Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arvostaako kukaan enää vanhoja taloja?

Vierailija
14.04.2024 |

Ystäväpariskunta oli kauhuissaan kun kerroin että haaveilen 70-luvun tiilitalosta. Mielestäni niissä on persoonallinen rakennustyyli ja se miellyttää kovasti omaa silmääni. Pidän myös siitä että talolla on historia ja tarina kerrottavanaan. 

Remonttia osaan tehdä itsekin eikä minulle joka nurkan tarvitse olla tiptop. Oikeastaan kaikki joille olen kuvaillut unelmieni taloa ovat vähän naureskelleet.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nauravat siksi että etenkin tasakatto taloissa joita 70-luvulla paljon tehtiin on paljon vesivahinkoja.

Vierailija
2/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne naureskelee, joilla ei vasara pysy kädessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat talot ovat kauneimpia. Nykyään on niin rumia, arkkitehtuurin taso on Suomessa heikkoa.

Vierailija
4/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en 70 luvulla rakennettua riesakseni ottaisi, mutta itse tykkään omasta -80 luvulla rakennetusta :) uutta en kaipaa.

Jos tästä muuttaisin/vaihtaisin kotia, etsisin 1800 rakennettua taloa, uutta taloa en rakentaisi.

Vierailija
5/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei arvostaisi, jos olisi varmuus että talo on hyvin pidetty ja terve. Yleensä tuon aikakauden talot on epäilyttäviä ja haisevia loukkoja. 

Vierailija
6/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan nauravat siksi että etenkin tasakatto taloissa joita 70-luvulla paljon tehtiin on paljon vesivahinkoja.

Suomessa on satoja tuhansia tasakattoisia taloja. Omakotitaloja ja etenkin kerrostaloja.

Tasakatto on riski, mutta se on oikein toimiessaan täysin hyvä katto.

Vierailija
7/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki omistamaani asunnot eli talot ovat olleet ainakin 100-vuotiaita. En voisi uudessa asua. Työkaveri oli juuri ostamassa taloa, eivätkä saaneet pankista lainaa, koska 1980-luvun talo oli kuulemma liian vanha. Olin aika järkyttynyt... 

Vierailija
8/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat talot ovat yleensä pimeitä ja matalia koppeja. En tykkää. 

Vierailija
9/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei arvostaisi, jos olisi varmuus että talo on hyvin pidetty ja terve. Yleensä tuon aikakauden talot on epäilyttäviä ja haisevia loukkoja. 

Asun 1970 -luvulla rakennetussa tiilitalossa ja ei ole todellakaan epäilyttävä ja haiseva loukko. On harjakatto ja isot ikkunat. Paras talo, jossa olen asunut. Hyvin rakennettu.

Vierailija
10/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talo on 50 vuotta seissyt paikallaan eikä vielä ole isoja ongelmia ilmennyt niin aika luottavainen olisin siihen, että se seisoo paikallaan myös seuraavat 50 vuotta.

Vierailija
11/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te vanhojen talojen arvostajat haukutte uusia taloja.. eiköhän jokaiselle sopiva talo löydy ja täällä Suomessa kyllä tilaa riittää. 

Vierailija
12/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat talot ovat yleensä pimeitä ja matalia koppeja. En tykkää. 

60 ja 70 luvulla tehtiin paljon isoja ikkunoita taloihin. Tosi valoisia ja avaria! Sitten tuli öljykriisi ja energiatehokkuuden vuoksi pienet ikkunat tuli takaisin.

Vierailija
13/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja te vanhojen talojen arvostajat haukutte uusia taloja.. eiköhän jokaiselle sopiva talo löydy ja täällä Suomessa kyllä tilaa riittää. 

Kukaan ei haukkunut uusia taloja!

Vierailija
14/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusissa taloissa itseänä mietityttää eniten kaikki "turha" talotekniikka. Ihan liikaa sähköllä toimivia digihärveleitä. Lämmitys, ilmanvaihto, lukot, säätimet ja anturit. Hienoja systeemeitä uutena, mutta mitä ne on parin kymmenen vuoden kuluttua. Se sun wifi connected lämmöntalteenottava ilmanvaihtopömpeli siellä katolla tuskin enää toimii kunnolla. Kun ei mikään muukaa härveli kestä toiminnassa niin pitkään. Kaikki digi on kertakäyttökamaa.

Vierailija
15/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hyvin monet vanhat talot menee purkuun Ainakin pk seudun kovan rahan omakotialueilla joka ikinen menee käytännössä purkuun myyntitilanteessa. Paitsi kenties puutalot, mutta tontille nousee ihan viereen kivitalo.

Vierailija
16/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en 70 luvulla rakennettua riesakseni ottaisi, mutta itse tykkään omasta -80 luvulla rakennetusta :) uutta en kaipaa.

Jos tästä muuttaisin/vaihtaisin kotia, etsisin 1800 rakennettua taloa, uutta taloa en rakentaisi.

Meillä on 1800-luvun lopussa rakennettu hirsitalo. En vaihtaisi pois.

Vierailija
17/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun taloni on rakennettu 1924. Hyvä on asua. Uudempaa en ottaisi. Makunsa kullakin. 

Vierailija
18/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään hyvin monet vanhat talot menee purkuun Ainakin pk seudun kovan rahan omakotialueilla joka ikinen menee käytännössä purkuun myyntitilanteessa. Paitsi kenties puutalot, mutta tontille nousee ihan viereen kivitalo.

Ei se johdu varsinaisesti talosta vaan siitä tontin arvosta. 70 luvulla rakennettiin yli 2000 neliön tontille. Nykyisin samaan tilaan pakataan vähintään neljä omakotitaloa.

Vierailija
19/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saanut tarpeekseni talojen historiasta asuttuani lapsuuden sukutilalla ja sitten 15 vuotta mieheni vastaavalla. Siinä oli historiaa ja museoita kerrakseen. Päätin sitten kirjoittaa ihan oman tarinan ja rakennutin hirsitalon järven rannalle. 

Vierailija
20/43 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi samaan henkeen kysyä, että viihtyykö joku todellakin modernisoidussa laatikossa.