Mistä todistajat testamentille?
Tuttu lakimies teki minulle testamentin mutta nyt pitäisi löytää sille kaksi todistajaa. Naapureita/sukulaisia/työkavereita en halua urkkimaan testamentin sisältöä
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä lakimiehellä on joku toimisto niin kai siellä on muitakin virkailijoita vai pimeenäkö näitä rustaillaan
Jos on jonkun tutun ilmaiseksi tekemä testamentti, niin vaatii jo lakimieheltä röyhkeyttä pyytää kollegalta ilmaiseksi todistajaksi.
Yleensä myös todistajille maksetaan, vaivannäöstä.
Onko alueella jotain kolmannen sektorin järjestöä? Itse kävin sellaisen työntekijöitä pyytämässä todistajiksi, kun ei muitakaan ollut, ainakin siinä paikassa tuokin kuului heidän työnkuvaansa tarvittaessa, jos joku tajuaa tulla pyytämään.
Oletko kuullut ap. todistajapalkkiosta? Ehkä niitä todistajia löytyisi helpimmin, jos on asianmukaisesti valmis maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Todistajien pitää nähdä vain asiakirjan nimi, että siinä lukee testamentti.
Ja päivämäärä.
Todistajathan vain todistavat sen, että Testamentin allakirjoitus on sinun.
Muun osan testamentista voi peittää toisella paperilla.
Näin tein minäkin kun naapurit todistivat testamenttini.
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä lakimiehellä on joku toimisto niin kai siellä on muitakin virkailijoita vai pimeenäkö näitä rustaillaan
Lakiesmiekin voi olla yksi yrittäjä, jos pitää homman tarpeeksi pienenä ei tarvitse edes assistenttia.
Itsellä hieman sama ongelma. Olen itse asianajaja, mutta omassa toimistossani ei ole muita työntekijöitä, joten muualta todistajat. En viitsi kollegoita vaivata tällä asialla enkä etenkään kiikuttaa testamenttiani esim. oikeussaliin ja pyytää tutuilta allekirjoituksia. Jotenkin noloa....
Näinpä olenkin ajatellut, että a) joko vien hepotallille ja pyydän parilta ryhmäni ratsastajalta allekirjoitukset (ei kuulosta kivalta), joten B) ratkaisuun olen päätynyt: tavataan varmaan parin vanhan opiskelijakaverini kanssa tässä keväällä/kesällä, joten pyydän heiltä. Lakimieskoulutuksen saaneet kaverini tietävät speksit.
Ps. omassa toimistossani olen käyttänyt yhtä tuttuani todistajana jo yli 10 vuoden ajan. Sovimme vain ajan, mikä sopii minulle, asiakkaille ja tälle tutulleni. Itse toimin toisena todistajana/uskottuna miehenä.
asianajaja, yrittäjä
Työkaverit todistivat, mutta eivät he testamenttia lukeneet. Näkivät sen olevan testamentti ja todistivat vain allekirjoituksen.
Ohis. Eli ap. haluaa lisää ilmaisia palveluita. Hän lokkeili tutun lakimiehen luona, nyt haluaa vielä ilmaiset todistajat, mahdollisesti hyödyntää myös tutut kampaajat, autohuollot, pesulat jne. eikä ole valmis maksamaan palveluistaan mitään,vaan haluaa kaiken ilmaiseksi. Ja kuvittelee, jonkun todistavan asiakirjan, johon todistaja ei edes tiedä minkä allekirjoituksen ja sen sisällän todistaa. Nämä lokkeilijat ovat pahin mahdollinen painajainen.
Joudun työssäni melko usein todistamaan allekirjoituksia ja kyllä asianomainen/lakimies selittää tarkkaan mihin olen pistämässä nimeni ja se on vapaasti luettavissa ja osa palkkiosta maksetaan myös asiakirjan todistajalle, kun niitä ilmaisia lounaita ei ole, eikä haluta käyttää toisia hyväksi, ei edes todistajia.
Ja testamentti ei edes ole pätevä, jos allekirjoitusta asianomainen ei ole todistajien läsnäollessa allekirjoittanut. Ei ihme, jos sen on tuttava tehnyt "ilmaiseksi".