IS:n tiedot: Hallitus korottaa yleistä arvonlisäveroa 25,5 prosenttiin
Hallitus aikoo korottaa yleistä arvonlisäveroa 24 prosentista 25,5 prosenttiin, IS:lle vahvistetaan hallituslähteistä.
Yleisen arvonlisäveron kiristämisen 1,5 prosenttiyksiköllä arvioidaan tuovan valtiolle noin miljardin euron verotuotot.
IS:n tietojen mukaan on mahdollista, että yleistä arvonlisäveroa korotetaan jo kuluvana vuonna. Asian teknisen toteutuksen selvitys oli maanantai-iltana vielä kesken.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010362623.html
Kommentit (344)
Niin kauan kun alv korotukset ruokiin ei kohdistu ei mulla ole hätää. En ostele juuri muuta kun ruokaa. Vaatteet kirppikseltä ja löytökoreista kankaita joista voi itse sitten tehdä uusia vaatteita. Neula ja lankaa löytyy, joten parsin paikkaan ja korjaan muuten vaan niin kauan kun kasassa jotenkin pysyy. Opin jo lapsena, jotta riittää, että vaate puhdas, mutta saa olla paikattu.
Leivon makeat ja suolaiset itse, paistaminen tapahtuu leivinuunissa, säästää sähköä kun ei tartte sähköhellaa käyttää. Muutenkin säästän sähkössä ja paljon, vuodessa menee keskimäärin kesäkuukaisna (6kk) 150 kWh, pimeän aikaan (6 kk) 240 kWh, eli n 390 kWh koko vuosi.
Ei lehtitilauksia, ei telkkarin maksukanavia, ei mitää turhuutta, sen sijaan retkeilen luonnossa, kävelen muuten vaan vaikka huvikseen, pidemmät matkat taittuu 30 v vanhalla perus polkupyörällä. Linja-autolla (maksaa 9.90 sivu) saatan piipahtaa isommassa kaupungissa kolme neljä kertaa vuodessa.
Ainoa mitä ihan pakko ostaa uutena on kengät. Omistan lenkkarit, kävelykengät, kumisaappaat ja talvikengät, sandaalit (sekä parit höpöhöpö ns. roksit). Kaikki vanhoja, mutta hyvin hoidettuja suutarissa käytetty ja kiillotan niitä säännöllisesti, ostin siis kerralla hyvät ja menee vielä monta vuotta samoilla, joten ei nyt ihan heti tartte rynniä uusia hankkimaan.
Juu olen minimalismi, noin ihan kaiken kaikkiaankin ja olen aina ollut ja tulen olemaan vaikka lottovoitto kilahtais (tosin en lottoa😃)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa, että tämä korotuksesta saatava raha menee suoraan kehitysapuun. Eikä taida edes riittää.
On tämä hieno maa. Voisi oikeasti niitä rahamenoja supistaa.
Täytyyhän meidän vähän alvia nostaa, että saavat siellä afrikassa rakentaa lisää niitä savimajoja meidän rahoilla.
Helvetin tyhmä päätös, mutta mitä muutakaan voi odottaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei idijoottia kuspäätä suurempaa päällä maan kuin suomalainen ja sellaiset kun äänestää toisia samanlaisia päättämään asioistaan, mitä voi odottaa?
Suomalaiset ovat idijootti kansa nro.1
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun alv korotukset ruokiin ei kohdistu ei mulla ole hätää. En ostele juuri muuta kun ruokaa. Vaatteet kirppikseltä ja löytökoreista kankaita joista voi itse sitten tehdä uusia vaatteita. Neula ja lankaa löytyy, joten parsin paikkaan ja korjaan muuten vaan niin kauan kun kasassa jotenkin pysyy. Opin jo lapsena, jotta riittää, että vaate puhdas, mutta saa olla paikattu.
Leivon makeat ja suolaiset itse, paistaminen tapahtuu leivinuunissa, säästää sähköä kun ei tartte sähköhellaa käyttää. Muutenkin säästän sähkössä ja paljon, vuodessa menee keskimäärin kesäkuukaisna (6kk) 150 kWh, pimeän aikaan (6 kk) 240 kWh, eli n 390 kWh koko vuosi.
Ei lehtitilauksia, ei telkkarin maksukanavia, ei mitää turhuutta, sen sijaan retkeilen luonnossa, kävelen muuten vaan vaikka huvikseen, pidemmät matkat taittuu 30 v vanhalla perus polkupyörällä. Linja-autolla (maksaa 9.90 sivu) saatan piipahtaa isommassa kaupungissa kolme n
Onko tämä joku ihanneyhteiskunnan tavoite - että tavalliset työssäkäyvät pakotetaan tuollaiseen elintasoon. Kaupassa joutuu miettimään onko varaa ostaa vessapaperia tai pyykkipulveria?
Me asutaan kuitenkin vauraassa länsimaassa. Ihan oikeasti meillä on varaa maailman mittakaavassa melkoisen korkeaan elintasoon. Ei mitään loputonta yltäkylläisyytta, mutta oikein hyvää tavallista perus elämää.
ALV:n nosto on aika typerä veto, niin lyhyellä kuin erityisesti pitkällä tähtäimellä.
Mutta kun päättämässä on Persuja, typeryyttä on vaikea välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kohta maailman toiseksi korkein ALV heti Unkarin 27% jälkeen.
Unkarihan onkin Persujen mallimaa.
Sitä saa mitä tilaa, äänestäjät.
Saiskin, vielä on liikaa maahtuja suomessa
Vierailija kirjoitti:
ALV:n nosto on aika typerä veto, niin lyhyellä kuin erityisesti pitkällä tähtäimellä.
Koko hallitus on päätösten takana. Ei ole tarpeen nostaa ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan sitä on julkisuudessa näyttää yhteistä rintamaa.
En jaksa uskoa että Kokkareilla ei olisi taloustietoa siitä, mitä ALV:n korotukset historiallisesti maalle tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kohta maailman toiseksi korkein ALV heti Unkarin 27% jälkeen.
Unkarihan onkin Persujen mallimaa.
Sitä saa mitä tilaa, äänestäjät.
Saiskin, vielä on liikaa maahtuja suomessa
Juuri niin. Yhden asian vuoksi koko maa konkurssiin.
Äänestä toki jatkossakin Persuja. Äärioikeistolainen politiikka on näivettänyt muutkin maat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä välii? 1,5 euroa satasen laskuun lisää.
Sataan laskuun muutama euro lisää tekee jo kuukauden aikana aika paljon. Kyllä se tulee kauppalaskussa näkymään
Inflaatio ei tällä keinolla ainakaan pysähdy.
Ei koske ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä välii? 1,5 euroa satasen laskuun lisää.
Sataan laskuun muutama euro lisää tekee jo kuukauden aikana aika paljon. Kyllä se tulee kauppalaskussa näkymään
Inflaatio ei tällä keinolla ainakaan pysähdy.
niin. Jos sulla on kuukaudessa 500 euron kauppakulut, niin menot, joudut maksamaan 7-8 euroa lisää. Ihanko oikeasti se vaikuttaa elämääsi?
suurempi ongelma on tuo inflaatio ja se, että hintoja nostetaan enemmän, koska voidaan.
Ruuan alv on 14%, ei kai siihen vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lehtitilauksia, ei telkkarin maksukanavia, ei mitää turhuutta, sen sijaan retkeilen luonnossa, kävelen muuten vaan vaikka huvikseen, pidemmät matkat taittuu 30 v vanhalla perus polkupyörällä. Linja-autolla (maksaa 9.90
Oma valinta mulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka meillä olikaan valtionvarainministerinä, voisitko auttaa kun ei tule nimi mieleen?
Onneks ehdin kupsahtaa ennenku joku raejuusto maksaa 5e purkki. Eiköhän ens vuonna taas jotain hintoja nouse
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä mutta suunta menee pieleen. Miksi ei esim makeisten ALVtä nostettu vaikka 28%? Nimenomaan makeutettujen, oli se makee sokeria tai synteettistä makeeta niin verot 26%! Sama esim makeutetut juomat, verot 28%! Aikaa myöten valtio jopa säästää takautuvasti hammaslääkärikuluissa!
Hyvä minä!
?
Tori.fi, huuto.net, yksityismyyjät ja kiertotalous hyötyvät👍
Oikeastiko valitatte täällä jostakin 1,5% veron nostosta...
Vierailija kirjoitti:
Ai senkö takia ruotsilla ja Tanskalla menee niin heikosti 25% aloilla?
Vaikeaa on kun tulon lisiä, kasvutekijöitä ja säästöjä pitäisi löytää kaikkialta, mutta samalla pitäisi vastustaa kaikkea koska väärä hallitus. Nopeasti katoaa punainen lanka pöyristymisissä
Muistakaa, että tämä korotuksesta saatava raha menee suoraan kehitysapuun. Eikä taida edes riittää.
On tämä hieno maa. Voisi oikeasti niitä rahamenoja supistaa.