Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset töihin mutta 60-vuotiasta työtöntä ei huolita?

Vierailija
12.04.2024 |

Tietysti työkokemus vaikuttaa ja ammattitaitoisen eläkeläisen on helppo työllistyä.

Mutta onhan se vähän noloa että työssäkäyvät joutuvat elättämään työkykyistä 60-vuotiasta viisi vuotta.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä tulisi laskea 50 vuoteen. Sillä olisi huikea työllisyysvaikutus, kun yli 50 v. reserviläisetkin saataisiin töihin.

Paras ehdotus aikoihin. Eläkeläisillä on perustulo, he voivat tehdä töitä niinkuin itselle ja palkkaajalle sopii. 

Minä en ymmärrä tk eläkkeen tulorajoja jotka on sidottu niihin ansioihin kuin henkilöllä oli kun jäi eläkkeelle. Alani palkat on nousseet noin 40%. Ei tarvitse kuin töissä käydä kääntymässä niin on jo tulorajat täynnä. Ihan kuin tässä nyt terveeksi tulisi. Miksi silloin ei saa tienata kun kuntoa on enempi ja säästää niihin hetkiin kun sitä ei ole. Vai tykkääkö meillä päättäjät niin paljon tukien maksamisesta, että estetään siksi ihmistä tienaamasta pienen eläkkeen päälle?

Se lasketaan sen mukaan että täydellä tk eläkkeellä olevan työkyky on alentunut ainakiin 60 pros. Jos jaksaa tehdä enemmän työtä kun tuloraja sallii, niin ei kuulu tk eläkkeelle lainkaan. Eläkkeen voi katkaista kahdeksi vuodeksi jopa, ja kokeilla työntekoa vaikka täysillä tunneilla. Kahden vuoden aikana voi palata eläkkeeseen jos työnteko ei onnistu.

T. Tk eläkeläinen joka terveydentilan vuoksi ei pysty mihinkään työhön.

Vierailija
42/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun täyttää 50v niin alkaa olla taakka työnantajalle. Alkaa painostus, jotta työntekijä tajuaisi irtisanoutua. Näin tämä meidän firmassa menee...

Ilmankos suomessa ei oikein firmat menesty, kun tutkimusten mukaan tuottavuus on korkeimmillaan siinä 50v paikkeilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas laitoin neljä hakemusta erinäisiin yrityksiin tietoisena siitä että ei ole töitä. Kunto on hyvä, päässä ei ole vikaa, koulutuskin on ajan tasalla. Ikää tosiaan 57v. Nyt tässä leikitään 10v työtöntä työtöntä työnhakijaa erittäin tietoisena siitä ettei mitään ole tulossa. No valtio sentään säästää kun ei tarvitse maksaa eläkettä.  

Vierailija
44/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas laitoin neljä hakemusta erinäisiin yrityksiin tietoisena siitä että ei ole töitä. Kunto on hyvä, päässä ei ole vikaa, koulutuskin on ajan tasalla. Ikää tosiaan 57v. Nyt tässä leikitään 10v työtöntä työtöntä työnhakijaa erittäin tietoisena siitä ettei mitään ole tulossa. No valtio sentään säästää kun ei tarvitse maksaa eläkettä.  

Eihän sun eläkeikä ole 67v,  jos olet nyt 57v? Taitaa olla muutama kuukausi päälle 65v.

Vierailija
45/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuoria pitäisi työllistää . Eläkeläisiä näkee useissa paikoissa nykyään vapaaehtoistöissä ym siihen voisi nuoret työllistää. Ihmettelen.

Vierailija
46/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sivusta seurannut kuinka vaikeaa 55 + ikäisen on työllistyä vaikka on osaamista, kokemusta ja koulutusta. Työvoimapula ei pidä läheskään kaikilla aloilla paikkaansa. 

Työvoimapulaa ei ole millään alalla!

Tämä "työperäinen mmuutto" on tosiasiassa täysin KELA-peräistä, eikä vuotavaa venettäkään saata korjata hakkaamalla sen pohjaan lisää reikiä!

Ensimmäiseksi on säästettävä turhan ja vahingollisen mmuuton kustannuksista, ennen kuin edes aletaan puhumaan mistään muusta!

Noin 78% Suomen valtion ulkomaanvelasta on aiheutunut mmuutosta ja kehavusta ja tilanne pahenee kiihtyvällä vauhdilla!

Nyt kurjistetaan suomalaisia OMASSA MAASSAAN ja heikenn

Tässäpä kaikille asiasta kiinnostuneille ihmeteltäväksi taulukko, joka selittää montakin asiaa maailman menosta:

https://www.worlddata.info/iq-by-country.php

Suomessa, puhuttaessa suomalaisista alle 70 pistettä omaava ihmisoletettu katsotaan hoivaa ja tukea kaipaavaksi kehitysvammaiseksi, jonka ei oletetakaan selviävän elämässään ilman yhteiskunnan apua.

Erot populaatioissa ovat tosiaan yllättävän suuria ja ainakin itsestäni on hyvin mielenkiintoista huomata, miten ne korreloivat suhteessa useisiinkin hyvinvoinnin mittareihin.

Suosittelen tutustumaan isä-Vanhasen ja professori Richard Lynnin lausumiin tähän aiheeseen liittyen!

https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

https://www.nature.com/articles/6800418

Vierailija
47/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Eilen oli uutisissa kun prisman kassalle oli otettu kesätyöntekijäksi 65v muori 👍

Muori sulla on housuissas.

Oletpa inhottava!

Vierailija
48/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Eilen oli uutisissa kun prisman kassalle oli otettu kesätyöntekijäksi 65v muori 👍

Tokihan toki yhden 65-v muorin otanta vastaa kaikkia samanikäisiä.

Hyi miten inhottavasti puhutte yli kuuskymppisistä.

Mä alan siis pojittelemaan ja tytöttelemään!

EN ole mikään hiton muori!

Vierailija
49/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, tässä odottelen että pääsisi jo pois työ elämästä mutta ei, nuoret odottaa töihin pääsyä ja mun pitää painaa menemään vaikka en enää jaksaisi. Mitähän v*ttua! 

Vierailija
50/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin alkaa valitus, että eläkeläiset vie nuorilta kesätyöt

Vierailija
51/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa ihan normi, että vaari/muori 80 vuotiaana mäkkärin kassalla töissä 👍

Vierailija
52/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein työkkärin vaatiman pakollisen hakemuksen jotta saan soviteltua päivärahaa. Olen osa-aikatyössä. Tuli heti vastaus, että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun. Nopea vastaus oli yllätys, koska hakuaikaa oli yli viikko jäljellä. Olen 58 v. Tein hakemuksen kunnolla koska olin muutenkin kiinnostunut paikasta.

Vierailija
53/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysmaalaista hommaa. Mitä nyt olen tältä palstalta oppinut niin kaikkien kannattaisi mennäkin sinne ounli fanssiin ja ryhtyä myymään alushousuja netissä.

Kukahan ostais nuo isännän pitkät kalsarit?

Vierailija
54/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suurin osa. Esimerkiksi hoitajat eläköityy keskimäärin 61-vuotiaana. Siellä säästetään itse oma eläkekassa, jonka kerryttämiseen osallistuu myös työnantaja. Ns. keskiluokka saa hyvät eläkkeet ja voivat hyvinkin jäädä ajoissa eläkkeelle. 

Vierailija
55/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erot populaatioissa ovat tosiaan yllättävän suuria ja ainakin itsestäni on hyvin mielenkiintoista huomata, miten ne korreloivat suhteessa useisiinkin hyvinvoinnin mittareihin."

Mutta ei aina. Esimerkiksi kiinalaiset olivat viidenneksi älykkäimpiä maailmassa, mutta tuon taulukon mukaan keskimääräiset ansiot olivat heillä pienet. Kansan korkea älykkyys ei näytä korreloivan sen kanssa, millaiset olosuhteet maassa on. Kiina on diktatuuri.

Niinikään Pohjois-Korea oli kymmenen parhaan joukossa.

Vierailija
56/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala on niitä harvoja, josta löytyy töitä iästä riippumatta.

Niinkö? Olen 61 ja en pääse osa- aikatöihin. Koulutukseni on lähihoitaja. Olen 90v isäni hoitaja. Voisin tehdä lyhyttä työpäivää, kokoaikatöihin en pysty. En kelpaa, koska omaishoitajuus ei kuulemma pätevöi  hoitamaan vanhuksia. 😂😂😂

Vierailija
57/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala on niitä harvoja, josta löytyy töitä iästä riippumatta.

Niinkö? Olen 61 ja en pääse osa- aikatöihin. Koulutukseni on lähihoitaja. Olen 90v isäni hoitaja. Voisin tehdä lyhyttä työpäivää, kokoaikatöihin en pysty. En kelpaa, koska omaishoitajuus ei kuulemma pätevöi  hoitamaan vanhuksia. 😂😂😂

Täällä sama tilanne. Hoidan iäkästä vanhempaani, teen pihatyöt, hoidan omakotitalon hommat. Hoidan kaikki asiat. Äitini ei saa kotihoidonpalveluja, koska jalat toimivat, pää ei kovin hyvin. Voisin joskus tehdä keikkatöitä, mutta en enää voi, koska suojaosuus( 300€) poistettiin. Olen hakenut osa- aikatöitä, mutta aina kerrotaan, että tarvitaan kokoaikaisia. Purra haluaa nostaa eläkeikää, mutta miten me omahoitajat voimme tehdä töitä, kun osa- aikatöitä ei saa ja emme saa apua ulkopuolelta? 

Vierailija
58/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan itse niin kauan tukia kun elän. Eipä 30 vuotiaita oteta töihin. Siinähän maksatte minunkin elämän kun työnantajat ei kelpuuta kaupan kassalle. 2 ammattia suoritettu. Jos koulutuksella on mitään väliä nykyään

Vierailija
59/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikä tulisi laskea 50 vuoteen. Sillä olisi huikea työllisyysvaikutus, kun yli 50 v. reserviläisetkin saataisiin töihin.

Paras ehdotus aikoihin. Eläkeläisillä on perustulo, he voivat tehdä töitä niinkuin itselle ja palkkaajalle sopii. 

Minä en ymmärrä tk eläkkeen tulorajoja jotka on sidottu niihin ansioihin kuin henkilöllä oli kun jäi eläkkeelle. Alani palkat on nousseet noin 40%. Ei tarvitse kuin töissä käydä kääntymässä niin on jo tulorajat täynnä. Ihan kuin tässä nyt terveeksi tulisi. Miksi silloin ei saa tienata kun kuntoa on enempi ja säästää niihin hetkiin kun sitä ei ole. Vai tykkääkö meillä päättäjät niin paljon tukien maksamisesta, että estetään siksi ihmistä tienaamasta pienen eläkkeen päälle?

Kyse on siitä että palkka on noussut niin paljon, että ei voi tehdä töitä kuin 40% työajalla. Toisilla aloilla se on 60%. Nimenomaan pienituloisille työaika on enemmän ja palkka kuitenkin vähemmän.

Mutta ei kai tästä oikein valittaa voi, kai?

Vierailija
60/108 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU painostaa Suomea ottamaan lisää ulkkariporukkaa töihin. Joko otat, tai sitten maksat jos et ota ulkkareita maahan. Sen takia suomalaiset päättäjät hössöttää rakentamisestakin. Ulkkarit tarvitsevat kämppiä mihin muuttaa.