Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhã: mitä köyhien juttuja sinun varakkaat tutut eivät ymmärrã?

Vierailija
13.04.2024 |

?

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku porvari käy alapeukuttamassa. Kohta tulee pari hyvää säästövinkkiä; halvempaa kuohuviiniä voi ostaa joskus samppanjan sijaan ja jos on oikein tiukkaa niin sijoitusasunto myyntiin.

Ei kannata myydä yhtä sijoitusasunnoista pois. Sen kun nostaa vuokraa 20 €:lla, niin saa lisää vuokratuloja toista tonnia. (78 * 20€ = 1560€ -verot, käteen jää hieman yli 1000€ lisää).

Ei sulla mitään 78 sijoitus asuntoa oo. Siellä sää asustelet Perä-Seinäjoella 20 neliöisessä vuokra kämpässä, jonka vuokrat maksaa sossu.

Vierailija
142/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että älykkyyteni ei vain riitä korkeakouluopintoihin eikä itsehillintä säästämiseen

Jopa kehitysvammaisen älykkyys riittää korkeakouluopintoihin.

Ei riitä. Peruskoulusta voi selvitä, jos on hyvin lievä kehitysvamma, mutta moni kehitysvammainen joutuu kuitenkin tekemään mukautetun peruskoulun, eikä kaikki pysty tekemään sitäkään. Sen jälkeen jopa lukio vaatii hiukan keskitason yläpuolella olevaa älykkyyttä. Suomalaisten keskimääräinen ÄO on 101 (https://www.worlddata.info/iq-by-country.php ) Maisteriopinnot edellyttävät keskimäärin noin 120 ÄO:ta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oleko köyhä vai en? Miten absoluuttinen köyhyys määritellään? Olen pieneläkeläinen ja rahani riittävät yhdessä puolison eläkkeen kanssa yksinkertaiseen elämään. Virikkeitä ja harrastuksia löytyy myös.

Elän omaa elämääni siten kuin haluan, enkä mieti mitä ns. varakkaat ihmiset minusta ja elämäntavoistani ajattelevat. Ja Miten varakkuus määritellään, sen mukaanko mitä ja minkä verran omistaa jotakin?

Minusta tärkeämpää on se, mitä on pään sisällä ja miten sitä pääomaa käyttää.

Ihminen voi olla varakas ja rikas, matkustella, vaihtaa vaatteita ja autoa joka sesongin mukaan, mutta pään sisällä on tyhjää. En vaihtaisi osia.

Vierailija
144/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en voi tuosta noin vain ostaa mitä haluan vaan kaikkea pitää budjetoida, minulla on eräs ystävä joka suorastaan ui rahoissaan ja ostaa juttuja tämän tästä, jos hänellä on tylsää hän lähtee ostoksille, ihmettelee sitä aina kovasti jos puhun vaikka uusista kengistä joihin ei ole tällä hetkellä varaa mutta jotka yritän sisällyttää ensi kuun budjettiin että miksi et vaan osta niitä kenkiä nyt, ei ymmärrä että jos ostaisin ne kengät niin se olisi sitten muista tarpeellisista asioista pois (ruoka, laskut).

Vierailija
145/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorempana siivoustöissä ja sain ihan tessin mukaista palkkaa. Kerran kerroin vanhemmalle hyvätuloiselle perhetutulle paljonko palkkaa saan, kun kysyi. Hän kauhisteli miten hirvittävän pieni palkkani on ja miten sillä voi kukaan elää. No ihan kohtalaisesti elin yksinäni.

Vierailija
146/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, varaa aika terveysasemalle. Heti. Todellakin sinun pitää mennä lääkärille, jos valut verta joka päivä. Lasku tulee sitten joskus ja sen maksaa Kela tai joku, jos sinulla ei ole rahaa. Voit sanoa samalla että tarvitset ajan myös sosiaalihoitajalle, koska ei oo rahaa maksaa. Kyllä ne silti sinut hoitaa. 

Vierailija
147/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule mitalia tästä sankaritarinasta. Lapsilla on ankeaa elää näin masentuneen vanhemman uhrausten varassa.   

Tekstistäni sai ehkä väärän kuvan. En ole masentunut tai tunne päivittäin tekeväni suuria uhrauksia. 

Tarkoitukseni oli kuvata missä oudoissa/hävettävissä asioissa esimerkiksi säästän jota muut eivät varmasti ymmärtäisi jos kertoisin. 

Kysymyksessä on kuitenkin asioiden priorisointi ja minulla olisi mahdollisuus tehdä toisinkin joissain asioissa.  

Salaa köyhäilen vielä vuoden pari kunnes velat on maksettu, mutta jostain asioista en tingi: meillä ei syödä sika-nautaa 😂

Vierailija
148/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisköyhyys. 

Vierailija
149/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että en voi tuosta noin vain ostaa mitä haluan vaan kaikkea pitää budjetoida, minulla on eräs ystävä joka suorastaan ui rahoissaan ja ostaa juttuja tämän tästä, jos hänellä on tylsää hän lähtee ostoksille, ihmettelee sitä aina kovasti jos puhun vaikka uusista kengistä joihin ei ole tällä hetkellä varaa mutta jotka yritän sisällyttää ensi kuun budjettiin että miksi et vaan osta niitä kenkiä nyt, ei ymmärrä että jos ostaisin ne kengät niin se olisi sitten muista tarpeellisista asioista pois (ruoka, laskut).

No jep! Kaveri ihmettelee miksi en osta talven puita kerralla vaan kerran kuussa. Noh, ei minulla ole laittaa kerralla sitä 400 euroa, vaan 50e kerran kuussa.

Vierailija
150/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isän mielestä 600e/ kk tulee ihan hyvin toimeen.

Ruoka 150e, ja vaatteet voi ostaa kirppikseltä.

Mun ansiosidonnainen 800 e kuussa ja kauheeta kitumista.

Minä saan ainoastaan sen alle 600 netto, koska asun velattomassa omakotitalossa ja mieheni on työssä.

Sinulla on PUOLISO, joka on LAIN MUKAAN ELATUSVELVOLLINEN ja luultavasti maksatte yhdessä/puoliso enemmän enemmän tienaavana?? Ei käy yhtään sääliksi, itse saan tällä hetkellä khh+hl+as.tuki+minimielarit+yh-lisän+lapsilisän ja nettona tämä kaikki on hurjat 900e ja tästä maksan itse täysin  omistusasumiseni ja lapseni kesät talvet ilman osaa maksavaa puolisoa!

Vierailija
151/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhien kanssa ei pidä olla tekemisissä. Köyhyys on tarttuvaa.

Vierailija
152/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyttä pahempi tauti on kusipäisyys. Sitä tautia ei paranna mikään. 

Vierailija
153/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä että yhteislahjaan ei ole varaa laittaa "vaan" 50e tai just tuo mitä joku tuolla aiemmin heitti että polttareihin 200e.. tai etten vie autoa renkaanvaihtoon vaan vaihdan itse. Tai jos jollain porukalla käyn joskus syömässä että 10e tippiä per hlö on mielestäni liikaa. Eli en siis ole rutiköyhä kun töissä käyn ja auton omistan mutta jos eläisin noiden muiden "vaatimusten" mukaan niin ei minulla jäisi koskaan mitään säästöön. Eli miellän itseni köyhäksi kun joudun miettimään mistä voisin säästää. Hiekoitushiekkaa en osta kaupasta vaan haen kaupungin kasasta jne. En maksa suoratoistopalveluista esim youtubesta, vaan käytän ilmaisversioita ja kuuntelen mainokset ym

Vierailija
154/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kuulee, että on viisasta ostaa joku kallis ja laadukas tuote. Että se ostoon voi varautua etukäteen säästämällä ja nipistää lisäksi hiukan jostain muusta vähemmän tärkeästä. Että se on arvovalinta vaan. Köyhällä kuitenkin laskut, lääkkeet ja ruoka sekä välttämättömät arjen matkakulut ovat ensisijaiset hoidettavat. Ylimääräisten ostosten budjetti on miinuksella jo, koska esim. silmälasit tai hammaslääkäri on voitu maksaa osamaksulla. Tai luottokortille on kertynyt saldoa. Uusia ostettavia voi olla ainoastaan esim. uudet siistit housut töihin tai jalkineet. Lisäksi köyhä tekee valtavasti ylimääräistä työtä. Ruoka tulee halvemmaksi itse tehden eli kauppareissut, valmistus, pakkaaminen ja tiskaaminen. Asuntoa myös saatetaan lämmittää puulla eli polttopuiden teko, lämmitys ja kotona olo tulisijoja valvoen. Käyttötavaroita ja vaatteita ei noin vain hipsitä kauppaan ostamaan, vaan niiden hankkiminen kierrätystavarasta on oma lajinsa. 

Vierailija
155/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuilla eläjät eivät voi vaan mennä töihin.

Ei ole työ- eikä toimintakykyä, siksi 

Miksi elät?

Vierailija
156/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
157/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että kaikki on jotenkin pienimuotoisempaa. Kun sanon käyneeni kahvilla, se ei tarkoita leivoksen ostoa erikoislatten kanssa, vaan sitä että olen tilannut yhden kupin suodatinkahvia tai kahvitellut ystävän luona. Jos käyn keikalla, se ei ole mikään Olympiastadionin keikka vaan todennäköisemmin ilmainen puistokonsertti. Kun käyn syömässä, niin todennäköisesti paikkana on kiinalainen tms eikä laadukas ravintola. Jos menen shoppailemaan, niin tarkoitan kirpputorikierrosta.

Eri termit ja aktiviteetit tarkoittavat meille tavallaan samaa, mutta kuitenkin vähän eriä, ja se sitten aiheuttaa väärinymmärryksiä välillä.

Vierailija
158/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyyttä pahempi tauti on kusipäisyys. Sitä tautia ei paranna mikään. 

Köyhien ajattelutapa on sellainen, ettei tässä mitään voi tehdä, täytyy vain koittaa selviytyä päivä kerrallaan. Se on sukua venäläiselle maaorjamentaliteetille.

Vierailija
159/159 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin toiselle paikkakunnalle ja mietin minkä kokoisen/hintaisen asunnon voisin vuokrata. Yksi hyvätuloinen sanoi että kannattaa vuokrata uudempi ja isompi vaikka maksaisikin satasen enemmän. Minun tulot siis 590€ kuukaudessa + pieni asumistuki. Toinen ehdotti asuntoa jossa vastike yli 400€ kuukaudessa, että ostaisin sen. Nyt vastike puolet tuosta ja on vaikeuksia selvitä siitä ja muista kuluista.

Sain huudot kun en käy useammin kylässä 150 km päässä. Ei ole autoa eikä julkiset kulje kuin silloin tällöin. Pitäisi yöpyä. Matka maksaisi joka kerta vähintään 50€+ ruoat eli kahden viikon koko ruokaraha matkoihin.

Hyvätuloiset on huvittavia kun neuvovat köyhempäänsä. Toivottavasti elämä opettaa heillekin että voi sairastua ja menettää kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan