Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan täällä työllistynyt palkkatuen avulla?

Vierailija
12.04.2024 |

Vertaiskokemuksia kaipailen. Itsellä nyt mennyt ns. pitkäaikaistyöttömyyden puolelle, vaikka mitään työkykyä tai työnhakukykyä alentavia seikkoja ei olekaan. 

Miten työnantajat suhtautuvat siihen, jos ottaa yhteyttä palkkatuen merkeissä? Antaako se viestin "sisukkaasta yritteliäisyydestä" vai siitä, että tässä yksi toistaitoinen koettaa epätoivoisesti luikerrella palkkalistoille. 

En osaa itse pähkiä, miten päin tuo menee. Toisaalta, ei kai siinä mitään juuri menetäkään, jos pääsee tarjoutumaan edullisemmin listoille. 

Alani on viestintä/markkinointi. Kahlaan parhaillaan sopivan kokoisia yrityksiä, joihin voisin olla yhteyksissä. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vajaakuntoinen ja kolmekin kertaa työllistynyt palkkatuella. Jokaisella kerralla olen saanut jäädä taloon palkkatuen päätyttyäkin. Ja ennen kuin joku vääräleuka alkaa vinkua niin ei, en ole pysyvästi jäänyt näihin koska ekan työsuhteen keskeytti muutto, sain kuitenkin palkkatuella työn uudelta paikkakunnalta. Sitten sairastuin pahemmin, en kyennyt jatkamaan enää ko työssä ja siksi myöhemmin tervehdyttyäni sain vielä uuteen työhön palkkatukea.

Lisäksi olen kerran mennyt kiinnostavaan paikkaan työkokeiluun, piti olla siellä 2 kk mutta työkokeilu keskeytyi, koska palkkasivat minut sinne oikeaan työsuhteeseen.

Kyllä näitä kannattaa käyttää! Nykyäänhän palkkatukea voi saada melkein kuka tahansa työtön, joten ei kerro ihmisestä mitään.

Vierailija
22/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kysyisin ku ap, koulutus merkonomi toimiston ja kaupan puolella. Eli kannattaako palkkatuki? Työtön nyt 7kk ollut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh kamalaa. Saisin 10 kk ajan tukea 50 % palkasta. Ongelmahan tietty on myös se, että jos fudut tulee tuon pätkän jälkeen, ei pääse edes ansiosidonnaiselle. Taidan jättää tämän prosessin sikseen. AP

Höpsis. Voi tehdä määräaikaisen sopparin, vaikka juuri tuon 10 kk. Kun se päättyy, on tottakai oikeus ansiosidonnaiseen. Plus 10 kk uutta työkokemusta CV:ssä. 

Vierailija
24/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkatuen myöntäminen yksityisille firmoille pitäisi lopettaa. Tukea ainoastaan niille tahoille, joita pyöritetään verovaroin, esim. kirjastot. Tuen myöntäminenhän vääristää kilpailua, kun yrittäjä saa ilmaisen työntekijän.

Se toinenkin yrittäjä voi ottaa "ilmaisen" työntekijän. Ei ne tosin ilmaisia ole yhdellekään yritykselle.

Vierailija
25/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koko CV yhtä silppua. Kyllä se näin 40-vuotiaana alkaa näyttää enemmän huonolta asialta kuin hyvältä. Moni ihmettelee miksi on vaan pätkää, jokunen kehuu että olen monipuolisesti tehnyt kaikkea. Onhan tässä itselläkin aika epäonnistunut fiilis ja kai se on peiliin katsottava kun 20 vuoden työhistoriassa pisin työsuhde on reilu vuosi. Isoin virhe oli vuosia sitten lähteä vuokrafirmojen listoille. Töitä riittää mutta pelkkää silppuhommaa. 

Vierailija
26/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh kamalaa. Saisin 10 kk ajan tukea 50 % palkasta. Ongelmahan tietty on myös se, että jos fudut tulee tuon pätkän jälkeen, ei pääse edes ansiosidonnaiselle. Taidan jättää tämän prosessin sikseen. AP

10 kk ihan oikealla palkalla töissä on paljon parempi kuin työttömänä olo. 

Älä ole naiivi. Asun nyt väliaikaisesti pienellä paikkakunnalla ja työn perässä pitäisi muuttaa. Toki muutankin, mutta jos lähtökohtaisesti muuttaisin sitten 10 kuukauden takia, aika hataralla pohjalla olisi asiat. Muuttaminen ja asunnon hankkiminen ei oo halpaa hommaa. AP

Miksi et hae palkkatukipaikkaa omalta paikkakunnaltasi??

Vierailija
27/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä tukea saa vaan työnantaja. Sinä saat tesin mukaisen palkan. Mutta tosiaan taisi muuttua niin että ei enää kerrytä työssäoloehtoa.

Syksyllä vasta muuttuu. Eikä 100% varmaa sekään. Mutta saisi 10 kk ajan oikeaa palkkaa ja ansiosidonnaista yhtä pitkään kuin ilman työtä, joten mikä järki kieltäytyä? 

Vierailija
28/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CV:ssa ei näy, onko se palkkatukityötä, mutta näkyy, että olet ollut 10 kk töissä. Kannattaa aina ottaa työ vastaan, koska se auttaa työllistymään myös jatkossa.

Kyllä minä ainakin laitan työsuhteen tyypin (määräaikainen, vuokratyö, palkkatukityö, työkokeilu). Tosin yli 99,999% hakemuksista ei johda työpaikan saantiin.

Se on sinulle aivan normaali työsuhde, ei mikään "palkkatukityö". Aivan normaali soppari ym muut, ei mitään eroa tavalliseen.

Vierailija
29/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kävi jumalaton viuhka 1995 kun tosiaan pääsin puolen vuoden tukihommien jälkeen virkaan, ensin 6 kk kokeilua ja sitten vakituiseksi.

No se oli silloin. Tänään ei varmaan olisi saanut muuta kuin lämmintä kättä sen tukikauden jälkeen että kiitos nyt kun olit juuri sopiva, mepäs nyt kokeilemme jotakuta muuta...

Vierailija
30/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viisi vuotta työtön ja arvata saattaa etten töihin enää päässyt. Menin palkkatuelle, hain ennen sopimuksen loppumista töitä ja kappas, pääsin haastatteluun ja oli valmiina vakkariduuni kun palkkatuki loppui.

Työssäkäyvä palkataan heittämällä työttömän (ja varsinkin pitkäaikaistyöttömän) ohi.

Vierailija
31/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Voi tehdä määräaikaisen sopparin, vaikka juuri tuon 10 kk. Kun se päättyy, on tottakai oikeus ansiosidonnaiseen. Plus 10 kk uutta työkokemusta CV:ssä. 

Se on muuttumassa (ilmeisesti) eli palkkatuettu työ ei enää kerryttäisi työssäoloehtoa. Ei kerrytä täysin nytkään mutta sitten ei ollenkaan. Jos aloittaa työssä vasta nyt niin ei ehdi syksyyn mennessä olla vaadittavaa määrä viikkoja töissä jotta pääsisi ansiosidonnaiselle. Puhumattakaan siitä että myös töissä pitäisi olla ollut 12kk jotta saisi ansiosidonnaista.

Vierailija
32/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koko CV yhtä silppua. Kyllä se näin 40-vuotiaana alkaa näyttää enemmän huonolta asialta kuin hyvältä. Moni ihmettelee miksi on vaan pätkää, jokunen kehuu että olen monipuolisesti tehnyt kaikkea. Onhan tässä itselläkin aika epäonnistunut fiilis ja kai se on peiliin katsottava kun 20 vuoden työhistoriassa pisin työsuhde on reilu vuosi. Isoin virhe oli vuosia sitten lähteä vuokrafirmojen listoille. Töitä riittää mutta pelkkää silppuhommaa. 

Onneksi jotkut työnantajat arvostaa monipuolista kokemusta, korosta sitä jatkossakin. Viimeksi hain 48-vuotiaana täysin uutta työtä, takana vain 10 vuotta työkokemusta ja nekin kaikki täysin erilaisista töistä. Silti työnantajan mielestä todella hyvä ja monipuolinen työkokemus! Ja nyt vakivirassa asiantuntijatehtävissä.

Vierailija
33/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ottavat tasan siksi aikaa tekemään töitä mihin asti palkkatuki riittää, sitten potkitaan pihalle.

Kumma juttu, oletko opiskellut paljonko työnantajalle maksaa palkkaaminen? Sivukulut ovat enemmän kuin palkka, ei työnantajat ole automaattisesti mitään miljönäärejä.

Vierailija
34/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tiedän. Oli vastavalmistunut nuori silloin nuorisotakuun tms aikoihin. Olisivat palkanneet ilmankin mutta kun rahaa oli jaossa niin tottakai se otettiin vastaan. Näitä oli varmasti paljon muitakin kun höveliäästi jaettiin tukea vaikka mitään ongelmia saada normityötä ei ollutkaan. Samaan aikaan pitkäaikaistyöttömien tukityöllistymisiä kiristettiin.

Vierailija
35/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ottavat tasan siksi aikaa tekemään töitä mihin asti palkkatuki riittää, sitten potkitaan pihalle.

Kumma juttu, oletko opiskellut paljonko työnantajalle maksaa palkkaaminen? Sivukulut ovat enemmän kuin palkka, ei työnantajat ole automaattisesti mitään miljönäärejä.

Eikä yhteiskunnan tule maksaa osaa palkkakustannuksista.

t. eri

Vierailija
36/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä yhteiskunnan tule maksaa osaa palkkakustannuksista.

t. eri

Onneksi päättäjät on eri mieltä.

Vierailija
37/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä palkkaa työnantaja maksaa siinä kaiken aikaa. Se vaan, että tuki loppuu. Minä sain vakituisen työpaikan, kun aloitin palkkatuella sijaisena.

Vierailija
38/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on mun työpaikalla. 

Vierailija
39/40 |
12.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään työttömänä valmistumisen jälkeen, esimmäinen työpaikkani oli palkkatukityö Helsingin kaupungilla.

Tiesin jo etukäteen että työsuhde ei jatkuisi koska tehtävään valittiin aina uusi palkkatuettava.

Siitä oli silti paljon hyötyä koska pääsin jatkossa paljon helpommin työhaastatteluihin ja nykyään olen vakituisessa työsuhteessa omalla alalla. 

Vierailija
40/40 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut koko aikuisuuteni työtön ja vain kerran 24 vuotiaana työkokeilussa kaupassa kuntoutustuella. Hieman ennen 25 vuotis synttäreitäni minua kuitenkin lykästi ja sain vakituisen osa-aikaisen duunin kirpparilta jossa olen kassa/asiakaspalvelija. Hakijoita oli noin sata joten en tiedä miksi valitsivat minut kun ei mulla mitään kokemusta ees oikeastaan ole, kai tuuria. Tein ilmeisesti hyvän hakemuksen ja työnantaja painosti ettei työkokemuksella ole heillä väliä. :)