Koska olette viimeksi käyneet kirjastossa?
Valtio käyttää joka vuosi muutaman miljoonan tukeakseen kuntien kirjastoja minkä lisäksi kunnilla on oma budjetti kirjastoille (yritin löytää tarkkaa summaa paljonko verovaroja käytetään kirjastoihin, mutta 2008 jälkeen se ei ole enää ollut julkista tietoa), mutta onko se kattavaa jos nykyisin vain hyvin vähän ja harvat enää käy kirjastossa jos useimmat meistä vain kuuntelee kirjoja Storytellistä ja Bookbeatistä romahduttaen kirjastojen käyttöastetta entistä enemmän? Joten mitä jos kävisitte siellä kirjastossa vaikka tänään ihan vaikka katsomassa että mikä meininki siellä on tai lukemassa jonkun kirjan?
Kommentit (131)
Viime vuonna, vanhahkon auton korjausoppaan kävin lainaamassa, kun ei apua muualta löytynyt. Sitä ennen joskus -90 luvulla sama homma.
Viimeksi kävin presidentin vaaleissa äänestämässä. Ei ole kirjasto korttia tullut hankittua omaa saamattomuutta, muuten kävisin varmaan parin viikon välein
Meidän lapset on käyneet luokan kanssa kirjastossa ja sieltä saaneet ikätasolle sopivaa lukemista plus ihan opetustakin. Viimeksi yläkoululainen oli kirjastossa jossain mediakasvatustunnilla ja oppi siellä tekoälystä. Kirjasto on moderni laitos jossa paljon muutakin kuin niitä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna olen menossa. Käyn kirjastossa muutenkin viikoittain.
Huomenna on lauantai. Eikö kirjastot ole silloin kiinni?
Kunta kohtaisia eroja. Täällä kirjastot on auki viikonloppuna saman ajan kuin arkena, mutta toimivat viikinlopun itsepalvelu periaatteella ja sisälle pääsee vain ovikoodilla, jonka saa kun lähettää tekstiviestin ovessa olevaan kaupungin numeroon (aiemmin tunnistauduttiin kirjastokortilla, mutta se laite rikottiin pari vuotta sitten ja korvattiin halvemmalla ratkaisulla).
Kenen kannattaa ostaa lukemansa kirjat itse?
Minä ainakin luen niin paljon ettei rahat riittäisi. Ja saman kirjan voi lainata uudestaan jos haluaa toistekin lukea.
No siihen lankesin , ostin sarjan seitsemän sisarusta halpoina pehmeäkantisina pokkareina kun adlibrikseen ehtivät.
Viime viikolla. Luen noin kirjan per kuukausi, paksummissa menee useampi.
Viikottain noutamassa varauksia ja palauttamassa. Tyypillisesti n 20 kirjaa lainassa. Saatan uusia monestikin, jos kirjasta ei ole varauksia.
Kirjoitan tätä parhaillaan kirjaston tietokoneella, koska olen tehnyt tietoisen valinnan elää ilman internettiä kotitietokoneessa tai puhelimessa. Kirjaston tietokoneella käyn noin kuutena päivänä viikossa, koska tällä hetkellä etsin töitä.
Ja koska minulla EI ole sitä internettiä puhelimessa tai kotitietokoneessa, enkä myöskään ole koskaan omistanut televisiota, luen todella paljon. 3-5 kirjaa viikossa suunnilleen. Lisäksi käytän lähialueelta peräti neljää eri kirjastoa ja lisäksi lainaan myös elokuvia ja tv-sarjoja sillä off-line tietokoneellani katsottavaksi.
Minulle kirjasto on täysin välttämätön, esimerkiksi työnhaun vuoksi.
Ottakaapas ihmiset pieni paasto sieltä netistä, niin keskittymiskykykin paranee ja kykenette ehkä lukemaan jonkin kirjankin joskus.
Ja muuten: Äänikirja on tosi huono nimi. Nimen pitäisi olla vaikkapa "kirjakuunnelma," sillä lukemisen kanssa ääneen luetun kirjan kuuntelemisella ei ole mitään tekemistä, aivan eri aivoalueetkin aktivoituvat kuin lukiessa ja sitä älypuhelimen yms. vuoksi menetettyä keskittymiskykyäkään ei äänikirjoja kuunnellessa saa palautettua.
Käyn lasten kanssa viikoittain. Kysyn kirjastonhoitajalta lapsille uutta lukemista ja aina löytyy jotain jännää. Itse luen hissukseen muutamaa dekkaria ja lainaan ajoittain tietokirjoja. Viime vuosina ilmestynyt paljon kiinnostavia populaareja tietokirjoja. Ja silloin harvoin, kun pitää jotain tulostaa, tulostan kirjastossa.
Käyn aika usein, mutta lainaan vain pelejä. Pleikkari- ja lautapelejä. Varsinkin lautapelit tosi kiva päästä testaamaan kirjastosta peliä, suosikit sitten ostaa omaksi.
En ymmärrä alapeukutusta. Ap koittaa motivoida käymään kirjastoissa jotta niille olisi syytä olla olemassa. Onko peukuttajat kirjastovastaisia ja jos on niin voitteko kertoa miksi koska ainakaan näissä ketjun kommenteissa teidän mielipiteenne ei kuulu?
Itse käyn kirjastossa joka maanantai ja luen viime viikon kehdet. Ja välillä käyn lainaamassa jonkun kirjan.
Vierailija kirjoitti:
Käyn aika usein, mutta lainaan vain pelejä. Pleikkari- ja lautapelejä. Varsinkin lautapelit tosi kiva päästä testaamaan kirjastosta peliä, suosikit sitten ostaa omaksi.
Tuo on uutta että jossain päin voi lainata jopa pelejä. Sen tiedän että kirjastosta pystyy lainaamaan elokuvia ja näin oli meilläkin päin ennen mutta luopuivat DVD ja Blueray levyjen lainaamisesta koska nykyään kaikilla on suoratoistopalvelut ja myivät elokuvat pois. Itse ostin parit DVD:t tuosta kirjaston poistomyynnistä.
Meidän pääkirjastossa on mielenkiintoisia luentoja, on ollut mm. tekoälystä, robotiikasta, kyberturvallisuudesta nyt luentoja. Hyvät luennoitsijat, osaavat selittää kanssntajuisesti. Tila ollut aina ihan täynnä, taitaa 100 ihmistä mahtua. Joskus jonkun kirjan lainaankin.
Täällä on pelejä, myös kävelysauvoja ja erilaisia voimisteluvälineitä, niitä kuminauhoja jne. En ole tarkkaan sitä sitä syvennystä tutkinut.
Juuri noiden äänikirjojen lisääntymisen takia kirjastot ovat nyt todella tärkeitä. Ei mikään kuunteleminen ole lukemista, kuuntelee sitten mitä tahansa. Eikä se varsinkaan korvaa sitä. Ihmisten pitäisi lapsesta saakka lukea. Niin säilyisi lukutaito, kehittyisi sanavarasto ja pysyisi myös kirjoitettu suomen kieli hallussa. Ei minulla ole mitään äänikirjoja (kirjakuunnelma olisi tosiaan parempi nimi) vastaan mutta eivät ne ole millään tasolla verrattavissa lukemiseen. Vähän sama kuin vertaisi kirjaa ja kirjasta tehtyä elokuvaa.
Itse kävin kirjastossa eilen. Lapset lainasivat myös vaikka eivät osaa vielä lukea. Jos jotain haluan heille omista tavoistani opettaa, niin rakkauden ja kunnioituksen kirjoihin.
Kävin lainaamassa lumikengät alkuvuodesta. 😅 Piti tehdä uusi kirjastokortti silloin, koska edellinen oli yli 5 vuotta käyttämättä ja oli asiakkuus vanhentunut. 🙈 Jotain muitakin liikuntavälineitä voisin kyllä lainata, pitääkin käydä katsomassa mitä on tarjolla.
Täällä on myös 3 D tulostin käytettävissä ja laite vhs-videoiden tallentamiseksi cd-levylle.
Pari viikkoa sitten. Luen kirjoja vain paperisina ja ilman kirjastoja lukisin varmasti paljon vähemmän. Lukemalla laitteesta en saavuta samaa fiilistä kuin oikeasta kirjasta ja muutenkin pyrin käyttämään mahdollisimman vähän aikaa laitteilla. Nyt menee 1-3 kirjaa viikossa. Myös lapseni lukevat mielellään ja käyvät valikoimassa kirjastosta kirjoja.
Kyllä se varmaan joskus 90-luvulla on ollut.