Käräyttäisittekö tuttunne poliisille, jos tietäisitte että ajaa kortitta?
Kaveri on menettänyt ajo-oikeutensa, se syy on terveydellinen eikä vaikka rattijuoppous tai toistuvat nopeusrajoitusten rikkomiset. Eikä ole määräaikainen ajokielto vaan ajo-oikeus on pysyvästi pois.
Hän on jäänyt jo kerran kiinni ajelusta sen jälkeen, mutta jatkaa edelleen.
Käräyttäisittekö poliisille vai mitä tekisitte? Hän ei kuuntele järkipuhetta, vaan ajelee omat lapsensa kyydissä, ja on tietysti vaaraksi muullekin liikenteelle. Hän ei tunnu tajuavan, että voisi saada myös vankeusrangaistuksen seuraavalla kerralla.
Kommentit (84)
Eilen soitin häkeen tuttavan teinin hurjastellessa viritetyllä mopolla. Toivottavasti jäi kiinni.
Olen käräyttänyt rattijuopon (jäi kiinni) ja ihan taatusti käräyttäisin kortitta ajavan, vaikka olisi oma äiti. Sitä korttia ei ihan heppoisin perustein oteta pois.
Vierailija kirjoitti:
Eilen soitin häkeen tuttavan teinin hurjastellessa viritetyllä mopolla. Toivottavasti jäi kiinni.
Olen käräyttänyt rattijuopon (jäi kiinni) ja ihan taatusti käräyttäisin kortitta ajavan, vaikka olisi oma äiti. Sitä korttia ei ihan heppoisin perustein oteta pois.
Parempi kansalainen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on painava syy, jos ajo-oikeus poistetaan lopullisesti. Tuosta on velvollisuus ilmoittaa poliisille, koska henkilö aiheuttaa varaa muille sekä itselleen.
Mulla otettiin kortti pois koska lopetin itselleni sopimattomat lääkkeet, ja sain lopetusoireena epileptisen kohtauksen. Yhden.
Vuoden piti olla ilman kohtausta jotta sai kortin takaisin. Ajoin silti sillä rangaistus lääkkeen lopettamisesta oli mielestäni liian kova.
Tässä ei ole kyse vastaavasta tilanteesta, sinullahan ei ollut lopullista lortin pois ottoa.
Tämän ihmisen terveydellinen syy on pysyvä eikä korjattavissa ja vaikuttaa koko ajan, se ei ole kohtauksellinen. Hän on menettänyt pysyvästi ajo-oikeutensa eikä sitä tule missään tilanteessa saamaan takaisin.
Ei poliisi tee mitään jos ei jää kiinni teosta. On ihmisiä jotka jääneet 30 kertaa kiinni kortitta ajosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että lakien yläpuolellako sitä vaan voisi elää? Miksi sitten toiset tarvitsevat ajokortin? Ap:llä on elämänhallinta pahasti hukassa.
Miten ap:n elämänhallinta liittyy hänen kaverinsa ajokorttiin?
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Isäni ajoi 92 vuotiaana, ajokorttikin oli voimassa, en käräyttänyt mutta otin auton avaimet. Tuli kerran vastaan vasenta puolta kotinsa lähellä. Selitys oli, "ajoin postilaatikolle". Laatikko sattui vaan olemaan oikealla puolella
Ajokortin menetys ukolle on kuin munien leikkaus, ottaa tosi koville luopuminen. Oli pakko "käräyttää" oma faija myös muistisairauden takia, kun ei tiennyt mihin piti ajaa edes...
Vierailija kirjoitti:
🥶
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin määräämä ajokielto ei välttämättä ole sitä poliisin mielestä. Jos poliisin mukaan henkilöllä on ajo-oikeus, ei ajaminen ole kiellettyä, vaikka lääkäri olisi sen "kieltänyt"
Jos poliisi on jo kerran antanut siitä sakkorangaistuksen, niin kyllä se on poliisinkin mukaan niin, ettei ajo-oikeutta ole.
Kyllä. Säännöt on tehty syystä. Ja kortti otetaan pois syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on painava syy, jos ajo-oikeus poistetaan lopullisesti. Tuosta on velvollisuus ilmoittaa poliisille, koska henkilö aiheuttaa varaa muille sekä itselleen.
Mulla otettiin kortti pois koska lopetin itselleni sopimattomat lääkkeet, ja sain lopetusoireena epileptisen kohtauksen. Yhden.
Vuoden piti olla ilman kohtausta jotta sai kortin takaisin. Ajoin silti sillä rangaistus lääkkeen lopettamisesta oli mielestäni liian kova.Ei se ollut rangaistus toope.
Kyllä se oli, tollo.
Ei ollut. Kysymys oli turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut asian monta kertaa esille hänen kanssaan. En tiedä ketkä muut ovat asiasta tietoisia ja ovatko asiasta jutelleet. Minusta tuntuu, että tässä on vain huonoja vaihtoehtoja.
Jos en tee mitään, on riski että hän, hänen lapsensa tai joku muu kärsii siitä, ehkä myös pahasti.
Jos ilmoitan poliisille seuraavan kerran kun taas ajaa, on riski, että hän saa toistuvasta teosta vankeusrangaistuksen. Vaikka se ei ehkä olisi pitkä, hän on totaali-yh.
Jos en tee mitään, hän todennäköisesti jää silti kiinni jollain kerralla. Seuraus on sama, kuin jos ilmoittaisin.
Hän voi jollain kerralla myös itse loukkaantua tai kuolla, ajo-oikeutta ei ole rajoitettu kevyin perustein. Jos hänelle tapahtuu jotain, totaali-yh:na lapset jäävät kokonaan ilman vanhempaa.
Miten on vakuutukset, jos tulee onnettomuus? Ei taida kortittoman törttöilyjä korvata.
Ilmoita, ennen kuin joku katastrofi tapahtuu. Ei ajokortti mikään ihmisoikeus ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut asian monta kertaa esille hänen kanssaan. En tiedä ketkä muut ovat asiasta tietoisia ja ovatko asiasta jutelleet. Minusta tuntuu, että tässä on vain huonoja vaihtoehtoja.
Jos en tee mitään, on riski että hän, hänen lapsensa tai joku muu kärsii siitä, ehkä myös pahasti.
Jos ilmoitan poliisille seuraavan kerran kun taas ajaa, on riski, että hän saa toistuvasta teosta vankeusrangaistuksen. Vaikka se ei ehkä olisi pitkä, hän on totaali-yh.
Jos en tee mitään, hän todennäköisesti jää silti kiinni jollain kerralla. Seuraus on sama, kuin jos ilmoittaisin.
Hän voi jollain kerralla myös itse loukkaantua tai kuolla, ajo-oikeutta ei ole rajoitettu kevyin perustein. Jos hänelle tapahtuu jotain, totaali-yh:na lapset jäävät kokonaan ilman vanhempaa.
Minusta sinun on ilmoitettava jollekin instanssille. Olisiko vaihtoehtona huoli-ilmoituksen tekeminen, jossa mainitset tuosta laittomasta ajamisesta? Ei tulisi välttämättä linnaa, mutta lastensuojelutoimia ehkä toteutettaisiin.
Ilmeisesti ystäväsi yrittää selvitä nyt niillä vähäisillä korteilla, joita elämä on sattunut jakamaan. Etkö voisi itse auttaa lasten kuskaamisessa jos ovat perheen elämisen kannalta välttämättömiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kansalainen...
En parempi, mutta yksikään rattijuoppo ei kuulu liikenteeseen muita vaarantamaan. Pitäisi olla kaikille selvää tämä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ystäväsi yrittää selvitä nyt niillä vähäisillä korteilla, joita elämä on sattunut jakamaan. Etkö voisi itse auttaa lasten kuskaamisessa jos ovat perheen elämisen kannalta välttämättömiä?
Jos korttia ei ole, niin sitten pitää keksiä kuskaamisiin muut keinot. Ajo-oikeudetta ajo ei ole vaihtoehto.
En käräyttäisi, mutta swättäisin aloittajan kämpän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Säännöt on tehty syystä. Ja kortti otetaan pois syystä.
Nimenomaista tapausta en kommentoi, mutta kyllä suomessa lähtee joissain tapauksissa vähän turhan herkästi ajokortti. Esimerkiksi yksittäisen epilepsiakohtauksen takia voi mennä vuodeksi kortti.
Opiskeluaikoina kävin kaverin kotipaikkakunnalla juhlimassa, hyvin hyvin pieni paikka. Siellä tuli porukkaa autolla paikallisen räkälän eteen, joivat pari tuntia kaljaa, hyppäsivät autoon ja lähtivät ajelemaan. Saattoivat tulla vielä takaisinkin illan aikana. Eräskin 25v nainen tupakka huulessa oikein kehuskeli sillä, kuinka hänkin on ajanut monet kerrat kännissä autolla kotiin. Ihmettelin, että eikö kukaan ole koskaan käräyttänyt. Vastasi, että ei ole kellään varaa mennä käräyttelemään ja sitten tuli lista typeriä lempinimiä, oli vaikka minkälaista jonttua ja pekoa ja pököä jotka tulevat antamaan turpaan sille joka käräyttää. Puheiden, ajatusten ja käytöksen taso oli tuollaista kaikilla kaksikymppisistä viiskymppisiin, jotka tuolla räkälässä olivat. Silloin ymmärsin, mitä tarkoittaa white trash, kun näin omin silmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni ajoi 92 vuotiaana, ajokorttikin oli voimassa, en käräyttänyt mutta otin auton avaimet. Tuli kerran vastaan vasenta puolta kotinsa lähellä. Selitys oli, "ajoin postilaatikolle". Laatikko sattui vaan olemaan oikealla puolella
Ajokortin menetys ukolle on kuin munien leikkaus, ottaa tosi koville luopuminen. Oli pakko "käräyttää" oma faija myös muistisairauden takia, kun ei tiennyt mihin piti ajaa edes...
Appiukolta vietiin kortti dementian vuoksi. Tätä edelsi se, että jätti auton tyhjäkäynnille, ilman käsijarrua ja meni sisälle tekemän jotain. Mäkisessä pihassa kävi köpelösti, kohta oli auto naapuritontin ojassa. Onneksi selvittiin peltivaurioilla. Muista sairauksista seurauksena oli huonosti ja hitaasti liikkuva, pääkään ei kääntynyt kunnolla. Sillä perusteella ei vielä kortti lähtenyt.