Arvostaako kukaan enää vanhoja taloja?
Ystäväpariskunta oli kauhuissaan kun kerroin että haaveilen 70-luvun tiilitalosta. Mielestäni niissä on persoonallinen rakennustyyli ja se miellyttää kovasti omaa silmääni. Pidän myös siitä että talolla on historia ja tarina kerrottavanaan.
Remonttia osaan tehdä itsekin eikä minulle joka nurkan tarvitse olla tiptop. Oikeastaan kaikki joille olen kuvaillut unelmieni taloa ovat vähän naureskelleet.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhat talot ovat yleensä pimeitä ja matalia koppeja. En tykkää.
Useat 70-luvulla rakennetut ovat hyvin valoisia koska niissä on valtavat maisemaikkunat.
Jep. Olin vuokralla tuommoisessa kerrostalossa. Olohuoneen ikkuna peitti lähes koko seinän. Ulkona koivuja. Paras maisemaikkuna mitä on ollut.
Nykyään kerrostaloissa on järjestään pienet ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talo on 50 vuotta seissyt paikallaan eikä vielä ole isoja ongelmia ilmennyt niin aika luottavainen olisin siihen, että se seisoo paikallaan myös seuraavat 50 vuotta.
Tämä päti ehkä ennen (paitsi että katto ja putket nyt inakin pitäisi uusia!). Mutta ilmastonmuutoksen takia nämä vanhat (yleensä puu)talot eivät pääse kuivumaan: talvella lämpötilat sahaavat nollan molemmin puolin, lumi sataa vetenä, kesästä ei tiedä onko poutaa vai sadetta. Painovoimaisen ilmanvaihdon talo edellyttäisi pitkiä, jatkuvia korkeapaineita talvella (=pakkaset) ja aurinkoisia, vähäsateisia kesiä. Muuten seinät jäävät pysyvästi kosteiksi. Tästä alkaa talon rappio.
Onko tämä faktaa vai teoriaa? Pitääkö täällä muuttaa rakennustekniikkaa? Miten?
Pidän vanhoista taloista, mutta esim. 70-luvun tasakattotalot ei houkuttele. Pitää olla rungoltaan terve vanha talo, että kiinnostuisin muuttamaan siihen.