Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadehditko opettajien työetuja: loma-aikoja, työpäiviä, palkkausta jne.?

Vierailija
21.01.2007 |

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. yks ope

Vierailija
22/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten ne teki sisään jonkin muun työpäivän? Esim. vappua edeltävän maanantain, jotta saavat toukokuussa pidennetyn neljän päivän viikonlopun.

Vesopäiviä sisältyy 1/lukuvuosi eli ei ihan paha?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: se äskeinen LTO, joka kylläkin ihan vakavasti mietti jatkokouluttautumista.

Vierailija
24/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks on pidettävä kokopäiväisenä ja kaksi saa pitää puolikkaana työpäivän päälle. Näin ainakin olen sivukorvalla ymmärtänyt opettajamieheni puheista.

En kadehdi pätkääkään tuota ääliöammattia. Toivoisin, että miehelläni olisi tavallinen duuni. Mun mies on muuten erityisopettaja eli sillä on vielä vähemmän tunteja kuin luokanopella eli taiskohan olla vaan 21. Ei sitä kyllä täällä kotona näy kuin aikaisintaan kolmelta ja aamuisinkin menee koululle valmistelemaan jo seitsemän jälkeen.

Sitten on nuo saatanan vanehemmat, jotka soittelee jos jonkinnäköisistä asioista kotiin. Miehen mielestä erityisopen pitää olla tavoitettavissa aina. Sitten ne pöllöt soittelee viikonloppuisinkin esim. silloin kun on vieraita. Vois tietenkin olla vastaamatta, mutta kun haluaa hoitaa työnsä hyvin, niin toimii noin. Ihan syvältä!

Sitten on kaikenmaailman vanhempaintapaamiset, henkilökohtaiset opetussuunnitelmat, tapaamiset terapeuttien, lääkärien ym. kanssa. Vanhemmat harvoin pystyvät järjestämään tapaamisia virka-aikaan, joten niitä tavataan sitten iltaisin tai aikaisin aamulla.

Hyvä ystäväni on myös töissä samassa koulussa mieheni kanssa ja samaa paskaa sekin tekee, vaikka onkin luokanopettaja. Niin helvetin kunnianhimoista porukkaa, että ei kai niitä kukaan kadehdi. Mitään ei voi tehdä sinne päin, vaan kaikki pitää tehdä just eikä melkein. Perheet ja omat lapset on aina toissijalla, kun muiden lapset menee ohi.

Olen aina halunnut purkaa tämän paskan ulos ja nyt sen tein. Mä en siis todella kadehdi niitä nuijia, vaikka ihan kivoja ovatkin :).

Vierailija
25/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistappa nyt palkanlaskijalta uudelleen ettet puhu puuta heinää....

Kurssi maksaa todella 80e siinä olet oikeassa, mutta laske montako tuntia pidät siihen...ja laske tuntipalkka

Vierailija
26/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verukkeella pitää olla jos jonkinlaisissa kissanristiäisissä

Vierailija
27/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai he (te) valittavat kun eivät toisenlaisesta työelämästä mitään tiedä. Ja palkka on todella hyvä, jos sen laskee sille ajalle, jonka opettaja työtä tekee. Eli 3 kk vapaita vuodessa. Ja aina säännölliset pitkät vapaat.

Muutenkin palkka (siis pieni sellainen) 2600 e/kk on mielestäni aivan hyvä, yli keskitason.

Itse saan 2800 e/kk ja työpäivien pituus vaihtelee 8-10 välillä. Lisäksi matkapäiviä viikossa noin 2, jolloin lentokentälle lähtö aamuviideltä ja paluu seuraavana iltana puolenyön aikaan. ILMAN ylityökorvauksia.

Puhelin soi iltaisin ja viikonloppuisin ja jos jotain jää tekemättä, se seuraa loppuun asti, koska sijaisjärjestelyjä ei ole.

Koskaan ei voi tietää, milloin voi ja saa lomansa pitää. Viime kesänä sain pitää 2 viikkoa samaan aikaan perheen kanssa. Esimies velvoitti hoitamaan projektia kun oli itse lomalla. Nytkin on auki, saanko pitää ensi kesän lomani samaan aikaan puolisoni kanssa, ja kyse on sentään vain parista viikosta.

Mutta en suoraan sanoen ammatillisesti kadehdi opettajia, harvoin he mitään järjen jättiläisiä ovat.

-rehtorin tytär

Vierailija
28/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin tosiaan sen saatanan yt-ajan. Miehen koulussa on joku uusi kokeiluprojekti, jota suunnitellaan laajennettavaksi muihinkin kouluihin. Tämän projektin nojalla, koko koulun opettajakunta istuu ns. yt-ajalla maanantaisin kaksi tuntia kokoustamassa pidettyjen tuntien päälle (14-16), mikä tarkoittaa sitä, että maanantai-iltaisin on työt tuotava himaan. Tuon ääliöprojektin lisäksi on iltapäiväkoulutuksia (klo 14-18) kerran kuussa. Näistä koulutuksista ei tietenkään makseta mitään, koska ne tapahtuvat yt-ajalla.

t. se hiiltynyt 31

Vierailija
29/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon palkan olet kyllä tempaissut jostain naurettavista tilastoista. Todella harva opettaja pääsee minimityötunneilla tuohon.

Äh, aivan turha kommentoida, kolmevitosen kommenttien taso vaikutti siltä, ettei hän mikään järjenjättiläinen ole.

Vierailija
30/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsestäni huomannut aika valitettavan seikan:

huolehdin oppilaideni elämästä, kasvusta ja oppimisesta paljon enemmän kuin oman lapseni elämisestä. En kertakaikkiaan jaksa enää ammentaa itsestäni omalle lapselleni, kun työssäni joudun olemaan intensiivisesti toisten lasten tukena.

Moni meistä opettajista ottaa (liian?) tunnollisesti hommansa. Luultavasti se oikein tapa hoidella openduuni olisi käydä vetämässä ne tunnit jotenkin, ilman kummoisia suunnitteluja. Tällöin jäisi energiaa omalle perheelle. Open ammatti voisi olla perheelliselle unelmajobi: lyhyet päivät ja pitkät lomat. Mutta kaipa perusmaikan yliminä vaatii valtavia suorituksia, jolloin päivät venyvät ja stressi vaivaa.

Vierailija
31/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasten ope kyllä antautuu työlleen niin täysillä, että loukkaannuin jo hänen puolestaan.

Vierailija
32/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan tai sit puhuu jostain bruttotilistä....voi kun minäkin saisin tuollaista palkkaa käteen!

Minua naurattanut juttu, minkä voimalla ajan joka aamu kiljuvan kakaralauman eteen:

Muistakaa opet: koska kunta on maksavinansa palkkaa kuuluu opettajien olla myös opettavinansa!

Vierailija
33/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks häpäiset isäsi noin?

palkasta puheen ollen pitää miettiä arvokasta vapaa-aikaa. itsellesi merkkaa vain raha. Turha sun kehua sillä että olet naimisissa työsi kanssa 24h ja saat vain 2600, mikä aika huono tuntipalkka!

p.s

Olen itsekkin elättänyt itseäni maantiellä, mutta tuo palkkasi kalpenee sen rinnalla, enkä ole tehnyt töitä 24h.

Vierailija
34/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 17 tai jotain kirjoitti näin:

" Ei niin kadehdittavaa:

-Pieni palkka ( luokanopettajilla ainakin, esim. mulla n.2600e/kk)

- vastuu

- mahdolliset hankalat oppilaat ja mahdolliset hankalat vanhemmat (joita mulla ei onneksi nyt ole)"

Joten en minä itse sitä mistään keksinyt. Itse kerroitte. Ja kiitos vain sille kommentoijalle, joka kertoi isäni olevan idiootti. Hän ei ole idiootti, vaan suuresti arvostamani ja kunnioittamani ihminen. Jos tuolla tavalla kommentoiva henkilö ylistää jotakin, pistää sekin jo miettimään.

Olen koko ikäni nähnyt ja tuntenut opettajakuntaa, siis omien opettajakokemusteni lisäksi. Eli keskimääräistä enemmän. Ja ei se nyt niin kamalaa raatamista ole. Jos joskus on joku iltakokous tai kursseja, niin nehän kuuluvat miltei jokaiseen ammattiin.

35

Vierailija
35/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen päälle kuuluisi tehdä suunnittelutyötä, kokeiden korjausta jne.? Olin töissä eräässä koulussa sijaisena ja olin järestään ainoa, joka jäi koululle tekemään töitä. Voihan niitä hommia kotonakin tehdä, mutta kyllä se siltä kuulosti, että kaikkea muuta oli mielessä illoiksi.

Osalla oli aina niin hektinen kiire johonkin harrastusjuttuun, että hyvä kun tunti oli lopussa, niin jo takinhelmat heilui parkkipaikan suuntaan.

Samoin se närästi sijaisena, että aina puhutaan ja varsinkin lomautusten ollessa kysessä, että opettajia ei voi lomauttaa kesällä, kun opettajien palkkahan jakautuu koko vuodelle, mutta sijaisen palkka tulee yleensä vaan lukukaudelta. Miksi se ei jakaudu koko vuodelle?

Ei kannata kadehtia siis open hommia, enkä jatka niitä enää minäkään.

Vierailija
36/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olen isäni häpäissyt??? En ole puolella sanallakaan kertonut, mitä isäni asiasta ajattelee tai miten hän on toiminut. En ole kertonut hänen ammattietiikastaan mitään, en itse asiassa muuta kuin maininnut hänen ammattinsa.

Kerroin sen siksi, että olen koko ikäni nähnyt hyvin läheltä sitä touhua. Ja toisin kuin jotkut, osaan muodostaa itse omat käsitykseni asioista, eikä minun tarvitse peesata vanhempieni ajatusmaailmaa. Isäni, jonka joku nyt veti mukaan keskusteluun, on itse tehnyt ammatinvalintansa. Ja sen kokemuksen perusteella en tehnyt samaa ratkaisua.

En muuten valinnut myöskään äitini ammattia. Tämä kai on jo peruste hänenkin leimaamiseksi idiootiksi. Varokaa, ettette lauo noita ajatuksianne kenellekään omalla nimellänne, saattaisitte pian saada kunnianloukkaussyytteen.

Olen itse valinnut oman tieni ja teen töitä paljon. Mutta koen sen haastavaksi. Enkä tienaa 2600 e vaan 2800. Enkä työskentele 24h. Lienee paikallaan mennä jonkun opettajan juttusille, jos vaikka oppisitte sisälukutaitoa.

35

Vierailija
37/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä annoit itsestäs jo ääliön vaikutelman, joten älä enää pahenna tilannetta, jooko.

Vierailija
38/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kerroit, etteivät opettajat ole kovin järjen jättiläisiä ja että isäsi on sellainen, ei siitä kai voi vetää kovin montaa johtopäätöstä.

Tuo tyylisi, josta kuultaa se, ettet arvosta toisten tekemää työtä, on halpamainen.

Vierailija
39/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni opettaa yliopistolla, tekee neljä päivää viikossa 8h/pvä sisältäen suunnittelutyön. Lomat on pitkät (kesällä n. 3,5 kk ja jouluna 1 kk). Osan lomista (2-3 vkoa) käyttää tulevan lukuvuoden suunnitteluun, mutta siltikin jää ruhtinaalliset lomat. Jos mulla olis yhtä hyvät lomat, niin vähänkö ehtisimme matkustelemaan ja viettämään aikaa perheen kesken...

Palkkaa en kadehdi, vaikka lomat ja työajat huomioonottaen " tuntipalkaksi" muodostuu suurempi summa kuin itselleni (minä " hyvinpalkatussa" ammatissa). Työtehtäviäkään en kadehdi - itsestäni ei olisi opettajaksi - vaikka mies rakastaa hommaansa.

Vierailija
40/72 |
21.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tosiaankin polttaa itsensä loppuun ja suunnitella tunteja ja korjailla kokeita kaikki vapaa-aikansa, jos niin haluaa!

Minä pidän itseäni ihan hyvänä opettajana, mutten silti uhraa työlleni juuri enempää kuin työaikani. (eli sen ajan minkä olen työpaikalla)

Oppilaiden vanhemmille olen sanonut, että minuun saa parhaiten yhteyden työpäivän aikana koulun numerosta. Ei ole tullut turhia soittoja iltaisin koskaan. (onkohan ne jotenkin erityisen fiksua sakkia?)

Kokeet korjaan ja seuraavaa päivää suunnittelen näillä ajoilla: 1. Kun oppilaat tekevät itsenäistä työskentelyä, (en ole aina haukkana vierestä seuraamassa...) 2. Kun on opettajankokous ja aihe ei koske minua. 3. Ja joskus harvoin välituntisin. (yleensä juon kahvia ja rupattelen kollegoiden kanssa)

En tiedä olenko sitten jotenkin ylimaallisen tehokas, mutta ei minun tarvitse töitä kotiin tuoda. Mulla on kaksi lasta, jotka tarvitsevat minua myös!

Oppilaani ja heidän vanhempansa ovat tyytyväisiä ja " opetuksen tulokset" ovat ihan hyviä. (no, kokeiden perusteella...)

Meidän koulussa myöskään yt-ajasta ei pidetä liian suurta meteliä. Emme kokoonnu turhanpanteiksi istumaan pyöreän pöydän ääreen. Rehtori luottaa siihen, että jokainen suunnittelee milloin suunnittelee. Opettajain kokouksia on yleensä 2 kertaa/kk. max 1h kerrallaan.

Mutta kuitenkaan en rohkaise kadehtimaan. Opettajat ovat lomansa ansainneet vaikkeivat yhtä perse limassa tekisikään töitä kuin 35:n mies ja muut tunnontarkat viilarit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi