Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yh-äitejä pidetään köyhänä?

Vierailija
21.01.2007 |

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen.

Sain lapseni kuusi vuotta sitten. Mies jätti jo raskausaikana eli kahdestaan lapsen kanssa ollaan eletty koko elämä.

Ansioni ovat kuussa pikkuisen vajaa 4000 e.

Pari vuotta sitten tapasin miehen ,jonka kanssa muutimme jokin aika sitten yhteen. Hän on opiskelija ja nyt minulle on hänetkin " elätettävänä" . Paljon paremmin minulla rahallisesti meni yksinhuoltajana.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ajatus on aivan perusteltu. Ja totta kai tollokin tietää, että meitä on erilaisia. Ihmisen käsittelykyky ei vain riitä ajattelemaan jokaista maailman ihmistä erillisenä yksilönä. Siksi ajatellaan ryhminä: suomalaiset, ruotsalaiset, intialaiset, miehet, naiset, sinkut, perheelliset, yh:t, rikkaat, köyhät, terveet, sairaat, jne. Ryhmiä aivot pystyvät käsittelemään, kun ryhmien avulla voidaan hahmottaa kaikki maapallon asukkaat, eikä ryhmiä tarvi muodostaa kuutta miljardia.

Vierailija
2/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä miehet että naiset. On ihan eri asia kerätä varallisuutta kahdestaan kuin yksin. Ja eroon se kerääminen sitten katkeaa, vähintään notkahtaa. Olen itse eronnut ja kun vertaa pareihin, jotka pysyivät yhdessä, niin kyllä heillä on taloudellisesti asiat paljon paremmin. Siitä huolimatta, että perustin myöhemmin uusperheen.

Naiset pienipalkkaisempina ovat suuremmassa vaarassa pudota köyhyysrajan alle kuin miehet, vaikka toki miehellekin avioero on iso riski. Jos mies putoaa, hän putoaa niin totaalisesti, ettei häntä sanota köyhäksi vaan spurguksi tai moniongelmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pienet ansiotulot tai työtön, niin silloin vain työttömyysraha ja se pieni ansiotulo lasketaan tuloksi.

Sama se on meidän perheen kanssa, missä minä olen peruspäivärahalla oleva työtön ja mies on työkyvyttömyyseläkkeellä. Meidän tuloiksi lasketaan yhteensä vain noin 1.000 euroa. Todellisuudessa meillä on asumistuki (yli 800 euroa), eräs hoitotuki (75 euroa) ja ilmainen lasten päivähoito (380 euroa). Tämän lisäksi se, mitä toimeentulotuesta saamme eli 100-400 euroon kuukaudessa. Yhteensä meillä on siis hyvät tulot, jos otamme kaikki tulot huomioon.

Vierailija
4/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäli et ole provo, niin en voi muuta sanoa kuin että todella ottaa päähän sun kaltaiset laiskat luuserit!!!!!

Ja lapsille ilmainen päivähoito, vaikka kumpikin makaatte kotona!

Vierailija
5/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei sitä ehkä " mittareilla" olisikaan. Sinä ap et elänyt miehesi kanssa yhdessä perheenä, joten et tavallaan menettänyt mitään +tulosi ovat paremmat mitä keskimäärin ihmisillä on.

Mieti perhettä, jossa äiti tienaa 2500e käteen ja mies 3000e, ja sitten tulee ero. Luultavasti asunto vaihtuu pienempään, ja ei ole varaa tilata esim. yhtä paljon lehtiä, vaihtaa autoa niin usein kun on tottunut, matkustaa niin paljon kun ennen jne. joten elämä muuttuu " köyhemmäksi" vaikka yh ei varsinaiseti olisikaan " köyhä" .

Vierailija
6/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mikäli et ole provo, niin en voi muuta sanoa kuin että todella ottaa päähän sun kaltaiset laiskat luuserit!!!!!

Ja lapsille ilmainen päivähoito, vaikka kumpikin makaatte kotona!

En ole selitysvelvollinen, mutta selitän kuitenkin.

Mieheni on liikuntavammainen. Ilman pyörätuolia hän ei pääse liikkeelle. Ei voine odottaa, että hän pitää lapsista huolta, kun hän ei voi laittaa ruokaa tai käydä lasten kanssa ulkona. Ainoa, mitä hän voi tehdä, on pakottaa lapset olemaan koko ajan näköetäisyydellä, mikäli hän on lasten kanssa kotona. Mikäli lapset ovat vaikka makuuhuoneessa ja heille sattuu jotain, meidän isä ei voi mennä makuuhuoneeseen, koska se on samalla lasten leikkihuone ja leluja on lattialla. Miehelläni ei muuten ole henkilökohtaista avustajaa, koska kunta säästää.

Minä olen aktiivinen työnhakija. Olen työttömyyteni aikana ollut kaksi kertaa työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Molemmilla kerroilla sain tiedon kurssille pääsystä viikon sisään. Siinä ajassa ei hankita päivähoitopaikkaa, mikäli tulee uusi kutsu kurssille. Kun olen vapaalla, lapset ovat suurimman osan aikaa kotona, mutta koska päivähoitopaikka on pakko pitää juuri noiden yllättävien kutsujen takia, niin en voi sitä irtisanoakaan. Niinpä vien lapset hoitoon pari kertaa viikossa, jotta päivähoitopaikkaa ei tarvitse sanoa irti.

Mutta jos sinä haluta pitää meitä luusereina, niin pidä sitten. Se lienee enemmän sinun ongelmasi.

Vierailija
7/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua vain ei huvita viedä lapsia hoitoon, kun olen kotona. Kuten jo kerroin minun täytyy pitää päivähoitopaikka, koska saattaa tulla yllättäen meno työvoimapoliittiselle kurssille ja viikon sisään ei saa päivähoitopaikkaa lapsille.

Vierailija
8/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on siis kaksi lasta. Siten sinulla on lapsilisät yh-korotuksineen eli yhteensä taitaa olla 290 euroa. tämän lisäksi sinulla on kahden lapsen elatusmaksut eli yhteensä 236 euroa. Tämä tekee yhteensä 526 euroa.

Ilmeisesti tuo 1.700 euroa on netto. Tällöin yhteistulot ovat 2.226 euroa.

Jos taas tuo oli brutto, niin saat jonkin verran myös asumistukea. Silloin nettotulosi ovat noin 1.800 euron luokkaa.

Vierailija
9/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnen (itseni mukaan) lukien todella paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet työttömänä, kyllä tekevälle töitä löytyy, niinkuin sanonta kuuluu

Vierailija
10/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Sinulla on siis kaksi lasta. Siten sinulla on lapsilisät yh-korotuksineen eli yhteensä taitaa olla 290 euroa. tämän lisäksi sinulla on kahden lapsen elatusmaksut eli yhteensä 236 euroa. Tämä tekee yhteensä 526 euroa.

Ilmeisesti tuo 1.700 euroa on netto. Tällöin yhteistulot ovat 2.226 euroa.

Se on aika hyvin. Moni suurempikin perhe elää noilla tuloilla.

Vierailija
11/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tunnen (itseni mukaan) lukien todella paljon ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet työttömänä, kyllä tekevälle töitä löytyy, niinkuin sanonta kuuluu

Minä en ole töitä saanut. Joihinkin paikkoihin olen ylikoulutettu ja juuri nyt ei ole tarvetta omalla alallani.

Vierailija
12/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkö juuri sanonut, että töitä riittää, jos tehdä haluaa?

Töihin pitää munkin nyt lähteä, sori en jouda jatkamaan tätä mielenkiintoista keskustelua :)

Vierailija
13/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan oma moka (sain tähän sentään osahyvitystä). Päiväkotimaksutkin ovat mielestäni todella suuret, lähes 80 ¿ / lapsi.

Että niin hyvätuloinen.

Vierailija
14/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi melkein sanoa että Suomessa tarvitaan kahden ihmisen (tai ainakin sitten yksin hyvä eli miehen palkka) elätäämään perhe. Elatusmaksut on Suomessa todella pienet verrattuna useimpiin maihih. Päiväkotimaksut on pienipalkkaisellkekkin lähes täydet. Tässäpä muuta syy..

Vierailija
15/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

enkö juuri sanonut, että töitä riittää, jos tehdä haluaa?

Töihin pitää munkin nyt lähteä, sori en jouda jatkamaan tätä mielenkiintoista keskustelua :)

Heidän mielestään ei liian hyvin koulutettua voi ottaa.

Vierailija
16/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kelan oma moka (sain tähän sentään osahyvitystä). Päiväkotimaksutkin ovat mielestäni todella suuret, lähes 80 ¿ / lapsi.

Että niin hyvätuloinen.

Käytännössä siis sinun ansiotyön nettotulot ovat jotain 1.200 euroa, kun kerran kahden lapsen elarit plus lapsilisät ovat yli 500 euroa. Sinulla siis oikeasti on aika pienet tulot. Vuokrakin kai on aika pieni. 400 euron vuokralla sain kelan laskurin mukaan asumistueksi 37 euroa, kun bruttotulot ovat 1.700 euroa.

Oikeastaan voisi sanoa, että nyt taisi löytyä ihan oikeasti kohtuullisen pienituloinen ihminen, joka on ottanut kaikki tulot huomioon. Anteeksi. Usein vain yh:t jättävät elarit ja asumistuen laskematta, kun mainostavat pieniä tulojaan.

Vierailija
17/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistykset vaan jylläävät kovin paljon. Saman yleistyksen mukaan ihmisiä muutenkin " tuomitaan" .

Itse olin jollain tapaa kahtiajakautunut yh. Tavallaan meillä ei ollut hirveästi rahaa käytettävissä humputteluun, mutta kaikkeen tarpeelliseen kyllä ja joskus poika kysyikin, että äiti ollaanko me köyhiä ja mä en oikein osannut sanoa siihen mitään. Yksinhuoltaja, jolla on kaksi omistusasuntoa ja auto ja joka sai vain sen 36 euron lisän lapsilisään, ei muita tukia ja maksoi 200 euroa hoitomaksua, on tuskin kovin köyhä. Toisaalta kun tuommoinen määrä on " saavutettuja" etuja, niin velkaa taas oli ihan kiitettävästi, joten ylimääräistä rahaa harakoille heiteltäväksi ei ollut.

Vierailija
18/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa perheessä yhteenlasketut tulot jäävät samaan mitä sinä tienaat yksin.

Meillä koko perheen brutto yhteensä noin 3500¿ ja hyvin pärjäillään.

Vierailija
19/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se kai riippuu rahankäyttötottumuksistani. netto paikka on n. 1730e/kk ja yhdestä lapsesta lapsilisä 136e ja elarit 110e. rahat on yleensä aina loppu, mutta olemme esim viimeisen vuoden aikana käyneet 2 kertaa ulkomailla, ja olemme menossa kolmannelle reissulle ensi kuussa. Asuntolainaa maksan lähes 880e/kk.

Mutta itse olen tehnyt valintani. Rakastan matkustamista ja oma koti on kullan kallis :)

Vierailija
20/30 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yleensähän se ainoa huoltaja on nainen.

Tästä oli sunnnuntain Hesarissa juttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän