Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS:n tiedot: Hallitus korottaa yleistä arvonlisäveroa 25,5 prosenttiin

Vierailija
16.04.2024 |

Hallitus aikoo korottaa yleistä arvonlisäveroa 24 prosentista 25,5 prosenttiin, IS:lle vahvistetaan hallituslähteistä.

Yleisen arvonlisäveron kiristämisen 1,5 prosenttiyksiköllä arvioidaan tuovan valtiolle noin miljardin euron verotuotot.

IS:n tietojen mukaan on mahdollista, että yleistä arvonlisäveroa korotetaan jo kuluvana vuonna. Asian teknisen toteutuksen selvitys oli maanantai-iltana vielä kesken.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010362623.html

Kommentit (344)

Vierailija
241/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täyttä hulluutta, mutta tasapuolisin vaihtoehto tietysti.

Köyhiin tämäkin iskee eniten, itse pulleana hyvätuloisena ei kauheasti vaikuta. 

Tämän hallituksen säästöistä tulee ihan samanlainen puheenaihe kuin 90-luvun säästöistä, kansa ei unohda. Vaikutukset nähdään vasta tulevina vuosina. Todella moni joutuu muuttamaan pois kalliimmista paikoista halvempiin paikkoihin ja näin eriarvoisuus lisääntyy. 

Minä olen pienituloinen eli bruttopalkka alle 2000 euroa. Palveluita en ole tähänkään asti käyttänyt ja ruokauppaan ruuan lisäksi menee korkeintaan 20 euroa kuukaudessa ja yleensä ei sitäkään. Vaatteita en ole vuosiin ostanut kaupasta. Autoa ei tietenkään ole vaan työmatkan mikä alle kilometri kävelen. Sähkölasku muutaman kympin jne. Mitenkään muutokset  eivät iske eniten m

Tulot eivät tosiaan vaikuta vaan kuluttaminen.

Vierailija
242/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä osta enää palveluja. 

Kesäksi lähdetään etelään, mielummin käytän rahat siellä. 

Suomi on konkurssikypsä! 

Ulkomaan matkoille kanssa kunnon raippavero

Se tehtiin jo kerran 1990 luvun laman aikaan. Lopputuloksena markkamääräiset  matkustamisen verotulot laskivat ja useampi yritys meni konkurssiin. Valtion vertotulot siis määrällisesti vähenivät, eli vero toimi juuri päinvastoin mitä oli tarkoitus. 

Tämä juuri on ongelma, kun ei ymmärretä että melko usein prosenttien kiristäminen aiheuttaa niin merkittävän kulutuksen vähenemisen, että konkreettiset verotulot pienenevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju bustaa tehokkaasti myytin suomalaisten rakkaudesta veronmaksuun. Etenkin vasemmistolaisti ajattelevien  osalta. Verot on kivoja jos joku muu vaan ne maksaa. MOT.

Vierailija
244/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin ketju bustaa tehokkaasti myytin suomalaisten rakkaudesta veronmaksuun. Etenkin vasemmistolaisti ajattelevien  osalta. Verot on kivoja jos joku muu vaan ne maksaa. MOT.

Ei varmaan tarvitsen olla taloustieteen tohtori ymmärtääkseen, että hemmetin kova verotus on kaikkien mielestä epämieluisaa. Mielummin haluan saada rahalla kaupasta enemmän kuin vähemmän.

Vierailija
245/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että vain marxistit ja gommunistit nostavat veroja. Pensan hintakin nousee vaikka piti tulla 1€/L pensaa.

Vierailija
246/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä meillä todellinen oikeistohallitus, kun oikein veroja lähtee kiristämään. Niillähän sitä puhalletaankin hehkua taantuman kurittamaan talouselämään. Ensin Purra esitti niin Thatcheriä ja että nyt pistetään Suomi kuntoon. Sitten heti perään vetäistään hihasta tällainen vasemmiston tuhkamuna-pelikortti, että nostetaankin veroja. Jos tämä maa veroilla vaurastuisi, niin voi vittujenkevät mä sanon että koko maa olisi täynnä miljonäärejä. On meillä meinaan sen kova kokonaisveroaste täällä. Vaan eipä olla, vaan päinvastoin Euroopan köyhimpiä valtioita itä-blokkia lukuun ottamatta. Jopa Kreikalla menee ihan hemmetin hyvin nykyään.

Sitä julkista rahanmenoa on vain pakko pystyä karsimaan ja tehdä leikkauksia. Ei tähän ole olemassa mitään muuta lääkettä. Verotuksen kiristämistä on kokeiltu jo vaikka kuinka kauan ja koskaan se ei ole auttanut. Tyhmä saa olla kerran, mutta Einsteinin sanoin: ""hulluus on sitä, että toistaa yhä uudelleen samaa, mutta odottaa silti eri lopputulosta".

Vierailija
247/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän saivat aikaan Kelan tuillla loisivat laiskurit.

Vierailija
248/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein rupesi jo naurattamaan. Kaikilla ro$kava|tioilla on korkea alv. Kaikilla menestyvillä mailla matala.

Kyllä taisivat fiksut olla oikeassa kun sanoivat, että Suomi on EUn uusi Kreikka 10 vuoden sisään.

Seuraukset? Pienet liikkeet nurin, palvelualan ihmisiä työttömänä kymmeniä tuhansia ja entistä huonompi tilanne Suomelle.

Ja mietin sitä yrittäjien jumppaa, kun hintoihin lisätään isompi alv. Varsinkin ne, joilla talousjärjestelmä on staattisempi eikä alv%nousua voi itse naputella, tulee lisää kuluja ja odottamista.

Onnea Suomi! Ppumm|t ovat ajaneet meidät roskikseen ja itse valitsemamme edustajat heittävät vielä huussin sisällön niskaan.

Ai roskavaltiot kuten ruotsi ja Tanska, joissa yleinen alv on 25%?

Vierailija
249/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi voisi tehdä Irlannit niin rikastuisi.

Vierailija
250/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onneksi valttikortti vielä olemassa, joten käytännössä ei tule haittaamaan lainkaan, eikä ostovoima muutu, koska oma veroprosenttini tulee laskemaan, joten erotus kuittaantuu kun nettotulo kasvaa n 2%.

Vierailija
251/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä hulluutta, mutta tasapuolisin vaihtoehto tietysti.

Köyhiin tämäkin iskee eniten, itse pulleana hyvätuloisena ei kauheasti vaikuta. 

Tämän hallituksen säästöistä tulee ihan samanlainen puheenaihe kuin 90-luvun säästöistä, kansa ei unohda. Vaikutukset nähdään vasta tulevina vuosina. Todella moni joutuu muuttamaan pois kalliimmista paikoista halvempiin paikkoihin ja näin eriarvoisuus lisääntyy. 

Mitä tämä itkeminen on muuttamisesta "kalliimmista paikoista halvempiin paikkoihin"? Rakkaani, me tavalliset kuolevaiset olemme aina joutuneet muuttamaan olosuhteiden muuttuessa.  Kun tuli lapsi, piti muuttaa kaksiosta omakotitaloon. No sellaista ei ollut varaa ostaa keskustasta joten muutimme naapurikuntaan. Rakennemuutos vei työt, joten muutimme 400km päähän töiden perässä. Erosimme, ja muutin oktsta kerrostaloon.

Buuhuu. Kuka korvaisi mulle kaiken tämän kärsimyksen???

Vierailija
252/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin. Nyt lähti sellainen kulutus pois mitä ilmankin pärjään.  Elisaviihteet sekä sanomalehdet. Parturissa käyn puolet harvemmin sekä autolla ajamisen vähennän minimiin ja väluajat liikennekäytöstäpoistossa.

Vierailija
253/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki etenee suunnitelman mukaisesti. Pelastukseksi tarjotaan EU-liittovaltiota.

Vierailija
254/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vasta hellää kutittelua. Totta kai kulutusta verotetaan, koska se tuottaa päästöjä. Suomen on oltava hiilineutraali, 0, nollapäästöinen 2035, reilu kymmenen vuotta. 

Mitäköhän tarkoittaa olla hiilineutraali?

Vierailija
255/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sopeutukaa, siten kyllä pärjää. Itse olen jo lopettanut kotimaisten palveluiden käyttämisen, en käy esim ravintoloissa kuin kesällä muutaman kerran. Leffat, konsertit aikalailla jääneet, nuorempana olen niihin upottanut pienen omaisuuden.

Nyt riittää oma mökki, kotona iso tv geneleceillä ja kunnon stereot.

Tämä on se ikävä sivujuonne alvin nostosta. Tuottavuutta ja kulutusta tulisi lisätä, jolloin vanhat prosentit tuottaisivat määrällisesti euroja enemmän. Kiristämällä prosentteja, kulutus ja sen myötä tuottavuus vähenee, näin ollen myös eurot vähenevät nousevista prosenteista huolimatta. 

Ainoa oikea tapa olisi ollut leikata lisää. Edelleen esim. Sote puolella ikärajat hoitojen saatavuuteen toisi merkittävät säästöt. Mitä järkeä on tehdä esim. Sudänleikkauksia yli 80 vuotiaille? Ikäraja 80 ja sen jälkeen ainoastaan pal

Herran jestas miten sairasta joku voikaan kirjoittaa. Ihan sama siis sulle, että 80 v kun täyttää niin kaasukammioon vaan, tai kotiin kitumaan tuskissaan, hyi Helve.. i, jälleen yksi inhimillitön ihminen raapustelee.  Että oikein ikäraja hoidon saamiseen. Toivottavasti sulla on sitten mu.aa kieltäytyä hoidosta ihan itse kun sellaista vanhana tarvitset, etpähän jää meidän nuorempien riesaksi terveyskuluinesi. Olet mielestäni jotain, mikä ei ole edes painokelvollista.

Vierailija
256/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli Suomi halutaan oikeasti kuntoon pitää leikkaukset aloittaa oikeasta päästä eli julkinen sektori mahdollisimman ohueksi

Näitä ihmeen vatipäitä on aina tuota yleistä vinkunaa kertomassa, että julkista sektoria mahdollisimman ohueksi, mutta koskaan mitään konkretiaa näihin ei tule, eli mitä ei jatkossa tehdä julkisella? Joku vatipäinen idioottivajakkivinkuna hallinnosta leikkaamisesta ei ole sitä konkretiaa.

Hoideta vaikkapa mitään elintapasairauksia koska ovat yksilön itse aiheuttamia. Valtaosa hoivapaikoista kiinni ja hoitajamitoitus lopuissakin alas. Nämä tulevat tapahtumaan lähivuosina. Yhteiskunnalle ja hyväosaisille vain positiivinen asia mitä nopeammin muut kuolevat.

Kuo!!ut eläkeläinen on hyvä eläkeläinen. T

Olisit sinäkin voinut jättää tuon sanomatta. Ilmeisestikin  olet aika nuori ja varmaan toivot kuolemaa ennen eläkeikää eikös niin. Niinhän sun pitää elää kun itse totesit.

Vierailija
257/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei niitä säästöjä edelleen oteta isoilta kihoilta???

Hyvä veli järjestelmä.

"Sinä tuet minua, minä tuen sinua." 

Vierailija
258/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verot ja niillä rahoitettavat asiat ovat yhteiskunnalle hyvä asia kun ne on oikeudenmukaisia.

Vierailija
259/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kohta maailman toiseksi korkein ALV heti Unkarin 27% jälkeen.

Unkarihan onkin Persujen mallimaa.

Sitä saa mitä tilaa, äänestäjät.

Vierailija
260/344 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä terveysvero?? Verottakaa suklaata sipsiä ja karkkia!

Ei varsinaisesti kuulu aiheeseen, mutta itse pääsen töistä samaan aikaan kun alakoululaiset pääsevät ja samaan aikaan kaupassa ostokset haetaan ja lapset pyörivät aulassa tai kaupan pihalla syömässä.

Ihmettelen miksi, MIKSI, vanhemmat joka ikinen päivä / useana päivänä viikossa, antavat lapsille sitä pientä rahaa, että lapsi saa ostaa herkkuja oli se sitten suklaata, keksejä, karkkia tai sipsejä? Osalla lapsista on jopa isoja summia ja toisilla lapsilla pieniä summia käytössä esim 1-5€. 

Kun katson heidän ostoksia, ne samat lapset jotka samaan aikaan ovat paikalla, jotka joka ikinen päivä ostavat herkkuja, tulee mieleen, että ovatko näiden lapsien vanhemmat ne se samat, jotka valittavat köyhyyttään muille ja keskustelupalstoilla?

Ei siinä jos vanhemmilla on rahaa antaa lapsilleen usein taskurahaa herkkuja varten, mutta entä ne vanhemmat, joilla ei ole ja säästämisen sijaan he silti antavat lapselleen joka viikko rahaa nimenomaan sitä napostelua varten?