Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saa palkkaa 5000, verojen ja päiväkotimaksun jälkeen jää 2800. Siitä maksetaan vielä asuminen ja laskut. Kuuluuko eliittiin?

Vierailija
13.04.2024 |

Kuuluuko tuolloin tuloeliittiin?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti edes viitsit. Mun palkka on rapiat alle 3000 ja verojen ja ruokaostosten jälkeen netto on joku 800 euroa. Onko muka hyvä?

"ja ruokaostosten jälkeen netto". RUOKAostosten jälkeen kyse ei ole NETOSTA, kuten ei ole minkään muidenkaan kulujen kuten esim liiton jäsenmaksun jälkeen vaan ENNEN noita.

vai pitäisikö uhriutua että "mun palkka on tässä kuussa 14500, mutta verojen ja sijoitusten jälkeen netto on joku 1000 euroa, onko muka hyvä?

Vierailija
62/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään palkkadesiiliin päästäkseen pitää muistaakseni ansaita noin 6000€/kk bruttona. Siitä jää käteen noin 4000€. 

Edellisen johdosta 5000€/kk palkalla ei todellakaan kuuluta eliittiin, ei edes hyvätuloisiin. Itse nimittäisin suurituloiseksi parhaimpaan 1%:iin kuuluvia. En heti googlaamalla löytänyt rajaa, mutta luulen, että siihen päästäkseen pitää ansaita reilusti yli 10.000€/kk.

Reilusta kuudesta tonnistakaan ei jää kuin 3300-3400. Toki sillä pärjää yksin, mutta ette taida oikeasti tajuta, kuinka jyrkkä se progressio on ja jos tosiaan on jotain tulosidonnaisia maksuja, kuten päiväkotimaksut, niin vaikka hommat ehkä ovat toisenlaisia, niin ne eivät myöskään aina ole aivan stressittömiä 8-16 töitä.

Minun palkkani on reilu 6000 ja kyllä siitä pääl

Samoin mun miehellä on reilu 6000 palkka ja nettona yli 4 tonnia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotimaksun rinnastaminen veroihin on täysin järkeenkäypää, sillä se on progressiivinen ja joustamaton kulu. Se myös mahdollistaa työssäkäynnin, mutta jostain syystä sitä ei huomioida verotuksessa työstä aiheutuviksi kuluiksi, kuten moni muu kulu huomioidaan. 

Vierailija
64/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka seitsemäs lapsi elää köyhyysrajan alapuolella. 

Kansasta lähes miljoona elää köyhyysrajan alapuolella.

(140 000 lasta. Suomessa on 1030000 alaikäistä lasta)

Alempaan keskiluokkaan kuuluu 33 % väestöstä netto 1525 - 2236 €/kk

Keskimmäiseen 24,5 % netto 2237 - 3049 €/kk

ja ylempään 10,7 % väestöstä netto

3050 - 4065€/kk

Tää on kyllä hurjaa että 1500e nettopalkalla kuuluu edelleen keskiluokkaan 

Vierailija
65/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti edes viitsit. Mun palkka on rapiat alle 3000 ja verojen ja ruokaostosten jälkeen netto on joku 800 euroa. Onko muka hyvä?

"ja ruokaostosten jälkeen netto". RUOKAostosten jälkeen kyse ei ole NETOSTA, kuten ei ole minkään muidenkaan kulujen kuten esim liiton jäsenmaksun jälkeen vaan ENNEN noita.

vai pitäisikö uhriutua että "mun palkka on tässä kuussa 14500, mutta verojen ja sijoitusten jälkeen netto on joku 1000 euroa, onko muka hyvä?

Et sitten ymmärtänyt sarkasmia.

Vierailija
66/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske se päiväkotimaksu tuohon mukaan, muutkin maksaa sen itse. Ei sinulla todellakaan mene huonosti.

Vierailija
67/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viisihenkinen perhe, talouden yhteenlasketut bruttotulot 7300€ ja päivähoito kahdesta lapsesta ilmainen.

Joten kannattaa tehdä se kolmaskin lapsi.

Höpön höpön.

Vieläkö yksityisen hoidontukea maksetaan, annetaan se mummolle joka on tyytyväinen kun saa lapsen lapset hoitoon ja vielä vähän ruokarahaa. 

Vierailija
68/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viisihenkinen perhe, talouden yhteenlasketut bruttotulot 7300€ ja päivähoito kahdesta lapsesta ilmainen.

Joten kannattaa tehdä se kolmaskin lapsi. Päivähoidon hintaan vaikuttaa lasten määrä. 

Vierailija
69/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuinkunta vaikuttaa

Vierailija
70/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä meillä Suomessa kauheasti eliittiä ole kuin yrittäjät ja poliitikot.

Yrittäjiä on hyvin erilaisia, yksin velkaisen omakotitalon autotallissa sydänmailla parturia pitävä on hyvin kaukana tuloeliitistä. 

Palvelualojen pienyrittäjät tienaavat oikeasti usein huomattavasti enemmän kuin mitä verotiedot antavat ymmärtää. Osa asiakkaista maksaa vieläkin nimittäin käteisellä ja ne rahat on erittäin helppo siirtää omaan lompakkoon kertomatta siitä kenellekään.

Vierailija
71/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut luulee että netto on palkka miinus pari sataa euroa. Pienellä palkalla se on.

Vierailija
72/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylimpään palkkadesiiliin päästäkseen pitää muistaakseni ansaita noin 6000€/kk bruttona. Siitä jää käteen noin 4000€. 

Edellisen johdosta 5000€/kk palkalla ei todellakaan kuuluta eliittiin, ei edes hyvätuloisiin. Itse nimittäisin suurituloiseksi parhaimpaan 1%:iin kuuluvia. En heti googlaamalla löytänyt rajaa, mutta luulen, että siihen päästäkseen pitää ansaita reilusti yli 10.000€/kk.

Kyllä mä tuon hyvätuloisuudeksi lasken. 2800 euron nettotuloilla pystyy maksamaan asumisen, ruoan, sähkön, veden ja jopa lasten päivähoitomaksut. Senkin jälkeen jää vielä rahaa vaikkapa uusiin silmälaseihin ja hammaslääkärissä käyntiin saman kuukauden aikana.

Jos uudet lasit maksaa esim 600 e,ei saumaa ainakaan niihin. Itsellä nimittäin oli tuo 2700e/kk netto pitkään. 

Vierailija
73/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut luulee että netto on palkka miinus pari sataa euroa. Pienellä palkalla se on.

Jos olet ikäsi maksellut 200-300€ per kk veroja tuloistasi, et voi millään käsittää että 5000€ palkasta menee vähintään pari tonnia veroihin. Näin se vaan on

Vierailija
74/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 100 000€ vuodessa tienaavia on tulonsaajista ainoastaan 2,6%. 

Vierailija
75/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotimaksun rinnastaminen veroihin on täysin järkeenkäypää, sillä se on progressiivinen ja joustamaton kulu. Se myös mahdollistaa työssäkäynnin, mutta jostain syystä sitä ei huomioida verotuksessa työstä aiheutuviksi kuluiksi, kuten moni muu kulu huomioidaan. 

Lasten teko nähtiin aikoinaan tärkeänä Suomelle ja verotuksessa oli lapsivähennys. Se oli jonkinlainen korvaus siitä, että tekew päivätyönsä lisäksi 18 vuoden sivutyön ja kasvattaa uusia kansalaisia tähän maahan! Mutta lapsivähennys poistui ja lapsilisä laahaa kaukana jäljessä kustannustasoindekseihin verrattuna. T. Yhden kasvatusrupeaman tehnyt, lapsi täyttää 19 vuotta

Vierailija
76/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tuon hyvätuloisuudeksi lasken. 2800 euron nettotuloilla pystyy maksamaan asumisen, ruoan, sähkön, veden ja jopa lasten päivähoitomaksut. Senkin jälkeen jää vielä rahaa vaikkapa uusiin silmälaseihin ja hammaslääkärissä käyntiin saman kuukauden aikana.

Jos uudet lasit maksaa esim 600 e,ei saumaa ainakaan niihin. Itsellä nimittäin oli tuo 2700e/kk netto pitkään.  Ja julkiselle en päässyt kiskoja laittamaan ,piti maksaa yksityiselle hammaslääkärile 800 e yhteensä. 

Vierailija
77/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hienoa olla hyvätuloinen Suomessa, kun saa juuri maksettua kaikki normaaliin elämiseen liittyvät kulut :]

Vierailija
78/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsiperheillä huonosti mene vieläkään.

Vierailija
79/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ikäsi maksellut 200-300€ per kk veroja tuloistasi, et voi millään käsittää että 5000€ palkasta menee vähintään pari tonnia veroihin. Näin se vaan on

No, pelkkä ansiotulovero ei ole ihan niin paljon mutta palkan sivukulut siihen päälle, niin oikeassa olet kyllä suuruusluokasta! Itsellä oli pitkään tuo noin 5000 e/kk bruttona ja käteen verojen jälkeen jäi noin 2800 e/kk. Yksinasuva,vähennyksiä olemattomasti laskennallisten yyötulovähennyksen jne.verottajan jo valmiiksi laskeman lisäksi. 

Vierailija
80/110 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa että rinnastat verot ja varhaiskasvatusmaksut :D

Osalle se on maksuton ja osalle maksullinen riippuen huoltajan tuloista. Se on lisäprogressio verotuksen päälle.

Päivähoito on tosiasiassa kaikille yhteiskunnan rahoittama palvelu. Päivähoidon todelliset kulut ovat yli 1000 euroa kuussa per lapsi. Perhe maksaa siitä enimmillään noin 300 euroa kuussa. 

Hyi kauhistus sitä summaa minkä kuvittelet olevan päivähoidon kulut. Pykälien mukaan kolmen aikuisen ryhmässä saa olla 21 lasta ja jos jokainen lapsi aiheuttaisi ne tonnin kulut, maksaisi yhden päiväkotiryhmän pystyssä pitäminen siis yli 21 000 euroa kuukaudessa. Todellinen

Palkan sivukulut on todella isot, varmasti menee kolmen hengen palkat sivukuluineen yli kymppitonnin vaikka kuinka on matalapalkka-ala. Sillä oletuksella, että ovat täysiaikaisesti töissä siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi