Nepsyt-sarja
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html
Kannattaa katsoa ja oppia ymmärtämään levottomia lapsia.
Nykyään on niin paljon levottomuutta lapsissa. Adhd- oireilua on aina vain enemmän.
Mielestäni lasten kasvatus on mennyt todella pieleen Suomessa. Mieluummin houdatetaan ihan pienet lapset, alle vuoden ikäisetkin päivähoidossa kuin että itse hoidettaisiin. Olen nähnyt/kuullut kuinka katkeria isommat sisarukset ovat, kun äiti on kotona vauvan kanssa ja itse on joutuvat tulemaan hoitoon, ikävä on todella suuri. Ei siis ihme, jos pieni lapsi stressaantuu ja pienet aivot eivät sitä stressiä kestä. Lisäksi stressaantunut lapsi ei syö eikä nuku kunnolla.
Myös avioero voi olla rankkaa lapselle, kun vanhemmat kiistelevät vuosikausia kaikesta mahdollisesta eikä syynä ole muu kuin oma kosto. Äidit osaavat olla myös näissä tilanteissa tosi ilkeitä ja mustamaalata isää lapselle. Siis tosi stressaavaa on sellainen lapselle. Eikö nämä äidit ajattele yhtään lapsiaan, vaan vain omaa loukattua egoaan. Tämä lasten kiusaaminen pitäisi todella lailla kieltää erotilanteissa ja määrätä kunnon sanktiot.
Eri asia on väkivaltaiset isät ja äidit, jolloin ero on välttämättömyys ja lasten turvaan saattaminen tärkeintä. Mutta miksi tässäkin viivytellään joskus vuosikausia ja annetaan lasten nähdä se kaikki väkivalta ja huuto. Uhkailevista ja hakkaavista puolisoista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja lähteä oitis eikä jäädä kyyristelemään pelon vallassa. Tämä on hyvin vaarallinen tilanne, mutta vaarallista on jäädäkin.
Ja vielä se alkoholi, jota niin usea juo lastensa nähden, höpöttää ja örveltää. Tätä lapset pelkäävät, kun vanhemman käytös muuttuu eikä lapsi ymmärrä miksi. Se on iha sama onko olo aikuisella ratkiriemukas tai murjottava, lapsi kokee sen erilaisena. Olen sen nähnyt kuinka lapset pelkäävät näitä kännääviä vanhempiaan. Siis miksi vanhemmat haluavat kiusata lapsiaan vain siksi että saisivat juoda ja päänsä sekaisin?
Kaikki tämä aiheuttaa lapselle pitkittyessään käytöshäiriöitä, ei sen tarvitse olla synnynnäinen ongelma. Isompana ongelma vain korostuu, kun nuori muistaa kaiken tapahtuneen. Pieni lapsi reagoi raivoamalla, koska hänellä ei ole sanoja kertoa mikä stressaa.
Niin, se kännykkä on myös haitallinen... se on nähty kuinka kuutamolla voivat vanhemmat olla lasten läsnä ollessa kun samalla selaavat kännykkäänsä. Ohitetaan kysymykset, ohitetaan lapsen tarpeet kokonaan. Voi luoja kuinka se minua säälittää, kun näen sen tapahtuvan. Lapsi hakee kontaktia muista ihmisistä, seuraa ja vaatii huomiota. Päiväkodissa ja koulussa opettajat ovat helisemässä näiden kännykkähylättyjen lasten kanssa.
Ajatelkaa vanhemmat, kaikki tuo kostautuu myöhemmin, kun lapsi kasvaa. Sitten se on jo liian myöhäistä.
Katso lähetysajat : Nepsyt - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kauas jo näkee, että tuossa on kyseessä orastava persoonallisuushäiriö tuolla teinillä, ja sen myötä on ADHD aika pieni ongelma...
Orastava. Sanoisin kukkea. Onneksi tilanne kai parani sitten kuitenkin.
Joo, kun pääsi niistä oudoista koti-oloista pois ja äitikin taisi heivata poikaystävän. On pystynyt opiskelemaan kahta luokkaa yhtä aikaa, vaikka adhd lääkitys oli lopetettu. Eli nepsydiagnoosit oli todellakin väärät, ja se onneksi huomattiin sijoituspaikassa.
Se äiti näytti siltä että elämäntavoissa olisi parantamisen varaa monellakin saralla. Sellainen alkoholipöhö ja iho tosi huonossa kunnossa. Jos ei jaksa itsestään huolehtia niin ei sitten lapsestakaan.
Et voi tietää. On varmasti väsynyt ihan tuosta lapsen tilanteesta. Mieti nyt Nepsy + murrosikä. Ja tuossa vielä taustalla nuorella vaikka mitä: avioero, eli isän menetys, päihdekokeilut, koulukiusaamiset? , ei kavereita? yms yms. Tuo äiti on täysin uupunut, antanut kaikkensa. Itse olisin jo lyönyt hanskat tiskiin aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää kiroilua. Puolet tytöllä vittua saatanaa. Iso nainen ja avuton. Ei näytä valoisalta. Synkkä tulevaisuus. Olen itse nepdu. En kiroile ja olen töissä koko päivän.
Kiroilu on Tic-oire. Sille ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
, hetIhan järkyttävää kiroilua. Puolet tytöllä vittua saatanaa. Iso nainen ja avuton. Ei näytä valoisalta. Synkkä tulevaisuus. Olen itse nepdu. En kiroile ja olen töissä koko päivän.
Kiroilu on Tic-oire. Sille ei voi mitään.
Tämä. Itselläni todennäköisesti nepsy, ehkä adhd, ja varmaan tic. Olen ikäni kärsinyt tietynlaisesta oireista: impulsiivisuus, tarkkaavaisuushäiriö, kiroilu jne. Minulla muusta syystä aloitettu Triptyl. Sitä käytetään Amerikassa Add:n ja Adhd:n hoidossa ko lääke on mm lopettanut kiroilemiseni ja raivoamiseni ja tuonut järjestystä elämääni. Olin siivoamatta kotiani noin 1,5 vuotta. Kohta siivousurakka ohi.
Minulle tämä sarja ja tämän ketjun lukeminen avannut monia asioita itsestäni.
Minun lapsuudessani ( 80-luvulla) ei tunnettu adhd tai syömishäiriöitä,jotka molemmat minulla olivat. Olin vain vaikea lapsi. Voi,kun olisi. Hyvä, että nyt tunnetaan, hyvä, että tämä sarja on tehty ja näytetään, ja hyvä, että asiasta puhutaan- jos nyt joku saisi apua joka tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tästä nyt vielä sanoisi? Huvittavaa kun erityislapsilla oli jotain TET-päiviä. Karu totuus nyt vaan on, että kukaan noista erityislapsista ei koskaan työllisty normaaliin palkkatyöhön. Haluamatta sen enempää haukkua ja arvostella niin huvitti myös tämän ongelmateinitytön aikomus opiskella lähihoitajaksi ja halusta toimia vertaistukena. Syyllistyy siinä sitten ehkä tahtomattaankin yhteen pahimmista stereotypioista.
En ole katsonut koko sarjaa vielä,mutta mitenkä minä arvasin, että aikoo opiskella lähäriksi....
Vierailija kirjoitti:
Mummuna ihmettelen, miten erottaa pikkulapsen uhmaikä ja murrosiän uhmakkuus ja protestointi sairaudesta? Meillä vanhemmat määräsivät, keskustelivat jne. lasten kanssa, meillä oli perhekokouksia murrosiässä, kävimme läpi vaikeatkin asiat keskustelemalla, kukaan ei huutanut kenellekään.
Varmasti joskus vaikeaa. Tuo teini kyllä suurimmaksi osaksi käyttää hyväksi tuota Nepsy diagnoosiaan ja pompottaa äitiään. Sille pitäisi laittaa rajat. Ja kunnolla. Sitä se hakee. Ja jos ei koulunkäynti maistu ja onnistu kotoa käsin, niin vaihtoehto on koulukoti. Ja äidille ei kirota. Nukkumaan mennään silloin ja silloin ja herätään silloin ja silloin. Lisäksi tuolle tekisi hyvää kävellä sinne kouluun. Tietokoneaikaa vain max 1h joka toinen tai kolmas päivä. Ja jos kiroilee tai ei huvita mennä kouluun kun on " kipeä", niin ei viikkoon tietokonetta. Ja heittäisi mutsi tuon " isukin" veks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa ihan kusetuksen makua että kelalta nostetaan isot tuet ja leikitään että lapsi ei osaa syödä tai mennä vessaan, sama lapsi osaa kuitenkin meikata, kiroilla, tapella ja vetää röökiä...
Ai meinaat, että lapsi ihan leikillään jättää syömättä ja ihan leikillään pussaa housuun kun ei saa aikaiseksi mennä vessaan?
Meikkaaminen, tupakoiminen jne. ei liity noihin mitenkään. Voihan aikuinenkin nepsy olla vaikka ydinfysiikan tohtori, mutta ei osaa huolehtia tiskeistään.
Mitenkähän toi meinaa ne lähäri - opinnot suorittaa? Ja lähärinä toimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa ihan kusetuksen makua että kelalta nostetaan isot tuet ja leikitään että lapsi ei osaa syödä tai mennä vessaan, sama lapsi osaa kuitenkin meikata, kiroilla, tapella ja vetää röökiä...
Ai meinaat, että lapsi ihan leikillään jättää syömättä ja ihan leikillään pussaa housuun kun ei saa aikaiseksi mennä vessaan?
Meikkaaminen, tupakoiminen jne. ei liity noihin mitenkään. Voihan aikuinenkin nepsy olla vaikka ydinfysiikan tohtori, mutta ei osaa huolehtia tiskeistään.
Mitenkähän toi meinaa ne lähäri - opinnot suorittaa? Ja lähärinä toimia
Ei tule saamaan mitään näyttöjä läpi. Ei pysty suorittamaan mitään harjoitteluja. Tuskin pystyy olemaan viikkoa koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Äippäkö röökit ostaa veronmaksajien rahoilla?
Tämä! Minä en odtaisi, ja sanoisi, että meillä ei alaikäiset polta. Tosin , jos mutsi polttaa itse, on siinä hankala kieltää teiniä polttamasta.
Rohkeita ihmisiä,kun uskaltavat tulla tv-ohjelmaan noiden sairauksien kanssa. Varsinkin tuo teini+ äiti. Nostan hattua heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsy dg ei ole syy sietää epäasiallista käytöstä... lisäksi sarjassa varsinki tämä monen lapsen yh näyttää hyysäävän lapsia. Vaikka olisi kuinka erityinen ja erinäisine diagnoosein kyllästetty henkilö, niin se ei tarkoita että tällaista henkilöä/ henkilöitä pitää kohdella silkki hansikkain, se on todella vääränlainen tapa kasvattaa ja hoitaa. Laitoksissa ja hoitokodeissakin huolehditaan ja ohjataan ammattitaidolla ja ilman hyysäystä.
Tälleen ammattilaisen näkökulmasta tuota sarjaa tullu katsottua ja väkisellä huomaa miten melkeen kaikki menee kaikilla päin kaivoa. Nämä ihmiset tarvitsisivat koulutusta omiensa hoitamiseen, mutta ongelma on siinä että heillä mukana kulkee tunneside omaan lapseen jonka vuoksi mennään niinsanotusti vasemmalla kädellä lähes kaikessa, joka johtaa siihen että lapsilla ilmenee lisää ongelmia ja haasteita koska ei osata kohdata heitä oikein
Nähdäkseni on äärimmäisen hankala tutkia huostaanottojen vaikuttavuutta, joten ihan mielenkiinnosta toivoisin, että linkkaisit tähän tutkimukseen/tutkimusnäyttöön, niin tiedetään millaisella tutkimusasetelmalla tuollaisia johtopäätöksiä voidaan tehdä. Lastensuojelulaissa ei voi mitenkään seuloa pois vammaisia ja neuropsykiatrisista oireista kärsiviä lapsia pois palvelujen piiristä, koska lapsella on oikeus suojeluun oli diagnoosina mikä tahansa. Lastensuojelulaissa lähdetään aina siitä, että vastaako kasvuympäristö lapsen tarpeita, esimerkiksi jos sekä kasvattajalla että lapsella on pahoja neuropsykiatrisia haasteita niin voi olla, että mikään määrä tukitoimia ei auta siihen, ettei kasvattaja kykenen sopeuttaman käyttäytymistään ja toimintaansa lapsen tarpeita vastaavaksi, jos lapsi on vielä erityisen tuen tarpeessa ja tarvitsee vahvaa vanhemmuutta. Toisin sanoen tällaiset haasteet yleensä nostavat myös huostaanoton riskiä eivät (pelkästään) asiantuntemuksen puuteen vuoksi vaan siksi, koska neuropsykiatriset haasteet usein "periytyvät" sekä osin sosiaalisesti ja osin erilaisten biologisten riskitekijöiden kautta, mikä näkyy paitsi lapsen vaativuudessa myös vanhempien valmiuksissa kasvattaa lastaan. Tämä lapsen yksilöllisten piirteiden ja ympäristötekijöiden muodostama kombo johtaa usein hyvin sellaiseen kehityskulkuun, joka voi vakavasti vaarantaa lapsen normaalin kasvun ja kehityksen. Jos nepsy-lapsi huostaanotetaan, niin silloin tehdään yleensä aika vahvaa yhteistyötä hoitavan tahon kanssa ja pyydetään terveydenhuollolta lausunto. On nähdäkseni aika harvinaista, että lääkärit vastustaisivat huostaanottoja, vaikka heillähän se erityisasiantuntemus on, jos arvioivat huostaanoton vahingoittavan lapsen kehitystä ja hyvinvointia. Sosiaalitoimelta ei voi tällaista erityisasiantuntemusta odottaa, sen takia lastensuojelulaissa on säädetty siitä, että käytettävissä pitää olla riittävästi myös terveydenhuollon asiantuntemusta päätöksenteon tueksi.Voihan se toki olla, että osa huostaanotoista voitaisiin ennaltaehkäistä oikeanlaisilla ja oikea-aikaisilla tukitoimilla, mutta tämä nyt ei ole mitenkään "nepsyihin" liittyvä mitenkään spesifisti vaan järjestelmään yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nepsy dg ei ole syy sietää epäasiallista käytöstä... lisäksi sarjassa varsinki tämä monen lapsen yh näyttää hyysäävän lapsia. Vaikka olisi kuinka erityinen ja erinäisine diagnoosein kyllästetty henkilö, niin se ei tarkoita että tällaista henkilöä/ henkilöitä pitää kohdella silkki hansikkain, se on todella vääränlainen tapa kasvattaa ja hoitaa. Laitoksissa ja hoitokodeissakin huolehditaan ja ohjataan ammattitaidolla ja ilman hyysäystä.
Tälleen ammattilaisen näkökulmasta tuota sarjaa tullu katsottua ja väkisellä huomaa miten melkeen kaikki menee kaikilla päin kaivoa. Nämä ihmiset tarvitsisivat koulutusta omiensa hoitamiseen, mutta ongelma on siinä että heillä mukana kulkee tunneside omaan lapseen jonka vuoksi mennään niinsanotusti vasemmalla kädellä lähes kaikessa, joka johtaa siihen että lapsilla ilmenee lisää ongelm
Olet todella pihalla. Lasu ei noudata lakia, mitään hoitavaa tahoa ei jätjestynyt kolmessa vuodessa ja jos sossulla ei ole ammattitaitoa nepsy- asioissa mennään todella metsään. Hans ei ole mikään ainutkertainen tapaus, missä näin on käynyt. Aivan sairasta ettei tukea ja hoitoa saa kuin huostaanoton kautta. Vaikka lakia rikotaan, lasull tuntuu olevan siihen täysi oikeus.
Tuo teinityttö todellakin tarvitsisi ihan jotain muuta kun kokonaisen köörin paapomassa ja kuuntelemassa kirosanoilla höystettyä huutoa ja valitusta. Sitten vielä samaa kiukuttelua kuuntelemassa opettaja, kuraattori yms , ei ihme että talous pilalla kun kaikkeen sitä rahaa upotetaankin, tuo teinityttö on vaan luonnehäiriöinen jota pitäisi kasvattaa ihan muulla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo teinityttö todellakin tarvitsisi ihan jotain muuta kun kokonaisen köörin paapomassa ja kuuntelemassa kirosanoilla höystettyä huutoa ja valitusta. Sitten vielä samaa kiukuttelua kuuntelemassa opettaja, kuraattori yms , ei ihme että talous pilalla kun kaikkeen sitä rahaa upotetaankin, tuo teinityttö on vaan luonnehäiriöinen jota pitäisi kasvattaa ihan muulla tavalla.
Et sitten tainnut katsoa hänen osuuttaan...
Jos ei ole tietoa eikä ymmärrystä, niin ei kannattaisi itseään häpäistä turhilla kommenteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Minä en odtaisi, ja sanoisi, että meillä ei alaikäiset polta. Tosin , jos mutsi polttaa itse, on siinä hankala kieltää teiniä polttamasta.
Ai, tupakka on tässä se suurin ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, tupakka on tässä se suurin ongelma?
Ei ehkä suurin, mutta tupakka on K-18, oli nepsy tai ei. Kenenkään alaikäisen tupakointia ei pitäisi hyväksyä, se ei ole enää mielipideasia tai liity kasvatukseen vaan lakiin.
Missä tuo Sanna ja laumansa asuu? Puhetavasta päätellen jossain Turun seudulla, mutta missä?
(Ehkä kerrottiinkin, mutta meni multa ohi. Sorry.)
Vierailija kirjoitti:
Tälleen ammattilaisen näkökulmasta tuota sarjaa tullu katsottua ja väkisellä huomaa miten melkeen kaikki menee kaikilla päin kaivoa. Nämä ihmiset tarvitsisivat koulutusta omiensa hoitamiseen, mutta ongelma on siinä että heillä mukana kulkee tunneside omaan lapseen jonka vuoksi mennään niinsanotusti vasemmalla kädellä lähes kaikessa, joka johtaa siihen että lapsilla ilmenee lisää ongelmia ja haasteita koska ei osata kohdata heitä oikein eikä ammattitaidolla. Surullista.
toivottavasti sinä perheiden tuomitseva ammattilainen et ikinä tule minua vastaan. Itselläni kokemuksia sosiaalityöntekijöistä, joilla ei mitään ymmärrystä adhd:sta, pda:sta, rsd:stä, tourettesta tai autisminkirjosta, mutta kovasti tuntuvat tietävän miten lapsia kuuluu kasvattaa. Päin kaivoa menee ammattilaisella joka luulee oppikirjojen lukemisen jälkeen tietävänsä miten täysin hänelle vieraiden perheiden kasvatus on pielessä dokumentin perusteella. Että joku pihan siisteys kertoo jotain kasvatus- kyvystä tms. Tuomitset kaikki perheet huonoksi kasvattavaksi. Mene itse takaisin koulun penkille, googleta ensin nuo kertomani lyhenteet ja mieti tarkkaan kannattako edes jatkossa sanoa olevansa mikään ammattilainen noin vajaaälyisellä asenteella. Aivan hirveää on että sinunlaisia sosiaalityöntekijöitä löytyy lastensuojelusta, ketkä oikeasti kuvittelevat koulut käytyään tietävän kaiken. Ammattilaisuus on todella kaukana sun kommentista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä lapset on varmaan jo nyt tosi onnellisia, että ovat tv:ssä, saatika sitten vanhempana kun kaikki löytyy netistä. Tietoisuutta pitää lisätä, mutta ei tämä kyllä noiden lasten elämää paranna. Ei varmaan helpota elämää yhtään esim koulussa, jossa kiusaajat ottavat ilon irti mistä tahansa asiasta.
Sehän on ihan tunnustettu fakta, että näitä adhd ym diagnooseja kirjoitetaan ihan liikaa, niitä taidetaan jakaa kuin ilmaisia risteilyitä; jos haluat semmoisen niin sen kun pyydät. Ehkä se sitten helpottaa vanhempia kun on diagnoosi, jolla perustella lasten käytöstä. Osa diagnooseista varmaan ihan perusteltuja, mutta iso osa ei.
On totta, että osa saa yksityiseltä liian helposti diagnoosin. On myös totta, että pohjois-Karjalassa on tehty poikkeuksellisen paljon ADHD-diagnooseja. Yleisesti ottaen etenkin tytöt ovat edelleen alidiagnosoituja. Kun tutkimukset tehdään
Valitettavasti Suomessa on sairaanhoitopiirejä joissa on vaikea saada tukea ilman diagnoosia, voi olla että pohjois- Karjalassa on tilanne juuri tämä, vähän sama kun tehdään turhaan lasuja, kun silloin saa perhetyön ilmaiseksi, muuten se on maksullista. Jollekin lapselle voisi riittää vaikka tehostettu tuki, mutta sitä on vaikea saada ilman diagnooseja.
Vierailija kirjoitti:
Ihailen perhettä, joka taisteli lapsensa pienryhmään. Itse olen tavallinen luokanopettaja. Olen tämän talven joutunut kuuntelemaan, kuinka koulumme tiloissa olevassa eskarissa nepsylapsi raivoaa ja tekee muutenkin aivan omiaan. Jo kaukaa näkee, että hänellä on suuria haasteita ihan perusolemisessa. Nyt vanhemmat haluavat lapsen normiluokkaan ja saivat tahtonsa läpi, koulun ja eskarin kovasta vastustuksesta huolimatta. Lapselle olisi siis varattuna pienryhmäpaikka. Saan tämän lapsen oppilaakseni syksyllä. Tiedän jo nyt, että siitä ei tule mitään. Minulla ei ole osaamista, eikä apukäsiä. En voi laiminlyödä muita lapsia tämän yhden takia, hekin tarvitsevat minua. En ymmärrä näitä vanhempia, enkä heidän itsekeskeisyyttään. Tämä ei ole kenenkään etu.
Näinpä! Itse myös ope ja tuntuu kurjalta kuulla, kun koulua ja opettajia syytetään ymmärtämättömyydestä. Pienluokkapaikat ovat todella tiukassa ja niihin on jonoa. Tavan luokissa on paljon tukea tarvitsevia, jopa puolet luokasta voi olla sellaisia. Kun tukea tarvitsevalle tarjotaan mahdollisuutta tukeen, niin useamman kerran olen törmännyt sellaiseenkin, etteivät vanhemmat HALUA lapselleen koulun tarjoamaa tehostettua tai erityistä tukea tai vaikkapa koulun ehdottamia koulupsykologin tutkimuksia.
Ohjelma ei ollut 24/7 tositeeveetä, vaan 30 minuutin jaksoja. Siitä ei voi päätellä mitään.