Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä siinä lapsiperhe-elämässä oikein väsyttää?

Vierailija
15.04.2024 |

Vanhemmilla ei ole aikaa eikä voimavaroja palautumiseen.

Kommentit (242)

Vierailija
21/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi vaan mennä sohvalle pitkäkseni kun lapset on kotona. Ne kyselee koko ajan jotain, hyppii päällä, haluaa syliin, oho maitopurkki kaatui lattialle, housuun tuli pissaa... parempi kun ei edes yritä levätä. 

No tätä en ymmärrä alkuunkaan! Eikö lapsille voi laittaa lempiohjelmaa pyörimään vaikka puoleksi tunniksi, pillimehut / smoothie kouraan ja itse vaikka makkariin lepäämään. 

Ei meidän lapsia ainakaan mitään telkkarin tuijotukset kiinnosta.

Vierailija
22/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillon kun itse olin pieni ei olisi tullut kuuloonkaan että vanhempia olisi saanut koko ajan häiritä. Saati hyppiä päällä. Niillä oli paperitöitä, remontteja, pihatöitä ym. tehtävänä ja lasten homma oli pysyä sivussa ja pois tieltä.

Ilmeisesti ennen oli sellainen kasvatustyyli, että vanhempia ja niiden töitä ja lepoa piti kunnioittaa. Ei tietysti sylivauvana, mutta sitten kun ymmärsi puhetta.

Aika kultaa muistot. Kyllä ne sua ainakin toisella silmällä vahti vaikket sitä huomannut. 

Tai sitten nykyisin vain annetaan lasten hyppiä silmille ja ennen osattiin pitää kuria. Minulla ei vanhemmat edes voineet vahtia toisella silmällä, kun olivat monesti näköetäisyyden ulkopuolella. Etenkin sitten, kun olin ohittanut taaperoiän. Kouluiässä olin tunteja ihan yksin kotona, joten ei siinä kukaan mitään vahtinut.

t. eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi vaan mennä sohvalle pitkäkseni kun lapset on kotona. Ne kyselee koko ajan jotain, hyppii päällä, haluaa syliin, oho maitopurkki kaatui lattialle, housuun tuli pissaa... parempi kun ei edes yritä levätä. 

No tätä en ymmärrä alkuunkaan! Eikö lapsille voi laittaa lempiohjelmaa pyörimään vaikka puoleksi tunniksi, pillimehut / smoothie kouraan ja itse vaikka makkariin lepäämään. 

No kun äiti on niin kiva! Ne haluaa olla äidin lähellä. Telkkariin jaksetaan keskittyä 10 min ja siinä ajassa yleensä yrittää saada jotain kotitöitä aikaan mihin ei kaipaisi häiriötä. 

Vierailija
24/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sulla riitä kapasiteetti laittaa niille jotain muuta puuhaa, jonka parissa viihtyvät edes 30min?

Vierailija
25/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi tuuri, että lapsi nukkui hyvin 3 kk iästä asti, ja oli muutenkin rauhallinen ja helppo. Silti ensimmäiset 4 vuotta olivat raskaita.

Lapsi tarvitsee melkein koko ajan jotain. Suuri osa asioista, joita lapsi tykkää tehdä, ei ainakaan minun mielestäni ole ollenkaan kiinnostavia. Oman mielenterveyteni pelastivat duplot, sillä kun niitä oli riittävästi, niin niillä jaksoin jotenkuten rakentaa. Jotkut hiekkakakut leikkipuistossa alkavat hajottaa päätä hyvin nopeasti. Pikkulapsesta tulee paljon ylimääräistä hommaa, sen pitää syödä vähän väliä, mielellään terveellisesti, sitä pitää pukea ja riisua ja pestä ja käyttää vessassa ja viedä ulos, tulee pyykkiä ja sotkua. Kaikki lähteminen on rasittavaa, tarvitaan turvakaukaloita ja haalareita ja vaunuja ja varavaatteita ja juotavaa ja vaippoja. Koskaan ei voi tietää, miten vaikka automatka tai kauppareissu sujuu, nukkuuko lapsi vai katseleeko tyytyväisenä ympärilleen vai haluaisiko olla pelkästään sylissä vai onko ehkä tulossa kipeäksi.

En ikävöi pikkulapsiaikaa. Kun lapsi täytti 4, lapsiperhe-elämä alkoi olla ihan siedettävää, ja siitä lähtien kun täytti 8 se on ollut tosi hauskaa.

Vierailija
26/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun äiti on niin kiva! Ne haluaa olla äidin lähellä. Telkkariin jaksetaan keskittyä 10 min ja siinä ajassa yleensä yrittää saada jotain kotitöitä aikaan mihin ei kaipaisi häiriötä. 

Eli äiti on liian lepsu ja lapsista tulee rajattomia. Tyypillistä nykyvanhemmuutta, jossa lapset vievät vanhempia kuin pässiä narussa. 

Vierailija
27/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta lapsiperheen väsymykset. Ihan oma ja vapaaehtoinen valinta ollut, ketään ei pakoteta.

vela M50

Vierailija
28/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä sulla riitä kapasiteetti laittaa niille jotain muuta puuhaa, jonka parissa viihtyvät edes 30min?

Mun lapset leikkii ihan keskenään. Otin vaan kantaa tuohon telkkarin tuijotukseen. Muutenkin, en ole mikään viihdeautomaatti joka "laittaa niille jotain muuta puuhaa", saavat itse keksiä puuhansa.

Vierailija
29/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten ollaan syyllistämässä kuinka ennen vanhaan lapset kasvatettiin paremmin. Unohdetaan mainita ne lukuisat kuolemat ja loukkaantumiset. 

Vierailija
30/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle se leikki-ikäinen, joka itsekseen tekee yhtään mitään puuhaa 30 minuuttia. Et taida paljoa tuntea lapsia?

Vierailija
31/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta lapsiperheen väsymykset. Ihan oma ja vapaaehtoinen valinta ollut, ketään ei pakoteta.

vela M50

Miksi kukaan vapaaehtoisesti lapseton, keski-iän ylittänyt, äijänkäppyrä lukee tällaista ketjua? 

Vierailija
32/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten ollaan syyllistämässä kuinka ennen vanhaan lapset kasvatettiin paremmin. Unohdetaan mainita ne lukuisat kuolemat ja loukkaantumiset. 

Ei taidettu viitata mihinkään 1920-lukuun. Ei lapsia 80-90-luvulla kuollut yhtään sen enempää kuin nykyisinkään. 

Vierailija
33/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmäärä, sairastelu, valvominen ja yleinen negatiivinen ilmapiiri.

Vierailija
34/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taidettu viitata mihinkään 1920-lukuun. Ei lapsia 80-90-luvulla kuollut yhtään sen enempää kuin nykyisinkään. 

Erityisesti 114-vuotiaan lapsen kuolema on käynyt Suomessa yhä harvinaisemmaksi. Vuonna 2020 Suomessa kuoli 58 lasta, mikä on vähemmän kuin koskaan tilastohistorian aikana. Vielä 1990-luvun alussa tämän ikäisiä lapsia kuoli lähes 200 vuodessa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuolemansyytilastoon.

Vierailija
35/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle se leikki-ikäinen, joka itsekseen tekee yhtään mitään puuhaa 30 minuuttia. Et t

Voi näyttää vaikka 20. Ei ole mitenkään harvinaista. Tule joskus vaikka meille katsomaan, miten lapset pystyvät leikkimään keskenään jopa 1-2tuntia putkeen.

t. neljän äiti, jolle kommentoit

Vierailija
36/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti 114-vuotiaan lapsen kuolema on käynyt Suomessa yhä harvinaisemmaksi. Vuonna 2020 Suomessa kuoli 58 lasta, mikä on vähemmän kuin koskaan tilastohistorian aikana. Vielä 1990-luvun alussa tämän ikäisiä lapsia kuoli lähes 200 vuodessa. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuolemansyytilastoon.

114-vuotiaan lapsen :D

Kai muuten ymmärrät, että lapsikuolleisuuteen vaikuttaa myös esimerkiksi terveydenhuollon kehitys? Eli ei ole ihan niin yksioikoista, että kuolema oli aina vanhempien valvonnan puutteen seuraus. 

Vierailija
37/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni valittelee tuota pikkulapsivaiheen raskautta. Miksi, oi miksi tosi moni alkaa johonkin taloprojektiin just tuossa vaiheessa ja vielä hankkii samaan syksyyn lisää lapsia ja tietenkin samalla panostaa täysillä uraan (yleensä se mies-vanhempi kylläkin vain) ja sitten vielä otetaan jolu lemmikki? Eikö noita asioita voisi jaksottaa, pari-viisi vuotta sinne tai tänne ei pilaa noista mitään.

Vierailija
38/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytä minulle se leikki-ikäinen, joka itsekseen tekee yhtään mitään puuhaa 30 minuuttia. Et t

Menen joskus seuraamaan esim. päiväkotiryhmän toimintaa vapaan leikin aikana. Aika kädetön vanhempi saa olla, jos ei edes 30 minuutiksi saa lasta rauhoittumaan leikin tms. äärelle. Varsinkin, jos puhutaan leikki-ikäisestä eli yli 3-vuotiaasta. Taaperot toki juttu erikseen. 

Vierailija
39/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 80-90-luvuillakaan alle 3- vuotiaita jätetty itsekseen. Ja nimenomaan tuon ikäisiä tarkoitetaan, kun puhutaan siitä, että lapset tarvitsee koko ajan jotain ja se väsyttää.

Vierailija
40/242 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 80-90-luvuillakaan alle 3- vuotiaita jätetty itsekseen. Ja nimenomaan tuon ikäisiä tarkoitetaan, kun puhutaan siitä, että lapset tarvitsee koko ajan jotain ja se väsyttää.

Lapsiperhearki on ketjun aihe. Lapsiperhearki ei lopu siihen, kun lapsi täyttää 3v.