin tänään lähtee jopa autolla ajelemaan, mikä ei sitten ollutkaan niin kauheeta. Siis tuo lumimyrsky, mitä ennustettiin, ei ainakaan tänne saakka ylettänyt, toki tuli lunta ja puhuri kävi, muttei kyllä sitä myrskyksi voinut sanoo.
Mökkihöperyydestä. Minäkin vähän sitä pelkäsin, mutta rohkeasti vaan lähdin mukaan mlln toimintaan, järkkää siis perhekahvilaa, vaavinkaisryhmää yms. Ja nyt ollaankin saatu ihan mukavasti ystäviä (ja Eetu " leikkikamuja" ) täältä kylältä. Ja tuossa puistossakin ollaan kesästä saakka pyöritty enemmän ja vähemmän, joten ei muutakuin rohkeasti vaan juttelemaan ja seurustelemaan (ja vauvat " leikkimään" ) muiden äitien kanssa!!!
Osse, mulla on kanssa viikot hukassa!!! Oikeestaan ne on olleet hukassa jo vuoden verran... Jotenkin se taitaa kuulua " taudinkuvaan" ;=)
Keinuhepo, tervetuloa!
Sippu, niinhän nää meidän vauvat kasvaa, aivan liian nopeeseen tahtiin!!! Ja tuolla odotuspuolella, kun nyt käy, niin sieltä on tulossa todella moni uusi tänne puolelle... Kiva kiva!
Amylle tuosta kesästä... Mäkin vähän sitä ajettelin, että saan nauttia nyt toisen kesän Eetun kanssa, ja sen takii meen töihinkin vasta elokuussa...
Mörötin, älä nyt mieti että olet huono äiti omalle lapselle!!! Et tietenkään ole, vaan maailman paras juuri omallesi sellaisena kuin olet! Mikähän siinä muuten on että kaikki kuvittelevat että kun on lastenhoitotyössä mukana niin KUULUISI jäädä lasten kanssa kotiin... Mä kyllä mielelläni olisin kotona vaikka sinne saakka kun Eetu menee kouluun, mutta kun on pakko mennä tekeen töitä, jotta saisi rahaa, jotta saisi ruokaa perheelle!!! Ja jos totta puhutaan, niin en mä kyllä ole sen luonteinen ihminen, että viihtyisin kotona pitempään... Hermot menis jossain vaiheessa totaalisesti...
Viiperolle. Eetu tais olla 1½kk kun siirrettiin omaan sänkyyn nukkumaan, mutta senkin jälkeen nukkui osan yöstä mun vieressä, kun imetin öisin ja nukahdin sen aikana... Mutta n 7kk ikäisenä sitten lopetin yöimetyksen, tai se tais olla vaan tapa Eetulla, kun ei muuta tehnyt kuin lussutti pari kertaa ja sitten simahti. Mutta siinä meni pari yötä, kun en antanut tissii, ja sitten ei herra enää öisin herännytkään. Tai no kyllähän se vieläkin heräilee öisin, mutta ei vaadi ravintoa!
Joo, mies lähti äsken koirien kanssa lenkille, ja Eetu huutaa kurkku suorana sängyssään... kivaa... blääh! jospa menis töllöö kattoon...
napero ja Eetu 11,5kk
Siis mitä? Enkö mä ole tällä viikolla pinoutunut kunnolla vielä ollenkaan??? Tästä tulee siis piiiitkä viesti. Mulla on ilmeisesti nyt niin paljon kaikenlaista proggista täällä kotopuolessa, että en ehdi kuin itsekseen pähkäilemään kaikenlaista ja sitten pommittamaan vauvapalstaa erinäisillä kysymyksillä... :)
Me tehtiin eilen asuntokaupat, eli myytiin siis oma asunto - jipii! Nyt voidaan rauhassa siis odotella kevät, ja muutto on kesäkuun alussa. Ehtii tässä vielä suunnitella tapetteja quun ihkaomaan huoneeseenkin. :) Varattiin myös etelänmatka - jipii siitäkin! Täällä olikin monta vauvan kanssa reissaamista kokeillutta enskaa. Kiitos teidän matkakuulumisista, ainakin karssuli ja pesukarhu! Pesukarhu, missä päin Gran Canariaa olitte? Me mennään Bahia Feliziin.
Kissankellon Matiaksen hoitokuviothan on lähtenyt hienosti käyntiin! Ja onneksi NapNap sullakin on jo parempi mieli siitä asiasta, kun sait jutella tarhantädin kanssa. Varmasti ne pitää teidän tyttöä siellä kuin kukkaa kämmenellä, ja innokkaita " pikkuhoitajiakin" varmaan riittää. :)
Moni enska näyttäis tosiaan innostuneen kestoilusta. Muakin se siis kiinnostais noin ainakin periaatteessa, kun olishan se niin paljon luontoystävällisempää. Sovittiinkin miehen kanssa, että ostetaan ihan parit kestikset kokeeksi, ja jos ei päästä jyvälle niistä tai jos ne tuntuu hankalilta, niin jatketaan sitten entiseen malliin kertiksillä. Hirveen monimutkaiselta ne kuulostaa, mutta jos kokeilisi vaikka jotain helppoa taskuvaippasysteemiä. Sitä vaan pohdin, että, mistä sen tietää, mitä kaikkea sinne sisään kannattaa sujauttaa...??? Mutta kiitos kestovaippavinkeistä jennille ja Sippuliinille ja ezzielle.
Aksusta oli taas söpöjä kuvia! Muistan, kun Aksu syntyi ja kävin pikku-millin sivuilla katsomassa kuvia, niin ajattelin, että miten joku lapsi voikin olla noin ylisöpö. Etenkin se mittarimatokuva ihan ensimmäisiltä päiviltä on jotenkin niin iiiiiiihana. :)
Onnittelinkohan jo Iisaa? No, joka tapauksessa lämpimät onnittelut sekä Iisalle että ikivanhalle palstakamulle eli keinuheposelle!!! Niin se teidänkin pitkä odotus sitten palkittiin ihanalla tavalla! Voimia imetyksen opetteluun ja kaikkeen uuteen.
Ilmoittauduinkin jo tuonne treffipinoon, eli me ollaan quun kanssa tulossa. Kiva, kun on varmaan tulossa paljon uusia enskaäitejä ja vauvoja, joita en ole tavannut. Mutta täytyy sanoa, että on se vaan outoa, että NapNap ja pesukarhukin lähtee jo töihin, kun teidän kanssa ollaan syksy käyty leffoissa ja treffeillä... Oli se kyllä tosi mukavaa aikaa! Silloin ekoilla treffeillä pikku-quu oli vain 1kk-ikäinen, ja NapNapin tyttö niin iso - kai 6kk! :) Ja nyt meidän quu on kohta 6kk, ja quu ja Daniel on kohta vanhimmat enskojen leffatreffeille ennättävät vauvat, huih!
Joko muuten D:n yöt rauhottui? Onko D:llä jo hampaita? Pikku-quulla ei hampaita vielä näy, mutta poika on alkanut liikkua hitaasti, mutta varmasti vähän pidempiä matkoja. " Ryömii" siis äristen ja puristen 15-20cm ja " pyörii" kellonviisarina, mutta vain neljänneskierroksen ja vain yhteen suuntaan. :)
Ethän pahastu jenni, mutta voithan ihan hyvin? Yhdessä viestissä kuulostit niin harmistuneelta, että ajattelin, että toivottavasti et ole uudelleen masentunut... Toivottavasti kaikki on siis ok, ja jos ei niin muistathan, että voit aina purkaa mieltäsi täällä meidän nettisiskojen kanssa. Tai sitten vaan soittelet tai tekstailet. :)
Kiitokset amylle, kun olit vastannut mun kysymykseen/pohdintaan tosta työhönpaluusta. Joku, olikohan mörötin, olit kyllä ihan oikeessa siinä, että hirveen vaikea on sanoa toisen puolesta juuta tai jaata, ymmärrän hyvin. Mutta laitettaisko vaikka pieni gallup tähän asiaan liittyen, eli:
1) Milloin ajattelit palata töihin?
2) Onko vakkarityöpaikka odottamassa?
3) Miten järjestäisit mieluiten lapsesi hoidon/miten aiot järjestää?
Hyvä, että amy, karssuli ja muut otatte rennosti sen asenteen, että vauva vaan useammin muiden hoitoon, että tottuu siihenkin. Ei pieni mekastus mitään haittaa, ja kyllä nuo ukit ja mummit on sitä joskus ennenkin varmasti kuuleet. :) On se tärkeetä, että äiditkin saa välillä rentoutua ja huolehtia itsestään. Kävin just eilen uimassa sillä aikaa, kun meidän miehet kävi kahdestaan kaupassa, ja ai että teki hyvää!
Viiperolle jaksamista arkeen. Varmasti on rankkaa olla Aleksin kanssa pitkät päivät, kun mies on töissä. Toivottavasti saatte juteltua asiasta, kun onhan tää vauva-aika niin lyhyt ja ainutlaatuinen!
Kiitos naperolle, NapNapille ja jennille teidän neuvolamitoista! Pikku-quu näyttäis olevan hyvin samankokoinen kuin Eetu ja Daniel. :)
Kandin Noel on muuten sisukas pikkumies ja kasvaa hienosti! Samoin Open Aino-neiti!
Karssuli, käy tosiaan pian lääkärissä, ettei vaan ole virtsatientulehdus. Eikös jollain isompien enskavauvojen äideistä se ollut mennyt ihan munuaisiin asti? Sehän on jo sitten tosi paha juttu.
Tervetuloa mukaan Enskoihin Zen10 ja tiiti! Älä tosiaan huoli tiitin mahdollisista itkuista leffan aikana! Rohkeasti vaan mukaan, ei ne muutkaan vauvat siellä todellakaan hiljaa hiiskumatta köllöttele. Meidän quu sai 3kk-ikäisenä karmeita rintaraivareita, mutta niin vaan käytiin leffassa ja joka paikassa. :)
Toivottavasti Queenin työnantaja ei pahasti ärjynyt kuullessaan, että jäätkin hoitovapaalle. Muistan, kun kerroit täällä miten hän oli reagoinut raskausuutiseen. Tosi kurjaa! :/
Missä päin Osse ja mörötin asustaa? Pääsisittekö joillekin Enska-treffeille? Ne piristää kummasti mökkihöperyyden keskellä. :) Ja mörötin, älä yhtään pode mitään huono-äiti-fiiliksiä! Varmasti olet teidän Kasperille paras mahdollinen äiti!
Jospa vaikka lopettaisin taas välillä. Paha tapa tämä kerran viikossa kirjoittaminen, kun kertyy asiaa näin kamalasti. Lupaan parantaa tapani!
-Q- ja -q- 5,5kk
..tollo mikä tollo. MSN:n kotisivu on muuttunut..enkä enää löydä tietä yhteisöihin. Mihin ne sen nyt on piilottaneet??
Inari
Q:lle onnittelut onnistuneista asuntokaupoista! Minkälaiseen asuntoon olette kesällä muuttamassa? Olet varmaan kertonutkin mutta multa on varmaan mennyt ohi..
Kivalta kuulostaa nuo Naperon ja Eetun aktiviteetit, perhekahvilat jne. Täytynee ottaa selvää järkkääkö mll meilläpäin mitään toimintaa. Koska eihän ne tuu täältä kotoakaan meitä hakemaan :)
Tuosta mökkihöperyydestä vielä. Mulla on monta kaveria jotka on saaneet lähiaikoina esikoisen tai ovat saamassa tai sitten ovat jo toisella kierroksella. Harmi vaan kaikki asuu niin kaukana ettei tuu kovin usein nähtyä :/ Ehkä sitten kun Aleksi tuosta vähän kasvaa ja uskaltaudun paremmin lähtemään sen kanssa kaksin liikenteeseen niin täytyy alkaa liikkua enempi autolla ja tehdä kyläilykierroksia. Harmittaa kun tuossa meidän autossa on airbacki edessä niin pitää kaukalo laittaa taa, eikä sitten pysty ajonaikana esim. tuttia laittamaan suuhun. Aleksi kun saattaa hermostua kesken ajon ja tutti on yks millä mahdollisesti saa rauhoitettua..
Kaupassakin käytiin yks ilta koko perhe, ja Aleksi sai ihan hirveän huutokohtauksen ruokakaupassa :S Ilmeisesti sille tuli kuumakin kun toppahaalareissa oli, ja huuto tietysti pukkasi hikeä lisää... Niin me sitten tehtiin ruokaostokset puolijuoksua, minä pidin Aleksia sylissä ja mies lappasi tavaraa kärryyn. Tempperamenttinen tapaus tuo meitin poitsu... No jospa se siitä helpottaa kun kasvaa?
Päivällä nukkuminen on meillä helpottunut nyt huomattavasti. Eilenkin nukkui päiväunia aamupäivällä 2h, iltapäivällä 3h20min (ulkona) ja vielä illalla 1h. Yötkin ok, nukkumaan menee joskus 23-24 ja nukkuu sitten kahdella joskus kolmella syötöllä tuonne yhdeksään suunnilleen. Tosin pari yötä on nyt mennyt huonommin, ihan mahdottomasti on pyörinyt ja ähissyt vieressä, ilmeisesti pieruvaivaa. Siinä ei sitten itsekään saa nukuttua.
Josko sitä menisi syömään. Siitä tuli mieleen että loistavia reseptejä oli tuolla ruokaohjeet -puolella, siellä oli " uuniin ja vuokaan" -ketju, mistä kopsasin monta kivan kuuloista reseptiä nopeista ja helpoista ruuista. Sopii meikäläiselle ;)
Viipero & Aleksi 2,5kk
P.S. Kivaa, o-puolelta ollaan jo lähdetty nyytinhakuun... :)
Se galluppi.
1) Milloin ajattelit palata töihin?
Haaveena ois toinen lapsi melko pienellä ikäerolla, eli varmaankin jään hoitovapaalle ja toivon mukaan sitten jossain vaiheessa äitiyslomalle jos meille toinen pikkuinen suodaan.
2) Onko vakkarityöpaikka odottamassa?
ei
3) Miten järjestäisit mieluiten lapsesi hoidon/miten aiot järjestää?
Ei ole siis ajankohtaista miettiä. Jos useampikin lapsi saataisiin, niin kotona haluaisin olla niin kauan kuin vaan, ehkä siihen kun pienin on kolme. Mutta nämä siis vain haaveita...
Ja jos hoitopaikan tarve kuitenkin jossain vaiheessa tulee, niin saattaisi olla että nuo isovanhemmat hoitaisivat. Tai sitten johonkin muualle hoitoon.
En kyllä jaksa enää kirjottaa uusiks :(
Q: Ihan hyvin voin.. Noi on vaan ihan normaaleja huonoja päiviä enkä oo niistä kovin huolissani, koska jaksan innostua asioista ja syön hyvin (vähän liianki ;) ). Välillä vaan toi D' n syöminen stressaa.. Ja mies on rasittava, kun roikkuu liikaa lähellä ;)..
Kestoja oon käyttänyt tänään koko päivän. Popolinin M-koon kuori on kyllä hiukan liian pieni meille, vaikka toi poika aika kirppu onkin.. Kaverilta mulla on lainassa Hilivinksis a-i-o. Kivan tuntunen vaippa. D' lle M om just hyvä ja menee varmaan vielä jonkin aikaa (D nyt ehkä about 70 cm ja 8 kg)..
Mä meen syksyllä takasin kouluun. D on silloin 1 v. ja ehkä 2 kk. D menee päiväkotiin tai jos mies ei saa harjottelu- tai työpaikkaa siihen mennessä niin jää daddyn kans kotiin..
Nyt lähden etsiin sitä treffipinoa..
Jenni ja D huomenna 7kk
Pikku-quu oli ihan töttöröö vauvauinnin jälkeen, joten jospa saisin kirjoiteltua rauhassa. Kahdella uintikerralla ollaan jo tehty lähetyssukelluksia, eli quu sukeltaa lyhyen matkan veden alla äidin sylistä isin syliin tai toisin päin. Poika on aina vähän pöllämystyneen näköinen sukelluksen jälkeen, mutta hymyilee sitten heti perään, joten ei ole lopulta moksiskaan moisesta touhusta. Nykyään quu jo läiskyttelee innoissaan käsillä vettä ja polskii vimmatusti, kun pääsee altaaseen. Ihanaa, että se nauttii noin paljon uimisesta! Ollaan tutustuttu uinnissa tosi kivoihin muihinkin vauvaperheisiin, joten aina oikein odottaa, että tulis lauantai ja päästäis uimaan. Tehdään yleensä niin, että uinnin jälkeen me äidit lähdetään suihkuun ja pukeutumaan sillä aikaa kun miehet ja vauvat jää vielä saunomaan. Sitten just kun ollaan ehditty pukea, miehet tuo punaposkiset vauvat meille puettaviksi ja syötettäviksi. :)
Viipero, me muutetaan rivariin, jossa on 103,5m2. Eli 4h+k. Pikku-quu saa siis oman huoneen, ja mahdollisille pikkusisaruksillekin on vielä tilaa. Toistaiseksi voin perustaa oman kotitoimistoni yhteen tyhjään huoneeseen, jos nyt sitten alan tehdä kotona töitä. Uusi asunto sijaitsee tosi lapsiystävällisellä alueella, ja meillä on omasta pikkupihasta suoraan käynti aidatulle lasten leikkipihalle. :)
Ja varmasti helpottaa Viipero nuo kaupassa käynnit ja muut, kunhan Aleksi vähän vielä kasvaa. Ihan pienenä vauvat ei kauaa jaksa odottaa ruokaa, mutta vähän isompana ruokailuvälit pitenee ja muutenkin vauva viihtyy paremmin mukana arjen touhuissa. Olen huomannut, että quu ainakin ihan tykkää, kun lähdetään jonenkin eikä vaan kökötetä koko päivää kotona.
Hyvä jenni, että kaikki on ok. Noita harmituspäiviä/hetkiä tulee kaikille, joten ei niistä kannatakaan sen kummemmin huolestua, jos vire on pääasiallisesti kuitenkin positiivinen. Muakin aina välillä stressaa quun syömiset, vaikka ehkä vähän eri syystä kuin sua D:n syömiset. Nimittäin quu kyllä syö kiltisti jo isoja määriäkin (tietysti kaikkina päivinä ei ruoka maistu yhtä hyvin - niinkuin ei meille aikuisillekaan), mutta kun se paino ja pituus ei siitä huolimatta tuntuis lisääntyvän kauhean nopeesti. Yritetään olla stressaamatta, kun iloisia ja hyvinvoiviahan nämä meidän pojat on, eikö niin?
Mäkin tilasin eilen nyt sitten kahdet kestovaipat, vaikka vähän samoissa tunnelmissa kuin MiaMik, eli en oikein tiedä, mitä oikein tilasinkaan... :) Saas nähdä tuleeko tästä mitään. Vaikka ei tulisi, niin oon sitä mieltä, että kyllä tää ainakin kokeilemisen arvoista on. Maksoin yhteensä n. 60e ostoksista, kun ostin vielä pesupussin ja jotain muuta härpäkettäkin samalla. Kallis pottihan toi on, mutta jos ei muuta niin myyn ne jollekin innokkaalle kestoilijalle vaikka huutonetissä tai jotain... Kertokaapas vielä jenni ja Sippuliini ja muut mahdolliset kestoilijat, että miten te säilytätte likaisia vaippoja ennen pesua. Se tässä eniten hirvittää, kun meillä on vanha talo, jossa ilmastointi ei toimi ollenkaan samalla tavalla kuin uusissa rakennuksissa. Voiskohan käytettyjen vaippojen säilytysämpäriä pitää vaikka pihalla??? Siellähän ne ei haittais ollenkaan. :) Toivottavasti kukaaan enska ei pahastu, kun käytän hieman palstatilaa kestovaippauteluihin. Täältä on vaan niin paljon helpompi kysellä kuin miltään muulta palstalta, kun enskoilta saa aina ystävällisimmät vastaukset eikä tartte nolostua, jos kysyy jotain tosi tyhmääkin.
Mistä tulikin mieleeni toinen tyhmä kysymys, jota yritin kysyä ihan erillisessä aloituksessa, mutta kukaan ei vastannut. :( Eli tietääkö kukaan mitä eroa eri riisilaaduilla oikeastaan on, ja mitä olette antaneet vauvallenne?
Onko kellään enskaäidillä ollut käytössä kuukuppia? Millainenkohan se on? Mietin, että pitäiskö sellaistakin kokeilla... Mulla alkoi nimittäin tänään toiset menkat synnytyksen jälkeen. Kierto oli siis taas tällanen normimegakierto eli 46 päivää, jep jep. Ajattelin, että pidän näistä vähän kirjaa, vaikka ei haluta mitään päiviä sen kummemmin tähtäilläkään. On kuitenkin varmaan ihan hyvä vähän tietää kiertojen pituuksia sitten jos joskus hakeudutaan taas hoitoihin, jos quulle ei ala kuulumaan sitä pikkusisarusta.
Jaahas, ei kun kahvin keittoon! Isäntä lähti töihin yöksi, joten pidetään quun kanssa kahdestaan taloa pystyssä. Täytyy laittaa takkaan tuli ja kynttilät palamaan, kun on niin ihana talvi-ilta! Ja huomenna sitten pojan kanssa pulkkailemaan, jee jee!
-Q- ja -q- 5,5kk
Tänään jäi päikkärit vähän vähiin, niin taisi tyttö olla aika väsynyt. No varmaan herää vielä tunnin päästä syömään ja vasta sitten oikeasti yöunille. Isi laittaa keittiössä herkkuruokaa, viinipullo on avattu ja minä saan hetken vain olla ja kirjoitella teille, ennen kuin menen nauttimaan hyvästä ruoasta ja tilkasta viiniä.
Galluppiin:
1) Ajattelin palata töihin joko marraskuun alusta tai ensi tammikuussa. Riippuu vähän, kuinka meidän muutto sujuu syksyllä, siis miten Aava sen ottaa ja myös siitä, jääkö isi hetkeksi hoitovapaalle.
2) Vakkarityöpaikka odottaa ja aluksi mietin tekeväni neljäpäiväistä viikkoa. Toivon kyllä kovasti, että pääsisin " ylenemään" pian töihin palattua, mutta katsotaan.
3) Aava menee päiväkotiin. Muuta vaihtoehtoa meillä ei ole enkä siksi muita halua paljon ajatellakaan, ettei tule paha mieli. Isovanhemmat asuu 400km päässä, joten heistä ei apua ole. Töihin on mentävä ja menenkin ihan mielelläni, että saadaan sitä uuden kodin vähän isompaakin lainaa sitten lyhenemään.
Kestoista vielä... Q:kohan se kyseli imuista, siis mitä vaipan sisälle. Mä olen tykännyt imuna kaikkein eniten bambusta. Se on antibakteerinen ja pehmeä pesujen jälkeen ilman kuivausrumpuja tms. Meillä käyteytyt pesua odottavat vaipat säilytetään kuivana. Tällä hetkellä annan vaipan vielä kuivahtaa pyykkitelineen päällä ja laitan sitten pyykkikoriin. Pissavaippoja en huuhtele, mutta kakkavaipat tietysti! Suunnitelmissa olisi ostaa jonkinlainen ilmaa läpäisevä kannellinen astia, esim. punoskori tms. jossa säilytettäisiin vaipat ennen pesua. Kokeilin myös vedessä säilyttämistä, mutta siitä tuli mun mielestä enemmän hajua?! Täytyy ehkä miettiä asiaa uudestaan, jos pisun haju muuttuu kovasti, kun Aava alkaa syödä kiinteitä. Mut näin meillä on ollut kaikinpuolin hajuttominta.
Täytyy vielä sanoa, et tänään meillä kokeillaan taas kestoa yöllä. Pari kertaa on kokeiltu ja ihan kivasti mennyt. Nyt kokeillaan siksi, kun viime yönä kertsi fuskasi kahdesti ja vaihdettiin yökkärit ja lakanatikin sitten kahdesti. Joten ei tämä huonommin voi mennä =)
Nyt lähden tuonne keittiön suuntaan, sieltä tulee niin hyvät tuoksut!
Sippu
Pikaisesti ehdin lukaista pinoa kun isi touhuaa Liian kanssa, kohta alkaa sitten taas yö..huokaus;)
Quun galluppiin,
1.Aion olla kotona mahdollisimman pitkään, viiperoko se oli kellä oli ihan samat visiot kun mullakin..eli kakkonen ois suunnitteilla ennen töihin menoa:)
2.On vakituinen työpaikka mutta en välttämättä sinne enää palaa..
3.Hoitopaikka ei ole meilläkään ihan ajankohtainen mutta kyllä mä varmaan ihan päiväkotiin veisin..jotenkin luotan kuitenkin eniten siihen että siellä on kunnolla henkilökuntaa ja turvalliset puitteet..makuasioitahan nämäkin:)
Q puhuikin menkoista, mulla ei oo vielä näkynyt moisia..sais toisaalta pysyäkin poissa vielä..vauvakuume kyllä polttelee mutta toisaalta kauhistuttaa kun tässä yhdessäkin on hommaa varsinkin nukkumisten kanssa..ajatuskin siitä että pahoinvoivana juoksis tytön perässä valvois mahdollisesti vielä yölläkin..kääk. Toisaalta mullakin taitaa olla enemmän maha kuin vauvakuume;)
Me saatiin eilen makkari valmiiks, kauhea työ oli tapettien poistamisessa ja seinän tasoittamisessa mutta kiva siitä tuli:)
Yksi seinä on sellanen vaaleanpuna/liila samaan sävyyn päiväpeiton ja verhojen kanssa. Olohuoneen seinään maalattiin tikkurilan sabluunoilla ruskealla ja beigellä sellasta kukkaa ja köynnöstä..miesraukka hukkuu töihin täällä kotona kun mä visioin koko ajan uutta remontin aihetta;)
omaa napaa kun päästä katos kaikki kommentoitava..
Queen
Meillä oli oikein ihana päivä. Vaikkei kaikki mennytkään suunnitelmien mukaan... Piti siis mennä pulkkamäkeen, mutta ensin Eetu ei suostunut nukahtamaan, ja sit nukahti autoon, just kaks minsaa ennen mäkipaikkaa... Joten mennään sitten toisella kertaa...
Qlle onnittelut asuntokaupasta!
Galluppiin vastauksia
Milloin ajattelit palata töihin?
-mä olen ilmoittanut töihin että palaan elokuun eka päivä, Eetu sillon 1½vee
Onko vakkarityöpaikka odottamassa?
Kyllä vaan
Miten järjestäisit mieluiten lapsesi hoidon/miten aiot järjestää?
Eetu menee (toivottavasti pääsee) ryhmikseen täällä kotipaikkakunnalla, taikka sitten pph:lle, täällä ei ole päiväkotipaikkoja kuin vasta kolmevuotiaille...
Viipero, meillä oli kanssa yhtä tuskaa Eetun kanssa tuo kaupassakäynti yhdessä vaiheessa, tai no siinä keväällä/kesällä, kauppareissu päätty JOKA kerta siihen että jompi kumpi kanto Eetua sylissä, mutta sitten keksittiin (kuningasidea!) ottaa kantoreppu mukaan, niin johan alkoi käymään nuo kaupassakäynnitkin Eetultakin... Ja sit kun alkoi istumaan, tai no joskus loka-marraskuussa alettiin istuttamaan sitä siinä istuinosassa, ja siitä onkin tosi kiva katsella maailmaa...
Viiperolle ja Queenbzz, teillä oli samanlaiset kuviot mietittynä tuohon töihinpaluuseen... Mun vaan pitäs olla NYT raskaana, jottei tarttis mennä syksyllä töihin, ja on kyllä niin pirun hiljaista täällä, just toissapäivänä loppu menkat...
Sippuliini meillä kanssa oli tänään vähäpäikkäripäiväinen päivä... Siis Eetu tais nukkuu yhteensä noin 1tunnin... Ei vaan suostunut nukkumaan! Mutta oli kyllä yllättävän iloisella tuulella kuitenkin...
Queenbzz:lla on ihanan kuuloista remppaa menossa... Mäkin haluisin tehä täällä jotain, ja oonkin ehdotellut miehelle, josko siirrettäis huoneitten/huonekalujen paikkaa, ja tuossa kuukaus sitte kun siirrettiin, niin seuraavana päivänä siirrettiin takas, kun ei miehen mielest ollu hyvä, höh!!!
Kävin muuten tänään kyselemässä hintoja/aikatauluja Hämeenlinnan rautatieasemalta (ajatellen noita treffejä...) Mitenkäs Tampereen päästä tulevat? Mihin aikaan ootte hyppäämässä junaan siellä? Otatteko vaunut/matkarattaat mukaan? Kummathan olis paremmat/helpommat? Otatteko paikkalipun (olikohan se nyt joku) palveluvaunu (vai mikä nimeltään) missä kuulemma enemmän tilaa? Entäs miten Hesan päässä pääsee matkarattailla liikkumaan talvisaikaan?
Huomaako etten oo aikoihin kulkenut junalla (töistä mentiin kerran Parola-Riihimäki väli, mut sillon oli muita jotka tiesi mihin mennään yms)??? Vähän jänskättää miten menee... Saavutaanko hengissä perille vai miten...
napero ja Eetu 11,5kk
Meillä ukot nukkuu uinnin jälkeen, joten mä hyppäsin heti koneelle ;). D on kans tosi innoissaan uimisesta polskii ja loiskuttaa vettä. Tänään yritti vaan koko ajan juoda sitä vettä :S. D pääsi tänään jo vähän sukeltelemaan. Kannusukelluksia tehtiin 2 (kannusta kaadetaan vettä päähän ja siitä sukelletaan) ja hyvin meni. Vähän oli pöllähtänyt poika pinnalle tultuaan, mutta ei alkanut itkeä tms. kun heti alettiin tekemään jotain (liikkumaan vedessä). Punanen kumiankka oli tosi hieno, D jahtas sitä naureskellen :D. Meidän pitää vaan ostaa kotiin isompi amme, kun D' lla on ollut vaan sellanen hoitopöydän alla jaloilla seisova pikkuamme. Siellä ei enää mahdu kunnolla polskimaan kun jalat kopsaa päätyyn..
Q: Mä säilytän käytetyt vaipat omassa reiällisessä pyykkisangossa kuivana. Kakat huuhtelen pois tai jos oon käyttänyt niitä kuitupapereita niin heitän paperin kertisroskikseen. Ei oo kyllä haissut koskaan kestot.. Parvekkeella tms. ulkona ei talvella voi säilyttää, koska jäätyminen voi pilata vaipat (kuori voi murentua tai jotain). Vaippoja voi säilyttää muillakin tavoin.. Mä en nyt vaan osaa kertoa enempää :S www.kestovaippainfo.fi varmaan löytyy tietoa siitäkin.. Tosi ihanalta kuullostaa teidän uus koti :). Mä olin miettinyt silloin raskausaikana, et hankin sen kuukupin sit kun vauva on syntynyt. Tietenkään en oo saanut aikaseks :S..
Ihanan kuuloset lauantai-illat Q' lla ja Sippuliinilla :)
Napero: Me ollaan kuljettu jonkin verran junalla mun vanhemmille.. Ollaan aina menty IC-junilla ja pyydetty paikka invavaunuun, koska sinne saa vaunut/rattaat sisään jos ei ole montaa pyörätuolilla liikkujaa (eikä yleensä ole ollut kuin max. 1). Muistaakseni sen vaunun yläkerrässä on leikkinurkka ja siin alhaalla wc, jossa on hoitopöytä. Eli vaunujen kanssa pääsee hyvin. Mä en ole käynyt nyt lumen tulon jälkeen keskustassa, mut varmaan pääsee matkarattaillakin hyvin, jos ei just silloin pe sada lunta..
Jenni ja D 7 kk
Q: Mä ajattelin säilyttää kestot ihan vaan muiden pyykkien joukossa (kakat huuhtelen pois) tai sitten heitän suoraan koneeseen jos tiedän peseväni pian muutakin pyykkiä! Jossain oli sellainen ohje, että jos tiedät peseväsi seuraavana päivänä muutakin pyykkiä, niin voi edellisenä päivänä tehdä vaipoille koneella esipesun ja jättää ne likomaan sinne seuraavaan päivään!
Ida nukkuu normaalisti neljät päikkärit päivässä, mutta eilen jäi ne vikat päikkärit klo 20-21 välillä pois (edelliset oli 3h30min). Niinpä ollen tämä perhe oli sängyssä jo klo 21.45 melkeinpä täydessä unessa ja tänään heräiltiin klo 11.30 :) Iitu heräsi kerran syömään klo 8. Voitte vaan taas kuvitella kuinka räjähtämispisteessä mun rinnat oli, muutamaan otteeseen jouduin nousta pumppaamaan.
Minä en ole vieläkään saanut sitä vauvauinti naista kiinni? No ensi viikolla uudestaan. En tajunnut perjantainakaan sitä kysyä, kun kävin uimassa että olisiko hän ollut mahdollisesti paikalla.
Sitten galluppiin vastailen: Eli aion olla äitiysloman loppuun asti kokonaan kotona, sen jälkeen alan tehdä keikkatöitä ainakin vuoden loppuun asti, voi olla että jos ei toinen lapsi ilmoita tulostaan, niin voisin harkita meneväni vuoden päästä keväällä töihin. Mutta mustahan ei koskaan tiedä ;) Mieli saattaa muuttua monta kertaa. Asioita hankaloittaa se, että meillä molemmilla olisi vuorotyö, mutta voihan olla että minä tekisin vain aamuvuoroa (joko päiväkodissa tai vanhainkodissa aamua keikkaluonteisesti). Mun tuttuni, joka hommaa mm. sijaisia päiväkotiin on yrittänyt jo kolmisen vuotta saada mua tekeen keikkaa päiväkoteihin tai sitten perhepäivähoitajaksi :) Ida laitettaisiin joko pph:lle tai päiväkotiin. Meidän kaupungissa kyllä suositellaan alle 3-vuotiaille pph:aa!
Nyt pitää lopettaa, kun pitäisi kohta lähteä miehen serkuille synttärikahveelle :)
MiaMik ja Ida ensi viikolla 4kk
Alan epäillä, ettei mulla kohta muuta elämää olekaan kuin notkua netissä.
Aino on ihme kyllä päikkäreillä, tällä viikolla kun ei olla ulkoiltu niin päiväunet on olleet ihan mitä sattuu, vartista kahteen tuntiin. Nytkin oon ihan hermoraunio, kun koko ajan odotan parkaisua makkarista. :)
MiaMik, just toissapäivänä totesin, että Ainon iho on paremmassa kunnossa, mutta tänään näytti taas huonommalta. En ole huomannut, että suurempia vaikutuksia olisi dietiillä ollut. Vatsavaivojahan ei onneksi missään vaiheessa ole Ainolla ollut *koputtaa puuta*. Nuo allergiatestit on yhtä utopiaa mulle, mutta kutsun perusteella siellä testataan yleisimmät allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet ja näin ollen testien jälkeen päästäisiin maistelemaan kiinteitä. Toivon ainakin niin, neiti kun on niin laiheliini niin en haluaisi sitä enää lykätä.
Tosin eihän alkuun kiinteät varmaan hirveästi painoon vaikuta, ja voihan olla, ettei Aino niistä innostu... Katsotaan.
Viipero, jutelkaa miehen kanssa asiasta, toivottavasti tilanne helpottaa! Kurjaa, jos mieheltä menee vauvavaihe ihan ohi. Se on - kuulemma - parasta aikaa vanhemman elämässä. Näin itse sitä tosin ei tule ajateltua niin, kun on väsymyksestä sumeana...
Mulle ei oikeastaan ole iskenyt mökkihöperyyttä. Mä oon aina ollut vähän sellainen kotikissa, että viihdyn kyllä tosi hyvin kotona. Pari kertaa viikossa arkisin tehdään jotain Ainon kanssa, mut ei välttämättä lähdetä mihinkään vaan pyydetään joku kylään. Tosin oon tässä talven aikana ollut niin väsynytkin, ettei ehkä sen takia ole tullut hirveesti mitään touhuttua.
Vauvauinti meiltä taitaa nyt jäädä väliin tytyön huonon ihon takia, ja isi kun on musikaalinen niin meillä on ihan oma kotimuskari. =) Vauvajumppakaan ei taida olla oikein mun juttu. Mutta jotain harrastuksia pitäis kyllä itselleen keksiä, et pääsis iltaisin enempi pois kotoa. Mulla on pari vauvallista kamua, joiden kanssa treffaillaan, ja toisen kanssa lenksutellaan pari kertaa viikossa.
Mulla on toi harrastaminen jäänyt tosi vähille kummien vatsakipujen takia. Nytkin vatsaan sattuu, mut ei kuitenkaan niin pahasti et olis saanut aikaiseksi varata lääkäriaikaa. Täytyy hoitaa asia ens viikolla, koska saattaapi taas olla virtsatientulehdus, niistä kun kärsin vähän väliä.
Keinuhepolle tsemppiä imetykseen! Meillähän on lähestulkoon koko ajan imetetty rintakumin kanssa, ja se alussa kyllä auttoi noihin kipuihin. Mut jäätiin siihen sitten koukkuun, ja just kun päästiin eroon siitä, niin jouduttiin siirtymään osittaisimetykseen ja pulloruokinnan takia imuote hukkui sitten taas... Mut ehkä se on parempi kuiteskin imettää sen kanssa kun kärsiä itse.
Pitäisköhän nyt ihan oikeasti tehdä jotain hyödyllistä?!
Hyvää viikonloppua!
Karssuli & Aino 3,5kk+