Jos saa palkkaa 5000, verojen ja päiväkotimaksun jälkeen jää 2800. Siitä maksetaan vielä asuminen ja laskut. Kuuluuko eliittiin?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimpään palkkadesiiliin päästäkseen pitää muistaakseni ansaita noin 6000€/kk bruttona. Siitä jää käteen noin 4000€.
Edellisen johdosta 5000€/kk palkalla ei todellakaan kuuluta eliittiin, ei edes hyvätuloisiin. Itse nimittäisin suurituloiseksi parhaimpaan 1%:iin kuuluvia. En heti googlaamalla löytänyt rajaa, mutta luulen, että siihen päästäkseen pitää ansaita reilusti yli 10.000€/kk.
Kyllä mä tuon hyvätuloisuudeksi lasken. 2800 euron nettotuloilla pystyy maksamaan asumisen, ruoan, sähkön, veden ja jopa lasten päivähoitomaksut. Senkin jälkeen jää vielä rahaa vaikkapa uusiin silmälaseihin ja hammaslääkärissä käyntiin saman kuukauden aikana.
On se hienoa olla hyvätuloinen Suomessa, kun saa juuri maksettua kaikki normaaliin elämiseen liittyvät kulut :]
Niinpä. En haaveile matkoista enkä uudesta autosta tuolla rahalla. Selviän kuitenkin palkkapäivästä toiseen.
Ihan päin mäntyä trollattu. 63000 euron vuosiansiosta menee veroa 23,5% ja muita maksuja 7,94%. Yhteensä 31,44%. Eli veroihin yms menee 1572 euroa kuussa. Käteen jää 3428 euroa. Veroprosenttilaskurilla tämän voi kuka tahansa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että rinnastat verot ja varhaiskasvatusmaksut :D
Osalle se on maksuton ja osalle maksullinen riippuen huoltajan tuloista. Se on lisäprogressio verotuksen päälle.
Päivähoito on tosiasiassa kaikille yhteiskunnan rahoittama palvelu. Päivähoidon todelliset kulut ovat yli 1000 euroa kuussa per lapsi. Perhe maksaa siitä enimmillään noin 300 euroa kuussa.
Hyi kauhistus sitä summaa minkä kuvittelet olevan päivähoidon kulut. Pykälien mukaan kolmen aikuisen ryhmässä saa olla 21 lasta ja jos jokainen lapsi aiheuttaisi ne tonnin kulut, maksaisi yhden päiväkotiryhmän pystyssä pitä
Työnantajalle ihmisen palkkkaamimen maksaa noin tuplasti sen, mitä on tämän bruttopalkka. Sen lisäkI päivähoidossa on paljon muita kuluja tiloista, ruuasta, materiaalista ja siivouksesta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimpään palkkadesiiliin päästäkseen pitää muistaakseni ansaita noin 6000€/kk bruttona. Siitä jää käteen noin 4000€.
Edellisen johdosta 5000€/kk palkalla ei todellakaan kuuluta eliittiin, ei edes hyvätuloisiin. Itse nimittäisin suurituloiseksi parhaimpaan 1%:iin kuuluvia. En heti googlaamalla löytänyt rajaa, mutta luulen, että siihen päästäkseen pitää ansaita reilusti yli 10.000€/kk.
Kyllä mä tuon hyvätuloisuudeksi lasken. 2800 euron nettotuloilla pystyy maksamaan asumisen, ruoan, sähkön, veden ja jopa lasten päivähoitomaksut. Senkin jälkeen jää vielä rahaa vaikkapa uusiin silmälaseihin ja hammaslääkärissä käyntiin saman kuukauden aikana.
On se hienoa olla hyvätuloinen Suomessa, kun saa juuri maksettua kaikki normaalii
Enemmistö elää paljon pienemmällä palkalla kuin sinä. Viiden tonnin palkasta jää tosiasiassa yli 3000 euroa käteen. Kuinka paljon rahaa oikein tarvitset?
Ilmiannettu valheellisena. Reilut 3400 jää käteen 5000 palkasta
Kyllä toi ihan asialliselta kuulostaa. Lasketteko noita niin että ap ei kuuluisi kirkkoon tai asuisi kunnassa missä pieni veroprosentti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka seitsemäs lapsi elää köyhyysrajan alapuolella.
Kansasta lähes miljoona elää köyhyysrajan alapuolella.
(140 000 lasta. Suomessa on 1030000 alaikäistä lasta)
Alempaan keskiluokkaan kuuluu 33 % väestöstä netto 1525 - 2236 €/kk
Keskimmäiseen 24,5 % netto 2237 - 3049 €/kk
ja ylempään 10,7 % väestöstä netto
3050 - 4065€/kkTää on kyllä hurjaa että 1500e nettopalkalla kuuluu edelleen keskiluokkaan
Keskimäärin käteen ei jää paljoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalle se on maksuton ja osalle maksullinen riippuen huoltajan tuloista. Se on lisäprogressio verotuksen päälle.
Epäreilu maksu todellakin. Ensin maksetaan järjettömät verot ja sitten korkeat päivähoitomaksut. Mielestäni verotuksen pitäisi tasata jo tätä ja päivähoitomaksujen tulisi olla suurelle osalle sama tuloista riippumatta. Vai miksi se progressiivinen verotus muuten on?
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu valheellisena. Reilut 3400 jää käteen 5000 palkasta
No ei todellakaan jää. Oma palkkani on 5800€ ja siitä jää reilu kolmetuhatta.
Tienaan itse noin 7000 €/kk ja vaimo 4700€/kk ja lisäksi saan pari tonnia vuokratuloja, mutta emme todellakaan kuulu eliittiin tai sinne lähellekään. Asumme 130 000 euron asunnossa 70-luvun kerrostalossa ja on pari ihan tavallista autoa. Ulkomailla toki tulee muutaman kerran vuodessa käytyä, mutta ei tässä mitään kyllä mitään säästöön jää. Pienituloiset ei ymmärrä progression merkitystä. 7000 euron palkasta ei loppupeleissä jää kauheasti enemmän käteen kuin kolmen tonnin palkasta.
Plus lapsilisät? Tai jos olisit yh, niin siihen vielä yh-lisä ja elatusmaksut. Ja jos et ole yh, niin sen puolison tulot.
Eli ei nyt ihan eliittiä, mutta hyvätuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan itse noin 7000 €/kk ja vaimo 4700€/kk ja lisäksi saan pari tonnia vuokratuloja, mutta emme todellakaan kuulu eliittiin tai sinne lähellekään. Asumme 130 000 euron asunnossa 70-luvun kerrostalossa ja on pari ihan tavallista autoa. Ulkomailla toki tulee muutaman kerran vuodessa käytyä, mutta ei tässä mitään kyllä mitään säästöön jää. Pienituloiset ei ymmärrä progression merkitystä. 7000 euron palkasta ei loppupeleissä jää kauheasti enemmän käteen kuin kolmen tonnin palkasta.
Eli yli tuplasti enemmän rahaa käteen on "ei mitään"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hienoa olla hyvätuloinen Suomessa, kun saa juuri maksettua kaikki normaalii
Mun nettopalkka on 3500e/kk. Kaiken tarvittavan saan hyvin viidelle hengelle. Uudehko auto ja iso vuokrakämppä. Bonusta tulee vuodessa 2000e ja sillä menen lomille. Säästöön kertyy myös joka vuosi 1000-2000e, jotka myös pysyy säästössä aika hyvin, koska ovat vain auton hajoamista varten tai isompaa huonekaluostoa varten ja harvemmin tarvii käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäreilu maksu todellakin. Ensin maksetaan järjettömät verot ja sitten korkeat päivähoitomaksut. Mielestäni verotuksen pitäisi tasata jo tätä ja päivähoitomaksujen tulisi olla suurelle osalle sama tuloista riippumatta. Vai miksi se progressiivinen verotus muuten on?
Päivähoitomaksu on kahden keskituloisen perheessä sama kuin sellaisella jolla on miljoonatulot vuodessa. Mikähän sun ongelma asiassa olikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hienoa olla hyvätuloine
Yksinkö sä perhettä elätät? Ei toista tulonsaajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalle se on maksuton, lähinnä sossupummeille. Jopa pienituloiset maksavat päivähoitomaksuja. Työssäkäyvänä yksinhuoltajana oli muuten yllättävän kova päivähoitomaksu. Näin jälkeenpäin ajateltuna yh:n ei olisi kannattanut rahallisesti lainkaan käydä töissä, kun lapsi oli alaikäinen, mutta tykkäsin työstäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalle se on maksuton, lähinnä sossupummeille. Jopa pienituloiset maksavat päivähoitomaksuja. Työssäkäyvänä yksinhuoltajana oli muuten yllättävän kova päivähoitomaksu. Näin jälkeenpäin ajateltuna yh:n ei olisi kannattanut rahallisesti lainkaan käydä töissä, kun lapsi oli alaikäinen, mutta tykkäsin työstäni.
Täysi päivähoitomaksu menee yhden lapsen yh:lta vasta reippaasti yli 6000 euron kuukausituloilla.
Voit laittaa sormen pyllyyn ja nauttia
Kuinka paljon mielestäsi yhden lapsen yh-vanhempi tarttee palkkaa kyetäkseen elämään ihmisarvoista elämää? Keskituloinen yh saa paljon vähemmän.