Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadehditko opettajien työetuja: loma-aikoja, työpäiviä, palkkausta jne.?

Vierailija
21.01.2007 |

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on yllättävän hyvä palkka, sillä kuvittelin, että opettajien palkat ovat pienempiä. Ehkä ne sitten perusopetuksen puolella ovat... Onhan tuo vähemmän, mitä saisi yksityisellä, mutta näin pienen lapsen äidille nämä työajat ovat unelma. Ei iltoja, ei viikonloppuja ja pitkät lomat. Mies kantaa sitten projektipäällikkönä kotiin 4750 euroa. :) Hyvin tullaan toimeen.

Vierailija
42/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja melkein häpeän pitkiä lomiani, lyhyitä työpäiviä ja mielestäni työmäärään nähden hyvää palkkaa. Työpaikallani olen tosin ainoa, joka pitää palkkaansa riittävänä.

Opetusvelvollisuus on 23 tuntia viikossa, mutta opettajan tunti ei ole 60min vaan 45min. Esim. perjantaisin työpäiväni kestää klo 14.45.-17.00.

Aivan eri asia onkin sitten sikapitkä koulutus (en ole peruskoulussa tai lukiossa töissä) ammattitaidon ylläpitäminen, vaikeat vanhemmat, vastuu oppimisesta, innostavuuden ja vaativuuden ristiriidan ratkaiseminen, oppilaiden motivaatio-ongelmat, tuntien valmistaminen, lautakuntatyöskentely...

Mutta ihana ammatti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat vain itse vaikuttaa siihen, milloin haluavat lomailla, eikä tarvitse tuoda monienkaan töitä kotiin, ja palkkakin kuulemma sama tai suurempi. Näin kertoi ainakin tuttavani.

Vierailija
44/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kadehdin monta vuotta opettajia, kunnes 10v päiväkodissa riitti ja lähdin toteuttamaan haavettani. Nyt toimin luokanopettajana (1lk) ja vaikka luokka onkin haastava, on minulla oppitunteja vain pakolliset 24t, eikä suunnittelu vie ihan tolkuttomasti ekalla luokalla aikaa, kokeiden korjaamisesta puhumattakaan ja pystyn siis samalla opiskelemaan. Opiskelu työn ohessa perheellisenä (4lasta) lto:na olisi sula mahdottomuus, pitkien työpäivien takia.

Odotan vain päivää kun valmistun ja työpäivät oikesti lyhenee, kun ei enää tarvitse ravata yliopistolla monta kertaa viikossa.

Unelmat voi myös toteuttaa :)

Vierailija
45/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eikä 35. No, joka tapauksessa: Ei ole pakko olla niin kauhean kiinni työssänsä!

Vierailija
46/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetustunteja on 24 ja päivittäin käytän aikaa tuntien valmisteluun keksimäärin 2 tuntia, ja se on melkoisen paljon vähemmän kuin useimmat kollegani. Työtunteja on siis viikossa yleensä 34 ja opekokous joka toinen viikko noin 2-3 tuntia. Tähän päälle vanhempaintapaamiset sun muut, joten kyllä ihan samaan työaikaan tullaan loppujen lopuksi kuin kaikilla muillakin.

Niille, jotka kadehtivat, suosittelen hakeutumaan opettajankoulutukseen ja opettajan töihin, miksi valittaa ja kadehtia, kun voi tehdä asialle itsekin jotain.

Vierailija
47/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän sen yhden ainoan toivotun vanhempainillan vuodessa. Vanhempaintapaamisista olen sanonut, että voi tulla tapaamaan työpäiväni sisällä. Kyllä lukuvuoden aikana varmaan vanhemmilla joku vapaa hetki on käydä koululla aikana klo 8-14. Jos ei löydy niin sitten voi olla ilman.

Vierailija
48/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla opettaja. Työpäivä olisi vain 4-6 tuntia ja saisi maata kahden ja puolen kuukauden kesälomalla, lisäksi tulisivat parin viikon joululomat ym. talvilomat.

Vierailija
49/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on ollut kerran itse koulussa.

Vierailija
50/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
51/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että vanhemmat todella tulevat koululle. Minä en ainakaan rankaise lapsia siitä, että heidän vanhempansa eivät pysty/halua järjestämään päivällä vapaata tullakseen tapaamaan opettajaa. Minä järjestän vanhempain illat kaksi kertaa vuodessa ja vanhempain vartit eli puolituntiset kaksi kertaa vuodessa. Niin usein ei tarvistsisi, mutta aina on ollut tupa täynnä ja jokainen vanhempi on tullut vartteihin.

Lisäksi luokassa on kaksi integroitua erityisoppilasta, joiden HOJKS- ym. tapaamisiin ja HOJKS:ien kirjoittamisiin menee yllättävän paljon aikaa.

Kun on 30 oppilasta luokassa ja uusi opetussuunnitelma toteutettavana, täytyy sanoa, että jokainen vapaapäivä lukuvuoden aikana on palautumista kovasta työstä. Kesälomalla pääseekin sitten jo nauttimaan lomasta, kun on todella aikaa palautua lukuvuodesta. Itse soisin kyllä monelle muullekin saman palautumisajan kovasta työstä.

Mutta ihan turha tätä hommaa on kadehtia. Sanoisin, että se on ihan turhaa :). Ihan pakko sanoa vielä, että itse en jaksaisi yhtään enempää opetustuntia viikkoa kohti kuin tuon minimin 24 tuntia.

Vierailija
52/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne lomat yhtään auttavat jaksamaan sen 32 oppilaan luokan kanssa, niin hyvä! Meidän lapsen koulusssa on tänä vuonna kaksi opettajaa loppuun palamisen takia sairaslomalla. Toivon todella, että lapseni ihana opettaja jaksaisi työssään. Yritän laittaa aina kannustavia viestejä reissariin, jotta sille tulis hyvä fiilis :). Suosittelen!

Sitä vaan mietin, kun tuossa juuri joku puhui uudesta opetussuunnitelmasta, joka meidänkin lapsen koulussa on luettavissa netistä, että miten sitä pystyy toteuttamaan 32 oppilaan luokassa. Menetelminä oli monessa aineessa yhteistoiminnallisuus, ryhmätyöt, retket ja vaikka mitkä hulluudet. Jos luokkahuoneessa tehdään ryhmätyötä tuolaisen sakin kanssa, saa varmaan kärrätä yhden jos toisenkin lataamoon jo pelkän hälinän takia.

Vierailija
53/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työedut on loistavat: 14 viikkoa vuodessa lomaa, palkka on hyvä eli saan lähemmäs 3500 euroa kuussa. Päivät eivät tosin tämmöisellä palkalla ole lyhyitä, mutta saan viettää hyvin aikaa lapsieni kanssa sitten lomilla.

Vierailija
54/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopisto? jokin muu korkeakoulu?

Vierailija
55/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla muilla paitsi ala-asteen opettajilla on hyvä palkka. Koulutus on vähintään 5v, usein venyy kuuteen vuoteen. Vrt. esim. kätilö 4,5 vuoden koulutus, päivätyöstä peruspalkka 1900. Vuorotyössä palkka kohonnee noin 2200 euroon, joka silti on huonompi kuin puoli vuotta pidempään opiskelleilla päivätyön tekijöillä. Vastuuta vähintään yhtä paljon kuin opettajalla. Kadehdin. Vaikkei minusta opettajaksi olisikaan.

Vierailija
56/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on ne vanhemmat joiden tulee ensisijaisesti välittää omista lapsistaan. Ei ole oikein että vahnempainvartit revitään opettajan persnahasta, jos vanhemmat eivät halua järjestää tapaamista koulupäivän ajalle!

Minulla on kaksi omaa lasta ja en todellakaan lähde iltaisin koululle palkatta istumaan ja puimaan jonkun toisen lapsen elämää!

Ja olen hyvä opettaja ja hoidan työni muuten huolella. Mutta juuri tuo asenteesi, kollegani, ajaa meidät opettajat vielä moneen ahdinkoon ja on jo ajanutkin. Meidän pitäisi palkatta tehdä sitä ja tätä, koska MUUTEN ei ole KUNNON opettaja. MUUTEN ei välitä ja lässyn lässyn!

Vierailija
57/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki vanhemmat pääse päivällä koululle ja sikstoiseen: opettajan hommiin kuuluu muutakin kuin perustunnit!!

Meidän koululla kaikki pitävät vartit iltaisin tai jos joku vanhempi nyt haluaa välttämättä tulla aamulla, niin sitten silloin.

Ei olisi pitänyt opettajaksi alunperinkään opiskella, jos on noin vaikeata hoitaa joku iltatyökin. Kyllä se on monessa muussakin työssä vaan tehtävä hommia muulloinkin kuin virka-aikana.

Vierailija
58/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päivittäin koululla klo 8-16, jollei ole ylimääräisiä kokouksia tai palavereja esim. sosiaaliviranomaisten, erilaisten terapeuttien jne. kanssa. Silti kotiin jää pari tuntia korjattavaa tai suunniteltavaa päivässä. Tällä keinolla saan yleensä työni tehtyä arkipäivinä, joskus jää sunnuntai-illoille muutama tunti. Teen siis 50 tuntia viikossa ja olen näin suhteellisen tyytyväinen työni laatuun. Työ on mukavaa, vaikka hyvin kuluttavaa ja henkisesti rasittavaa, etenkin kaikki opettamisen ulkopuolinen poliisina, lääkärinä ja sosiaalityöntekijänä toimiminen. Jos tätä jatkaisi muutaman vuoden ilman opettajien pitkiä lomia, olisi edessä burnout tai työn laadun huononeminen.

Meidän koulussamme kaikki tekevät työnsä kunnolla, pitävät vanhempaintapaamiset luokalleen joka vuosi (mikä tarkoittaa minun kohdallani 12 tuntia iltatyötä tammi-helmikuussa), tekevät itse materiaalia, seuraavat alaansa ja ovat väsyneitä - mutta myös ylpeitä työstään.

Mahdollista on myös tehdä työnsä huonosti ja saada silti sama palkka ja samat lomat. Luulen kyllä, että huonosti suunnitteleminen ja opettaminen on yhtä kuluttavaa henkisesti kuin tämä aikaa vievä työnteko.

Vierailija
59/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten koululla kerrottiin koko koulun yhteisessä vanhempainillassa, että tänä vuonna säästettiin, eikä ostettu mitään työkirjoja koululle. Opettaja sanoi sitten oman luokan vanhempainillassa, että tuo tarkoittaa sitä, että hän joutuu tekemään suuren osan oppimateriaalista itse, koska ei viitsi kaikkea kirjotuttaa vihkoon tai luetuttaa perinteiseen tyyliin kirjasta. Luokalla kun on muutama erityisoppilas, on selvää, etteivät he pysty kirjoittamaan taululta tai sanelusta kaikkea.

Mitä olen seurannut lapsen vihkoa, niin valtavat määrät monisteita on ope joutunut tekemään. Tosin sanoi, että menee varmaan muutaman työkirjan verran rahaa monistukseen.

Vierailija
60/72 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, monessa muussakin työssä tehdään hommia muulloin kuin virka-aikana, MUTTA monessa muussa työssä SIITÄ MAKSETAAN PALKKA!

Minä en pidä vanhempainvartteja virka-aikani ulkopuolella, koska en ole kunnalleni ilmaista työvoimaa. Jos kaikki opettajat toimisivat kuten minä, niin ehkäpä vanhempainvarteista alettaisiin maksaa asiaankuuluvaa palkkaa.

Ja toisekseen; Kun antaa koko lukuvuoden verran aikaa tulla käymään vanhempainvartissa virka-aikana; ma-pe klo 8-15, niin tuskin kenelläkään vanhemmalla on sellaista ammattia ettei pääsisi jonain koulupäivänä käymään. Vai onko lomia vain opettajilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan