Koska olette viimeksi käyneet kirjastossa?
Valtio käyttää joka vuosi muutaman miljoonan tukeakseen kuntien kirjastoja minkä lisäksi kunnilla on oma budjetti kirjastoille (yritin löytää tarkkaa summaa paljonko verovaroja käytetään kirjastoihin, mutta 2008 jälkeen se ei ole enää ollut julkista tietoa), mutta onko se kattavaa jos nykyisin vain hyvin vähän ja harvat enää käy kirjastossa jos useimmat meistä vain kuuntelee kirjoja Storytellistä ja Bookbeatistä romahduttaen kirjastojen käyttöastetta entistä enemmän? Joten mitä jos kävisitte siellä kirjastossa vaikka tänään ihan vaikka katsomassa että mikä meininki siellä on tai lukemassa jonkun kirjan?
Kommentit (131)
Viimeksi eilen. Kävin noutamassa varaamani teoksen ja samalla tsekkasin vaihtokirjahyllyn.
Käyn kirjastossa n. kerran kuukaudessa. En kuuntele äänikirjoja. En halua kirjan ja itseni väliin tulkitsijaa. Luen kirjat paperikirjoina. Kirjasto on upea paikka. Kulttuurista ei pidä säästää.
Vierailija kirjoitti:
Se tieto ei kuulu AP:lle. Mutta voi sanoa suoraan että vastustan kommunismia.
Kirjasto eli se että tieto on ilmaista, kaikkien saatavilla - koska se on yhteiskunnan edun mukaista - on sosialistinen periaate. Samalla tavalla kuin esimerkiksi sellainen kamala kamala sossumädätys ettemme enää pistä lapsia kaivoksille tekemään hengenvaarallista työtä. Ja työntekijöilläkin on oikeuksia, ei tarvitse kuolla epäasiallisissa työoloissa, ihan järkkyä.
Harmi ettet voi omien periaatteidesi takia käyttää kirjastoa jossa voisit lukea historiaa ja politiikkaa, sivistää itseäsi. Ken tietää, osaisit ehkä argumentoidakin paremmin.
En ikinä voisi lukea diginä kirjoja. En pääsisi kirjan tunnelmaan tai maailmaan. Luen vain paperikirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna olen menossa. Käyn kirjastossa muutenkin viikoittain.
Huomenna on lauantai. Eikö kirjastot ole silloin kiinni?
Ihan normaalisti ne ovat auki lauantaina ja sunnuntaina kuin mitä muinakin viikon päivinä.
Täällä pienellä paikkakunnalla kirjasto auki vain ma-pe, ei ole omatoimipalvelua. Kesällä auki myös lauantaisin.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot pitäisi ajaa alas ja tarjota sen sijaan ilmainen digikirjasto. Paljon ekologisempaa.
Lainaako ja huoltaako digikirjasto ne lukulaitteetkin? Ei meinaan ole kovin ekologista että kaikki joutuu ostamaan tabletin.
Sinulla ei ole sellaista? Olet varmaan aika ainutlaatuinen Suomessa, ja selkeästi vassari kun laitteetkin pitää ilmaiseksi saada.
Siinä vaiheessa kirjasto ei ole kaikille jos sen palveluita varten tarvitsee ostaa satojen eurojen laitteen. Köyhät ja digitaidottomat juuri tarvitsee niitä kirjaston palveluita.
Viime viikolla hain varaamani 5 kirjaa ja palautin kaksi luettua.
Luen keskimäärin kaksi kirjaa viikossa, lukutahti riippuu miten paljon muuta tekemistä on.
Äänikirjoja olen kuunnellut tasan yhden, oli niin huono lukija etten enää niitä kuuntele. Paitsi jos joskus käy niin etten enää itse pysty lukemaan.
Minusta kirjan lukeminen on niin terapeuttista kun uppoaa johonkin toiseen maailmaan ja se onnistuu minusta vain kirjaa lukemalla, ei kuuntelemalla. Jokainen toimii tietysti niin kuin itselle on mieluista.
Toivottavasti elämäni loppuun asti saan lukea kirjoja.
Lehtiä en ole koskaan käynyt kirjastossa lukemassa, mutta kunhan joskus tulee enemmän vapaa-aikaa aion mennä aina parina päivänä vikkossa niitä lukemaan.
Eilen viimeksi, noudin varauksen. Käyn muutaman kerran viikossa. Koko ajan kirjoja myös varauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla hain varaamani 5 kirjaa ja palautin kaksi luettua.
Luen keskimäärin kaksi kirjaa viikossa, lukutahti riippuu miten paljon muuta tekemistä on.
Äänikirjoja olen kuunnellut tasan yhden, oli niin huono lukija etten enää niitä kuuntele. Paitsi jos joskus käy niin etten enää itse pysty lukemaan.
Minusta kirjan lukeminen on niin terapeuttista kun uppoaa johonkin toiseen maailmaan ja se onnistuu minusta vain kirjaa lukemalla, ei kuuntelemalla. Jokainen toimii tietysti niin kuin itselle on mieluista.
Toivottavasti elämäni loppuun asti saan lukea kirjoja.
Lehtiä en ole koskaan käynyt kirjastossa lukemassa, mutta kunhan joskus tulee enemmän vapaa-aikaa aion mennä aina parina päivänä vikkossa niitä lukemaan.
Niin ja olenhan minä joskus läppärin selaimella lukenut e-kirjaston kirjoja. Valkikoima oli silloin aika suppea, en tiedä miten nykyjään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastot pitäisi ajaa alas ja tarjota sen sijaan ilmainen digikirjasto. Paljon ekologisempaa.
Lainaako ja huoltaako digikirjasto ne lukulaitteetkin? Ei meinaan ole kovin ekologista että kaikki joutuu ostamaan tabletin.
Sinulla ei ole sellaista? Olet varmaan aika ainutlaatuinen Suomessa, ja selkeästi vassari kun laitteetkin pitää ilmaiseksi saada.
On mulla (liian) vanha tabletti joka on käytettäessä pakko pitää latauksessa kiinni kun patteri tekee kuolemaa. Tuskin hirveen ekologista, sähkösyöppö. Ei varaa uuteen tai korjaukseen. Luen mielelläni ulkona ja siksikin mieluiten paperisilta sivuilta. Parempi keskittymisenkin kannalta, kuin joutua stressaamaan paljonko patteria on jäljellä.
Eihän se ole ilmaiseksi saamista jos kirjasto lainaa tabletteja. Joissain kirjastoissa lainaa jo nyt. Ekologisempaa, eikä vanhusten tarvitse stressata päivitysrumbaa ynnä muuta kun ammattilainen huoltaa. Niistä yleensä myös pidetään parempaa huolta, koska rikkoessa voi joutua maksumieheksi.
Tämä ketju teki minut iloiseksi. Selvästi kirjastoille on yhä kysyntää. Näen kirjastossa paljon muita ihmisiä joka kerta kun käyn.
Ne jotka eivät käytä kirjastoja ja eivätkä yleensäkään lue kirjoja, eivät yllätä, mikäli heidän maailmankatsomuksestaan voi tehdä päätelmiä näiden viestien perusteella.
Tulin juuri kirjastosta! Hain varauksessa olleen lautapelin, pelataan viikonloppuna. Mukaan tarttui samalla uutuuskirjahyllystä pari kirjaa.
Keskiviikkona kävin viimeksi. Vähintään joka kuukausi tulee käytyä. Tykkään siitä, että kirjaston avulla on helppoa laajentaa omia lukumieltymyksiä, voi helposti lainata vähän vieraamman genren kirjan ja jos se ei ollutkaan oma juttu, niin yhtä helposti sen saa vietyä takaisin.
Mistä on se tieto peräisin, että vain harvat käyttävät kirjastoja?
Kyllä minä olen siinä käsityksessä omien havaintojeni perusteella, että kirjastoissa käydään ihan hyvin.
Lainaamassa materiaalia, lukemassa sanomalehtiä, käyttämässä ilmaisia tietokoneita, käyttämässä wifiä, opiskelemassa, sitten kirjastoilla on nykyään erilaisia tapahtumia, on satutuokioita lapsille, järjestävät pienimuotoisia taidenäyttelyitä, aikuisille lukukerhoja, neuloosikerhoja, luentoja, kirjastot palvelevat todella monipuolisesti ihmisiä.
Ovat tarpeellisia, ja hyvin käytettyjä palveluita.
Viime viikolla kävin edellisen kerran. Lukemassa muiden maakuntien sanomalehtiä netistä.
Lisäksi mulla on tapana kyllä lainata sekä kauno- että tietokirjallisuutta. Joskus lainaan myös dvd:inä elokuvia. Mulla kun ei ole maksettuja netflixejä tai muita vastaavia.
Ja huom. nythän ainakin tämä mun asuinmaakunnan kirjasto tarjoaa netissä mahdollisuuden katsoa 5 elokuvaa kuukaudessa kotona heidän tarjoamalta palvelultaan. Mutta nämä elokuvat eivät näytä kyllä olevan ihan sitä poppisinta kamaa, aika yleisesti tuntemattomia elokuvia näyttää tarjontaan kuuluvan.
Olen myös pistänyt merkille, että aikuisopiskelijat, korkeakouluaikuisopiskelijat varaavat ja lainaavat kurssikirjojaan kirjastosta. Että aloittajan mielestäkö kirjastot ovat turha rasite taloudellisesti... Haha hah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tieto ei kuulu AP:lle. Mutta voi sanoa suoraan että vastustan kommunismia.
Kirjasto eli se että tieto on ilmaista, kaikkien saatavilla - koska se on yhteiskunnan edun mukaista - on sosialistinen periaate. Samalla tavalla kuin esimerkiksi sellainen kamala kamala sossumädätys ettemme enää pistä lapsia kaivoksille tekemään hengenvaarallista työtä. Ja työntekijöilläkin on oikeuksia, ei tarvitse kuolla epäasiallisissa työoloissa, ihan järkkyä.
Harmi ettet voi omien periaatteidesi takia käyttää kirjastoa jossa voisit lukea historiaa ja politiikkaa, sivistää itseäsi. Ken tietää, osaisit ehkä argumentoidakin paremmin.
Mikä halvatun sosialistinen periaate.
Tiedätkö, että ensimmäiset kirjastot perustettiin joskus 1800-luvun puolella, ei ollut vielä juurikaan niissä maaseutukylissä sosialismin periaatteista mitään tietoa, joihin jotkut kartanoiden sivistykseen panostavat omistajat tai heidän rouvansa näitä kirjastoja rupesivat kansan valistukseksi perustamaan. Samassa yhteydessä perustivat sitten jonkin sortin kansakouluja alustalaisilleen ja näiden lapsille.
Että hehehe. Sosialismi. Mene kuule ja suksi kuuseen. Kyllä lähtökohta on ollut valistus ja sivistys.. eikä mikään sosialismi.
Tulin juuri kirjastosta!
Luen paljon. Ja paperikirjoja ainoastaan.
Kun äänestin presidentin vaaleissa.
Aivan turha mesta kirjasto. Joskus pakotettuna käynyt.