Kotimaiset metsämarjat katoavat kaupoista pian pysyvästi
Sitten saamme ostaa kaupoista ulkomaalaisia metsämarjoja jotka kannattaisi kuumenaaa ekinokokkiriskin ja hepatiitin vuoksi.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt työttömät marjoja kesällä keräämään!
Heti kun siitä maksetaan asiallinen palkka päivärahoineen ja ateriakorvausten kanssa.
Niinpä. Tämähän se. Marjatulot on verottomia, eikä niitä tarvitse ilmoittaa eli ne voi pitää tukien päälle, toimeentulotukea lukuunottamatta. Eipä kelpaa sittenkään.
Turha väittää, ettei tuet ole liian suuria.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee tyhmä kysymys. Mitä niille viljelijöiden marjoille käy?
Nämä poimii itäeurooppalaiset ja sopimuskuvio on vähän erilainen. Eli ne poimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee tyhmä kysymys. Mitä niille viljelijöiden marjoille käy?
Nämä poimii itäeurooppalaiset ja sopimuskuvio on vähän erilainen. Eli ne poimitaan.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt työttömät marjoja kesällä keräämään!
Heti kun siitä maksetaan asiallinen palkka päivärahoineen ja ateriakorvausten kanssa.
Ei siitä mitään palkkaa makseta, mutta ei myöskään ole veroa ja muita maksuja. Marjanmyyntitulo on verotonta eikä vähennetä työttömyyskorvauksista. Maksu kannattaa ottaa käteisenä niin ei vähennetä myöskään toimeentulotuesta.
Me av työttömäthän ei perhettä penkistä nosteta.
Työssäolevat metsään. Myyntitulo verolliseksi, niin riittää rahaa tukiin.
Voi ne kadota kaupasta mutta ei metsästä. Jatkuvassa tarjouksessa 0€/kg, ei ostorajoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Voi ne kadota kaupasta mutta ei metsästä. Jatkuvassa tarjouksessa 0€/kg, ei ostorajoitusta.
Oletko löytänyt tällä viikolla paljonkin marjoja metsästä? Se siitä "jatkuvasta" tarjouksesta.
Myisköhän mansikkaakin sitten suoraan pellolta niin, että menee itse keräämään?
Harmi, että mun kämppään ei vaan mahdu kovin isoa pakastinta. Veis energiaakin kyllä.
Ei hätää! Kauhuhallitus ala Petteri ja Riikka kumppaneineen kyllä järjestävät ratkaisun. Joko sillä, että työttömät laitetaan tukien lakkauttamisen uhalla vapaa-ehtoistyöhön tai sitten Petteri haalii persujen kanssa "multi-osaajia" matalapalkalla töihin.
Ei!
Marjanpoimijat töihin kuten ennenkin.
Minulla on pieni pakastin, joten kauppa saa säilyttää marjoja puolestani pakastealtaissaan.
Vierailija kirjoitti: https://yle.fi/a/74-20082371 Ulkomaiset marjat valtaavat pian kaupan pakastealtaat, ja sinun on syytä tietää pari asiaa Epäillyt ihmiskaupparikokset ajavat suomalaisen metsämarjan kriisiin, jollaista ei ole nähty.
Tällaisia ongelmia se kokoomuslainen ideologia tuottaa. Kannattaa ajatella ketä seuraavaksi äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko löytänyt tällä viikolla paljonkin marjoja metsästä? Se siitä "jatkuvasta" tarjouksesta.
No, onnistuitko löytämään tällä viikolla tuoreita kotimaisia marjoja sieltä kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Myisköhän mansikkaakin sitten suoraan pellolta niin, että menee itse keräämään?
Mitä kohtaa sanasta METSÄmarja sinä et ymmärrä? Termillä viitataan luonnonvaraisiin marjoihin, viljellyt marjat sitten eri asia. Kai järkikin tämän sanoo.
Ahomansikoita voit poimia vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta. Kerään itse.
Kyki sinä mummo vaan selkäsi pilalle siellä sateisessa risukossa😆🤣
Av avuttoman reaktio ajatukseen, että jotain voisi joksus tehdä itse.
Niin, koska suomalaisten poimijoiden marjoja ei enää osteta. Näin kävi mulle viime syksynä, kun yritin kaupata marjojen ostajalle neljää isoa saavillista puolukoita. Selitykseksi mulle sanottiin, että heillä on sopimus, joka estää aiempien vuosien kaltaisen marjojen ostamisen:(
Yhteenveto:
Palstamamma asuu siten, että 30km joka suuntaan on pelkkää asfalttia. Hän istuu pyörätuolissa. Marjamättäälle ei saa sohvaa, jossa voisi piereskellä, eikä Kela kustanna sinne sipsejä, suklaata ja siideriä. Myöskään päivärahaa ei makseta, jos marjanpoimintareissu venähtää (siiderin juonnon takia). Lisäksi, kun mamma saa kelattua pyörätuolillaan 30km metsän reunaan, siellä sataakin vettä.
Suomen lain mukaan luonnonmarjoja saa myydä käsittelemättöminä kuka tahansa ilman mitään valvontaa ja merkintää. Jos niitä pakastettuna myy suoraan ostajalle, ei kukaan mitään rekisteröityjä elintarvikehuoneistoja tarvita eikä verottajaa muutamat eurot kiinnosta.
Varma tieto, olen myynyt.