Kapellimestari Hannu Linnun huumausainerikos - ei saanut enää lääkäriltä nukahtamislääkkeitä.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/396896c9-e4b2-4a4f-b0c4-7c2f1c…
Mielestäni tästä asiasta pitäisi keskustella laajemmin. Jos ihmisellä on selkeä tarve ja hän käyttää lääkettä ohjeiden mukaan, niin miksi hänelle ei kyseistä lääkettä enää määrätä? Onko sekään oikein, että ihminen ei kykene töihinsä ja joutuu tilaamaan lääkettä laittomasta netistä?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Nukahtamis eli UNIlääkkeet lisäävät merkittävästi mm Alzheimerin riskiä.
Kyllä. Toinen vanhempani jäi koukkuun unilääkkeisiin pahasti. Annokset isonivat koko ajan ja dementia puhkesi alle 10 v köytön aloittamisesta. En toivo kenelkekään samaa kohtaloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lisää unettomuuskin. Eli minkä valitset?
Itse valitsin aikanaan jo nuorena unettomuudesta kärsimisen. Sovitin työn ja muun elämän hyvin stressittömäksi. Suvussa sekä mt ongelmaisutta että riippuvuuksia. En halunnut joutua lääkekoukkuun.
Olen nyt keski-iässä selättänyt tuon piinaavan jaksottaisen unettomuuden traumojeni työstön kautta ja olen tyytyväinen valintaani.
Kannattaa miettiä mikä unettomuuden syy on. En koskaan uskonut tuohon "menet psykoosiin muutamasta unettomasta yöstä" mutta toki jollekin unettomuus liittyy mania/skitsoon. En ottaisi unilääkitystä jokailtaiseksi tavaksi jollei ole vaikeampi psyykenvamma. Jo ihan sen tavan muodostumisen vuoksi: unettomuus alkaa pelott
"Sovitin työn ja muun elämän hyvin stressittömäksi." Hei arvaa mitä, olet ollut aika etuoikeutetussa asemassa. Mutta omaa ansiota tietysti kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva valvominen eli unettomuus lisää riskiä isoon määrään sairauksia sekä onnettomuuksien riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Toinen vanhempani jäi koukkuun unilääkkeisiin pahasti. Annokset isonivat koko ajan ja dementia puhkesi alle 10 v köytön aloittamisesta. En toivo kenelkekään samaa kohtaloa.
Höpö höpö. Olen itse käyttänyt unilääkkeitä 20 vuotta, jotta pystyisin nukkumaan ja pysyisin työkykyisenä. Annostus on ollut se sama puolikas, joten älkää viitsitsikö valehdella.
Jos teistä edes yksi kärsisi kroonisesta unettomuudesta. Vasta eläkkeelle siirtyessäni sain diagnoosin krooninn unettomuus. Kaukaa nuoruudessa minulla oli jo pitkiä unettomia kausia enkä edes ymmärtänyt pyytää lääkäriltä nukahtamislääkettä tai jopa unilääkettä, en tiedä mikä ero niillä on.
Nyt minulla on (nämä ovat kemiallista koostumista) Zopikloonia, trimipramiinia, Alprazolaania. Käytän säästeliäästi. Aina olen saanut täydennystä.
Joskus kokeilin näitä melatoniineja, laventelia, valeriaanaa ym.sekoituksia. Eivät auttaneet minua.
Jos minulla nyt 76-vuotiaana on dementia, eli ei ole. Ennemminkin nukkumattomista öistä saa dementian, niin hirveästi se rasittaa. Kuka teistä tietämättömistä voi ykskantaan tuomita nukahtamislääkkeen käytön.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ois itellä tarve opamoxille (mieto bentso) mutta lääkäreiltä tuli reseptiä vain hyödyttömiin, minulle haitallisiinkin, ssri-lääkkeisiin, joita on syötävä joka päivä, ja tuloksena tunneköyhä zombi vailla edes seksuaalisuutta, mutta oikeat oireet ei katoa. Oon kokeillut useaa merkkiä jo, en enää yhtään noita tule testaamaan, vaan jos joskus vielä tuntuu, että yritän päästä tästä paniikkihäiriön kuopasta, niin etsin jostain laittomasti nuo opamoxit.
Ja tiedän, että ne auttaa, koska ystäväni on minulle sellaisen paniikkitilanteessa antanut ja se oli kuin ihmepilleri. Häneltä sain niitä 5 kpl, joilla pärjäsin pitkän aikaa. Valitettavasti (minun kannaltani, hyvä hänelle tietenkin!) ystävä lopetti näiden käytön enkä tunne muita joilta saisi.
Tässä kohta 5 v asiakkuutta takana ,psyk klinikalla, ja tän vuoden alussa lekuri pisti opamox-reseptin. ( ja siis niihin oireisiin mihin alunperin lähdin ahkeen apua 2019).
Ja on takana aika monet lääkekokeilut , varmaan kaikki mahollinen paitti bentsot+ terapiaakin pari vuotta, ja toista terapiaa vuos, ja kolmatta 10 kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos teistä edes yksi kärsisi kroonisesta unettomuudesta. Vasta eläkkeelle siirtyessäni sain diagnoosin krooninn unettomuus. Kaukaa nuoruudessa minulla oli jo pitkiä unettomia kausia enkä edes ymmärtänyt pyytää lääkäriltä nukahtamislääkettä tai jopa unilääkettä, en tiedä mikä ero niillä on.
Nyt minulla on (nämä ovat kemiallista koostumista) Zopikloonia, trimipramiinia, Alprazolaania. Käytän säästeliäästi. Aina olen saanut täydennystä.
Joskus kokeilin näitä melatoniineja, laventelia, valeriaanaa ym.sekoituksia. Eivät auttaneet minua.
Jos minulla nyt 76-vuotiaana on dementia, eli ei ole. Ennemminkin nukkumattomista öistä saa dementian, niin hirveästi se rasittaa. Kuka teistä tietämättömistä voi ykskantaan tuomita nukahtamislääkkeen käytön.
Minun yöni olivat levottomia oli vaikea olla. Sitten rupesin mittaamaan verenpainetta, joka yöllä oli korkea. Sain lääkkeen siihen ja oloni on parantunut ja jännittynyt olo on myös helpottanut. Yöllä nousin mittaamaan verenpainetta.
Unettomuus on vakavaa. Lisää jos minkälaista riskiä mihin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin oli uutisissa rauhoittavista. Tulli oli alkanut takavarikoimaan niitä enemmän. Syy oli että ihmisille oli ensin kirjoitettu niitä ja reseptejä ei uusittu. Koukuttuneet tilasivat omin luvin ja koska suomi niin sehän on vain niiden koukuttuneiden syytä eikä yhtään näiden lääkäreiden syytä.
Ei ole lääkärin velvollisuus ylläpitää lääkeriippuvuutta. Jos on väsynyt nukahtaa kyllä.
Paha mania voi aiheuttaa useiden päivien + öiden kestävää unettomuutta !
Niin, ja ihan vaan kova stressikin varsinkin herkillä. Sellaisissa tilanteissa se kierre kannattaisi saada tarpeeksi ajoissa poikki koska muuten on suurena vaarana että ihminen alkaa pelätä niin paljon unettomuutta ja nukkumaan menemistä e
Olen nähnyt niin paljon bentso- ja unilääkekoukussa olevia zombeja, ettei näitä pidä missään tapauksessa määrätä ilman ajatusta. Vain siinä tilanteessa kun on tilapäinen stressi tai esim unettomuuskierre katkaistua, niin pienet määrät ok, mutta mikään pysyväisratkaisu ne eivät ole.
Sympatiani Linnun puolella! Saman havainnut.
Nukahtamislääkkeet ovat täysin vaarattomia, jos käyttää maksimissaan muutaman päivän välein. Niihin ei jää koukkuun eikä niistä tule sivuoireita. Itse käytin silloin, kun oli aikainen nousu, sillä tieto noususta sai aikaan stressaamisen, joka johti siihen,että saatoin valvoa koko yön. Nukahtaminen on haaste, ei heräily öisin. Ja jos yksi yö jää lyhyeksi, itselläni se kertautuu eli "jää päälle", jolloin olen yliväsynyt, enkä nukahda seuraavinakaan iltoina. Käytin siis unettomuuden ennaltaehkäisyyn tilanteissa, jotka tunnistin ennalta. En muuhun. Enää en saa nukahtamislääkkeitä, sillä tarjoavat tilalle mielialalääkkeitä, jotka ovat mukamas väsyttäviä. Eivät ole, mutta aiheuttavat seuraavana päivänä aivosumua ja muita psyykkisiä oireita. En pysty niitä käyttämään. Lisäksi unesta tulee levotonta ja näen painajaisia. Olen väsyneempi kuin ilman mitään lääkettä, mutta väärinä aikoina vuorokaudesta.
En ymmärrä, miksi nykyinen trendi on määrätä ihmisille päivittäin otettavia sivuvaikutuksellisia lääkkeitä vääristä syistä, eikä tarpeen mukaan otettavia, itse ongelmaan (nukahtamiseen) suunniteltuja hyväksi todettuja lääkkeitä?!
Tanskalainen sarja kertoi mm poliisista jonka lääketeseptiä ei lääkäri uusinut.
Käyttöä edelsi vakava häneen kohdistunut ampuminen.
Osti kadulta jos minkälaista pilleriä ja oli aivan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tuomitse niiden käyttöä, vaan niiden määräämisen, kun johtavat riippuvuuteen. Kun sitä unettomuutta pitäisi ensisijaisesti hoitaa lääkkeettömästi, hyvät ruokailutottumukset, makuuhuoneen lämpötila, liikunta jne. Monet bentsoriippivaiset muuttuvat lopulta narkkareiksi, vaikka täällä tietysti kaikki kieltävät sen.
Vierailija kirjoitti:
Unettomuus on vakavaa. Lisää jos minkälaista riskiä mihin tahansa.
Bentsoriippuvuus on vakavampaa kuin ajoittainen unettomuus.
Vierailija kirjoitti:Ei kukaan tuomitse niiden käyttöä, vaan niiden määräämisen, kun johtavat riippuvuuteen. Kun sitä unettomuutta pitäisi ensisijaisesti hoitaa lääkkeettömästi, hyvät ruokailutottumukset, makuuhuoneen lämpötila, liikunta jne. Monet bentsoriippivaiset muuttuvat lopulta narkkareiksi, vaikka täällä tietysti kaikki kieltävät sen.
Lääkekannabistakin voi käyttää unettomuuden hoitoon. On paljon vähemmän haitallista kun bentsot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukahtamislääke on eri asia kuin unilääke !
Jako nukahtamislääkkeisiin ja "varsinaisiin unilääkkeisiin" on täysin keinotekoinen. Molemmat vaikuttavat samalla tavalla GABA-reseptoreihin ja itseasiassa lyhytvaikutteiset nukahtamislääkkeet ovat kaikista koukuttavimpia lyhyen puoliintumisajan vuoksi. Vieläkin jotkut luulevat että nukahtamislääkkeet ovat jotenkin kevyempi vaihtoehto, se ei pidä paikkansa. Enkä tarkoita ettei noita lääkkeitä pitäisi ikinä käyttää, käytän satunnaisesti itsekin, sitä vaan toivoisi että ihmisillä olisi oikeaa tietoa näistä.
Varsinainen unilääke takaa pidemmän unen kuin nukahtamislääke mikä tepsii muutaman alkutunnin kuten nimityskin lupaa.Omakohtainen kokemus on.
Unilääkkeistä vieroittautuminen kannattaa:
https://www.duodecimlehti.fi/duo14941
Ensiksi tuntuu ikävältä, mutta muutaman kuukauden jälkeen jo kannattaa ja vireystila paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin oli uutisissa rauhoittavista. Tulli oli alkanut takavarikoimaan niitä enemmän. Syy oli että ihmisille oli ensin kirjoitettu niitä ja reseptejä ei uusittu. Koukuttuneet tilasivat omin luvin ja koska suomi niin sehän on vain niiden koukuttuneiden syytä eikä yhtään näiden lääkäreiden syytä.
Ei ole lääkärin velvollisuus ylläpitää lääkeriippuvuutta. Jos on väsynyt nukahtaa kyllä.
Paha mania voi aiheuttaa useiden päivien + öiden kestävää unettomuutta !
Mt-ongelmia pitää hoitaa asianmukaisilla lääkkeillä.
Paha mania taitetaan psykiatriassa tahdonvastaisesti, lääkkeillä saatetaan nukkumaan. Hyvä niin.
Oma apu, paras apu. Sitä se on maailman parhaan terveydenhoidon piirissä.
Kuoleman kielissä oleville saattohoitopotilaillekin annetaan vain buranaa, "ettei tule riippuvuutta".
En ihmettele yhtään eutanasian kannatuksen suosiota. Jopa 80% kansasta siis ottaisi ennemmin vapaaehtoisesti kuolettavan myrkkypiikin, kuin sen riskin että joutuu vanhana suomalaisten hoitajien armoille.
Rentouttaa suolta mukavasti.