Ostin verenpainemittarin ja lukemat on mitä sattuu
Vai onko normaalia, että lukema on nyt kahden päivän aikana ollut kaikkea väliltä 102/65 ja 124/76? Kaikki otettu oikeasta käsivarresta joko istuen jalkapohjat lattiassa, istuen jalat koholla tai makuuasennossa. Ja ei ole liikunnan tai ruokailun jälkeen. Pulssi ollut alimmillaan 53 ja ylimmillään 66. N39
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lääkärissä en osaa rentoutua yhtään, vaan siellä ollut aina valkotakkiverenpaine jotakin 130/85 ja syke 80. Ap
Tämähän on ihanteellinen, paitsi syke paljastaa jännityksen.
Ei ole ihanteellinen vaan korkea! Sekä ylä- että alapaineen osalta.
Mulla on verenpaine koko ajan välillä 145-128 / 90-105.
Alapaine ei siis ikinä ole alle 90.
Ja olen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
On normaalia.
Miten sitten lääkäri voi kertamittauksen kirjata virallisiin potilastietoihin, kun ei yhtään tiedä, onko potilas vaikkapa juosten tullut lääkärikäynneillä tai jännittääkö tai onko vetänyt jo viisi kuppia kahvia sinä päivänä tai mitä vaan. Ihan arpapeliä. Eikä siellä lääkärin vastaanotollakaan ensin meditoida mitään varttia ja sitten optimiolosuhteissa ja asennossa sitä painetta mitata vaan hetkiin saattaa mansettia käsivarteen tulla kun penkkiin ehtii istahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Väärä mittaustapa, käsivarren pitää levätä pöydällä, odotettava paikoillaan viitisen minuuttia ennen, eikä kahvia tai rasitusta alle, samaan aikaan päivästä.
Mulle opetettiin aikoinaan, että verenpaine mitataan vasemmasta kädestä, jos ihmisellä on vasen käsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä mittaustapa, käsivarren pitää levätä pöydällä, odotettava paikoillaan viitisen minuuttia ennen, eikä kahvia tai rasitusta alle, samaan aikaan päivästä.
Mulle opetettiin aikoinaan, että verenpaine mitataan vasemmasta kädestä, jos ihmisellä on vasen käsi.
Puuttuuko moneltakin vasen käsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mun mielestä ole valtavan isoja heittoja, vai. Verenpaine on eri aamulla kuin illalla, kyllä siinä vaihtelua jonkun verran on. Mittaako sun laite kolme kertaa peräkkäin ja laskee keskiarvon? Jos se ei automaattisesti tee niin, niin kokeile itse mitata useampi kerta, ja laske keskiarvo.
Onko sulla rytmihäiriö? Silloin tuollainen automaattimittari mitä ihmiset yleensä kotona käyttää, se ei toimi.
Ihan kertamittauksen tekee. Itse yleensä mitannut samalla kertaa vähintään kahdesti. Silloinkin saattanut tulla noin 10 yksikön ero siinä muutaman minuutin sisällä. Rytmihäiriötä ei tietääkseni ole. Ap
Kyllä se on normaalia, sillä verenpaineeseen vaikuttavat jopa ajatukset. Samoin ruoka ja esim. kahvi, päivän liikunta, stressitaso, illalla korkeammat likemat jne.
Ennen mittausta pitäisi olla syömättä ja juomatta 1-2 h, välttää liikuntaa ja ennen mittausta istua/olla makuuasennossa rentoutuneena 15-30min.
Jos mittaat esim. 10 kertaa peräkkäin, saat eri luvun jokaisella mitauksella ja usein se viimeinen on alhaisin, jos istut rentuneena.
Istu se 15 min paikallasi ja mittaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ja lääkärissä en osaa rentoutua yhtään, vaan siellä ollut aina valkotakkiverenpaine jotakin 130/85 ja syke 80. Ap
Tuo on hyvä verenpaine, paitsi näkyy "valkotakkisyke" eli jännitys. Ja usein naisilla korkeampi syky, kuin miehillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On normaalia.
Miten sitten lääkäri voi kertamittauksen kirjata virallisiin potilastietoihin, kun ei yhtään tiedä, onko potilas vaikkapa juosten tullut lääkärikäynneillä tai jännittääkö tai onko vetänyt jo viisi kuppia kahvia sinä päivänä tai mitä vaan. Ihan arpapeliä. Eikä siellä lääkärin vastaanotollakaan ensin meditoida mitään varttia ja sitten optimiolosuhteissa ja asennossa sitä painetta mitata vaan hetkiin saattaa mansettia käsivarteen tulla kun penkkiin ehtii istahtaa.
Verenpaine vaihtellee joka minuutti.
Ja jos lääkäri kirjaa verenpaineen lukeman kertamittauksen perusteella, silloin se on normaalien rajoissa.
Jos lääkärin mittauksessa verenpaine olisi esim 200/120 niin lääkäri haluaisi varmasti mitata myöhemmin uudestaan, useamman kerran ja rauhoitella potilasta, jotta jännitys katoaisi.
Jos yläpaine on joskus 105 ja joskus 125, niin kaikki on hyvin.
Ihan sama mitä se sattuu tuolta väliltä mittaushetkellä olemaan.
Tuo on kyllä normaali ja hyvä verenpaine.
Jos haluat itsellesi alhaisemmat lukemat, ota mukana asento tuolissa, ajattele mukavia asioita, jotka saavat hymyn huulille, rentoudu n. 5-10 min.ajan ja mittaa verenpaine uudestaan.
Jos haluat korkeimmat lukemat, tee juuri päinvastoin. Ole oikein vihainen ja stressaantunut, etköhän saa verenpaineen nousemaan, sillä verenpaine vaihtelee ihmisellä koko ajan, joka minuutti ja se on terveen ihmisen merkki.
Minun omronin mittarissa mansetti laitetaan vasempaan käteen. Ap kertoi mitanneensa oikeasta kädestä.
ja mittari ku mittari, mitataan RR vasemmasta kädestä. Ellei sairaus tai vamma esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mun mielestä ole valtavan isoja heittoja, vai. Verenpaine on eri aamulla kuin illalla, kyllä siinä vaihtelua jonkun verran on. Mittaako sun laite kolme kertaa peräkkäin ja laskee keskiarvon? Jos se ei automaattisesti tee niin, niin kokeile itse mitata useampi kerta, ja laske keskiarvo.
Onko sulla rytmihäiriö? Silloin tuollainen automaattimittari mitä ihmiset yleensä kotona käyttää, se ei toimi.
Ihan kertamittauksen tekee. Itse yleensä mitannut samalla kertaa vähintään kahdesti. Silloinkin saattanut tulla noin 10 yksikön ero siinä muutaman minuutin sisällä. Rytmihäiriötä ei tietääkseni ole. Ap
Huolestuin samasta aiheesta, mulla oli parikymmentä yksikköä eroa eri mittauksilla, vaikka samalta istumalta otin. Lääkäri kuitenkin totesi, että aika normaalia tuo on, verenpaineen kuuluukin vaihdella ja mittaus on vain tilannekuva siitä, missä se kullakin hetkellä on. Varsinkin yläpaine reagoi mulla herkästi siihen, mitä teen tai jopa siihen, mitä ajattelen.
Hankin kännykkään sovelluksen, joka laskee mulle eri mittausten keskiarvot, ja niillä mennään.
Verenpainehan vaihtelee koko ajan, joka ikinen minuutti. Ei verenpaine ole todellakaan mikään vakio.