Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sai sisäelinvaurion koulupäivän aikana koulu ei ottanut yhteyttä vanhempiin. Järkyttävää.

Vierailija
13.04.2024 |

Lapsi sai koulupäivän aikana sisäelinvaurion Pöytyällä kukaan ei soittanut kotiin - Turun seutu - Ilta-Sanomat

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010349222.html

Onpa todella ala-arvoista toimintaa koulun puolelta. Miksi oma opettaja ja terkkari eivät kommunikoi keskenään.

Opettajana olisin ollut yhteydessä kotiväkeen heti onnettomuuden tapahduttua. Tosin tässä herää ajatus oliko opettaja tietoinen, kuka oli välituntivalvojana? Ketkä aikuiset olivat tästä onnettomuudesta tietoisia. Jos lapsi itse hakeutui terkkarille niin terveydenhoitajan olisi kuulunut olla yhteydessä huoltajaan ja myös opettajaan jos lapsi käy kertomassa pudonneensa kiipeilytelineeltä ja ei ole kunnossa. 

Ammattitaidotonta toimintaa terkkarilta. 

opettaja

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehtori sanoo: "En ole kouluterveydenhuollon esimies. Nämä käytänteet eivät ole ihan selvillä."

No kun pitäisi olla selvillä! Haloo nyt!

Jep, pelkkää änkytystä ja selittelyä rehtorilta. Kun ei hän tiedä jne....

Vierailija
62/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun terveydenhoitaja, kaupungin palkkalistoilla, sanoo että he eivät puutu akuutteihin tapauksiin, jos vaikka sattuu joku onnettomuus,  koska heidän työ.on ennaltaehkäisevää, rokotukset, terveystarkastukset ym. Whaaaat???

Jokaisella ihmisellä on hätätilanteessa toimintavastuu! Aina. Aivan sama missä se tapahtuu. Terveydenhoitaja tekee virheen, jos jättää tilanteen päälle eikä reagoi!! 

Jos oppilas tippuu vaikka puusta välitunnilla ja on sen myötä tajuton, niin paikalla olevat aikuiset (eli yleensä opettajat) soittavat ihan ekana 112 ja varmistavat oppilaan ilmatiet etc. Ei wiinä vaiheessa juosta hakemaan terkkaa paikalle, joka ei voi asialle tehdä yhtään sen enempää kuin ne opettajatkaan.

Välillä ärsyttää tää oletus, että me hoitoalalla työskentelevät ollaan jotain yleismies jantusia, joilla on vastaus kaikkeen ja tietää kaiken kaikesta. En minulla ole mitään erityiskykyä nähdä, onko lapsen häntäluu murtunut kun liukastui, tai mikä siinä 3 viikkoa kipeessä olleessa polvessa on. Vanhan liiton terkoilla voikin olla enemmän osaamista sairaanhoidollisellakin puolella, terkkapaikat kun oli ennen kiven alla ja moni työskenteli laajasti sairaanhoidossa. Itseni on taas revitty suoraan koulunpenkiltä kouluterveyteen, ja ainoa osaaminen "akuutimmasta" sairaanhoidosta on sen pakollisten 2 vuoden sh opinnoista ja muutamista kesätöistä ja pienestä pätkästä terveysasemalla.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open on aika vaikea nykyään hoitaa oppilaan asioita. Kaikki terveystiedot ovat salaisia, joten luokasta ei voi yhden lapsen kotiin soittaa. Ne muut 20 voivat kuulla.

Vierailija
64/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jättänyt tarkoituksella vastaamatta, kun oli ohjeistettu, että lapsen isälle soitetaan, jos jotain tulee. Olin ruokatunnilla, kun puhelu tuli, mutta en vastannut. Hetken kuluttua tuli uusi puhelu. Siihen vastasin. Ei isälle ollut edes yritetty soittaa. Minä sitten soitin lapseni isälle, ja kerroin tilanteen. Meni siinä sitten ruokatunti pitkäksi asioita järjestellessä. Olin itse niin kaukana, että lapsen koulu olisi kerennyt siltä päivältä loppua, ja lapsi mennä koulutaksilla kotiin, ennen kuin minä olisin ennättänyt paikalle. Isä oli paikalla 15 minuutissa.

Tai sitten isälle on yritetty soittaa sinä väliaikana, mutta ei ole vastannut, joten sinulle on soitettu uudestaan

Tässä tapauksessa ei yritetty.

Vierailija
65/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas 7-vuotias kun on itse hakeutunut terveydenhoitajalle. Pikaista paranemista.

Elinikäinen vamma tuosta jää, ei parane koskaan täysin.

Pitäisi poistaa tällaiset telineet pihoilta, jos edes välituntivalvonta ei toimi.

Tää varmaan oli jokin vitsi. Miten välituntivalvoja voi estää telineestä putoamisen?

Vierailija
66/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin outo tämä tämänkin ketjun ajatus, että kaikki ihmiset olisivat puhelimen tavoitettavissa koko ajan työpäivänsä aikana. Ja jos eivät ole, niin eivät ole kiinnostuneita lapsistaan.

Vierailija
67/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On harvinaista, että koulussa on terkkari, jonka luo voi mennä onnettomuuden jälkeen. Usein se on opettaja, joka täysin ammattitaidottoman tähän asiaan, miettii mitä tehdä muiden 25 oppilaan mellastaessa keskenään luokassa samaan aikaan. Jotkut oppilaat parkuvat suoraa huutoa pienestäkin naarmusta ja kerran lapsella oli ollut koko päivän solisluu murtuneena ilman, että oli kertonut kenellekään, että johonkin sattuu. Uhattiin haastaa oikeuteen sen jälkeen, mutta mistä kukaan olisi voinut tietää, jos ei kukaan tule edes kertomaan. 

Nykyajan ilmiö on se, että huoltajat eivät vastaa puhelimeen. Yksi oppilas sanoi kerran, että ei se vastaa kun ei halua, että tulen kesken päivän kotiin. Soitin omasta numerosta, niin vastasi. 

Kyllähän tässä olisi pitänyt sopia, että kuka yrittää soittaa! Toivottavasti lapsi toipuu. <

No mä en vastaa koska en pysty ja se on ilmoitettu koulullekin. Ollaan ohjeistettu, että soittavat lapsen isälle tai jos häntä ei saa kiinni, niin sitten isälleni. Mutta ei. Joka hemmetin kerta mulle soitetaan ja ollaan niin pirun kiukkuisia kun en vastaa.  Pösilöt.

Vierailija
68/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua, että vanhemmat olivat ilmiselvästi opettaneet lapsen soittamaan, jos joku on huonosti, tai epäilee sellaista. Se saattoi pelastaa lapsen hengen.  Puhumattakaan itse lapsesta, että hän ymmärsi itse, että asiat ovat huonosti ja on parempi soittaa vanhemmille. Fiksun oloinen lapsi.

Vierailija
69/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulussa varmaan ollut selvillä vammojen laajuus.

Vierailija
70/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin outo tämä tämänkin ketjun ajatus, että kaikki ihmiset olisivat puhelimen tavoitettavissa koko ajan työpäivänsä aikana. Ja jos eivät ole, niin eivät ole kiinnostuneita lapsistaan.

Eipä koulun henkilökuntakaan ollut kiinnostunut. Pelkkää ympäripyöreää paskaa selityksenä asialle kun ei haluta ottaa mistään vastuuta. 

Vierailija
71/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai terveydenhoitajan olisi pitänyt soittaa huoltajalle! Aivan päivänselvää. Terkkari oli ääliö typerys. 

Niin ja sen jälkeen terkkarilta soitto koululle, että oppilas ei pääse tapaturman vuoksi enää tunneille. 

Tämä on koulussa oikeasti hankalaa. Opehuoneessa on puhelin, ja tuntien aikanahan siihen ei vastaa kukaan. Tottakai sana aina saadaan perille, kun soittaa vaikka koulusihteerille, joka vie viestiä eteenpäin, mutta opettajia on hankala tavoitella koulussa puhelimeen.

Meidän lasten koulussa opettajilla on luokassa puhelimet.

Vierailija
72/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä vain oman työpöydän ääressä toimistotyötä tekevä ovat aina tavoitettavissa. Olin laittaa pois lukien kokoukset, mutta eiköhän silloinkin oma puhelin ole äänettömällä jossain käden ulottuvilla.

Itse olen tehnyt monenlaista työtä ja suurimmassa osassa oman puhelimen edes mukana kuljettaminen ei ole mahdollista. 

Vierailija
73/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun terveydenhoitaja, kaupungin palkkalistoilla, sanoo että he eivät puutu akuutteihin tapauksiin, jos vaikka sattuu joku onnettomuus,  koska heidän työ.on ennaltaehkäisevää, rokotukset, terveystarkastukset ym. Whaaaat???

Kouluterveydenhuolto tukee oppilaan terveyttä ja hyvinvointia ja auttaa ennaltaehkäisemään sairauksia.  Kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri seuraavat terveystarkastuksissa terveydentilaasi pidemmällä aikavälillä. He arvioivat, tarvitaanko esimerkiksi lisätutkimuksia ja ohjaavat sinut ja perheesi oikeaan palveluun. Jos sinulla on jokin pitkäaikaissairaus, kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri varmistavat terveystarkastuksissa, että sairauden hoito ja seuranta ovat kunnossa. 

Voit hakeutua terveydenhoitajan vastaanotolle koulupäivän aikana, jos haluat jutella terveyteesi ja hyvinvointiisi liittyvistä asioista tai haluat varata ajan vastaanotolle. Terveydenhoitajalta saat apua myös koulupäivän aikana tapahtuvien tapaturmien hoidossa.  

Jos sairastut äkillisesti ja tarvitset hoitoa, ota yhteyttä omalle terveysasemallesi. Vapaa-aikana saat hoitoa omalta terveysasemaltasi ja kiireellisessä tilanteessa päivystyksestä.   

Vierailija
74/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä on hätätilanteessa toimintavastuu! Aina. Aivan sama missä se tapahtuu. Terveydenhoitaja tekee virheen, jos jättää tilanteen päälle eikä reagoi!! 

Jos oppilas tippuu vaikka puusta välitunnilla ja on sen myötä tajuton, niin paikalla olevat aikuiset (eli yleensä opettajat) soittavat ihan ekana 112 ja varmistavat oppilaan ilmatiet etc. Ei wiinä vaiheessa juosta hakemaan terkkaa paikalle, joka ei voi asialle tehdä yhtään sen enempää kuin ne opettajatkaan.

Välillä ärsyttää tää oletus, että me hoitoalalla työskentelevät ollaan jotain

Aivan, ja jos kouluhoitajan luokse tuodaan kiipeilytelineeltä pudonnut lapsi, niin valaiskaa mitä se hoitaja tilanteen selvittämiseksi voi tehdä? Ei kouluhoitajalla ole RTG laitteita käytössä eikä röntgen katsetta. Hän voi lasta haastatella ja kysellä sattuuko jostain. Tämän saman osaa varmasti tehdä akateemisen tutkinnon suorittanut opettaja.

Monesti nämä tapaturmaisesti itsensä koulussa satuttaneer lapset opettajat tuovat kouluhoitajan luokse tarkastettavaksi! Jos minulla hoitajana olisi tuo taito selvittää onko esim kaatumisen tai tippumisen jälkeen jotain mahdollisesti pielessä (jos lapsi voi tässä kohtaa hyvin) niin minä olisin lääkäri, en hoitajana.

Ja ikävä vielä sekin, että opettajat tuovat näitä sairaita tai kipeitä /  loukkaantuneita  lapsia kouluterveydenhoitajalle pitkin päivää.. ei auta sanomiset, että täällä on menossa terveystarkastus tai minulla on tärkeä palaveri menossa.

Miltä sinusta vanhempana tuntuisi, jos olisit ottanut töistä vapaata ja olisit varatulla ajalla lapsesi kanssa hänen terveystarkastuksessa. Kaikki keskeytyksi jatkuvasti, kun kouluth: oven takana olisi alati joku koputtelemassa kuumeen, vatsakivun, haavan, tikku sormessa, polvi kivun, päänsäryn, vanhan urheilu vamman tms. 

Lapsesi terveystarkastus keskeytyisi ja varhaisottelussa uuden ajan. Seuralla kerralla uudella varatulla ajalla taas olisi oven takana tuo meno ja varattu aika joudutaan keskeyttämään.

Kouluterveydenhoitaja todellakin tekee lakisääteisiä terveystarkastuksia. Kouluterveydenhuolto ei ole mikään terveysaseman haarakonttori.

Vierailija
75/99 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivan, ja jos kouluhoitajan luokse tuodaan kiipeilytelineeltä pudonnut lapsi, niin valaiskaa mitä se hoitaja tilanteen selvittämiseksi voi tehdä? Ei kouluhoitajalla ole RTG laitteita käytössä eikä röntgen katsetta. Hän voi lasta haastatella ja kysellä sattuuko jostain. Tämän saman osaa varmasti tehdä akateemisen tutkinnon suorittanut opettaja.

Monesti nämä tapaturmaisesti itsensä koulussa satuttaneer lapset opettajat tuovat kouluhoitajan luokse tarkastettavaksi! Jos minulla hoitajana olisi tuo taito selvittää onko esim kaatumisen tai tippumisen jälkeen jotain mahdollisesti pielessä (jos lapsi voi tässä kohtaa hyvin) niin minä olisin lääkäri, en hoitajana.

Ja ikävä vielä sekin, että opettajat tuovat näitä sairaita tai kipeitä / loukkaantuneita lapsia kouluterveydenhoitajalle pitkin päivää.. ei auta sanomiset, että täällä on menossa terveystarkastus tai minulla on tärkeä palaveri menossa.

Miltä sinusta vanhempana tuntuisi, jos olisit ottanut töistä vapaata ja olisit varatulla ajalla lapsesi kanssa hänen terveystarkastuksessa. Kaikki keskeytyksi jatkuvasti, kun kouluth: oven takana olisi alati joku koputtelemassa kuumeen, vatsakivun, haavan, tikku sormessa, polvi kivun, päänsäryn, vanhan urheilu vamman tms. 

Lapsesi terveystarkastus keskeytyisi ja varhaisottelussa uuden ajan. Seuralla kerralla uudella varatulla ajalla taas olisi oven takana tuo meno ja varattu aika joudutaan keskeyttämään.

Kouluterveydenhoitaja todellakin tekee lakisääteisiä terveystarkastuksia. Kouluterveydenhuolto ei ole mikään terveysaseman haarakonttori."

Toivottavasti et ole terveydenhoitaja.

Toisekseen, kohdalle on osunut asiallisia terkkareita muutama. Yksi heistä oli nuori, mutta fiksu ja loput vähän jo varttuneempia.

Sitten kohdalle on osunut liikaa näitä pikkuvanhoja tyttölapsia. Tukehtuvat ohjeisiin ja täyttävät tilan mielipiteillään ja jankkauksellaan, huomioimatta tippaakaan yksilöä. Kädet täristen selitetään ja edes peruspunnitseminen ja - pituus ei tahdo onnistua.

Monella vanhemmalla on ollut vähän haasteita noissa tilanteissa, kun paikalla on ensihoitajaa, sairaanhoitajaa, lääkäriä, ravitsemusterapeuttia ja ties ketä lapsensa mukana, mutta ohjetta ja tiukkaa pätemistä tulee sellaisella pikkulapsen tohkeudella terkkarin suunnasta. Arvoitukseksi jää, että eivätkö he ymmärrä hassua käytöstään vai onko heidät opastettu tuohon tyyliin.

Jotenkin tuntuisi, että jos lähtisi vähemmällä paasaamisella liikkeelle, eikä pitäisi oletusarvona, että kaikki asiat ovat päin persusta ja antaisi vähän yksilölle tilaa, niin homma olisi kaikille hedelmällisempi.  

Vierailija
76/99 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän koulussa opettajat toi joka hemmetin pikkuhaavan takia, tai lapsi tarvitsee kylmää jalkaan. terkan olisi pitänyt keskeyttää tarkastukset sen takia

Vierailija
77/99 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus löytyy samantyyppisestä. Tokaluokkalainen lapseni törmäsi koulun välituntileikissä tolppaan ja löi suunsa. Samassa rakennuksessa koulun kanssa oli silloin hammashoitola ja koulun henkilökunta huolehti lapsen sinne tarkastukseen. Ottivat röntgenit yms. eli muuten toimivat asianmukaisesti, mutta kukaan ei ilmoittanut vanhemmille. Lapsi tuli koulusta kotiin röntgenkuvan kanssa, ei mitään muuta tietoa. 

Opettaja pahoitteli kovasti, että ei ollut ottanut yhteyttä. Vetosi lukuvuoden lopun väsymykseen. Hammashoitola oli taas sitä mieltä, että asianmukaisesti oli toimittu. Oli muuten _todella_ vaikeaa saada tietoa, mitä hammashoitola oli tehnyt ja mikä heidän arvionsa tilanteesta oli, kun ainoa yhteystieto oli keskitetty ajanvaraus.

Tässä putoamistilanteessa ei mikään poista koulun aikuisten vastuuta vanhemmille ilmoittamattajättämisestä. Terveydenhoitaja ei pysty tutkimaan kunnolla koulussa olevilla välineillä ja juuri siksi pitäisi vanhemmille ilmoittaa, että he osaisivat tarkkailla tilannetta ja viedä tarvittaessa lääkäriin. 

Vierailija
78/99 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä ärsyttää tää oletus,

Nyt vinkkiä kollegalle. Ensinnäkin kannattaa ihan rehtorin kanssa ja miksei vaikka opettajienkin kanssa käydö ihan läpi, että milloin sinne terkkarille tullaan ja mikä on oikeasti sellaista vaivaa, joka vaatii välitöntä reagointia. Itselläni on päivittäin käytössä ns. avoaika jolloin voi tulla näitä ei niin kiirellisiä vaivoja näyttämään. Muuna aikoina en avaa ovea ellei nyt ole oikeasti joku aivan katastrofi tilanne päällä. Päänsäryt ja vatsakivut on tosi harvoin akuutteja, aika usein pienemmillä varsinkin ne kielii väsymyksestä, nälästä, pahasta mielestä jne. Usein lapsi myös unohtaa ne päivän aikana. Vatsatautisia tai flunssaisia lapsia on ihan turha raijata terkalle, kun en minä niille mitään voi tehdä. Kotiin vaan lepäämään. Perus pikkuhaavat voi opettaja laastaroida jos terkka on varattu. Monesti kesken tunnin tulevia oppilaita ei just satu huvittamaan tunnilla istuminen, niin terkka on hyvä veruke poistua tunnilta (tämä yläkoulussa).

Sitten otat käytännöksi sen, että jos olet varattu niin lähtökohtaisesti et availe ovea. Sillä mä meidän koulun henkilökunnan olen opettanut siihen, että mikä on oikeasti akuuttia ja aika hyvin on mennyt perille, aikaa se tosin on vaatinut. Ollaan sovittu tietty koputus kun on oikeasti paniikki päällä. Mulla on myös ovisilmä, josta voin kurkata tarvittaessa ja jos siellä odotustilassa oleva oppilas hyppii ja pompii iloisesti, päättelen ettei tilanne vaadi mun arviota asap.

Mä olen käynyt kiuluni ysärillä jaen muista kertaakaan käyneeni kouluterkalla muuta kuin tarkastuksissa. Varmaan rymyttiin ja kaaduttiin silloinkin, tosin silloin ei oltu jok naarmusta itkemässä vaan vöhön pudisteltiin vaatteita ja jatkettiin leikkiä, kotona sitten ehkä huomasi kun polvet oli ruvella.

Vierailija
79/99 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä välinpitämättömyyttä. Oma lapsi oli iltapäivähoidossa tippunut takaraivolleen asfaltille. Päässä oli pesäpallopallon kokoinen verinen kuhmu. Kukaan ei soittanut ja asia kuitattiin tyyliin "ainahan lapsille sattuu". Tuohon aikaan ei lapsilla ollut yleensä omia puhelimia tai jos oli, niitä ei saanut käyttää koulun /iltapäivähoidon aikana. 2000-luvun alku. 

Toisessa iltapäivähoidossa nuorimman lapsemme sormet olivat jääneet iltapäivähoidon painavan metallisen ulko-oven väliin kun iltapäivä"hoitaja" oli päästänyt painavan oven sulkeutumaan lapsen sormille. Kukaan ei soittanut. Hakiessani vaan totesivat että muuten, tällainen sattui. Röntgen oli tietenkin kiinni siltä päivältä.  

Vierailija
80/99 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille terveydenhoitaja soitti koulussa tapahtuneen pahoinpitelyn jälkeen että täällä ei sitten ole mitään tapahtunut. Taustalla pitkään jatkunutta fyysistä koulukiusaamista. Että tälläistä.