Miksi yh-äitejä pidetään köyhänä?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen.
Sain lapseni kuusi vuotta sitten. Mies jätti jo raskausaikana eli kahdestaan lapsen kanssa ollaan eletty koko elämä.
Ansioni ovat kuussa pikkuisen vajaa 4000 e.
Pari vuotta sitten tapasin miehen ,jonka kanssa muutimme jokin aika sitten yhteen. Hän on opiskelija ja nyt minulle on hänetkin " elätettävänä" . Paljon paremmin minulla rahallisesti meni yksinhuoltajana.
Kommentit (30)
Sähän se salapoliisi olet, kun kävit oikein asumistukilaskurissakin =).
Siis asumistuessa otetaan huomioon bruttotulot. Eli minulla ne ovat tuon vähän reilut 1700 ¿. Vuokra tosiaankin on vain 436 ¿ vesineen, MUTTA me asummekin tiiviisti, 2h + k.
Elämä on välillä perseestä!
Se mitä et laskurissa myöskään huomioinut on: että lomarahan osuus huomioidaan asumistuessa, se jaetaan 12 ja osuus menee joka kuukauden " tuloon" .
Yh-äiti ja yksi lapsi, BRUTTO-tulot 1100e/kk. Kaikkine lisineen. ...toisaalta, kyllä sillä pärjää, jos pakko on - ja onhan se.
Vierailija:
Sähän se salapoliisi olet, kun kävit oikein asumistukilaskurissakin =).
Siis asumistuessa otetaan huomioon bruttotulot. Eli minulla ne ovat tuon vähän reilut 1700 ¿. Vuokra tosiaankin on vain 436 ¿ vesineen, MUTTA me asummekin tiiviisti, 2h + k.
Elämä on välillä perseestä!
Työelämässäni olen ollut paljon palkka-asioiden kanssa tekemisissä. Olen jossain vaiheessa hieman joutunut tutkimaan palkkojen ja tukien yhteensopivuutta. Se oli vain pieni homma muun ohessa, mutta sen jälkeen on tullut tavaksi katsoa yksittäistapauksia silloin tällöin.
kunnan tuilla eläessä. Päivähoitomaksu menee täyden mukaan jos palkka on n 2200¿ bruttona. Jos et ole töissä ei mene päiväkotimaksuja, saat asumistuen jne...
Vierailija:
kunnan tuilla eläessä. Päivähoitomaksu menee täyden mukaan jos palkka on n 2200¿ bruttona. Jos et ole töissä ei mene päiväkotimaksuja, saat asumistuen jne...
Yhden lapsen yh ja tulot 2100e/kk. Asumistukiraja ylittyy eli asumistukea ei saa. Päivähoidosta koko maksu 200e. Yh:t on yleensä tiukoilla, koska maksavat asumis- ja muut kulut YKSIN, toisin kun kahden huoltajan taloudessa maksetaan samoja maksuja KAHDEN hengen tuloilla. Mikä tässä nyt on oikeasti vaikea ymmärtää?
Ja on ihan totta, että töissä ei kannattaisi käydä ollenkaan. Olin n vuosi sitten osa-aikatyössä ja sain soviteltua päivärahaa. Oikeasti, kun siirryin koko-aikatyöhön, niin tuloni tippuivat, koska päivähoitomaksu nousi ja asumistuki putosi tuhon 19 ¿ / kk...
Vierailija:
Yhden lapsen yh ja tulot 2100e/kk. Asumistukiraja ylittyy eli asumistukea ei saa. Päivähoidosta koko maksu 200e. Yh:t on yleensä tiukoilla, koska maksavat asumis- ja muut kulut YKSIN, toisin kun kahden huoltajan taloudessa maksetaan samoja maksuja KAHDEN hengen tuloilla. Mikä tässä nyt on oikeasti vaikea ymmärtää?
verrattuna kahden elättäjän perheisiin. Oma siskoni on kuitenkin esimerkki yh:stä, joka ei ole köyhä, sillä hän on lääkäri ja tienaa näin ollen hyvin ja lapsiakin hänellä on vain yksi.