Lapsi sai sisäelinvaurion koulupäivän aikana koulu ei ottanut yhteyttä vanhempiin. Järkyttävää.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010349222.html
Onpa todella ala-arvoista toimintaa koulun puolelta. Miksi oma opettaja ja terkkari eivät kommunikoi keskenään.
Opettajana olisin ollut yhteydessä kotiväkeen heti onnettomuuden tapahduttua. Tosin tässä herää ajatus oliko opettaja tietoinen, kuka oli välituntivalvojana? Ketkä aikuiset olivat tästä onnettomuudesta tietoisia. Jos lapsi itse hakeutui terkkarille niin terveydenhoitajan olisi kuulunut olla yhteydessä huoltajaan ja myös opettajaan jos lapsi käy kertomassa pudonneensa kiipeilytelineeltä ja ei ole kunnossa.
Ammattitaidotonta toimintaa terkkarilta.
opettaja
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas 7-vuotias kun on itse hakeutunut terveydenhoitajalle. Pikaista paranemista.
Elinikäinen vamma tuosta jää, ei parane koskaan täysin.
Pitäisi poistaa tällaiset telineet pihoilta, jos edes välituntivalvonta ei toimi.
Miten välituntivalvonta voisi estää sen, että joku satuttaa itsensä pihaleikeissä?
Pöytyällä näköjään sattuu ja tapahtuu, yksi oppilas loukkaantuu ja jätetään heitteille, toinen oppilas poistetaan koulusta poliisin toimesta jatkohoitoon... oliko toinen kouluampuminen lähellä?
Vierailija kirjoitti:
On niin heppoiset otteet koululla että heittäisin sellaisen teorian, että tyttö on näitä ylidraamailijoita jotka ottaa aivan kaiken liian vakavasti, tai niitä jotka valehtelee päänsärkyä yms. päästäkseen helpolla. Siinä kun on melkein vuosi kuunneltu tällaista niin ei oikeassa tilanteessa enää ota todesta.
Kivasti leimattu.
Ja kyllä oikeasti puolisokeakin näkee, jos lapsi on vakavasti loukkaantunut. Avainsanoina: kalpeus, nihkeä iho, kipu katseessa, liikkumistapa, sekavuus...
Vierailija kirjoitti:
On harvinaista, että koulussa on terkkari, jonka luo voi mennä onnettomuuden jälkeen. Usein se on opettaja, joka täysin ammattitaidottoman tähän asiaan, miettii mitä tehdä muiden 25 oppilaan mellastaessa keskenään luokassa samaan aikaan. Jotkut oppilaat parkuvat suoraa huutoa pienestäkin naarmusta ja kerran lapsella oli ollut koko päivän solisluu murtuneena ilman, että oli kertonut kenellekään, että johonkin sattuu. Uhattiin haastaa oikeuteen sen jälkeen, mutta mistä kukaan olisi voinut tietää, jos ei kukaan tule edes kertomaan.
Nykyajan ilmiö on se, että huoltajat eivät vastaa puhelimeen. Yksi oppilas sanoi kerran, että ei se vastaa kun ei halua, että tulen kesken päivän kotiin. Soitin omasta numerosta, niin vastasi.
Kyllähän tässä olisi pitänyt sopia, että kuka yrittää soittaa! Toivottavasti lapsi toipuu.
Huoltaja ei halua että lapsi tulee kesken päivän kotiin...pöyristyttävää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reipas 7-vuotias kun on itse hakeutunut terveydenhoitajalle. Pikaista paranemista.
Pitäisi poistaa tällaiset telineet pihoilta, jos edes välituntivalvonta ei toimi.
Meidän entisessä koulussa ala-asteella yksi lapsi sai elinikäisen silmävamman kun kaatui ja naamansa ja varsinkin silmänsä osui ovenkahvaan. Tämä tapahtui välitunnilla kun leikittiin ulkona hippaa.
Poistetaanko kouluista siis ovenkahvat? Vai ehkä ovet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarralenkkarit pakolliseksi. Jos kengännauhat aukeaa, niin niihin voi kompastua. Samalla voisi laittaa jokaiselle lapselle oman ulkoiluhäkin, niin pysyvät tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän entisessä koulussa ala-asteella yksi lapsi sai elinikäisen silmävamman kun kaatui ja naamansa ja varsinkin silmänsä osui ovenkahvaan. Tämä tapahtui välitunnilla kun leikittiin ulkona hippaa.
Meillä aikanaan murtui pesäpalloa pelatessa yhden pojan peukalo. Pelit jatkuivat normaalisti. Opettajan lellikkinyyhkistyttö sitten hipassa kompastui koipiinsa ja katkaisi jonkun hemmetin ranneketjunsa, jota ei sohjosta löytynyt (opettaja vuokrasi metallinpaljastimen ja löysi sen lopulta). Hippa kiellettiin koko lukuvuodeksi.
Eli riippuu kenen silmä, käsi tai rannekoru on kyseessä.
Opettaja on oppilaista jakamattomasti virkavastuussa.
Mitäs jos terveydenhoitaja oli soittanut isälle ja äidille, muttei ollut tavoittanut heitä?
Opettaja on tässä se henkilö jonka olisi pitänyt kotiin ilmoittaa.
Terveydenhoitajalla varmasti oli siinä muutakin työtä menossa mm terveystarkastukset.
Ja ylipäätään kouluterveydenhuolto on ennaltaehkäisevää hommaa, sinne ei edes kuulu sairaat tai tapaturmaiset lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarralenkkarit pakolliseksi. Jos kengännauhat aukeaa, niin niihin voi kompastua. Samalla voisi laittaa jokaiselle lapselle oman ulkoiluhäkin, niin pysyvät tallessa.
Mutta mitä jos tarrakwngän tarra irtoaa ja lapsi kompastuu?
Entä mitä jos lapsi juoksee siellä häkissä häkin seinää päin ja satuttaa itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai terveydenhoitajan olisi pitänyt soittaa huoltajalle! Aivan päivänselvää. Terkkari oli ääliö typerys.
Niin ja sen jälkeen terkkarilta soitto koululle, että oppilas ei pääse tapaturman vuoksi enää tunneille.
Tämä on koulussa oikeasti hankalaa. Opehuoneessa on puhelin, ja tuntien aikanahan siihen ei vastaa kukaan. Tottakai sana aina saadaan perille, kun soittaa vaikka koulusihteerille, joka vie viestiä eteenpäin, mutta opettajia on hankala tavoitella koulussa puhelimeen.
Häh? Kyllä meidän lasten koulussa joka opella on oma työpuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi että koulut siirretään ulos turvasorakentille, ettei kukaan vaan loukkaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai terveydenhoitajan olisi pitänyt soittaa huoltajalle! Aivan päivänselvää. Terkkari oli ääliö typerys.
Niin ja sen jälkeen terkkarilta soitto koululle, että oppilas ei pääse tapaturman vuoksi enää tunneille.
Tämä on koulussa oikeasti hankalaa. Opehuoneessa on puhelin, ja tuntien aikanahan siihen ei vastaa kukaan. Tottakai sana aina saadaan perille, kun soittaa vaikka koulusihteerille, joka vie viestiä eteenpäin, mutta opettajia on hankala tavoitella koulussa puhelimeen.
Häh? Kyllä meidän lasten koulussa joka opella on oma työpuhelin.
Se on kuntakohtaista. Täällä helsinkiläisissä kouluissa ei ainakaan ole.
Valitettava tapaus. Onnettomuuksille ei aina voi mitään, mutta kyllä koululla pitäisi olla selvemmät toimintaohjeet. Kotiin pitäisi soittaa "vähäpätöiseltäkin" tuntuvissa tapaturmissa, että vanhemmat osaavat tarkkailla myöhemmin ilmestyviä oireita. Varsinkaan pienet koululaiset eivät välttämättä osaa kotona kertoa kaikkea, mitä terkkari sanoi tai tutki.
Lapseni sai sairaskohtauksen koululussa. Sekä terveydenhoitaja että opettaja soittivat kotiin. Hätäkeskukseen hoitaja soitti ja kiitollinen olen heille. Niin täytyy toimia eikä lähettää huonovointista lasta yksin kotiin.
Sisäelinvammoja on haastavaa löytää sairaalatasollakin, saati sitten jossain kouluterveydenhoitajalla.
Minulta repesi lapsena perna oltuani kolarissa. Tämä huomattiin vasta kun olin päässyt sairaalan tarkastuksesta kotiin ja ollut kotona jonkin aikaa. Minulla oli vakn yleisesti huono olo minkä vuoksi epäiltiin että olin satuttanut pääni joten se revennyt perna löydettiin vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Terkkari käski oppilaan luokkaan. Hänen olisi pitänyt vähintäänkin keskustella opettajan kanssa siitä, että oppilaan vointia pitää tarkkailla. Samalla olisi voinut sopia, kumpi on yhteyksissä huoltajaan.
Opettaja, mikäli ei ollut välituntivalvojana, ei ehkä edes tiennyt, mitä oli tapahtunut. Oliko välituntivalvoja nähnyt tilanteen? Jutun luettuani tuli sellainen käsitys, että lapsi oli itse, omatoimisesti mennyt terkkarin luokse.
Miten se, että oppilas voi silmin nähden huonosti, voi jäädä opettajalta huomaamatta?
Lapsi itse soitti isälleen, joka tuli hakemaan. Isä laittoi lapsen äidille viestin: "Soita heti!"
Tulee mieleeni, että onko terkkari yrittänyt soittaa äidille, joka ei töissä pystynyt puhelimeen vastaamaan, ja asia on jäänyt siihen? Isälle ei edes yritetty soittaa.
Tai ei tarkoituksella vastannut puhelimeen, kun puhelu tuli koulusta. Tällaisiakin vanhempia on.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja on oppilaista jakamattomasti virkavastuussa.
Mitäs jos terveydenhoitaja oli soittanut isälle ja äidille, muttei ollut tavoittanut heitä?
Opettaja on tässä se henkilö jonka olisi pitänyt kotiin ilmoittaa.
Terveydenhoitajalla varmasti oli siinä muutakin työtä menossa mm terveystarkastukset.
Ja ylipäätään kouluterveydenhuolto on ennaltaehkäisevää hommaa, sinne ei edes kuulu sairaat tai tapaturmaiset lapset.
Kyllä kuuluu myös loukkaantuneet ja äkillisesti sairastuneet.
Kas yllättävää, kuinka koluterkkarista - täysin hyödyttömästä ihnisryhmästä nollakoulutuksella ja miinusmerkkisellä osaamisella - ei ollut muuta kuin haittaa.
Tuo on totta, etteivät vanhemmat vastaa tai jos vastaavat, eivät suostu hakemaan. Koulun, harrastusten ja jopa synttärijuhlien kohdalla olen huomannut tämän asian. Ja aina näiden lapsi haetaan viimeisenä - vartti tai puolituntia myöhässä.