Vihdoin saapui äitiyspakkaus 2024, mitä pidätte:
Kommentit (265)
Joku täällä ruikutti, että jonkun pakkauksessa olleen vaatteen kuosi näyttää joltain huumekasvilta. No haloo! Kasvi on vain kasvi! Muuta siitä tulee vasta sitten, kun ihminen ottaa sen kasvin ja valmistaa siitä jotain.
Eikä takuulla kukaan ole mitään huumeisiin viittaavaa valinnut vauvan vaatteisiin. Vaikka ihan hyvin kyllä olisi voinut. Olisi se ainakin kuvastanut nykyistä ihmiskuntaa realistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari huomiota nyt ihan omasta näkökulmasta. Meillä lapset ja pakkaukset 2016, 2018 ja 2020.
1. Kuosit on tylsiä. Ei edes yhtä oikeesti kivaa kuosia, jonkalaisen itse voisin ostaa tai josta aidosti ilahtuisin.
2. Villahaalari 100% merinovillaa. Itse tykkään mustasta. Tähän varmaan menny pakkauksen budjetti. Aiemmissa pakkauksissa, ainakin meille sattuneissa, ollut villasekoitehaalari. Toki tämäkin merinohaalari valmistettu Kiinassa.
3. Vanuhaalari puuttuu! Se on ollut meillä kaikilla lapsilla yksi pakkauksen käytetyimpiä tuotteita. Tästä iso miinus.
4. Muumikuosi talvihaaarissa on hirveä. Jo kolmatta vuotta putkeen.
5. Myös collegehaalari ois ollu kiva. Tätä ei meidän esikoisen pakkauksessa ollut, mutta tokalla ja kolmannella lapsellapääsi kyllä kovaan käyt
Ei ne kaikki laatikon tuotteet 80-luvullakaan omaan makuun sopineet, mutta ne vastaanotettiin silti ja oltiin tyytyväisiä. Joka ei halunnut tai tarvinnut pakkausta, otti sitten rahan. Ainaharva otti sen rahana, vaikka vaatteet sun muut eivät ihan omia mieltymyksiä vastanneetkaan. Tajuttiin, että avustus itsessään on arvokas lahja.
Täällä on naurettavaa uikutusta täysin ilmaista tuotepakkausta vastaan. Se kertoo minulle kaiken nykyisestä sukupolvesta.
90-luvulla, ja varmaan 80-luvullakin, ne pakkaukset olikin parempia, runsaampia ja tuotteet järkevämpiä ja laadukkaampia. Sellaisen minäkin olisin ottanut oikein mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos olisi 20-30v. nuorempi, ottaisin pakkauksen, niinkuin 3 pakkausta olen aikoinani ottanut. mutta miksi jossain vaatteissa tummia värejä, pitäisin iloisemmista väreistä vauvalla.
En tiedä minkä ikäisiä suurin osa kommentoijista on, mutta olen yllättynyt, että iloisia värejä toivotaan. Ystäväpiirissäni (n. 25-32v) kaikki raskaana hetki sitten olleet ja nyt olevat toivovat nimenomaan neutraaleja värejä. Itsekin pidän nimenomaan näistä, nuo kirkkaankeltaiset ja värikkäät jäävät kyllä käyttämättä. Onneksi pääsääntöisesti on käytetty kivoja vaaleita värejä, ja varsinkin jääkarhukuvio on ihana. Myös muumihaalaria rakastan, pelkäsin sen tulevan vaihteeksi kirjavana.
Vauvat huomaavat ensin kirkkaat, iloiset värit, ei niitä ankeita beigejä ja harmaita.
Helppo syyttää muita turhasta valittamisesta kun on itse saanut sen paremman pakkauksen. Äitiyspakkauksen laatu on laskenut kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti kuinka näin monen mielestä kortsut on turhia. Aloitatteko hormonaalisen ehkäisyn heti synnärillä? Entä jos käytössä on yhdistelmäpillerit, eihän niitä kai saa imettävä äiti aloittaa ennen kun vauva on 6kk? Vai paljaallako panette ja toivotte parasta? Vai eikö seksiä ole ollenkaan?
Mitä tehdään vääränkokoisilla kondomeilla?
Entäs perheet joissa ei ole miestä ollenkaan, olipa sitten kyseessä perus erotilanne, isän täysin hylkäämä perhe, itsellinen äiti tai lesbopari.
Ja jos nuo jossain perheessä menevät käyttöön niin kuinka pitkäksi aikaa tuollainen pikkupakkaus edes riittää? Kysynpähän vaan.
Kyllä se lelu/body/tuttipullo/tms. olisi paljon hyödyllisempi.
Kyllä minun mielestäni saa kritisoida pakkkausta vaikka se onkin ilmainen.
Esikoisen kohdalla odotin niin paljon pakkausta kun sukulaiset ja työkaverit sitä niin kehuivat. Kaveripiirissä oltiin ensimmäinen vauvaperhe niin ei ollut kokemusta läheltä.
2010 pakkauksessa oli toki kivoja juttuja tosi paljon, mutta laatu oli täysin kuraa. Puuttuu bodyn nepparia, ekassa pesussa (ohjeen mukaan pesty) saumat vääntyivät ja nukkaantuivat vaatteet... kummallisen mallisia mittasuhteilta sekä liian kireitä tai liian löysiä. Ylipäätään todella surkea kokemus.
Seuraaville kolmelle lapselle olen suosiolla ottanut rahana.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok. En tajua mitä kondomit ja liukuvoide tekee äitiyspakkauksessa? Mitä jos ei halua seksiä alkualkoina?
Lukiko siinä voiteessa ja kortsussa, että ne pitää heti käyttää? Tai että ne ylipäänsä pitää käyttää? Eiköhän kaiken käyttö ole ihan vapaaehtoista, mitä siellä pakkauksessa on, kun kerran koko pakkauskin on vapaaehtoista vastaanottaa?
Pakkaus on koottu, ajatellen suurta ihmisjoukkoa. Miksi on yllätys, jos jotain siellä ei ollutkaan omasta mielestä tarpeellista, kaunista tms.? Eniten kait tämän pakkauksen ideana on ollut avustaa vähävaraisia nuoria äitejä.
Minusta makuupussi on haljun haalea, ei ollenkaan nätti.
Olen iloinen, että omilla lapsillani oli kauniit. Sekä haalarit että makuupussit, nehän ne kaikkein näkyvimmät tuotteet ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen suuresti kuinka näin monen mielestä kortsut on turhia. Aloitatteko hormonaalisen ehkäisyn heti synnärillä? Entä jos käytössä on yhdistelmäpillerit, eihän niitä kai saa imettävä äiti aloittaa ennen kun vauva on 6kk? Vai paljaallako panette ja toivotte parasta? Vai eikö seksiä ole ollenkaan?
Entäs perheet joissa ei ole miestä ollenkaan, olipa sitten kyseessä perus erotilanne, isän täysin hylkäämä perhe, itsellinen äiti tai lesbopari.
Ja jos nuo jossain perheessä menevät käyttöön niin kuinka pitkäksi aikaa tuollainen pikkupakkaus edes riittää? Kysynpähän vaan.
Enpä nyt tiedä. Oman lapsen pakkauksessa oli pieni lelu. Parilla eurolla sellaisen saa kaupastakin. Eikä ole sitten samanlainen kuin kaikilla muillakin.
Musta villahaalari, yäk ja musta väri ei ole hyvä muutenkaan, voimakkaasti värjätyt vaatteet ei ole hyvästä vauvalle.
Tärkeintä on nuo lämpimät talvi varusteet. Ne ovat laadukkaita ja ostettuna niitä kalliimpia vaatehankintoja
Miksi mustia ja tummanharmaita toppahaalareita vuodesta toiseen? 🤮
En pue vauvaani sellaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä nyt tiedä. Oman lapsen pakkauksessa oli pieni lelu. Parilla eurolla sellaisen saa kaupastakin. Eikä ole sitten samanlainen kuin kaikilla muillakin.
Siitä lelusta saa sentään muiston. Käytetystä tai käyttämättömästä kortsusta ei.
Miksei pakkauksessa ole Fiskarsin saksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari huomiota nyt ihan omasta näkökulmasta. Meillä lapset ja pakkaukset 2016, 2018 ja 2020.
1. Kuosit on tylsiä. Ei edes yhtä oikeesti kivaa kuosia, jonkalaisen itse voisin ostaa tai josta aidosti ilahtuisin.
2. Villahaalari 100% merinovillaa. Itse tykkään mustasta. Tähän varmaan menny pakkauksen budjetti. Aiemmissa pakkauksissa, ainakin meille sattuneissa, ollut villasekoitehaalari. Toki tämäkin merinohaalari valmistettu Kiinassa.
3. Vanuhaalari puuttuu! Se on ollut meillä kaikilla lapsilla yksi pakkauksen käytetyimpiä tuotteita. Tästä iso miinus.
5. Myös collegehaalari ois ollu kiva. Tätä ei meidän esikoisen pakkauksessa ollut, mutta tokall
Nykyinen pakkaus on ihan saman veroinen kuin 80-luvulla! 80-luvun pakkauksessa oli pääosassa heleät pastellivärit, pastelli mintunvihreä on jäänyt mieleen.
Seuraava äitiyspakkaus muuttui silloinkin aika radikaalisti väreiltään ja kuosiltaan. Pahvilaatikko on kyllä ennen ollut niin ruma, että sen useimmat päällystivät kankaalla, jos äidit sitä laatikkoa käyttivät petinä. Nykyään ei varmaankaan kukaan sellaista edes tee, vaan loota otetaan korkeintaan säilytyslaatikoksi. Ja tämä uusi loota onkin niin soma, että kelpaa sellaista katsellakin.
Kelan sivuilta näkee muita pakkauksia, millaisia ne on ennen olleet. Minulle olisi kelvannut kyllä mikä tahansa niistä!
https://www.kela.fi/edelliset-aitiyspakkaukset
Vielä vanhempia tuotekuvia on täällä, joista näkee, että parannusta on kyllä tapahtunut:
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/201711090160238
Moni sanoo, että kortsuja saa kaupasta, mutta saahan ihan kaiken muunkin mitä pakkauksessa on. Kynsisakset, kylpylämpömittarin, bodyja... Kortsut nyt varmaan ovat se halvin tuote pakkauksessa. Osalle varmaan nännivoidekin ja kestoliivinsuojat ovat ihan turhat, jos ei imetä. Osalle taas kylpylämpömittari on turha. Ei voida luoda sellaista pakkausta, jossa on 100 % jokaista miellyttävä sisältö.
Muutamassa vuodessa kyllä tavaran määrä on vähentynyt huimasti. 2020 pakkauksessa oli 9 bodya + 2 pyjamaa, 6 housut ja yhdet sukkahousut. Nyt 4 bodya ja kolmet housut. Yli puolet vähemmän vaatetta. Ja ei vilttiä, vanuhaalaria eikä lelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5. Myös collegehaalari ois ollu kiva. Tätä e
Vielä vanhempia tuotekuvia on täällä, joista näkee, että parannusta on kyllä tapahtunut
No ei ole. Nuo kasari-ysärin pakkaukset oli runsaita ja kestäviä. Silloin vaatteet oli vielä oikeaa kestävää puuvillaa eikä mitään lirulirun ohutta kangasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mustia ja tummanharmaita toppahaalareita vuodesta toiseen? 🤮
En pue vauvaani sellaisiin.
Tämä. Vuodesta toiseen samantyylistä tummaa ja rumaa kuosia. En haluaisi pukea pientä vauvaa synkkiin vaatteisiin. Nyt tuskin kirppikseltäkään löytää enää mitään näteissä väreissä, kun kaikilla kaapit täynnä vain mustaa.
Ja kun joku kuitenkin valittaa, että hyi ei mitään räikeitä värejä niin on niitä muitakin sävyjä olemassa. Esimerkiksi herkkä vaaleansininen sopisi niin tytöille kuin pojille.
Vauva on vauva vain kerran. Hänellä on koko loppuelämä aikaa synkistellä mustissa, jos haluaa.
No tämä on vain minun mielipide, mutta sanonpa nyt, kun olen sitä pakkauksen kohderyhmää.
-nuori ja köyhä nainen
Kyllä niitä kortsuja voi edelleen ostaa ihan kaupasta - ne jotka niitä tarvitsevat.
Onhan se aika hullua tuupata ne äitiyspakkaukseen.