Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei olla ostettu ekaluokalaiselle älypuhelinta eikä anneta pelata kuin 1-2 h viikossa

Vierailija
12.04.2024 |

Mitään haittavaikutuksia en ole älypuhelimettomuudesta vielä löytänyt. Päinvastoin, lapsi lukee paljon, leikkii ja ulkoilee eli tekee ihan tavallisia 7-vuotiaan juttuja. Ei mangu katsoa telkkaria tai pelata pelejä joka päivä, koska ei olla opetettu rajattomuuteen niiden suhteen. On iloinen viikonlopun pelihetkestään ja tekee myös pieniä kotiaskareita kuten pitää huoneensa järjestyksessä, jotta saa pelata 1 h lisäksi jopa tunnin pidempään. 

Olen sitä mieltä, ettei pienten lasten tulisi omistaa ollenkaan älypuhelimia ja isompienkin sometilien käyttöä tulisi rajoittaa. Lapsi ei tee yhtään mitään somella. Internetiä voi käyttää valvotusti koulussa tai vanhempien kanssa tiedonhakuun. Myös pelaamista pitäisi rajoittaa, sillä se vie aikaa kaikelta muulta oppimiselta, niin liikunnalliselta, sosiaaliselta kuin muultakin oppimiselta. Lapsista tulee passiivis(aggressiivis)ia kyttyräselkiä, kun niille annetaan luuri kouraan ja vapaa pääsy pelikonsolille ja internetiin. 

Mitä mieltä olette? Uskaltaisitteko kokeilla tätä protokollaa omanne kohdalla? 

Kommentit (114)

Vierailija
101/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa kuulla, että joillain lapsilla on vielä tavallinen lapsuus. Tulee olemaan myös iso kilpailuvaltti tulevaisuudessa, vaikka ei nyt niin laskelmoidusti haluaisi ajatellakaan. 

Vierailija
102/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilla on omat puhelimet mutta heidän puhelimilla olemista ei ole erikseen rajoitettu mitenkään. Niin siis ja se syy, ei ole tarvetta.

Lapset ei ole kovin kiinnostuneita olemaan puhelimilla eikä heitä yleensä kiinnosta esimerkiksi pelaaminen varttia kauempaa. Mieluummin ovat kaverien kanssa, ulkoilevat, käyvät kirjastossa, lukevat jne. En näe mitään syytä rajoittaa esimerkiksi peliaikaa jos he nyt parin kuukauden välein jonkun yhden sateisen lauantain innostuvatkin pelaamaan muutaman tunnin ajan.

Puhelimissa on myös netti mikä on hyvä esimerkiksi tiedonhaun kannalta. Lapset on kiinnostuneita asioista ja jos kuulevat esimerkiksi uuden sanan ja ei ole aikuista siinä hetkessä asiaa selittämässä, niin googlettavat. Lapset seuraa myös lasten uutisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin, että nykylapset löytäisivät liikunnan ilon ilman ohjattuja harrastuksiakin. Nyt vanhempien pitää raahata lasta harrastukseen, jos haluaa, ettei lapsesta kasva pullamössö. Joskus muinoin innostus vaikka tulevista kesäolympialaisista saattoi kirvoittaa lapset kilpailemaan keskenään pihalla yleisurheilulajeissa. Miksei lapset nykyään enää innostu mistään tällaisesta?

Väitän, että kaikki pienet lapset kokee liikunnaniloa, jos pääsevät ilmaisemaan sitä vapaasti, juoksentelemaan puistossa tms. Sitä pitää vaan pitää yllä. Päiväkotien hyvät pihat ja leikkipuistot on tärkeitä. 

Vierailija
104/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 vuotias pelaa lauta- ja seurapelejä. Ei omista puhelinta, ipadia. Ei pelaa videopelejä. Katsoo parhaillaan pikkukakkosta. Lukee mielellään, koulunkäynti mieluisaa. Syö, ulkoilee ja nukkuu hyvin. 

Vierailija
105/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietenkin tähän tulee ne perinteiset vasta-argumentit eli

-jos et osta älypuhelinta, lastasi aletaan kiusata

-jos et osta älypuhelinta, lapsesi ei kuulu enää joukkoon

-jos et anna pelata enemmän, lapsesi ei opi englantia

-jos et anna pelata enemmän, lapsesi ongelmanratkaisukyvyt eivät kehity 

-jos et anna älylaitteita, lapsestasi ei tule diginatiivia eikä hän pärjää opinnoissaan eikä työelämässä kuten muut, jotka kirjoittavat 100 sanaa minuutissa pelkillä peukaloillaan

HALOO! 

Vierailija
106/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa kuulla, että joillain lapsilla on vielä tavallinen lapsuus. Tulee olemaan myös iso kilpailuvaltti tulevaisuudessa, vaikka ei nyt niin laskelmoidusti haluaisi ajatellakaan. 

Niin, kilpaiuvaltti joissakin asioissa varmasti. Omat niin sanotun tavallisen lapsuuden eläneet lapseni ovat olleet yllättävänkin paljon jäljessä englannin opinnoissa kavereihin verrattuna. Ruotsissa sitten ovat kympin oppilaita, kun kaikki ovat lähteneet samalta viivalta. Lukutaito heillä kyllä on hyvä.

Vierailija
107/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella on tuollainen kaveri. Meille tultuaan hän voi istua vaikka 8 tuntia pleikkarin ääressä pelaten, koska kotona se peliaika on kuin karkkipäivä. Sama se minulle, miksi minä vierasta lasta kieltämään. Oma voi lähteä vaikka luistelemaan ja tämä kaveri kysyy, että saako hän jäädä pelaamaan. Miksipä ei, minä olen joka tapauksessa kotona.

Sitten kaverin äiti kehuu, miten heidän lapsi ei pelaamisesta välitä ja minä olen viisaasti hiljaa.

Vierailija
108/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten päivittäistä peliaikaa voi rajoittaa?

Kännyköihin voi asentaa ruutuaikasovelluksen. Sillä voi valita mitä sovelluksia lapsi voi käyttää ja kuinka kauan päivässä. Sillä voi määrittää sisältörajoituksia vaikka youtubeen ja mistä saa ladata sovelluksia ja tarvitseeko niihin vanhemman hyväksynnän ja mille ikäryhmälle suunnatut sovellukset näkyy vaikka playkaupassa. Siinä voi mm. poistaa mikrofonin käyttömahiksen whatsappista ja estää lasta tekemästä puhelimen asetuksiin muutoksia jne.

Pleikkateista ja tietokoneista voi irrottaa ja piilottaa virtajohdot. Tehokasta ja nerokasta. 

PC:n ja Xboxin voi liittää vanhemman tiliin ja laittaa niihin ruutuajan sieltä päälle. Microsoft Family Safety on softan nimi. 

Family safetyllä voi rajoittaa aikaa ja voi rajoittaa nettisivuja / ohjelmia mitä saa käyttää. (Meillä on internet explorer kokonaan estolistalla.)

Ei tarvi irrotella ja piilotella virtajohtoja... 

Vierailija
109/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi oppii koulussa ja kotona tehdessään läksyjä. Eikö nyt hemmetti sen jälkeen voi ottaa rennosti ja pelata? Ette varmasti itsekään opiskele mitään työpäivän jälkeen.

Olen pahoillani puolestasi jos käsität rentoutumiseksi vain pelailun kännykällä. 

Counter-Strike ja irkkaus kavereiden kanssa olivat hyvää vastapainoa opiskelulle. Muistelen lämmöllä niitä hetkiä näin keski-ikää lähestyvänä.

Vierailija
110/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirmuisen helppoa sanoa, ettei ekaluokkalainen saa pelata kuin puoli tuntia viikossa. Meidän esikoinen ei ekalla eikä vielä tokallakaan käyttänyt älypuhelinta mihinkään muuhun kuin isälle ja äidille soitteluun.

Vierailija
111/114 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin järkevää.

Suomessa puhelimet annetaan lapsille poikkeuksellisen nuorina.

Ei sen nuorempana kuin muuallakaan länsimaissa 

Jenkeissä puhelin- ja sovelluskehittäjät eivät anna omille lapsilleen niitä, koska tietävät miten koukuttavia ovat.

Vierailija
112/114 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs täällä on niin täydellisiä vanhempia.

Saa nähdä kuinka pahat angstit tulee lapsellenne teininä, kun on pidetty niin pumpulissa ja kurissa, että vierestä katsojaa yököttää.

Tuolla hunningolla on näitä opettajien ja poliisienkin lapsia, joita on yritetty kasvattaa niin taiten.

Kasvatuksessakin pätee kohtuus.

Mun lapset alkaa lähestyä täysi-ikäisyyttä. En ole poliisi tai opettaja, vaan duunari. Ei ole ollut pahaa teiniagstia, ihan normaalia ja älykännykän sai 15-v viime vuonna. Ei someta, pelaa tyyliin tunnin viikossa. Saattaa leikkiä pikkusisarusten kanssa. Soittaa ja taiteilee, ulkoilee peruskunnon ylläpitämiseksi.

Minua viisaammat sanovat, ettei oikein mikään voi korvata nuorelle ystävää nimenomaan kasvun tukena ja peilinä. Vaikkei pahaa teiniangstia olisi o

Mikä sun oma kokemus on asiasta? Ihmiset joo puhuu kaikenlaista ja viisastelee. Jokainen tietää silti sydämessään mikä on oikeasti tärkeää.

Mä olen sitä mieltä, että ystävyys on tärkeää. En näe sillä paljoakaan tekemistä teini-ikäisten tai vielä nuorempien lasten välisissä kaverileikissä, missä mikä tahansa epäystävyyskin on parempi kuin yksinäisyys. 

Meidän teini on ystävä monelle ja on hyvä terve itsetunto. 

Vierailija
113/114 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut lasten pienestä asti olla tabteteilla katsomassa piirrettyjä (olipa automatkat rauhallisia) Kasvaneet  tietokone ja pelilaitteiden kanssa jo täysi ikäisiksi , opiskelut sujuu eikä koskaan ole ollut ongelmia vaikka ei ole ollut erityisemmin rajoituksia.  kun opettaa ajoissa että esim. pelit ja todellisuus on eri, koulu ja läksyt hoidettava ja kun on nukkumaan meno aika laitteet kiinni. Mutta pitää opettaa ajoissa että lapsi oppii asiat ja kun huomaa että  on vapaampaa isona niin ei ne niin kiinnostavia pelit aina olekkaan että pitäis pakolla  peleilla ta olla somessa. Mielestäni lapsia rajoitetaan liikaa tieto/peli maailmassa sillä kyllä nuoret löytää kavereita joiden luona  voi mm.pelailla salaisesti,niin miksei sitten sais kotona vanhempien silmien alla, vanhemmat ainakin tietää missä silloi jälkikasvu on ku on kotona. Kaikilla rauhallinen mieli, sillä koti on aina koti.

Vierailija
114/114 |
13.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvallat on kuitenkin maailman monikulttuurisin ja vapain maa. Ehkä olisi aika etsiä se haukkumisen kohde jostain muualta. 

Kyllä on mennyt jenkkipropaganda hyvin perille, jfc. 🤦🤦🤦