Luetellaan että miten aikuiset kiusaavat toisiaan työpaikoilla (peukuta ylös, jos olet kokenut vastaavaa)
Aloitan: Juorujen kohteeksi joutuminen
Peukuta ylös, jos olet kokenut vastaavaa! Peukuta alas jos et ole kokenut vastaavaa.
Kommentit (89)
Nosto tai tämä hukkuu vanukasaloitusten alle
Virkayskä, merkki kuppikunalle, et huomasittehan.
Painon tiedustelu, alipainosta v*ttuilu.
Omien töiden tekemättä jättäminen/ huonosti tekeminen, kun tietää että seuraava joutuu korjaamaan puutteellisesti tehdyn työn jäljet.
No oho.. jotenki aattelin et ois omalla kohdalla ollu harvinaista, mutpa näyttäiski olevan aika yleistä peukutusten perusteella. Mikä ihme ihmisiä vaivaa, tai joitain yksilöitä?!
Eräällä naisella oli kiero tapa kiusata arvostelemalla ääneen vaikka toisen ulkonäköä niin, että tämä sen kuuli. Kiusaaja oli kuitenkin itse herkkähipiäinen pienistäkin kommenteista. Eräs vehkeilevä nainen taas yritti syödä toiselta työpaikan alkamalla mustamaalaamaan tätä koko osastolle. Ja lisäharmia tuovat nämä esimiehen kanssa liittoutuvat, ja saavat sen avulla valtaa syrjiä muita.
Vierailija kirjoitti:
Tervehtimättä jättäminen
Meillä yksi työntekijä sai varoituksen mm.tästä. olin tullut uutena parin muun kanssa. Tämä yksi vakio työntekijä ei yhtenäkään aamuna vastannut, kun sanoin huomenta. Samoin muiden uusien kohdalla. No ajattelin, että samapa tuo, minä sanon, jos hän ei vastaa, on hänen ongelma. En siis tehnyt tästä numeroa.
No pomo oli tämän huomannut, ja kyseinen henkilö joutui sitten muissa asioissa puhutteluun. Samalla varoituslistalle oli nostettu myös se, että ei tervehdi kollegoitaan aamuisin/vastaa tervehdykseen, vaan kävelee vaan ohi. Joskus näinkin päin..
Asiantuntijatyössä aiheen parhaan asiantuntijan ulkopuolelle sulkeminen projektista
Itsellä kokemusta siitä, kun joku täysin uusi pikkuasia pitäisi vakkarin opettaa uudelle työntekijälle, niin se tehdään todella "pitkin hampain", nyrpeällä naamalla ja mahdollisimman hutaisten, epäselvästi selittäen.
Liian haastavien, selvästi oman osaamisen ylittävien työtehtävien saaminen ja samalla jatkuvien lisätöiden kaataminen niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Liian haastavien, selvästi oman osaamisen ylittävien työtehtävien saaminen ja samalla jatkuvien lisätöiden kaataminen niskaan.
Tämä, ja uudelle ihmiselle sanotaan vain, että "meillä on tähän ohjeet ja jos et jotain ymmärrä, sinun täytyy olla itse aktiivinen ja oma-aloitteinen", kun kenelläkään ei ole aikaa tai edes osaamista perehdyttää tai opastaa. Ajatellaan, että uusi työntekijä on henkilöresurssi, joka suorittaa alusta asti täysillä.
Onneksi on koeaika menossa. Harmittaa, että lähdin edellisestä työpaikasta, jossa ammattitaitoani ja osaamistani arvostettiin. Kyllähän se keski-ikäisen itsetuntoa hiveli, kun headhunter otti yhteyttä ja lähdin "uusien haasteiden pariin" paremman palkan houkuttelemana. Ottaisivatkohan ne minut vielä edellisessä työpaikassa takaisin.
Kiusaamiskokemuksen tai huonon ilmapiirin kiistäminen, koska "meillä on hyvä henki".
Laitanpa tähän keskusteluun, vaikka kyse ei ole ehkä kiusaamisesta vaan muuten asiattomasta käytöksestä: miespuolinen kollega kommentoi vieressäni olevalle miehelle töissä aamukahvilla, että "näytät aivan sairaalta" ja kysyi "Mikä sinulla on? "Sä olet ihan harmaa kasvoiltasi". Tunsin ja tiesin , että nuo kommentti oli minulle tarkoitettu. En ollut meikannut tuona aamuna.
Vastaava tilanne oli nuorempana, kun olimme saunassa poikaystäväni kanssa ystäväni ja miehensä luona. Tunnetusti ystäväni mies humalassa pomotteli ja määräili. Saunassa hän alkoi arvostella minua hoikempaa ystävääni eli tyttöystäväänsä lihomisesta. Jatkoi ja jatkoi aiheesta yksinpuheluaan. Muut tietysti kiusaantuneita kommentoimaan mitään. Mietin, että tuo saattoi olla piilokuittailua minulle, sillä ystäväni on todella hoikka. Ja tämä mies tietysti itse hyvin ylipainoinen. Eipä ole tavattu yhdessä porukalla sen koommin.
Vierailija kirjoitti:
Oleellisen tiedon kertomatta jättäminen
Tätä samaa olen kokenut n. 10 vuotta sitten, kun olin itselleni uudessa työpaikassa ja uusissa työtehtävissä.
Kun kysyin esihenkilöltä, että kuka olisi minun ns. tukihenkilö, jolta voisin tarvittaessa kysyä asioita ja neuvoa. Esihenkilö sanoi, että kaikilta voi kysyä! Kollegoita oli kymmenkunta ja jokainen neuvoi vähän eri tavalla.
Eräs kollega neuvoi VAIN sen yhden asian, jota kysyin. Hetken päästä jouduin kysymään toista asiaa, joka linkittyi siihen edelliseen kysymykseen. Kollega ei siis voinut kerralla neuvoa kokonaisuutta ja selittää sitä, johon alkuperäinen kysymykseni liittyi.
Hän sekä kiusasi minua, että itseään, kun jouduin keskeyttämään hänenkin työnsä useaan kertaan.
Varataan kokous suoraan minun aiemmin tekemäni varauksen päälle samoille henkilöille.
Mulla sen julkisen nolaamisen ja syyttelyn hoitaa esimies. Yhtiön johto hyväksyy huonon käytöksen. Yli 500 ihmistä töissä ja noin huonoa johtamista. Etsin uutta työtä. Säälin seuraajaani koska pomo saa pitää paikkansa, onhan ne syyt suureen vaihtuvuuteen oltava muualla kuin hänen johtamisessaan.