Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahneet suomalaiset marjayrittäjät sahasivat oman oksansa

Vierailija
15.04.2024 |

https://yle.fi/a/74-20082371

"Suomalaista marjaa ei välttämättä saa ensi talvena kaupasta, koska viranomaiset eivät nyt myönnä Schengen-viisumeja Thaimaasta, Kambodzasta ja Myanmarista tuleville poimijoille alan ihmiskauppaepäilyjen takia."

"Suurimmat marja-alan yritykset ovat tällä hetkellä epäiltynä ihmiskaupasta."

Kiitti hei, olisko kannattanut teettää työt kunnon ehdoilla? 

Kommentit (193)

Vierailija
141/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelle hei,tiedoksi ei eletä enää jotain 1970 lukua. eri junttia on aina tuettu eri toimijoiden kautta mutta nyt olla eri vuosikymmenellä.

Sitä paitsi noille köyhistä oloista huijatuille luvattiin monen vuoden paikallista palkkakertymää vastaava tulomuutaman kuukauden työllä. tuossa on suoraan palkkatäky, joten on turha väittää kotimaisia laiskoiksi. tee ne läksyt vai etkö osaa?

Vierailija
142/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se taas nähtiin mitä on Suomalainen sosiaalidemokratia käytännössä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: On se nyt aivan surullista, pelkän kateuden vuoksi tuhottiin vuosikymmenien aikana korkeimmalle mahdolliselle tasolle asti jalostunut kotimainen marjateollisuus. Nyt on sitten markinnat luovutettu ulkomaalaisille marjoille, Venäjän ja Puolan ja Itä-Euroopan marjat pääsevät suomalaiseen ruokapöytään.

Mitä oikein hassuttelet? Ihmiskauppa on ollut jo vuosikymmeniä laitonta ja yritys voi mainosti hoitaa liiketoimintansa ihan laillisin keinoin. Jos ei, peilistä löytyy oikea valituskohde.

Marjojen poimiminen myyntiin onnistuu koska tahansa, kuka sitä tahtoo tehdä. Ei muuta kuin firma pystyyn ja väkeä palkkaamaan. 

Vierailija
144/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tässä se taas nähtiin mitä on Suomalainen sosiaalidemokratia käytännössä!

Öö, siis mitä tekemistä asioilla on toistensa kanssa? Epäiletkö marjayrittäjiä sosiaalidemokraateiksi?

Vierailija
145/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitää itse kerätä marjansa. Itsellä ainakin tuo kenkälaatikon kokoinen pakastin vähän rajaa kerralla olevaa määrää.

Se on sääli ettei pakastimia voi enää ostaa lisää kaupasta tai torilta käytettynä. Joskus aiemmin oli mahdollista että olohuoneessakin oli pieni pakastin joka toimitti samalla apupöydän virkaa.

Miksi ostaa pakastin sitä varten, että voi hamstrata pakastimen täyteen marjoja. Pakastettuja marjoja saa kaupasta ympäri vuoden. 

Ideahan tässä on se, että itse poimitaan ne marjat ilmaiseksi metsästä. Voipa olla, että pakastettuja marjoja ei saakaan kaupasta ympäri vuoden 

Vierailija
146/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryccätrollit tässäkin ketjussa, on sitten suomalaisten työttömien vika kun ulkkispoimijoita kohdellaan huonosti just joo. Että miksi suomalaiset eivät alistu samaan niin ei tarvitse ulkkiksia. 

Kumma miten nämä poimijat tulevat tänne aina vaan uudestaan. 

Ne poimijat on rikosjutussa asianomistajia. Tulivat huijatuksi.

Vierailija
147/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitää itse kerätä marjansa. Itsellä ainakin tuo kenkälaatikon kokoinen pakastin vähän rajaa kerralla olevaa määrää.

Se on sääli ettei pakastimia voi enää ostaa lisää kaupasta tai torilta käytettynä. Joskus aiemmin oli mahdollista että olohuoneessakin oli pieni pakastin joka toimitti samalla apupöydän virkaa.

Miksi ostaa pakastin sitä varten, että voi hamstrata pakastimen täyteen marjoja. Pakastettuja marjoja saa kaupasta ympäri vuoden. 

Ideahan tässä on se, että itse poimitaan ne marjat ilmaiseksi metsästä. Voipa olla, että pakastettuja marjoja ei saakaan kaupasta ympäri vuoden 

Idea tässä on, että kuka tahansa voi perustaa marjayrityksen ja myydä metsästä poimittuja marjoja. Se pitää vaan tehdä lakia noudattaen.

Vierailija
148/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttajathan tässä ovat ahneita. Juuri he ovat halunneet marjat edullisesti niin ettei  poimijat ole saaneet parempaa palkkaa. 

Sinänsä naurettavia nämä syytökset ihmiskaupasta. Ei täällä kovin hirveää ole ollut kun kerran ihmiset vuodesta toiseen ovat palanneet tänne tienaamaan.

No siinäpä syötte sitten ulkomaalaisia marjoja tulevaisuudessa tai vaivaudutte itse ne metsästä poimimaan.

Mielestäni tuoreet marjat ovat olleet nyt jo kalliita kun s-marketit edessä maksaa mansikkaropponen 10€. Kerran kesässä raaskin ostaa.

"Syökää kalaa"

40€ /kg. LOL :D

Vierailija
149/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on joutohenkilöitä vaikka kuin paljon mansikkapelloille ja marjametsiin. Ennen oli yleistä, että nuoretkin menivät hankkimaan omaa rahaa mansikkapelloille. Osa myös marjasti.  Luulisi rahan puute ajavan työhön, jota kaikki osaa.

Minä vietin kesät mansikkapellolla. Ahkerana poimijana saatoin saada 2000e/kk. Se oli kyllä hyvä raha nuorelle talven opiskeluissa. Ja silloin ne poimijoiden palkat vasta olivatkin poljettuja.

Vierailija
150/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tässä se taas nähtiin mitä on Suomalainen sosiaalidemokratia käytännössä!

Eikö ne olleetkaan kapitalistit, jotka ahneuksissaan lopettivat marjojen ostamisen suomalaisilta? 

Vierailija
151/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan yrittäjän oma asia, miten kohtelee työntekijöitään ja mitä paljon maksaa palkkaa. Palkat sovitaan kahdenkesken, ei siihen muiden tarvi tulla nokkaansa työntämään, eihän asia kuulu muille. Kokoomus nostaa tämän maan lamasta, suureen kukoistukseen.

Vierailija
152/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, siis mitä tekemistä asioilla on toistensa kanssa? Epäiletkö marjayrittäjiä sosiaalidemokraateiksi?

En epäile yhtään mitään, ahneet kusipäät on ahneita kusipäitä ja kusipäät on kusipäitä.

Vierailija
153/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... koska nyt ei enää tule ulkomaalaisia kaupallisia poimijoita. Vaan ehkä suomalaisetkin myyvät marjoja pakastettuna.

Vierailija
154/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Eikö se ole ihan yrittäjän oma asia, miten kohtelee työntekijöitään ja mitä paljon maksaa palkkaa. Palkat sovitaan kahdenkesken, ei siihen muiden tarvi tulla nokkaansa työntämään, eihän asia kuulu muille. Kokoomus nostaa tämän maan lamasta, suureen kukoistukseen.

On. Tessin minimillä en tule sulle töihin ja jos sä vittuilet mulle, niin mä tapan sut. Se on ihan sun oma vikas hei.

Vierailija
155/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idea tässä on, että kuka tahansa voi perustaa m

Kuka tahansa saa myydä marjoja perustamatta yritystä, ja vielä verottomasti. Ongelma on siinä, että ei ole ostajia. Paitsi ne kerrostaloihin muuttaneet eläkeläiset, jotka eivät itse pääse marjaan. Maalta marjasaaliinsa kanssa tulevat joutuvat hiipimään asuntoonsa salaa yön hiljaisina hetkinä, jotta marjanostajat eivät käy kimppuun. Eivät sentään ole vielä yrittäneet ryöstää.

Vierailija
156/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja laiskat suomalaiset eivät viitsi itse poimia.

Suomalaisia ei palkata. Tietäisit sen jos et vöyhöttäisi netissä 24/7.

Ennen vieraan työvoiman aaltoa suomalaiset nuoret työskentelivät marjatiloilla. Saivat vähän palkkaa ja arvokasta työkokemusta.

Metsämarjoja ostettiin suoraan poimijoilta. Itsekin olen lapsena myynyt poimimiani marjoja marjayrittäjälle. Seinällä oli hinnasto jonka mukaan marjoista maksettiin. Siellä oli aina muitakin myymässä poimimiaan marjoja.

Jossain vaiheessa kaikki muuttui ja marjatiloille ei enää palkattu suomalaisia nuoria, vaan otettiin edullisia työporukoita köyhistä maista. Samaa alkoivat tekemään metsämarjoja kauppaavat yrittäjät. Enää ei voinut suomalainen myydä poimimiaan marjoja ellei alkanut itse torikauppiaaksi.

Näillä kaukaa tulleilla työporukoilla oli työnjohtajatkin oikein mukana. Palkka maksettiin työnjohtajille, jotka sitten tekivät sillä mitä tekivät. Työntekijät asuvat surkeissa parakeissa työpaikoilla. Täytyy olla todella naiivi jos uskoo sen olevan ihan asiallista touhua.

Kiinassa on ihan sama meno pohjois-korealaisten kanssa. P-Koreasta tulee työporukoita joilla on työnjohtajat mukana. Palkka maksetaan työnjohtajille, jotka sitten tekevät sillä mitä tekevät. Työntekijät asuvat työpaikoilla. Tämän tiedetään olevan ihmiskauppaa. P-Koreasta kuitenkin lähtee ihmisiä näihin, sillä kotona heillä on vielä huonommat oltavat.

Vierailija
157/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on kyllä valmis orjuuttamaan toisen, jos siihen vain tilaisuus tulee. Kyllähän noita poimijia pidettiin ihan epäinhimillisissä olosuhteissa ja sairaan pitkiä päiviä. Palkka surkea, majoitus yleensä surkea jne. 

Onneksi jäivät kiinni. Jos haluaa palkata ihmisiä, pitää niille maksaa kunnon palkkaa ja majoittaa ihmismäisiin tiloihin. 

Ja tämän kaiken hinta sitten marjoihin: vähintään triplahinta. Kuka enää ostaa?

Vierailija
158/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöllö, eihän ne marjaherrat ole halunneet suomalaisia töihin, koska suomalaisia ei voi kohdella samalla tavalla kuin thaimaalaisia, siitä jäisi kiinni! Ovat teettäneet ihmisillä orjatyötä, käärineet itse hyvät rahat toisten selkänahoista. Mietipä sitä hetki.

Monet suomalaisetkin menisi ihan mieluusti marjoja keräämään jos palkka olisi ok. Itse ainakin menisin! Toki, majoituksen täytyisi olla hyvä. 

Vierailija
159/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyyyyllllä minä its3lleni ilmaiseksi pomin, mutta sulle en poimi ilmaiseksi. Special price for you, niinkun sanonta kuuluu.

Vierailija
160/193 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuluttajathan tässä ovat ahneita. Juuri he ovat halunneet marjat edullisesti niin ettei  poimijat ole saaneet parempaa palkkaa. 

Sinänsä naurettavia nämä syytökset ihmiskaupasta. Ei täällä kovin hirveää ole ollut kun kerran ihmiset vuodesta toiseen ovat palanneet tänne tienaamaan.

No siinäpä syötte sitten ulkomaalaisia marjoja tulevaisuudessa tai vaivaudutte itse ne metsästä poimimaan.

Mielestäni tuoreet marjat ovat olleet nyt jo kalliita kun s-marketit edessä maksaa mansikkaropponen 10€. Kerran kesässä raaskin ostaa.

"Syökää kalaa"

40€ /kg. LOL :D

Ka syyään syyään ja ite ongitaan. 0€.