Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yksityisyrittäjä ja raskaus

17.05.2008 |

Toimin yrittäjänä (vaatetusalan liike) ja nyt siis raskaana. Olisko kellään kertoa kokemuksia ja vinkkejä siitä miten äitiysloman ajan olette tai olette jonkun kuulleet järjestävän firman toiminnan?

Tilapäissulkeminen ei tule kysymykseen koska on kiinteä liiketila (vuokralla). Ja lopettaakaan en kokonaan toimintaa haluaisi.

Toisaalta taas palkan maksaminen "vieraalle" tuntuu kalliilta...

Mutta siis kertokaapa kokemuksia ja vinkkejä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pieni vauva menee helposti vaikka mukana töissä.

Entäs palkkatuella palkattava esim. oppisopimusopiskelija?

Vierailija
2/4 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olen myös vaatetusalan yrittäjä (tosin verkkokauppayrittäjä ja lastenvaatteet). Liiketilaa etsiskelen äitiysloman aikana. Äitiysloman aikana ajattelin käyttää vauvan nukkumisaikoja mahdollisimman paljon hyödyksi, vaikka toivon, että pienen hetken saisi itsekin levähtää. aion pyytää röyhkeästi sukulaisten ja miehen apua jos voin illalla hoitaa kotona esim. paperitöitä ym.

Onko sinulla/teillä tietoa seuraavasta. En saanut Kelalta suoraa vastausta.

Minulla on verkkokauppayritys ja olen ilmoittanut YEL-tulokseni tuon 8520€ eli maksan YEL-vakuutusmaksua ja tuo tulo katsotaan vuosituloihini. Saako äitiyspäivärahakauden aikana olla yrittäjätuloja vai alentavatko nämä äitiyspäivärahaa? Kelan sivuilla mainitaan, että työssäolopäiviltä maksetaan äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana 15,20€. Eli tuo on pieni summa verrattuna tulevaan arvioituuni tulosidonnaiseen äp.rahaan. Nyt olen ennen vauvan syntymää 6kk ulkopuolisella töissä (nostamassa äitiyspäivärahaa) joten eikös tuleva äitiyspäivärahani lasketa viimeiset 6kk=ansiotyöstä saadut tulot+yrittäjän YEL-tulot.

Hoitorahakaudelta minulta perittiin takaisin hoitolisää, koska omat ja miehen tulot vaikuttivat eli ainakin hoitovapaan aikana YEL-tulot vaikuttaat hoitolisän määrään (hoitorahaa saa normaalisti, jos hoitaa lastaan kotona).

Nyt siis pähkäilen, mikä on kannatavintä, etten kärsi jälkeenpäin tietämättömyydestäni. Lopetanko yrityksen toiminnan vai voinko jatkaa sitä? Onko siinä mitään järkeä?

Voiko YEL-tulon laittaa alemmaksi esim. vuoden tai kahden ajan? Onko siis joku maksini raja YEL-tuloissa joka ei vaikuttaisin äp. rahaan vähentävästi? Myöskin ihmettelen, miten määritellään työssäolopäivä,koska työni on todella epäsäännöllistä ja toimii verkkokauppana. Olen ilmoittanut tuon 8520€, jotta voin kuulua työttömyyskassaan, tuo on se minimi raja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
31.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olen myös vaatetusalan yrittäjä (tosin verkkokauppayrittäjä ja lastenvaatteet). Liiketilaa etsiskelen äitiysloman aikana. Äitiysloman aikana ajattelin käyttää vauvan nukkumisaikoja mahdollisimman paljon hyödyksi, vaikka toivon, että pienen hetken saisi itsekin levähtää. aion pyytää röyhkeästi sukulaisten ja miehen apua jos voin illalla hoitaa kotona esim. paperitöitä ym.

Onko sinulla/teillä tietoa seuraavasta. En saanut Kelalta suoraa vastausta.

Minulla on verkkokauppayritys ja olen ilmoittanut YEL-tulokseni tuon 8520€ eli maksan YEL-vakuutusmaksua ja tuo tulo katsotaan vuosituloihini. Saako äitiyspäivärahakauden aikana olla yrittäjätuloja vai alentavatko nämä äitiyspäivärahaa? Kelan sivuilla mainitaan, että työssäolopäiviltä maksetaan äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana 15,20€. Eli tuo on pieni summa verrattuna tulevaan arvioituuni tulosidonnaiseen äp.rahaan. Nyt olen ennen vauvan syntymää 6kk ulkopuolisella töissä (nostamassa äitiyspäivärahaa) joten eikös tuleva äitiyspäivärahani lasketa viimeiset 6kk=ansiotyöstä saadut tulot+yrittäjän YEL-tulot.

Hoitorahakaudelta minulta perittiin takaisin hoitolisää, koska omat ja miehen tulot vaikuttivat eli ainakin hoitovapaan aikana YEL-tulot vaikuttaat hoitolisän määrään (hoitorahaa saa normaalisti, jos hoitaa lastaan kotona).

Nyt siis pähkäilen, mikä on kannatavintä, etten kärsi jälkeenpäin tietämättömyydestäni. Lopetanko yrityksen toiminnan vai voinko jatkaa sitä? Onko siinä mitään järkeä?

Voiko YEL-tulon laittaa alemmaksi esim. vuoden tai kahden ajan? Onko siis joku maksini raja YEL-tuloissa joka ei vaikuttaisin äp. rahaan vähentävästi? Myöskin ihmettelen, miten määritellään työssäolopäivä,koska työni on todella epäsäännöllistä ja toimii verkkokauppana. Olen ilmoittanut tuon 8520€, jotta voin kuulua työttömyyskassaan, tuo on se minimi raja.

Vierailija
4/4 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on asiantuntijapalveluita tarjoava yritys, jossa on itseni lisäksi muitakin työntekijöitä. Yritin järjestää äitiysloman siten, että minun ei tarvitsisi tehdä muuta kuin pientä hallinnollista hommaa, mutta eipä se sitten niin mennytkään. Yllätystä ja "tulipaloa" tuli toisensa jälkeen, ja lopulta tein pari viimeistä kuukautta päivisin töitä kaikki ne ajat, kun vauva nukkui. Se oli todella raskasta, joten en suosittele sitä ensisijaisena vaihtoehtona. Pienen vauvan kanssa jaksaa tehdä paljon vähemmän, koska vauvan hoitaminen on fyysisesti raskasta - etenkin, jos sattuu vielä olemaan sellainen vauva, joka ei nuku kunnolla. Kannattaa siis ainakin yrittää järjestää itselleen mahdollisuus kunnolliseen äitiyslomaan.

Palkan maksaminen vieraalle ei ole kallista, jos liikevaihto on riittävä. Itsehän saat samaan aikaan äitiyspäivärahaa, joten et tarvitse tuloja firmasta. On myös olemassa erilaisia yrittäjille suunnattuja lomittajapalveluita, niistä kannattaa kysyä esim. Naisyrittäjyyskeskuksesta (www.nyek.fi).

Tepatsu82:lle vinkiksi, että kannattaa kysyä suoraan Kelalta noita asioita eikä arvailla. Itse tein juuri niin, ja hyvää palvelua sain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän