Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nepsyt-sarja

Vierailija
11.04.2024 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html

Kannattaa katsoa ja oppia ymmärtämään levottomia lapsia. 

Nykyään on niin paljon levottomuutta lapsissa. Adhd- oireilua on aina vain enemmän. 

Mielestäni lasten kasvatus on mennyt todella pieleen Suomessa. Mieluummin houdatetaan ihan pienet lapset, alle vuoden ikäisetkin päivähoidossa kuin että itse hoidettaisiin. Olen nähnyt/kuullut kuinka katkeria isommat sisarukset ovat, kun äiti on kotona vauvan kanssa ja itse on joutuvat tulemaan hoitoon, ikävä on todella suuri. Ei siis ihme, jos pieni lapsi stressaantuu ja pienet aivot eivät sitä stressiä kestä. Lisäksi stressaantunut lapsi ei syö eikä nuku kunnolla. 

Myös avioero voi olla rankkaa lapselle, kun vanhemmat kiistelevät vuosikausia kaikesta mahdollisesta eikä syynä ole muu kuin oma kosto. Äidit osaavat olla myös näissä tilanteissa tosi ilkeitä ja mustamaalata isää lapselle. Siis tosi stressaavaa on sellainen lapselle. Eikö nämä äidit ajattele yhtään lapsiaan, vaan vain omaa loukattua egoaan. Tämä lasten kiusaaminen pitäisi todella lailla kieltää erotilanteissa ja määrätä kunnon sanktiot. 

Eri asia on väkivaltaiset isät ja äidit, jolloin ero on välttämättömyys ja lasten turvaan saattaminen tärkeintä. Mutta miksi tässäkin viivytellään joskus vuosikausia ja annetaan lasten nähdä se kaikki väkivalta ja huuto. Uhkailevista ja hakkaavista puolisoista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja lähteä oitis eikä jäädä kyyristelemään pelon vallassa. Tämä on hyvin vaarallinen tilanne, mutta vaarallista on jäädäkin. 

Ja vielä se alkoholi, jota niin usea juo lastensa nähden, höpöttää ja örveltää. Tätä lapset pelkäävät, kun vanhemman käytös muuttuu eikä lapsi ymmärrä miksi. Se on iha sama onko olo aikuisella ratkiriemukas tai murjottava, lapsi kokee sen erilaisena. Olen sen nähnyt kuinka lapset pelkäävät näitä kännääviä vanhempiaan. Siis miksi vanhemmat haluavat kiusata lapsiaan vain siksi että saisivat juoda ja päänsä sekaisin? 

Kaikki tämä aiheuttaa lapselle pitkittyessään käytöshäiriöitä, ei sen tarvitse olla synnynnäinen ongelma. Isompana ongelma vain korostuu, kun nuori muistaa kaiken tapahtuneen. Pieni lapsi reagoi raivoamalla, koska hänellä ei ole sanoja kertoa mikä stressaa. 

Niin, se kännykkä on myös haitallinen... se on nähty kuinka kuutamolla voivat vanhemmat olla lasten läsnä ollessa kun samalla selaavat kännykkäänsä. Ohitetaan kysymykset, ohitetaan lapsen tarpeet kokonaan. Voi luoja kuinka se minua säälittää, kun näen sen tapahtuvan. Lapsi hakee kontaktia muista ihmisistä, seuraa ja vaatii huomiota. Päiväkodissa ja koulussa opettajat ovat helisemässä näiden kännykkähylättyjen lasten kanssa. 

Ajatelkaa vanhemmat, kaikki tuo kostautuu myöhemmin, kun lapsi kasvaa. Sitten se on jo liian myöhäistä. 

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Nepsyt - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1152)

Vierailija
821/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen jakso oli jotenkin päälleliimatun optimistinen. Yhtäkkiä kaikki voivatkin hyvin!

Eniten ihmetytti Adan ihmeparantuminen. Olisiko Siperia opettanut? Nepsyllä murrosikä voi olla pahempi kuin normolla.

Meillä rauhoituttiin vasta armeijan aikana. Ja tyttöystävän vaikutus oli kiistaton.

Ihmeparantuminen? Meillä lapsen hoitamaton adhd ehti eskaloitua vakaviin mielenterveysongelmiin. Näin Adassa paljon samaa kuin omassa lapsessa aikanaan. Oikeilla tukitoimilla lapsen vointi koheni ja hän pystyi opiskelemaan jne. Ei se ADHD silti minnekään ole hävinnyt, vaikka liitännäissairaudet ovat helpottaneet. Näin se menee monen kohdalla, jos ne tukitoimet on kunnossa. 

Hyvä, kun sai apua. Mitäköhän kamalaa sille tapahtui sillä hatka- reissulla? Ei kai r...

Vierailija
822/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun se Eemeli sai sen uuden lääkityksen, se tuntui auttavan, oli kuin täysin toinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, kun se Eemeli sai sen uuden lääkityksen, se tuntui auttavan, oli kuin täysin toinen lapsi.

Kurjaa kun pieni lapsi piti huomata aikuisten vahvoilla lääkkeillä, täysillä myrkyillä, jotta olisi kiltisti. Lapsi kärsi vielä noiden lääkkeiden haittavaikutuksistakin.

Vierailija
824/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noita ei voi viedä metsää ja jättää sinne niin kasvaisi kunnon luonnonlapsia?

Vierailija
825/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on pahasti pielessä kun lapsetkin pitää huomata, olivat sitten millä diagnoosilla tahansa. Täysin selvää pitäisi olla, että lapsille annetaan lääkärin ohjeiden mukaan esim. antibiootit ja diabeteksen lääkkeet, mutta hirveiden oikeasti siis lapsen huumaamiseen käytettävien myrkkyjen käyttöön pitäisi suhtautua erittäin kriittisesti. Lisäksi näissä lääkkeissä on suuri riski väärinkäytöstäkin. 

Vierailija
826/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi teini on luonnehäiriöinen v i t t u i l e e kaikille. Pitäisi laittaa ehoon kasvamaan, kun on kasvanut kieroon!!🧐🤯🤬

Oletko kuullut TIC-, ODT- tai Tourette-oireesta?

Et. Ja siksi kommenttisi osoittaa, ettet ymmärrä asiasta mitään. 

Vierailija
827/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailen perhettä, joka taisteli lapsensa pienryhmään. Itse olen tavallinen luokanopettaja. Olen tämän talven joutunut kuuntelemaan, kuinka koulumme tiloissa olevassa eskarissa nepsylapsi raivoaa ja tekee muutenkin aivan omiaan. Jo kaukaa näkee, että hänellä on suuria haasteita ihan perusolemisessa. Nyt vanhemmat haluavat lapsen normiluokkaan ja saivat tahtonsa läpi, koulun ja eskarin kovasta vastustuksesta huolimatta. Lapselle olisi siis varattuna pienryhmäpaikka. Saan tämän lapsen oppilaakseni syksyllä. Tiedän jo nyt, että siitä ei tule mitään. Minulla ei ole osaamista, eikä apukäsiä. En voi laiminlyödä muita lapsia tämän yhden takia, hekin tarvitsevat minua. En ymmärrä näitä vanhempia, enkä heidän itsekeskeisyyttään. Tämä ei ole kenenkään etu.

Näinpä! Itse myös ope ja tuntuu kurjalta kuulla, kun koulua ja opettajia syytetään ymmärtämättömyydestä. Pienluokkap

Ei kannata loukkaantua koko ammattiryhmän puolesta, joka ammattiryhmässä on hyviä ja huonoja työntekijöitä. 

Vierailija
828/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsy = häirikkö joka pitäisi sulkea pois muita häiritsemästä

Vierailija
829/1152 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nepsy dg ei ole syy sietää epäasiallista käytöstä... lisäksi sarjassa varsinki tämä monen lapsen yh näyttää hyysäävän lapsia. Vaikka olisi kuinka erityinen ja erinäisine diagnoosein kyllästetty henkilö, niin se ei tarkoita että tällaista henkilöä/ henkilöitä pitää kohdella silkki hansikkain, se on todella vääränlainen tapa kasvattaa ja hoitaa. Laitoksissa ja hoitokodeissakin huolehditaan ja ohjataan ammattitaidolla ja ilman hyysäystä. 

Tälleen ammattilaisen näkökulmasta tuota sarjaa tullu katsottua ja väkisellä huomaa miten melkeen kaikki menee kaikilla päin kaivoa. Nämä ihmiset tarvitsisivat koulutusta omiensa hoitamiseen, mutta ongelma on siinä että heillä mukana kulkee tunneside omaan lapseen jonka vuoksi mennään niinsanotusti vasemmalla kädellä lähes kaikessa, joka johtaa siihen että lapsilla ilmenee lisää ongelm

Lasun kuuluisi oikeasti tutustua perheen haasteisiin ja jos ei heillä osaamista ole ei huostaanottoja saa tehdä vailla riittävää tietoa. Aivan hirveää että pelkän diagnoosin perusteella oletat että vanhemmalla on haasteita vaikka usein asia on päinvastoin. Vanhempi ymmärtää lataan ja lasu ei. Hans ei ole todellakaan ainutkertainen tapaus, kun lasussa asiat hoidetaan näin päin persettä. Phimmillaan nuori alkaa käyttäjään päihteitä tai lähtee henki. Itse todellakin hakisin myös hiostaanoton purkua koska ei ainakaan tarttis miettiä loppuikää, miksi en hakenut jos nuori vaikka kuolee päihteisiin. On tää oikeasti aivan sairasta. Sit lasu tekee kaikkensa, ettei vaan tarttis myöntää että pieleen meni. Tässä ei ihan koko tarinaa kerrota, miten Hansin asia meni, lasulla ei todellakaan ole puhtaat jauhot pussissa. Lakia kuuluisi noudattaa ja lapsen oikeuksia. Onneksi on aikuinen pian niin pääsee jatkamaan omaa elämäänsä minkä lastensuojelu kovasti yritti rikkoa. Tsemppiä perheelle. Huono homma lasun toiminnassa on sekin, ettei kukaan kohta uskalla pyytää apua, kun se kääntyy perhettä vastaan. 

Vierailija
830/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain on pahasti pielessä kun lapsetkin pitää huomata, olivat sitten millä diagnoosilla tahansa. Täysin selvää pitäisi olla, että lapsille annetaan lääkärin ohjeiden mukaan esim. antibiootit ja diabeteksen lääkkeet, mutta hirveiden oikeasti siis lapsen huumaamiseen käytettävien myrkkyjen käyttöön pitäisi suhtautua erittäin kriittisesti. Lisäksi näissä lääkkeissä on suuri riski väärinkäytöstäkin. 

No jos sulla on adhd niin sä et pysty väärin käyttämään sitä lääkettä, koska se tasapainottaa sinua ja rauhoittaa. Kun taas normoilla se on piriste. 

Esim mulla adhd lääkkeet rauhoittaa liikaa, joten en voi niitä käyttää, kun nukkuisin vain koko ajan. 

Vierailija
831/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin huomiota siihen että ympäristö piti muuttaa nepsylle sopivaksi, siis koulu. Mites sitten tulevaisuudessa? Miten tällainen nepsy pärjäilee töissä, jos ympäristö ei ole sopiva? Pitääkö muiden olla aina hissunkissun ettei vaan nepsy hermostu? Kyllä se nyt vaan on niin että nepsynkin pitää sopetua yhteiskuntaan tai edessä on kivinen tie, tai pahimmillaan linnareissut. Nykäsellä oli adhd, ja kaikkihan tietävät millaista elämää vietti. 

Ei kannata osallistua tähän keskusteluun jos ainoa kokemus asiasta on jokujulkkis jolla on roskalehtien mukaan adhd. Tässä ketjussa on tosi paljon asiantuntemusta. Lukea kyllä kannattaa. Vain murto-osasta nepsylapsia tulee rikollisia. Esim. oma nepsypoikani ei saanut 90-luvulla diagnoosia kun oli liian kiltti. Diagnoosi tuli vasta yliopistossa jonka joutui jättämään kesken kun kuormittui liikaa. Silloin diagnoosi annettiin vain niille jotka kiusasivat, rikkoivat toisten lelut tai varastelivat niitä.

Vierailija
832/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailen perhettä, joka taisteli lapsensa pienryhmään. Itse olen tavallinen luokanopettaja. Olen tämän talven joutunut kuuntelemaan, kuinka koulumme tiloissa olevassa eskarissa nepsylapsi raivoaa ja tekee muutenkin aivan omiaan. Jo kaukaa näkee, että hänellä on suuria haasteita ihan perusolemisessa. Nyt vanhemmat haluavat lapsen normiluokkaan ja saivat tahtonsa läpi, koulun ja eskarin kovasta vastustuksesta huolimatta. Lapselle olisi siis varattuna pienryhmäpaikka. Saan tämän lapsen oppilaakseni syksyllä. Tiedän jo nyt, että siitä ei tule mitään. Minulla ei ole osaamista, eikä apukäsiä. En voi laiminlyödä muita lapsia tämän yhden takia, hekin tarvitsevat minua. En ymmärrä näitä vanhempia, enkä heidän itsekeskeisyyttään. Tämä ei ole kenenkään etu.

Näinpä! Itse myös ope ja tuntuu kurjalta kuulla, kun koulua ja opettajia syytetään ymmärtämättömyydestä. Pienluokkap

Hei opet, kirjoittakaa hyvin, kiitos! Mikä on tavan luokka?

Vierailija
833/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sulla on adhd niin sä et pysty väärin käyttämään sitä lääkettä, koska se tasapainottaa sinua ja rauhoittaa. Kun taas normoilla se on piriste. 

Esim mulla adhd lääkkeet rauhoittaa liikaa, joten en voi niitä käyttää, kun nukkuisin vain koko ajan. 

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Monet amfetaministithän on amfetaministejä juuri siksi, kun on diagnosoimaton ADHD ja itselääkitsevät. 

Kyllä se väärinkäyttö siis on mahdollista. 

Vierailija
834/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nepsy = häirikkö joka pitäisi sulkea pois muita häiritsemästä

Kaikki nepsyt eivät häiriköi, osa on ihan rauhallisia ja hiljaisia. Itse taidat olla mielipidehäirikkö.

Vierailija
835/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Monet amfetaministithän on amfetaministejä juuri siksi, kun on d

Lol, juuri siksihän he käyttävät, kun se rauhoittaa ja pystyy vihdoin keskittymään. Itselääkintää tiesitkö? 

Vierailija
836/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEPSYT = Lapset määräävät perheissä ja vanhemmat - eli äidit - tottelevat.

Missä on vanhemmuus? Miksi lasten isiä ei näy missään? Maksavatko isät elatustukea? Mistä tulee rahat ja käykö joku perheen aikuinen töissä? Paljonko Kela, hyvinvointialue ja valtio maksaa tukia? Miksi näillä perheillä ei ole pitäviä rajoja ja sääntöjä ja päivärytmiä? MIksi lapset saavat käyttäytyä huonosti ja kiroilla ja puhua rumasti? Miksi vanhemmat ovat tahdottomia nössöjä? Miksi lapset eivät käy koulua?

Vierailija
837/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis huumata, ei huomata

Vierailija
838/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo nepsyily ole tämän ajan suurimpia huijausteeskentelyjä? Miten naiivi pitää olla olla että siihen uskoo?

Vierailija
839/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on todella kultaista selattavaa. Siis ihan parasta viihdettä. Valtaosa kommentoijista vaikuttaa olevan yhteiskunnan rahoilla kotona istuvia äitejä, joilla ei ole rohkeutta lähteä huonosta ihmissuhteesta, vaan ovat tulkuttaneet lapsen toisensa perään ja nyt yrittävät sitten todistella valintojensa erinomaisuutta itselleen haukkumalla itseään fiksumpia jossain vauvapalstalla. Kun sitten ei muuta keksitä sen muiden rahoilla loisitun tyhjän elämän täytteeksi niin joko itsediagnosoidaan oma pershedelmä erityislapseksi - tai vaihtoehtoisesti yritetään selittää, ettei se kognitioiltaan vajavainen lapsi ole mikään erityislapsi, vaan maailman napa.

Kaikkein parasta on tämä päivähoitoon lapsensa vievistä valittaminen. :D Ne työssäkäyvät, ahkerat äidit tuottavat ne rahat, joilla nämä kotihoidontuella ja lapsilisillä laiskottelevat syöttiläät ylläpidetään. Tällaisten kotiloisien vuoksi lapsilisät tulisikin poistaa, kotihoidontuki lopettaa ja rajata vanhempainlomat enintään puoleen vuoteen. Loisikoot sitten kotona lastensa kanssa ne, joilla on omaa rahaa jolla se maksaa.

Vierailija
840/1152 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huudetaan, että Suomeen pitäisi synnyttää lisää lapsia. Mutta tämäkin sarja osaltaan alleviivaa lastenhankinnan riskejä ja niitä asioita, joita fiksu ihminen kysyy itseltään ennen kuin alkaa yrittää lapsensaantia. Mitä tapahtuu, jos syntyvä lapsi sitten on tuollainen hirviönepsy, joka käytännössä tekee vanhemmastaan elinkautisvangin? En minä ole valmis tai halukas sellaisen riskin ottamiseen.

Arvaan kyllä, että tähänkin tulee moni kommentoimaan että "lapsen rakkaus riittää" ja "äitiys on parasta elämässä" ja muuta tyhjää jollotusta. Voihan se lapsen rakkaus olla arvokas juttu elämässä, mutten silti ole kiinnostunut ryhtymään elämään vaikka tuollaista elämää kuin tuin Adan äiti. Olla suljettuna asuntoon lapsen kanssa vuodesta toiseen, ei voi nähdä ystäviään, ei käydä töissä, ei harrastaa. Istua vain tukka hasottaen ja kilot kertyen neljän seinän sisällä keskustelemassa siitä, jaksaisi nepsylapsi nyt mitenkään ehkä tänään pestä hampaansa.

Omaishoitajuus olisi rankkaa myös oman vanhemman tai puolison kohdalla. Oman lapsen kohdalla - ei helvetti.