Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasarilla ala-asteella luokassamme oli lasipurkeissa sikiöitä eri kehitysvaiheissaan, myös täysikasvuinen myös luuranko oli ja pääkallo

Vierailija
14.04.2024 |

Ysärin alussa palasin erään harrastuksen myötä vanhaan kouluni ja siellä eräässä varastossa nuo sikiöt ja pääkallo olivat, luurankoja käytimme rekvisiittana harrastuksessani (no kerron, se oli bändimme lavakalustoa ja maskotti keikoilla).

Tuohon aikaan biologiaa opetettiin tuollaisilla välineillä ja kyllähän siinä oppi ymmärtämään vaikka sikiönkehitystä ja käytetyistä linnuista ja eläimistä oppi hyvin nuo lajit tunnistamaan. Aina kun menee vaikka jollain joku luu poikki niin heti muistaa sen luokkamme luurangon.

Mitähän noille on Suomen kouluista tehty, onko haudattu hautausmaalle vai menevätkö vaan biojätteeseen remonttien yhteydessä?

Muistan kuinka varovasti noista piti pölyt pyyhkiä luokanvalvojien välitunneilla, tosin vain kerran viikossa niitä puhdistettiin.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin Suomen kouluihin tilattiin Euroopasta aitoja luurankoja!

Aina noin 1950-60- luvulle saakka! 

Ja ihan kasarilla ja ysärillä oli kouluissa aitoja luurankoja.

"Opetusluurankojen kokoaminen oli 1800-luvun Euroopassa teollisuudenala.

Luurankoja ja yksittäisiä luita on saanut tilata katalogin kautta. Suomeenkin niitä tilailtiin ainakin 1900-luvun puoliväliin asti"

Vierailija
62/68 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus todellakaan ole huuhaata. Meillä oli yläaaseella 80-luvulla ainakin 2 sikiötä isossa lasipurkissa. Just mietittiin mitä niille on tehty, ja onko muissa kouluissa ollut vastaavaa. 

Näköjään on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 80-luvulla ala- ja yläasteella, enkä muista mitään sikiöitä tai luurankoja tutkineeni, voihan tietysti olla että olen sattunut olemaan poissa sellaisena päivänä.

Vierailija
64/68 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut kuin täytettyjä eläimiä vitriinissä. Sitten tarvittaessa haettiin biologian tunnille.

Vierailija
65/68 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 80-luvulla ala- ja yläasteella, enkä muista mitään sikiöitä tai luurankoja tutkineeni, voihan tietysti olla että olen sattunut olemaan poissa sellaisena päivänä.

Ei mekään niitä sikiöitä mitenkään preparoitu, mutta möllötettiin lasiin läpi, kun ne löllivät purkissaan, missälie säilöntänesteessä

Vierailija
66/68 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus todellakaan ole huuhaata. Meillä oli yläaaseella 80-luvulla ainakin 2 sikiötä isossa lasipurkissa. Just mietittiin mitä niille on tehty, ja onko muissa kouluissa ollut vastaavaa. 

Näköjään on.

Meidän ala-asteella yksi vanhaksi piiaksi jäänyt keittäjä keinohedelmöitti itsensä semmosella säilötyllä sikiöllä. Sai vauvankin ja kaikkea, kutsuimme syntynyttä lasta Frankensteiniksi.

Vierailija
67/68 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla kansakoulussa oli aito

Vierailija
68/68 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, itseasiassa tuollaista säilöttyä sikiötä kanteli 2000-luvun suositussa telenovelassa Mis tres hermanas sairaanhoitajasta lääkäriksi opiskeleva Lisa-hahmo. Jäi mieleen ja ihmettelin kyllä.

Itse en muista 70-luvun oppikouluaikoinani moista nähneeni käytettävän ainakaan ihan tavallisessa biologianopiskelussa.