Käräyttäisittekö tuttunne poliisille, jos tietäisitte että ajaa kortitta?
Kaveri on menettänyt ajo-oikeutensa, se syy on terveydellinen eikä vaikka rattijuoppous tai toistuvat nopeusrajoitusten rikkomiset. Eikä ole määräaikainen ajokielto vaan ajo-oikeus on pysyvästi pois.
Hän on jäänyt jo kerran kiinni ajelusta sen jälkeen, mutta jatkaa edelleen.
Käräyttäisittekö poliisille vai mitä tekisitte? Hän ei kuuntele järkipuhetta, vaan ajelee omat lapsensa kyydissä, ja on tietysti vaaraksi muullekin liikenteelle. Hän ei tunnu tajuavan, että voisi saada myös vankeusrangaistuksen seuraavalla kerralla.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Säännöt on tehty syystä. Ja kortti otetaan pois syystä.
Nimenomaista tapausta en kommentoi, mutta kyllä suomessa lähtee joissain tapauksissa vähän turhan herkästi ajokortti. Esimerkiksi yksittäisen epilepsiakohtauksen takia voi mennä vuodeksi kortti.
Tiedän tapauksen, kun kuski sai ajaessa epilepsiakohtauksen. Kuoli, tappoi samalla toisenkin ihmisen, sekä vammautti kaksi muuta. Ei ollut korttia kuskilla, juurikin tuon riskin vuoksi. Ihan syystä epileptikot joutuvat pitkäksi aikaa ajokieltoon, ja kyseessä ei ole rangaistus. Omasta ja muiden turvallisuudesta on kyse.
Jos ajelee tuolla muun liikenteen seassa Kehä Kolmosen ruuhkassa eikä vain vaivaudu opettelemaan julkisten käyttöä, käräyttäisin. Jos taas asuu landella missä vähemmän liikennettä ja lapset jää kodin vangiksi ilman autoa, en käräyttäisi kytille vaan tekisin sossulle ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
En käräyttäisi tuttua melkein mistään. Menetät kaikkien luottamuksen siinä
Olet sitten valmis kuolemaan tällaisen kortittoman auton alle!
Käräyttäisin, ihan niin monta kertaa kun vaatisi. Minäkin joudun tuolla liikenteessä ajamaan omien lasteni kanssa, järkyttävää, että joku voisi olla noin itsekäs, että on valmis tappamaan jonkun saadakseen ajaa.
No mitä tapahtuu jos ilmoitat poliisille? Kirjaavat ilmoituksesi, siinä kaikki. Heidän on saatava ihminen kiinni itse teosta. Muutenhan kuka vaan voisi pilata esim sinun elämäsi soittamalla ja väittämällä että olet juopponarkki, siitä vaan lasu ja lapset huostaan jonkun muun pelkällä ilmoituksella? Ei se nyt noin toimi, valot päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ystäväsi yrittää selvitä nyt niillä vähäisillä korteilla, joita elämä on sattunut jakamaan. Etkö voisi itse auttaa lasten kuskaamisessa jos ovat perheen elämisen kannalta välttämättömiä?
Jos korttia ei ole, niin sitten pitää keksiä kuskaamisiin muut keinot. Ajo-oikeudetta ajo ei ole vaihtoehto.
Jos on totaali yh ja asuu esim. kauempana sähkölämmitteisessä omakotitalossa, niin sitä asuntoa ei osta tällä hetkellä kukaan. Niskassa mahdollisesti asuntolaina isoine korkoineen ja kädessä lomautusilmoitus tai työkyvyttömyyseläke.
Kuskaamalla kortitta vanhempi yrittää ehkä mahdollistaa lapsilleen edes jotain mieluisaa kuten harrastamisen. Ei peräkylillä ole mitään säännöllisiä julkisia.
Mikään näistä ylläolevista tekosyistä ei ole tarpeeksi painava syy vaarantamaan muiden turvallisuus ja elämä liikenteessä. Olisi aika kamalaa, että minun lapseni kuolisi onnettomuudessa, siksi että peräkylän yh halusi viedä oman pentunsa harrastuksiin.
Olen käräyttänyt.
Myöhemmin sain häneltä ..
Nyt meillä viisi lasta ja kuudetta odottaa..
t. peräkammaripoika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ystäväsi yrittää selvitä nyt niillä vähäisillä korteilla, joita elämä on sattunut jakamaan. Etkö voisi itse auttaa lasten kuskaamisessa jos ovat perheen elämisen kannalta välttämättömiä?
Jos korttia ei ole, niin sitten pitää keksiä kuskaamisiin muut keinot. Ajo-oikeudetta ajo ei ole vaihtoehto.
Jos on totaali yh ja asuu esim. kauempana sähkölämmitteisessä omakotitalossa, niin sitä asuntoa ei osta tällä hetkellä kukaan. Niskassa mahdollisesti asuntolaina isoine korkoineen ja kädessä lomautusilmoitus tai työkyvyttömyyseläke.
Kuskaamalla kortitta vanhempi yrittää ehkä mahdollistaa lapsilleen edes jotain mieluisaa kuten harrastamisen. Ei peräkylillä ole mitään säännöllisiä julkisia.
&
Ei olosuhteet tietenkään oikeuta holtittomuutta, mutta on kovin citypainotteista huudella että hommaisi jonkun toisen keinon liikkua, jos mitään toista keinoa ei ole ja tilanne on inhimillisesti katsottuna sietämätön.
Vierailija kirjoitti:
Joka viikko minä ja mieheni ollaan autettu jonkun verran, mutta mahdollisuudet on rajalliset, kun molemmat ollaan kokopäivätöissä ja toinen meistä tekee kolmivuorotyötä.
Ystäväni isä ajoi Parkinson-potilaana luvatta. Rysäytti lopulta liikenneympyrän läpi ja aiheutti ketjukolarin, onneksi kukaan ei kuollut mutta vammautumisia sattui. Korvaukset olivat sitten sellaiset, että ystäväni jäi lopulta perinnöttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka viikko minä ja mieheni ollaan autettu jonkun verran, mutta mahdollisuudet on rajalliset, kun molemmat ollaan kokopäivätöissä ja toinen meistä tekee kolmivuorotyötä.
Olet tehnyt paljon ystäväsi tilanteen auttamiseksi. Yksi askel ennen virkavaltaa on vielä sosiaalisen paineen lisääminen. Kerro ystävällesi, että jos hän ei lopeta ajamista, sinun on kerrottava yhteiselle yhteisöllenne hänen käytöksestään. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän asuu lastensa kanssa kyllä syrjemmällä omakotitalossa, mutta ei omista sitä vaan on vuokralla. Ymmärrän, että silti on suuri kynnys lähteä muuttamaan, mutta ei hän joudu miettimään talon myymistä. Silloin kun lääkäri ilmoitti tästä ajokieltoon johtaneesta asiasta, sanoi että muuttaa sitten, kun tieto siitä välittyy poliisille. Siinäkin meni muutama kuukausi, mutta ei ole tehnyt mitään sen eteen, että etsisi asuntoa sellaisesta paikasta, jossa ei tarvitsisi autoa niin usein.
Mihin sitä ajokorttia sitten tarvii? Tai autokoulua? Ei välitetä eduskunnan laatimista laeista minkään vertaa? Miksi joku pösilö saisi ajaa ilman korttia?
Ilmeisesti kyseinen henkilö todellisuudessa kykenee ajamaan ja ajokielto on vain "kaiken varalta". Mielestäni on olemassa vain kaksi oikeasti pätevää syytä viedä ajokortti. 1. Paha muistisairaus ja 2. Heikko näkökyky
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseinen henkilö todellisuudessa kykenee ajamaan ja ajokielto on vain "kaiken varalta". Mielestäni on olemassa vain kaksi oikeasti pätevää syytä viedä ajokortti. 1. Paha muistisairaus ja 2. Heikko näkökyky
Kyseessä on rajoittunut näkökenttä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä tapahtuu jos ilmoitat poliisille? Kirjaavat ilmoituksesi, siinä kaikki. Heidän on saatava ihminen kiinni itse teosta. Muutenhan kuka vaan voisi pilata esim sinun elämäsi soittamalla ja väittämällä että olet juopponarkki, siitä vaan lasu ja lapset huostaan jonkun muun pelkällä ilmoituksella? Ei se nyt noin toimi, valot päälle!
Tietysti pitää. Ja jos ovat partioimassa lähettyvillä, niin pysäyttävät kyllä jos ilmoitus on tehty.
Vierailija kirjoitti:
En käräyttäisi tuttua melkein mistään. Menetät kaikkien luottamuksen siinä
Jos mä menettäisin jonkun luottamuksen jos käräyttäisin rikollisen, niin en menettäisi mitään arvokasta.
Vierailija kirjoitti:
Aivovamma ei ole? Vahvojen kolmiolääkkeiden jatkuva käyttö ei?
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaisin siinä vaiheessa, kun lähtee liikenteeseen, tietenkin.
Hän on jotenkin täysin sulkenut pois sen mahdollisuuden, että saattaa oikeasti olla vaaraksi sekä lapsilleen, itselleen että muille ja että vankeusrangaistus on toistuvassa teossa ihan mahdollinen. Sakkorangaistuskaan ei ollut pieni. Eikä hän ajele edes vain äärimmäisessä hädässä tai tarpeeseen, vaikka lähimmälle bussipysäkille tai vaan siellä kodin lähellä syrjässä, vaan ajelee pidempiä matkoja lähimpään isoon kaupunkikeskustaan ostoksille tai elokuviin lasten kanssa. Viimeksi jäi kiinni rutiiniratsiassa 50 kilometrin päässä kodista.