Köyhã: mitä köyhien juttuja sinun varakkaat tutut eivät ymmärrã?
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että en voi vaan mennä yksityiselle psykoterapeutille traumaattisen tapahtuman jälkeen, vaikka se olisi miten välttämätöntä ja omaan hyvinvointiin pitäisi panostaa karsimalla muista kuluista. Kyse ei ole siitä, että priorisoisin jotain muita kuluja, vaan siitä, että sellaista rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Jos olet töissä, kokeile jos saisit työterveyslääkäriltä lähettään työpsykologille. Yleensä saa 5krt/v työnantajan piikkiin
Meillä oli 3 kertaa saatavilla työterveyden kautta, ja oma tilanteeni vaatisi viikottaista terapiaa pidemmän aikaa, minkä työpsykologikin totesi. Minulla ei olisi mitenkään ollut varaa edes Kelan tukemaan psykoterapiaan, ja siihen en siksi edes hakenut. Kelan tuen jälkeenkin käynnistä jää maksettavaa yli 20€ kerralta, ja minulla ei ole siihen vaan mitään mahdollisuutta, kun rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Osamaksulla ostamista. Köyhällä nyt ei vain ole mahdollista ostaa tuosta noin vain vaikka 100€-200€ luuria.
- Android. Ei ole varaa ip, sori siitä.
- Sitä että en pysty osallistumaan jonkun ystävän yllätyslahjaan edes 50€.
- Sitä että ostan vaatteeni käytettynä.
- Sitä että en voi lähteä keikoille ja maksaa lipusta viikon ruoan hinnan
Mihin kaikki sun rahat menee? Tuntemallani työttömällä nistillä oli kyllä varaa uuteen telkkuun (joku 37" samsung tms) ja kännykkään (oneplus, ehkä nord).
Ehkä tää työtön nisti ei ostanut niitä :D en halua yleistää, mutta hyvin harvoin siellä ollaan muutenkaan lain oikealla puolella missään asiassa
Positiivisen kautta ajatellen ei moni ymmärrä sitäkään, miten ihminen voi olla niin peruspositiivinen ja onnellinen kroonisesti sairaana tyhjätaskunakin kuin itse olen. Luulen, että moni on siitä jotain oppinutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Osamaksulla ostamista. Köyhällä nyt ei vain ole mahdollista ostaa tuosta noin vain vaikka 100€-200€ luuria.
Mihin kaikki sun rahat menee? Tuntemallani työttömällä nistillä oli kyllä varaa uuteen telkkuun (joku 37" samsung tms) ja kännykkään (oneplus, ehkä nord).
Ehkä tää työtön nisti ei ostanut niitä :D en halua yleistää, mutta hyvin harvoin siellä ollaan muutenkaan lain oikealla puolella missään asiassa
Olin mukana ostamassa telkkua. Toki voi olla että rahat oli saatu diilaamalla kavereille tms.
Miksei sulla ole 500 000 € lainaa?
Etkö sä asukkaan yksin 100 neliön kämpässäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että en voi vaan mennä yksityiselle psykoterapeutille traumaattisen tapahtuman jälkeen, vaikka se olisi miten välttämätöntä ja omaan hyvinvointiin pitäisi panostaa karsimalla muista kuluista. Kyse ei ole siitä, että priorisoisin jotain muita kuluja, vaan siitä, että sellaista rahaa ei yksinkertaisesti ole.
Jos olet töissä, kokeile jos saisit työterveyslääkäriltä lähettään työpsykologille. Yleensä saa 5krt/v työnantajan piikkiin
Meillä oli 3 kertaa saatavilla työterveyden kautta, ja oma tilanteeni vaatisi viikottaista terapiaa pidemmän aikaa, minkä työpsykologikin totesi. Minulla ei olisi mitenkään ollut varaa edes Kelan tukemaan psykoterapiaan, ja siihen en siksi edes hakenut. Kelan tuen jälkeenkin käynnistä jää maksettavaa yli 20€ kerralta, ja m
Mää tarttisin lääkäriä ja hammaslääkäriä mutta ei ole rahaa. Kauheet kivut ja valun verta joka päivä.
Mä siivoan ja pesen ikkunatkin itse.
Että mun pitää oikeasti pitää tiukkaa budjettia, enkä voi lähteä hetken mielijohteesta teatteriin, elokuviin tai ulos syömään.
Vierailija kirjoitti:
-Työpaikan taukotilassa muilla on eväänä aina kokolihaa eri muodoissa (eivät kuulemma syö muuta) ja lisukkeita. Minulla leipää tai puuroa
- Olen pyytänyt lainaa kun en itse tule toimeen. Siis tilillä nolla euroa ja pitäisi saada lapsille ruokaa. Vastaus on, että ei ole. Varmasti olisi lainata edes viisi euroa.
-Varakkaat tutut eivät ymmärrä, että koska ei ole luottotietoja ei myöskään saa tiettyjä asioita. Minulla esim. prepaid liittymä. Eli joudun aina etukäteen ostamaan puheaikaa puhelimeen.
No saman verran saat palkkaa kuin työkaverisi. Erona on se, että sä olet palkkasi käyttänyt jo etukäteen ja nyt on maksun aika. Eli ihan turha on kitistä kuinka olet muka köyhä. Ilmeisen hyvin palkatuissa töissä taidat olla jos porukalla on varaa syödä lihaa joka lounaalla. Tosin ihan vinkkinä voin sanoa, että ei todellakaan ole kaikilla muilla eväänä kokolihaa muodossa tai toisessa. Tai sitten sun työpaikkasi on jotain todella outoa ihmistä täynnä. Eihän tuo ole enää edes terveellistä. Ota huomioon, että olen itse lihaa syövä henkilö.
Pidän juhlat vain lähipiirille. Ja asia ei ole rahasta kiinni.
Menet lääkäriin ja mietit laskuja sitten myöhemmin.
budjetin laadintaa - jos rahaa on vähän menee kuitenkin kaikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää työtön nisti ei ostanut niitä :D en halua yleistää, mutta hyvin harvoin siellä ollaan muutenkaan lain oikealla puolella missään asiassaOlin mukana ost
Voi hyvinkin olla tai sitten laittanut koko tilin sileeksi, mutta tuskin se reilu 500€ mitä hän todennäköisesti sossusta saa riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi maksaa balettilipusta yli sataa euroa.
Työttömille on Kansallisoopperasa omat alennushinnat.
Anteeksi tietämättömyyteni mutta miten tämä työttömän lipun ostaminen toimii? Onko olemassa joku työttömyyskortti vai miten sen alennuksen saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei tunnu ymmärtävän, että köyhyys ei ole aina laiskuudesta ja työhaluttomuudesta kiinni. Itsellä esim. kroonisen sairauden myötä tullut työkyvyttömyys ja köyhyys.
Mee töihin senkin loinen
Mee sinä trolli narunjatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et VOI olla noin tyhmä!
Nistit varastaa sen minkä ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieti kaks kertaa miksi nistikaverillasi on varaa? Ei se myynneistään maksa ainakaan veroja. Joko alkaa rasittamaan? Ei kukaan voi olla noin tyhmä.
Kun mun kaveri tulee hakeen autolla ja jos mulla on pulloja palautettavaksi ja kone ei toimi niin toteaa että ei se haittaa, jätä ne vaan tänne autoon. Ei tajua että olisin tarvinnu ne muutamat lantit.