Mitä tehdä kun lapsi lyö?
Kommentit (73)
Otat kädestä kiinni joka kerta kun lyö!
Et sano mitään, mutta JOKA KERTA nappaat kädestä kiinni.
Sanot ei saa lyödä. Jos ei usko, sanot kovemmalla äänellä saman.
Sanotaan "ei saa" tai "ei" nätisti ja kädestä kii lyhyesti, irrotus. Ei liian kovaa. Ohjataan. Näytetään mitä saa tehdä. Jos kysyy, lyhyt selitys. Ja voi vastata lisää jos kysyy. Joku uskoo pelkät sanatkin jo. Riippuu kuinka lähellä on.
Älä lyö mutta aina kun lyö niin tönäise kumoon ja huuda samaan aikaan "tuntuuko kivalta!?" Ja poistu huoneesta. Toimii .
Vierailija kirjoitti:
Otat kädestä kiinni joka kerta kun lyö!
Et sano mitään, mutta JOKA KERTA nappaat kädestä kiinni.
Tätä oon tehnyt aina kun oon nähnyt että lyö. Aina vaan en ole itse siinä tilanteessa että voisin toimia... Ap
Hei aloittaja,
meillä sama ongelma. Lapsi on 2,5 v ja suuttuessaan todella kovakourainen. Lyö ja nipistää minua ja isäänsä, tänäänkin saatiin molemmat hienot kynnenjäljet naamaan. Heittelee myös tavaroita. Ollaan tehty kaikkemme, mutta lapsi ei ota varoituksia kuuleviin korviinsa. Muita ei lyö, vain meitä vanhempia. En tajua, mitä pitäisi tehdä, joten en osaa antaa mitään neuvoa. Kirjoituksen pointti oli ehkä se, että muitakin samassa veneessä olevia on.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaikeuksia kommunikoinnissa?
Ei tietääkseni? Vai mitä tarkoitat? Ap
Mun lapset pienempinä kun meinasivat tapella, kehotin sitten tappelemaan kunnolla. Kerta riitti, kumpiki itki ja eivät enää ikinä lyöneet toisiaan.
Lyö kunnolla takaisin, että tietää, miltä tuntuu.
Tiukka halausote ympäri lasta ei oikeasti toimi, vaikka feministi-kasvatusopettajat toisin väittävätkin.
Jos lapsi toimii väkivaltaisesti, ainoa vastaus on väkivalta takaisin.
Vain kokemuksesta oppii.
Lapsi ei osaa kertoa pahaa mieltään ja siksi toimii tunteen vallassa. Lapsen kädestä kiinni ja lapsi rauhoittuu. Onko muuten kehittynyt normaalisti? Osaako puhua?
Kerran kun lyö takaisin kunnolla niin se lakkaa.
Sama toimii naisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerta lapsi on 3v, tarkoitin että onko hänen puhe ymmärrettävää ja saako aikuinen selvää mitä lapsi sanoo. Meillä oli nuoremman kanssa turhautumista siksi että ei aina heti ymmärretty mitä haluaa, etenkin tarhassa. Ja sitten osoitti turhautumista lyömällä tai raapimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerta lapsi on 3v, tarkoitin että onko hänen puhe ymmärrettävää ja saako aikuinen selvää mitä lapsi sanoo. Meillä oli nuoremman kanssa turhautumista siksi että ei aina heti ymmärretty mitä haluaa, etenkin tarhassa. Ja sitten osoitti turhautumista lyömällä tai raapimalla.
Puhuu vähän ja edelleen vain korkeintaan kahden sanan lauseita. Mutta saan selvää mitä hän tarkoittaa. Meillä tuo käytös pahentui kun aloitti päiväkodissa tammikuussa. On kyllä sitäkin ennen lyönyt paljon. Hänellä niin helposti suuttumus purkaantuu lyöntinä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerran kun lyö takaisin kunnolla niin se lakkaa.
Sama toimii naisiin.
Lapsi siis oppii lyömään takaisin?
Onnistuuko sanoa "Ei saa lyödö, se sattuu"?
Lastenoikeudet takaavat lapselle fyysisen koskemattomuuden. Eli et voi mennä ottamaan lapsesta kiinni tuollaisessa tilanteessa. Puhumattakaan siitä, että löisit takaisin.
Se mikä auttaa on, että pyrit pitkäjänteisesti vahvistamaan lapsen luottamussuhdetta sinuun. Sellainen lapsi joka luottaa vanhempansa hyväntahtoisuuteen ja on oppinut, että hänen tarpeisiinsa vastataan positiivisessa hengessä, ei lyö.
Lyö takas