Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sai sisäelinvaurion koulupäivän aikana koulu ei ottanut yhteyttä vanhempiin. Järkyttävää.

Vierailija
13.04.2024 |

Lapsi sai koulupäivän aikana sisäelinvaurion Pöytyällä kukaan ei soittanut kotiin - Turun seutu - Ilta-Sanomat

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000010349222.html

Onpa todella ala-arvoista toimintaa koulun puolelta. Miksi oma opettaja ja terkkari eivät kommunikoi keskenään.

Opettajana olisin ollut yhteydessä kotiväkeen heti onnettomuuden tapahduttua. Tosin tässä herää ajatus oliko opettaja tietoinen, kuka oli välituntivalvojana? Ketkä aikuiset olivat tästä onnettomuudesta tietoisia. Jos lapsi itse hakeutui terkkarille niin terveydenhoitajan olisi kuulunut olla yhteydessä huoltajaan ja myös opettajaan jos lapsi käy kertomassa pudonneensa kiipeilytelineeltä ja ei ole kunnossa. 

Ammattitaidotonta toimintaa terkkarilta. 

opettaja

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa, itse soitan kyllä kun on vähäänkään kovempi töyssy tapahtunut. Jo ihan oman oikeusturvan takia, siinä vaiheessa kun soitan huoltajalle, että on käynyt asia x, menkää terveysasemalle/päivystykseen, niin vastuu siirtyy huoltajalle.

Ja monesti vaikkei olisikaan mitään kovin vakavia seurauksia, niin varsinkin pienemmät oppilaat saattaa olla pelästyneitä ja se vanhemman kaipuu kasvaa. Mutta allekirjoitan myös tuon, että vanhemmat vastaa nykyään todella huonosti puhelimeen ja jos vastaavat, niin alkaa vastaan vänkääminen. Kerran yhdellä lapsella oli ihan selkeä aivotärähdys, soitin isälle, että tulee hakemaan lapsen koululta ja käyttää varuiksi lääkärissä. "Voi voi, kun mulla olis just nyt palaveri alkamassa" oli isän vastaus. Kerroin, että kollegat ja esihenkilöt varmaan ymmärtävät miksi joudut lähtemään pois.

Ja valitettavasti näitä huomionhakuisia draamailijoita, jotka on joka välitunti hakemassa laastaria ja kylmäpussia milloin mihinkin "vaivaan". Toivoisinkin, että vanhemmat painottaisi ja kävisi läpi, että milloin sinne terkkarille oikein mennään.

T: kouluterkka

Vierailija
42/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On harvinaista, että koulussa on terkkari, jonka luo voi mennä onnettomuuden jälkeen. Usein se on opettaja, joka täysin ammattitaidottoman tähän asiaan, miettii mitä tehdä muiden 25 oppilaan mellastaessa keskenään luokassa samaan aikaan. Jotkut oppilaat parkuvat suoraa huutoa pienestäkin naarmusta ja kerran lapsella oli ollut koko päivän solisluu murtuneena ilman, että oli kertonut kenellekään, että johonkin sattuu. Uhattiin haastaa oikeuteen sen jälkeen, mutta mistä kukaan olisi voinut tietää, jos ei kukaan tule edes kertomaan. 

Nykyajan ilmiö on se, että huoltajat eivät vastaa puhelimeen. Yksi oppilas sanoi kerran, että ei se vastaa kun ei halua, että tulen kesken päivän kotiin. Soitin omasta numerosta, niin vastasi. 

Kyllähän tässä olisi pitänyt sopia, että kuka yrittää soittaa! Toivottavasti lapsi toipuu. 

Tuo on totta, etteivät van

Törkeää yleistämistä etteivät vanhemmat vastaisi puhelimeen! Mitä lähipiiriä, sukulaisia, kavereita ja kollegoita on seurannut, niin vanhemmat todellakin vastaavat puhelimeen aina sen soidessa. Yleensä se onneksi kyllä on joku helkkarin puhelinmyyjä, mutta suunnilleen joka päivä joku poistuu puoleksi minuutiksi / minuutiksi live- tai teamspalaverista juuri sen takia kun puhelin soi ja "ettei lapsille ole vain sattunut mitään".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulun terveydenhoitaja, kaupungin palkkalistoilla, sanoo että he eivät puutu akuutteihin tapauksiin, jos vaikka sattuu joku onnettomuus,  koska heidän työ.on ennaltaehkäisevää, rokotukset, terveystarkastukset ym. Whaaaat???

Vierailija
44/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulun terveydenhoitaja, kaupungin palkkalistoilla, sanoo että he eivät puutu akuutteihin tapauksiin, jos vaikka sattuu joku onnettomuus,  koska heidän työ.on ennaltaehkäisevää, rokotukset, terveystarkastukset ym. Whaaaat???

Periaatteessa pitää paikkansa, sairaanhoito ei kuulu kouluterkkojen toimen kuvaan. Totta kai autellaan oikeasti akuuteissa tapauksissa aina kun pystytään, mutta itselläni on tällä hetkellä kolme koulua, niin aika usein niissä akuuteissa tapahtumissa olen toisella koululla. 

Vierailija
45/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se opettaja välttämättä edes tiennyt että lapsi oli pudonnut. Tuskin lapsinitsekään kertoi.

Vierailija
46/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akuutti ja kriisi-sanoja käytellään myös aika löyhösti nykyään. Jos oppilas kaatuu pihalla ja saa naarmun polveen, ei se ole akuuttiasia ja opettaja voi sen polven itsekin laastaroida. Akuutti tarkoittaa henkeä ja terveyttä uhkaavaa tilannetta ja loppujen lopuksi hyvin harva tilanne on koulussa sellainen.

Vierailija
47/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoiko lapsi terveydenhoitajalle pudonneensa kiipeilytelineen päältä? Mitä lapsi kertoi terveydenhoitajalle?

Tämä on erittäin oleellista, mutta tätä me emme voi tietää.

Vierailija
48/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla ja terkkareilla on välillä sellainen välinpitämätön ylimielinen asenne. 

Vierailija
49/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisessa tilanteessa terveydenhoitajan ja opettajan olisi pitänyt kysyä toisiltaan kumpi ilmoittaa vanhemmille, eikä vain olettaa että toinen ilmoittaa. Opettaja on vastuussa lapsista, miksi hän ei kysynyt terkalta että ilmoitatko sinä vai minä? 

Luulis että on opettajan tehtävä ensisijaisesti ilmoittaa vanhemmille ja kertoa että terveystiedot saa sitten terkkarilta tarkemmin ja mahdolliset hoito-ohjeet.

Käsittämätöntä touhua. 

Vierailija
50/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia että lapsi kertoi itse mitä on koulussa tapahtunut. Kukaan ei koululta ottanut yhteyttä kun murtuma oli kyseessä. 

Vierailija
51/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehtorihan on suojatöissä ilman työ velvoitetta hänet kaverina palkattu jäsenkirjalla. tämä on onnellisten kansalaisten todellisuutta korruptio suomessa. " ketähän syyttelisin?????????? "

Vierailija
52/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoja kokemuksia että lapsi kertoi itse mitä on koulussa tapahtunut. Kukaan ei koululta ottanut yhteyttä kun murtuma oli kyseessä. 

Tästä muistui mieleeni, kun poikani loukkasi jalkansa, kun kompastui kaveriinsa(kuulema). Jalkaterä turposi ja kenkä ei mahtunut jalkaan. Rehtori laittoi 4 v vanhemman siskon kantamaan veljensä reppuselässä kotiin. Matkaa n 400 m. Sisko hyvin hoikkarakenteinen. Töihin ei soitettu. Vasta kotoa lapset soitti ja olin just lähdössä kotiin.

Tultuani lähdettiin terv.keskukseen. varvas oli murtunut. Seuraavana päivänä soitin kouluun ja kuulivat kunniansa ja olisivat muka korvanneet kulut. Mitkä kulut? Tk oli siihen aikaan muistaakseni lähes ilmainen.🙄

Vierailija
53/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai terveydenhoitajan olisi pitänyt soittaa huoltajalle! Aivan päivänselvää. Terkkari oli ääliö typerys. 

Meidän lasten koulussa opettaja ilmoittaa kotiin,, ei terkkari. 

Mulle on tullut ilmoitus mm kun lastani oli potkittu poliisi ja rosvo - leikissä päähän ja lapsi oli käynyt terkkarilla. Toisen kerran kun keinu oli kolahtanut päähän. Molemmilla kerroilla opettaja ilmoitti. 

Vierailija
54/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että koululta soitetaan huoltajalle, oli kuinka vakava loukkaantuminen kyseessä tahansa, eikä häkeen soiteta ikinä, vaikka lapsi olisi tajuton. Kun huoltaja saapuu paikalle, huoltaja soittaa häkeen. Kannattaa vanhemman todellakin olla nopea koululle saapumisessa.

Vierailija
55/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkkari käski oppilaan luokkaan. Hänen olisi pitänyt vähintäänkin keskustella opettajan kanssa siitä, että oppilaan vointia pitää tarkkailla. Samalla olisi voinut sopia, kumpi on yhteyksissä huoltajaan.

Opettaja, mikäli ei ollut välituntivalvojana, ei ehkä edes tiennyt, mitä oli tapahtunut. Oliko välituntivalvoja nähnyt tilanteen? Jutun luettuani tuli sellainen käsitys, että lapsi oli itse, omatoimisesti mennyt terkkarin luokse.

Miten se, että oppilas voi silmin nähden huonosti, voi jäädä opettajalta huomaamatta?

Lapsi itse soitti isälleen, joka tuli hakemaan. Isä laittoi lapsen äidille viestin: "Soita heti!"

Tulee mieleeni, että onko terkkari yrittänyt soittaa äidille, joka ei töissä pystynyt puhelimeen vastaamaan, ja asia on jäänyt siihen? Isälle ei edes yritetty soittaa.

Tai ei tarkoituksella vastannut pu

Minä olen jättänyt tarkoituksella vastaamatta, kun oli ohjeistettu, että lapsen isälle soitetaan, jos jotain tulee. Olin ruokatunnilla, kun puhelu tuli, mutta en vastannut. Hetken kuluttua tuli uusi puhelu. Siihen vastasin. Ei isälle ollut edes yritetty soittaa. Minä sitten soitin lapseni isälle, ja kerroin tilanteen. Meni siinä sitten ruokatunti pitkäksi asioita järjestellessä. Olin itse niin kaukana, että lapsen koulu olisi kerennyt siltä päivältä loppua, ja lapsi mennä koulutaksilla kotiin, ennen kuin minä olisin ennättänyt paikalle. Isä oli paikalla 15 minuutissa.

Vierailija
56/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajat eivät enää pääse Wilmaan. Tuonut uusia ongelmia. 

Vierailija
57/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajat eivät enää pääse Wilmaan. Tuonut uusia ongelmia. 

Helsingissä pääsee. Mutta siis tällaisissa tapauksissa huoltajille soitetaan eikä laitella wilma-viestiä. Ja ne huoltajien yhteystiedot terkalle löytyy ihan potilastietojärjestelmästä

Vierailija
58/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ihmisellä on hätätilanteessa toimintavastuu! Aina. Aivan sama missä se tapahtuu. Terveydenhoitaja tekee virheen, jos jättää tilanteen päälle eikä reagoi!! 

Vierailija
59/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen jättänyt tarkoituksella vastaamatta, kun oli ohjeistettu, että lapsen isälle soitetaan, jos jotain tulee. Olin ruokatunnilla, kun puhelu tuli, mutta en vastannut. Hetken kuluttua tuli uusi puhelu. Siihen vastasin. Ei isälle ollut edes yritetty soittaa. Minä sitten soitin lapseni isälle, ja kerroin tilanteen. Meni siinä sitten ruokatunti pitkäksi asioita järjestellessä. Olin itse niin kaukana, että lapsen koulu olisi kerennyt siltä päivältä loppua, ja lapsi mennä koulutaksilla kotiin, ennen kuin minä olisin ennättänyt paikalle. Isä oli paikalla 15 minuutissa.

Tai sitten isälle on yritetty soittaa sinä väliaikana, mutta ei ole vastannut, joten sinulle on soitettu uudestaan

Vierailija
60/99 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietosuoja on vedetty älyttömän tiukalle.  Terkkari ei saa kertoa opeille oppilaan terveystietoja, pitää kysyä vanhemmilta lupa.  Opettaja ei todellakaan tiedä, jos asioista ei hänelle kerrota.