Onko kukaan täällä työllistynyt palkkatuen avulla?
Vertaiskokemuksia kaipailen. Itsellä nyt mennyt ns. pitkäaikaistyöttömyyden puolelle, vaikka mitään työkykyä tai työnhakukykyä alentavia seikkoja ei olekaan.
Miten työnantajat suhtautuvat siihen, jos ottaa yhteyttä palkkatuen merkeissä? Antaako se viestin "sisukkaasta yritteliäisyydestä" vai siitä, että tässä yksi toistaitoinen koettaa epätoivoisesti luikerrella palkkalistoille.
En osaa itse pähkiä, miten päin tuo menee. Toisaalta, ei kai siinä mitään juuri menetäkään, jos pääsee tarjoutumaan edullisemmin listoille.
Alani on viestintä/markkinointi. Kahlaan parhaillaan sopivan kokoisia yrityksiä, joihin voisin olla yhteyksissä.
Kommentit (60)
Palkkatuen ajaksi joo, mutta siihen se jäi. Tilalle tuli toinen palkkatuettu ja kolma jne.
Kyllä se pääsääntöisesti menee niin että se palkkatukikortin heiluttaminen on se hukkuvan viimeinen oljenkorsi, kun ei muuten ole kelvannut työmarkkinoille.
M56
Juu, olin sairaalan infossa palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
CV:ssa ei näy, onko se palkkatukityötä, mutta näkyy, että olet ollut 10 kk töissä. Kannattaa aina ottaa työ vastaan, koska se auttaa työllistymään myös jatkossa.
Kyllä minulta kysyttiin haastattelussa, eikö tuo työpaikka ole niitä palkkatukipaikkoja. CV:ssä ei lukenut mitään aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olin sairaalan infossa palkkatuella.
Saako udella paljonko siitä maksettiin? Entä lähditkö työkk'rin kautta opiskelemaan alaa?
25 vuotta sitten sain vakkarityön kun ensin olin paikassa työllistämistuella, se kai oli sen aikainen nimitys palkkatuelle.
Kaikki maamut ohittaa suomalaiset työnhaussa kun saavat palkkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pääsääntöisesti menee niin että se palkkatukikortin heiluttaminen on se hukkuvan viimeinen oljenkorsi, kun ei muuten ole kelvannut työmarkkinoille.
M56
Yli 40v voi jokatapauksessa unohtaa työelämän suomessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0bb08fc2-91c8-4046-b2c6-f230085c3e8f
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuen myöntäminen yksityisille firmoille pitäisi lopettaa. Tukea ainoastaan niille tahoille, joita pyöritetään verovaroin, esim. kirjastot. Tuen myöntäminenhän vääristää kilpailua, kun yrittäjä saa ilmaisen työntekijän.
Just katoin palkkatukipaikkoja, kun sain oikeuden.
Yksi firma on ihan tappiollinen, miten ihmeessä tällainen saa työntekijän, jonka palkan veronmaksajat kustantaa?
Tuskin ainakaan jatkoa sellaiseen paikkaan on luvassa. SPR-kirppiskään ei taida palkata jatkoon.
Oon itte ollu vuosi sitten palkkatukisopparilla töissä. Oli alusta asti selvää etten työllisty, vaan kun mulla tulee aika täyteen, otetaan seuraava, Oli ihan ok olla vapaa Kelan tukihommista se 10 kk ja työ on kuitenkin työtä, ei ole vuosien aukkoa cv:ssä. Ehdin vielä siihen sakkiin jolla työssäoloehto täyttyi tuosta sopparista joten nyt olen ansiosidonnalisella, mutta koska palkka oli pieni, joudun taas hakemaan asumistukea ja tt-tukea.
No tuota mietin itsekin, että on se 10 kk sentään jotain, mutta ehkä SPR olisi parempi kuin yrittäjä. Tuntuu niin väärältä, että joku saa työntekijän yritykseen, eikä maksa palkkaa, ja enemmän veronmaksajien rahoja siihen menee kuin yleistukeen.
Työhakemuksiin olen laittanut maininnan tuosta palkkatukioikeudesta, muttei vaikuta kiinnostavan niissä paikoissa mihin olen hakenut.
Osaan palkkatukipaikkoja näkyy olevan vaatimuksena vielä 1-3 kk työharjoittelu, josta ei saa palkkaa, vaan yleistuen. Luulisi, että palkkatukityössä on kuitenkin normaali koeaika myös, niin miksi tuollainen harjoittelu ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh kamalaa. Saisin 10 kk ajan tukea 50 % palkasta. Ongelmahan tietty on myös se, että jos fudut tulee tuon pätkän jälkeen, ei pääse edes ansiosidonnaiselle. Taidan jättää tämän prosessin sikseen. AP
10 kk ihan oikealla palkalla töissä on paljon parempi kuin työttömänä olo.
Paitsi jos sillä menettää ansiosidonnaisen, niin jää tappiolle. Ei yksinkertaisesti ole varaa käydä töissä noilla ehdoilla.
Kaksi kertaa olen työllistynyt! Toisella kertaa melkein sain vakituisen paikan, mutta sitten alisuoriutuva 60+ vakinainen rouva esti sen.
Kannattaa tuoda omaa osaamistaan esille.
Millaisiin paikkoihin työllistyit?
Vierailija kirjoitti:
No tuota mietin itsekin, että on se 10 kk sentään jotain, mutta ehkä SPR olisi parempi kuin yrittäjä. Tuntuu niin väärältä, että joku saa työntekijän yritykseen, eikä maksa palkkaa, ja enemmän veronmaksajien rahoja siihen menee kuin yleistukeen.
Työhakemuksiin olen laittanut maininnan tuosta palkkatukioikeudesta, muttei vaikuta kiinnostavan niissä paikoissa mihin olen hakenut.
Osaan palkkatukipaikkoja näkyy olevan vaatimuksena vielä 1-3 kk työharjoittelu, josta ei saa palkkaa, vaan yleistuen. Luulisi, että palkkatukityössä on kuitenkin normaali koeaika myös, niin miksi tuollainen harjoittelu ensin.
Se harjoittelu on siinä sen takia, että saat itsekin miettiä teetkö sopparin vai et. Palkkatukiprosessin turhaa käynnistämistä koetetaan välttää. Jos aloitat ja sitten keskeytät niin sun palkkatuki meni sitte siinä. Se koeaikahan koskee vain työnantajapuolta. Jos itte päätät lähteä, karenssi tulee ja se on aika pitkä kun on palkkatukipaikasta kyse.
Sain kyllä työn palkkatuella. Esimies katsoi aiheelliseksi kuuluuttaa asiasta kaikille kahvihuoneessa. Olipa minulle noloa. Katsoin olevani ammatti-ihminen, joka oli jäänyt työttömäksi pitkästä työsuhteesta.
Varaudu siihen, että mahdollisesti katsotaan toisen luokan työntekijäksi.
Palkkatuki auttaa työllistymisessä, saa määräaikaisen paikan paremmin .
Kysyttiin palkkatuen loppupuolella, että olisinko kiinnostunut jatkamaan jos saisi mahdollisuuden. Luulen että olisi voinut jäädä taloon alati uusittavilla työsoppareilla, mutta ei kiinnostanut. En halua luovan alan ihmisenä jäädä minnekään konttorirotaksi ja olen vaikka mieluummin työtön. Silloin sain kuitenkin työsuhteesta 1500€ käteen ja kerrytettyä 400 päivän ansiosidonnaisen. Enäähän sekään ei onnistu, koska valtion kermaperseet katkaisi sen mahdollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa olen työllistynyt! Toisella kertaa melkein sain vakituisen paikan, mutta sitten alisuoriutuva 60+ vakinainen rouva esti sen.
Kannattaa tuoda omaa osaamistaan esille.
Meilläkin oli kunnan organisaatiossa niin, että joku talon ulkopuolinen 50-60 v. rouva palkattiin kahden vuoden sopparilla. Oli ilmeisesti talon tätipäällikön tätikaveri. Koko firma oli muutenkin sellainen keski-ikäisten naisten sukimiskerho. Ei sellaiseen kukaan itseä arvostava kolmekymppinen miesihminen jää. Kanojen sekaan. En sitten tiedä onko tää sitä kokoomuslaisuutta.
Kyllä