Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saa palkkaa 5000, verojen ja päiväkotimaksun jälkeen jää 2800. Siitä maksetaan vielä asuminen ja laskut. Kuuluuko eliittiin?

Vierailija
13.04.2024 |

Kuuluuko tuolloin tuloeliittiin?

Kommentit (110)

Vierailija
21/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan luopua lapsista jos joudut maksamaan niistä tonnin verran hoitomaksuja kuukaudessa. 

Vierailija
22/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvät tulot. 3300€ nettona kai? Päivähoitomaksut korkeat eli enemmän kun 1 lapsi? 

Mutta tuloina hyvät sinkulle tai yhdessä toisen tienaavan kanssa.

Yksinhuoltajanakin ok tulot, koska palkan päälle tulee elarit ja lapsilisät kuitenkin. Toisaalta ei niin loistavat tulot, koska asumiskulut on paljon tuolloin ja maksetaan pennilleen itse ja päivähoitimaksutkin vie satasia, silloin kun niitä on. 

3100 netto miinus yhden lapsen julkisen puolen halvin päiväkotimaksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvät tulot. 3300€ nettona kai? Päivähoitomaksut korkeat eli enemmän kun 1 lapsi? 

Mutta tuloina hyvät sinkulle tai yhdessä toisen tienaavan kanssa.

Yksinhuoltajanakin ok tulot, koska palkan päälle tulee elarit ja lapsilisät kuitenkin. Toisaalta ei niin loistavat tulot, koska asumiskulut on paljon tuolloin ja maksetaan pennilleen itse ja päivähoitimaksutkin vie satasia, silloin kun niitä on. 

3800e nettona. Kävin laskemassa verolaskurissa enkä tehnyt mitään vähennyksiä edes.

Vierailija
24/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotonta globaalia talouseliittiä, kyllä.

Vierailija
25/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon nettoonhan vaikuttaa paljon missä asuu. Esim Helsingissä jää n. 3400e mutta jossain muaalla alle 3200e. 

Vierailija
26/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että rinnastat verot ja varhaiskasvatusmaksut :D

Osalle se on maksuton ja osalle maksullinen riippuen huoltajan tuloista. Se on lisäprogressio verotuksen päälle.

Aika harvalle se on maksuton. Aikoinaan kun omat lapset olivat päiväkodissa, itse tein 75% työaikaa ja palkka oli noin 2500€ brutto. Puoliso kokopäivätöissä. Aina oltiin ylimmässä tuloluokassa mitä päiväkotimaksuihin tuli; siihen riittää että perheessä on kaksi työssä käyvää. Se ei ole lisäprogressio, se ei ole vain tuossa 5000€ palkkaluokassa, vaan samat summat maksetaan huomattavasti alemmilla palkoilla.

Vierailija
27/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon nettoonhan vaikuttaa paljon missä asuu. Esim Helsingissä jää n. 3400e mutta jossain muaalla alle 3200e. 

Eli mun arvio 3300€ oli varsin oikea, taas kerran. 

Vierailija
28/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään palkkadesiiliin päästäkseen pitää muistaakseni ansaita noin 6000€/kk bruttona. Siitä jää käteen noin 4000€. 

Edellisen johdosta 5000€/kk palkalla ei todellakaan kuuluta eliittiin, ei edes hyvätuloisiin. Itse nimittäisin suurituloiseksi parhaimpaan 1%:iin kuuluvia. En heti googlaamalla löytänyt rajaa, mutta luulen, että siihen päästäkseen pitää ansaita reilusti yli 10.000€/kk.

Kyllä mä tuon hyvätuloisuudeksi lasken. 2800 euron nettotuloilla pystyy maksamaan asumisen, ruoan, sähkön, veden ja jopa lasten päivähoitomaksut. Senkin jälkeen jää vielä rahaa vaikkapa uusiin silmälaseihin ja hammaslääkärissä käyntiin saman kuukauden aikana.

Vierailija
29/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan tuon verran sinkkuna ja mitään ei jää säästöön vaikka asun yksiössä enkä juuri matkustele enkä tuhlaa. Köyhäksi lasken itseni. 

Vierailija
30/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan tuon verran sinkkuna ja mitään ei jää säästöön vaikka asun yksiössä enkä juuri matkustele enkä tuhlaa. Köyhäksi lasken itseni. 

Asutko vuokralla vai lyhennätkö asuntolainaa? Mua kiinnostaa ihan yleisestä mielenkiinnosta, paljonko maksat vuokraa yksiöstä ja minkäkokoisesta?

Vierailija
31/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viisihenkinen perhe, talouden yhteenlasketut bruttotulot 7300€ ja päivähoito kahdesta lapsesta ilmainen.

Joten kannattaa tehdä se kolmaskin lapsi.

Vierailija
32/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään palkkadesiiliin päästäkseen pitää muistaakseni ansaita noin 6000€/kk bruttona. Siitä jää käteen noin 4000€. 

Edellisen johdosta 5000€/kk palkalla ei todellakaan kuuluta eliittiin, ei edes hyvätuloisiin. Itse nimittäisin suurituloiseksi parhaimpaan 1%:iin kuuluvia. En heti googlaamalla löytänyt rajaa, mutta luulen, että siihen päästäkseen pitää ansaita reilusti yli 10.000€/kk.

Kyllä mä tuon hyvätuloisuudeksi lasken. 2800 euron nettotuloilla pystyy maksamaan asumisen, ruoan, sähkön, veden ja jopa lasten päivähoitomaksut. Senkin jälkeen jää vielä rahaa vaikkapa uusiin silmälaseihin ja hammaslääkärissä käyntiin saman kuukauden aikana.

Eli mielestäsi on hyvätuloinen, jos pystyy elämään normaalia elämää? Mikä sitten mahtaa olla keski-, puhumattakaan pienituloisen määritelmästä?

Keskituloinen elää sosiaalituilla ja romanikerjäläinen on pienituloinen? Aika marginaalia.

Vierailija
33/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla nettotuloilla kyllä mitään eliittielämää vietetä.

Vierailija
34/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yli 60 000 € vuosituloilla olet ylimmässä tuloluokassa

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/ae9d3e0b-c5b7-4e44-ad31-24fbb2f32ae6

Vierailija
35/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noilla nettotuloilla kyllä mitään eliittielämää vietetä.

Noilla bruttotuloills ap on ylimmässä tuloluokassa.

Vierailija
36/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eliittiin ei kuulu, mutta kyllä noilla tuloilla pitäisi taata ihan mukava elämä niin itselleen kuin jälkikasvulle. Jos ei heitä ole ihan leirikoulun osallistujamäärän verran siunaantunut.

Itse tienaan suunnilleen tuon verran ja saisin kyllä ihan itseäni syyttää, jos en tulisi toimeen. Asun pk-seudulla, jossa elämisen kustannukset ovat kalliit, mutta käsitän kyseessä olevan täysin oma valintani. Kuten muutkin kulutustottumukset. Ja on pk-seudulla etujakin, sillä esim. autoilu ei ole lainkaan pakollista, kunhan valitsee asuinpakkansa huolella. Autosta luopumisella säästää pitkän pennin, monta tonnia vuodessa.

Vierailija
37/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka seitsemäs lapsi elää köyhyysrajan alapuolella. 

Kansasta lähes miljoona elää köyhyysrajan alapuolella.

(140 000 lasta. Suomessa on 1030000 alaikäistä lasta)

Alempaan keskiluokkaan kuuluu 33 % väestöstä netto 1525 - 2236 €/kk

Keskimmäiseen 24,5 % netto 2237 - 3049 €/kk

ja ylempään 10,7 % väestöstä netto

3050 - 4065€/kk

Onpas suomen taso matalalla, tupla niin olisi uskottavampi. Tonnin ja kahden välissä ollaan jo keskiluokkaa, just joo tätä ollaan uskoteltu ihmisille. 

Vierailija
38/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käski tehdä lapsia.Ei kersoja, ei päiväkotimsksuja.

Vierailija
39/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä viisihenkinen perhe, talouden yhteenlasketut bruttotulot 7300€ ja päivähoito kahdesta lapsesta ilmainen.

Joten kannattaa tehdä se kolmaskin lapsi.

Höpön höpön.

Vierailija
40/110 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hin............ti eliittin kuulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi