Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nepsyt-sarja

Vierailija
11.04.2024 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html

Kannattaa katsoa ja oppia ymmärtämään levottomia lapsia. 

Nykyään on niin paljon levottomuutta lapsissa. Adhd- oireilua on aina vain enemmän. 

Mielestäni lasten kasvatus on mennyt todella pieleen Suomessa. Mieluummin houdatetaan ihan pienet lapset, alle vuoden ikäisetkin päivähoidossa kuin että itse hoidettaisiin. Olen nähnyt/kuullut kuinka katkeria isommat sisarukset ovat, kun äiti on kotona vauvan kanssa ja itse on joutuvat tulemaan hoitoon, ikävä on todella suuri. Ei siis ihme, jos pieni lapsi stressaantuu ja pienet aivot eivät sitä stressiä kestä. Lisäksi stressaantunut lapsi ei syö eikä nuku kunnolla. 

Myös avioero voi olla rankkaa lapselle, kun vanhemmat kiistelevät vuosikausia kaikesta mahdollisesta eikä syynä ole muu kuin oma kosto. Äidit osaavat olla myös näissä tilanteissa tosi ilkeitä ja mustamaalata isää lapselle. Siis tosi stressaavaa on sellainen lapselle. Eikö nämä äidit ajattele yhtään lapsiaan, vaan vain omaa loukattua egoaan. Tämä lasten kiusaaminen pitäisi todella lailla kieltää erotilanteissa ja määrätä kunnon sanktiot. 

Eri asia on väkivaltaiset isät ja äidit, jolloin ero on välttämättömyys ja lasten turvaan saattaminen tärkeintä. Mutta miksi tässäkin viivytellään joskus vuosikausia ja annetaan lasten nähdä se kaikki väkivalta ja huuto. Uhkailevista ja hakkaavista puolisoista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja lähteä oitis eikä jäädä kyyristelemään pelon vallassa. Tämä on hyvin vaarallinen tilanne, mutta vaarallista on jäädäkin. 

Ja vielä se alkoholi, jota niin usea juo lastensa nähden, höpöttää ja örveltää. Tätä lapset pelkäävät, kun vanhemman käytös muuttuu eikä lapsi ymmärrä miksi. Se on iha sama onko olo aikuisella ratkiriemukas tai murjottava, lapsi kokee sen erilaisena. Olen sen nähnyt kuinka lapset pelkäävät näitä kännääviä vanhempiaan. Siis miksi vanhemmat haluavat kiusata lapsiaan vain siksi että saisivat juoda ja päänsä sekaisin? 

Kaikki tämä aiheuttaa lapselle pitkittyessään käytöshäiriöitä, ei sen tarvitse olla synnynnäinen ongelma. Isompana ongelma vain korostuu, kun nuori muistaa kaiken tapahtuneen. Pieni lapsi reagoi raivoamalla, koska hänellä ei ole sanoja kertoa mikä stressaa. 

Niin, se kännykkä on myös haitallinen... se on nähty kuinka kuutamolla voivat vanhemmat olla lasten läsnä ollessa kun samalla selaavat kännykkäänsä. Ohitetaan kysymykset, ohitetaan lapsen tarpeet kokonaan. Voi luoja kuinka se minua säälittää, kun näen sen tapahtuvan. Lapsi hakee kontaktia muista ihmisistä, seuraa ja vaatii huomiota. Päiväkodissa ja koulussa opettajat ovat helisemässä näiden kännykkähylättyjen lasten kanssa. 

Ajatelkaa vanhemmat, kaikki tuo kostautuu myöhemmin, kun lapsi kasvaa. Sitten se on jo liian myöhäistä. 

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Nepsyt - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1152)

Vierailija
41/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ei järkipuhe ja oma vastuun otto kiinnosta, helpompaa on mennä piiloon diagnoosien taakse.

Tuo on totta. Helpompi ulkoistaa syy itseltä pois.

Epävakaat vanhemmat ovat syy lapsen oireiluun, vanhempien pitäisi hoitoa hakea eikä lapsen. 

Täysin ymmärtämättömät kommentoijat netissä ovatkin sitten niin fiksuja? Ette tiedä taustoista mitään. Jos sulla ei oo jalkoja, et voi juosta, sit joku sanois että tekosyy, älä mene diagnoosin taakse piiloon. Ihan yhtä hullua. Millä perusteella ei oteta vastuuta, millä perusteella epävakaita vanhempia? Mielestäni epävakautta on kirjoittaa vauva palstalla lapsista ja täysin tuntemattomista perheistä aivan puutaheinää. 

Me kirjoitetaan siitä mitä me nähdään. Siinä ei ole mitään väärää. Ne on vaan havaintojen perusteella muodostettuja mielipiteitä.

Vierailija
42/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä aivan kauheaa että lapset omalla nimellä ja omilla kasvoilla esiintyy. Teini ehkä voi ymmärtää miten julkisuudessa esiintyminen voi vaikuttaa elämään. 

Mutta tuollainen 6v ei todellakaan!

Mun mielestä tälläiset ohjelmat pitäisi tehdä hyvällä maulla, kun nykyään pystytään helposti muokkaa kuvaa, voidaan kuvata niin että ei näy kasvot, eikä esiinnytä omalla nimellä!

Eiköhän vanhemmat osaa itse arvioida sen, onko asia ok ja lapsilla on oikeus myös tulla kuulluksi. Erittäin hyvä että itse saavat puhua asioista, eikö aikuiset keskenään. Voisin ajatella että tuntuu hyvällä että edes joku kuuntelee ja tulee nähdyksi ja kuulluksi. Kun yhteiskunnan tukiverkko (terveydenhoito, koulu ja sosiaaliala ) on aika lailla epäonnistunut näissä autisminkirjon ym nepsy asioissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeä kommentointi ja mielipiteet asiasta mistä et tiedä faktoja on aika mautonta. Aika hupaisaa että joku kirosana on kamalaa mutta sun käytös täällä on jotenkin ok, vaikka ilmeisesti olet aikuinen. Ei oo vissiin vanhemmat sulle opettanut tapoja. Ja tuskin sulla mitään adhd diagnoosia on, jos et ymmärrä että se ilmenee monella eri tavalla .

Totta, ja nuo kirosanoista meuhkaavat on ihan outoja. Olen ollut paljon nuorten kanssa tememisissä ja kyllä ihan ns normaalit lapset ja nuoret kiroilee, mutta moni osaa peitellä sen vanhemmiltaan.

Vierailija
44/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä osa tapauksista on vain osaamatonta vanhemmuutta. Ei nepsy diagnoosi tarkoita sitä, että lapsi saa käyttäytyä miten vain haluaa ja pompottaa vanhempia miten haluaa. Mm. antaa lapsen kiusata eläimiä, heitellä huonekaluja yms. Näissä perheissä on usein myös ihan perus elämänhallinta hukassa vanhemmilta. Herää vaan kysymys miksi nykyään joka toinen lapsi on nepsy. Luuri käteen vaan ja sokeria joka muodossa niin hyvä tulee. Vähän lisää tietokoneella olemista yms. Ei ihme jos polla on sekaisin.

Kerrotko itsestäsi, vai mihin nämä faktat perustuu. Voi hyvänen aika ihmisen tietämättömyyttä. Tiesitkö että autismi, Ocd, adhd tuorette ym ovat ihan oikeasti olemassa, ihan neurologin vahvistamia diagnooseja. Mahtavaa että tällainen sarja on tehty, että tietoisuus lisääntyy. Kaikki eivät vaan osaa ottaa vastaan. 

Vierailija
45/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tästä nyt vielä sanoisi? Huvittavaa kun erityislapsilla oli jotain TET-päiviä. Karu totuus nyt vaan on, että kukaan noista erityislapsista ei koskaan työllisty normaaliin palkkatyöhön. Haluamatta sen enempää haukkua ja arvostella niin huvitti myös tämän ongelmateinitytön aikomus opiskella lähihoitajaksi ja halusta toimia vertaistukena. Syyllistyy siinä sitten ehkä tahtomattaankin yhteen pahimmista stereotypioista. 

Höpöhöpö, koko ajan erityislapsia on tet-toimissa mukana. Tekevät myös kyvyilleen sopivaa tet-harjoittelua. Tämä on tieto eikä luulo.

Vierailija
46/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa näitä on: yksikin sotkee ruokalassa, tiputtaa ruokaa lattialle ja lappaa ruokaa lautaselle kuin sikakaukaloon. Repi seinältä hienon oppilastyön ja sekoilee päivittäin. EI voi muka tehdä mitään!! Jotain lääkettä syö, ehkä. Potku perseelle ja johonkin laitokseen. 

Mitä jos itse saat semmoisen lapsen?

Vierailija
47/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Ei järkipuhe ja oma vastuun otto kiinnosta, helpompaa on mennä piiloon diagnoosien taakse.

Tuo on totta. Helpompi ulkoistaa syy itseltä pois.

Epävakaat vanhemmat ovat syy lapsen oireiluun, vanhempien pitäisi hoitoa hakea eikä lapsen. 

Todellakin. Perheen koti oloja ei aina todellakaan tutkita, annetaan vaan lapselle diagnoosi 

kerro missä diagnooseja annetaan? Pahimmillaan menee vuosia että pääsee turkimuksiin ja tutkitaan perin pohjin mistä haasteet johtuu. Voi mennä vaikka vuosikymmeniä, ja hoitamattoman ADHD n liitännäisenä kulkee usein mielenterveysongelmat kohonnut itsemurhariski, ajautuminen päihteiden ja rikollisuuden maailmaan. Että itsekin äitinä todellakin mielummin autan lasta, löydetään haasteiden syyt että pystyy esimerkiksi käymään koulua normaalisti. Ei näitä diagnooseja missään jaeta. Aika kummallinen käsitys sulla neurologisista. Ettö siellä joku neurologi jakaa diagnooseja 🤦🏻😝

kotiolojen takia ei lapselle todellakaan diagnoosia tulen ja arvaa vaan syynätäänkö kotioloja aivan riittävästi kun joku ymmärtämätön huolestuu. 

Toivottavasti te otitte järkipuhetta nyt vastaan? Sit Googlesta löytyy lisää tietoa jos kiinnostaa. Olin jo unohtanut miten tietämättömiä ihmiset ovat. Kiitos YLE, sarjasta. Näitä tarvitaan lisää! 

Vierailija
48/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tän jälkeen varmasti kiva jonkun adan kulkea kylillä, ku muut teinit huutaa perää että onks vaippa täynnä!

Se on sitten ok? Että pitäis olla piilossa ja hiljaa ettei kiusata? Tietoa ilmeisesti tarvitaan rutkasti lisää, että ihmiset saavat olla sellaisia kuin ovat, evätkä piilottele, häpeile. 

Vierailija
49/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/a/74-20011488

Samaa aikaa yle on huolissaan somessa tapahtuvasta lapsien kuvaamisesta ja tietojen jakamisesta, mutta kuvaa sitten itse tälläisen dokumentin!

Lapsilla ja nuorilla on oikeus tulla kuulluiksi. Hyvä että tästä nyt kirjoitetaan ja kerrotaan, kun nähtävästi tietämättömyyttä  on paljon. 

Vierailija
50/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tän jälkeen varmasti kiva jonkun adan kulkea kylillä, ku muut teinit huutaa perää että onks vaippa täynnä!

Se on sitten ok? Että pitäis olla piilossa ja hiljaa ettei kiusata? Tietoa ilmeisesti tarvitaan rutkasti lisää, että ihmiset saavat olla sellaisia kuin ovat, evätkä piilottele, häpeile. 

Erilaisia, poikkeavia kiusataan aina. On aina kiusattu. Monissa maissa vammaiset piilotetaan ulkopuolisilta, ellei tapeta jo pieninä.

Ihmiset eivät koskaan tule sivistymään tässä asiassa. Jokainen sukupolvi kohtaa asian uutena. 

Itse autistina en jaksa(isi) koheltavia adhd-tyyppejä lähiympäristössäni. Kuormittavat liikaa.

Vierailija
51/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo yksi äiti-ihminen on 24/7 kotona hoitamassa teini-ikäistä lastaan, joka vain makaa ja kiroilee ja valittaa ja käyttää äitinsä palvelua hyväkseen? Varmasti on pahoja ongelmia, mutta miten tuo touhu auttaa tilannetta yhtään mitenkään.

Vierailija
52/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa kasvatuksen peruspilarit ovat jääneet täysin unholaan? Tuosta kiroilevasta teinistä näkee, että hän manipuloi aikuisia aivan 10/0. Se on aivan varmaa, että unikin tulee, jos ulkoilee ja tekee aivotyötä vaativia tehtäviä. Hänellä ei myöskään ollut mitään jaksamisongelmaa tehdä huolellisesti meikkiä, mutta aamupalan tekeminen tuotti ongelmia. Herätkää vanhemmat! Te asetatte rajat ja seuraatte, että se lapsi toimii annettujen raamien sisällä. Olen itsekin nepsy, mutta ei olisi tullut kuuloonkaan käyttäytyä noin. Lisäksi en koskaan ole halunnut itse mennä diagnoosien taakse piiloon, vaan ennemminkin työskennellä sen eteen, että diagnooseista huolimatta olen osa yhteiskuntaa ja toimin sen asettamien velvollisuuksien mukaan. Me kaikki olemme yksilöitä ja meillä voi olla haasteita, mutta on täysin anteeksiantamatonta, että nuorten annetaan käyttää diagnooseja helppona tapana jättää "tylsät" tai "epämiellyttävät" tehtävät tekemättä. Tämä myös lisää ennakkoluuloja meitä nepsyjä kohtaan, kun meissä on näitä diagnoosilla ratsastajia joukossa. 

Vierailija
53/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa kasvatuksen peruspilarit ovat jääneet täysin unholaan? Tuosta kiroilevasta teinistä näkee, että hän manipuloi aikuisia aivan 10/0. Se on aivan varmaa, että unikin tulee, jos ulkoilee ja tekee aivotyötä vaativia tehtäviä. Hänellä ei myöskään ollut mitään jaksamisongelmaa tehdä huolellisesti meikkiä, mutta aamupalan tekeminen tuotti ongelmia. Herätkää vanhemmat! Te asetatte rajat ja seuraatte, että se lapsi toimii annettujen raamien sisällä. Olen itsekin nepsy, mutta ei olisi tullut kuuloonkaan käyttäytyä noin. Lisäksi en koskaan ole halunnut itse mennä diagnoosien taakse piiloon, vaan ennemminkin työskennellä sen eteen, että diagnooseista huolimatta olen osa yhteiskuntaa ja toimin sen asettamien velvollisuuksien mukaan. Me kaikki olemme yksilöitä ja meillä voi olla haasteita, mutta on täysin anteeksiantamatonta, että nuorten annetaan käyttää diagnooseja helppona tapana jättää "tylsät" tai "epämiellyttävät" tehtävät

Juuri tämä! Sama se useamman tytön äiti. Ei mitään otetta lapsiin. Sitten ihmetteli kun ei lähipiirissä haluttu niitä yhteisiin juttuihin. Ei kukaan jaksa katsella tollasta huonoa käytöstä mitä oli jokaisella tytöllä. Eikä ole mitään tekemistä nepsyn kanssa. Vaan sillä, että kaikki annetaan periksi ja itkemällä ja millon on huuli kipee ja jalassa naarmu yms. tekemällä tehtyjä ongelmia. Äiti vaan hyysää. Onneksi tajusi ottaa pienen loman itselleen. Vaikka siinäkin meinasi lapsi määrätä kuinka toimitaan. Kuinka joku jaksaa tollasta elämää missä lapset hallitsee arkea. Ei ymmärrä.

Vierailija
54/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini pitäisi laittaa johonkin fyysisesti vaativaan hommaan. Perhe ei vaikuta siltä, että mitään tehtäisiin yhdessä. Isäpuoli selaa vain puhelinta, ei kommunikoi kenenkään kanssa. Minusta teini oireilee tuota täysin pysähtynyttä elämää, ja on tehnyt äidistään palvelijan. Hakee siis vain huomiota, jota ei saa muuten.

Vierailija
55/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kauas jo näkee, että tuossa on kyseessä orastava persoonallisuushäiriö tuolla teinillä, ja sen myötä on ADHD aika pieni ongelma...

Vierailija
56/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kasarilla luunappi korjasi nämä nepsyilyt.

Kasarilla vanhemmat eivät istuneet kännykkä nokan alla. Ei minun ainakaan tarvinnut luunappeja lapselleni antaa, vaikka nuorimmainen oli vilkas. Nyt hän on hyvässä työssä ja tienaa hyvin. E kaikki vilkkaat ole nepsyjä.

Eivätkä kaikki nepsyt ole vilkkaita. Osa on päin vastoin hyvinkin ujoja ja syrjäänvetäytyviä.

Sitä mä ihmettelen että noilla 6tytöllä kaikilla ADHD ja joku muu diagnoosi, kun yksikään ei kyllä näytä että ois ADHD, noin isoksi laumaksi lapsi minusta olivat rauhallisia.

Voi olla rauhallinen vaikka olisi adhd. Tosin nykyään adhd diagnoosin saa  nekin joilla on add eli suotta ihmettelette. 

Jos lääkitys on paikkallaan niin sillä ei ole väliä onko add, adhd vai jotain siltä väliltä. 

Vierailija
57/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kauas jo näkee, että tuossa on kyseessä orastava persoonallisuushäiriö tuolla teinillä, ja sen myötä on ADHD aika pieni ongelma...

Mietin samaa, että jokin diagnoosi hänellä kyllä on, mutta ei mikään noista jo annetuista. Jo ensimmäisessä jaksossa, kun puuhasivat muuttoa, niin tiesi ettei mikään todellakaan koulua vaihtamalla muutu. Kertoo jo paljon, että edellisessä koulussa nostivat kädet pystyyn.

Vierailija
58/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nepsynä ja sellaisen äitinä kauhistelen kommentfeja. Kuinka lapsista voidaan kirjoittaa näin? Ihailen monilapsisen perheen äidin rauhaa olemuksessaan. Moni kauhistelee, kuinka lasten annetaan puhua noin. Tosiasia kuitenkin on, että piirteet eivät joka kerta rajoittamalla poistu, eritoten jos kyseessä autismi ja/tai tourette. Olen minäkin saanut osakseni pään pyöritystä, kun olen kantanut kaupungilla kirkuvaa jo isoa lasta vaakatasossa. Sellaista se aistiherkän autistin elämä vaan on ja ädin tehtäväni on ollut olla tilanteissa mahdollisimman rauhoittava ja tyyni,  muiden hyväksymä tiukka kuri kun vaan pahentaa meltdowneja. 

Vierailija
59/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tota sarjaa katsonut sitten yhtään, mutta muistakaahan nyt hyvät ihmiset että nepsy on todella laaja käsite. Nepsyyn kuuluu niin adhd, autismi, ocd kuin tourettekin, ainakin, varmaan muitakin lisäksi. Itselläni on ocd eli olen nepsy, mutta en ollut koskaan kyllä mikään vilkas lapsi. Päinvastoin, olin paljon yksin, järjestelin lelujani yms. Olin oikeastaan varmaankin aika poikkeuksellisen rauhallinen.

Ocd on mielenterveyden häiriö, eikä sillä ole mitään tekemistä nepsyyden kanssa vaikka monesti se ilmenee "nepsyillä" liitännäissairautena. 

Ocd:sta voi myös parantua eli se ei ole mikään pysyvä ominaisuus kuten adhd ja autismi. 

Vierailija
60/1152 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nepsynä ja sellaisen äitinä kauhistelen kommentfeja. Kuinka lapsista voidaan kirjoittaa näin? Ihailen monilapsisen perheen äidin rauhaa olemuksessaan. Moni kauhistelee, kuinka lasten annetaan puhua noin. Tosiasia kuitenkin on, että piirteet eivät joka kerta rajoittamalla poistu, eritoten jos kyseessä autismi ja/tai tourette. Olen minäkin saanut osakseni pään pyöritystä, kun olen kantanut kaupungilla kirkuvaa jo isoa lasta vaakatasossa. Sellaista se aistiherkän autistin elämä vaan on ja ädin tehtäväni on ollut olla tilanteissa mahdollisimman rauhoittava ja tyyni,  muiden hyväksymä tiukka kuri kun vaan pahentaa meltdowneja. 

Mä sain lapsena sotilasremmillä selkäsaunan, kun olin "autistellut". Toinen pedagogi oli jykevä Koivuniemen herra, oksankarahka, jota pidettiin keittiön yläkaapin päällä valmiina ja muistuttamassa, että pitää olla siivosti.

Sain autismidiagnoosin vasta vanhoilla päivilläni. Joten...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi