Nepsyt-sarja
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010322743.html
Kannattaa katsoa ja oppia ymmärtämään levottomia lapsia.
Nykyään on niin paljon levottomuutta lapsissa. Adhd- oireilua on aina vain enemmän.
Mielestäni lasten kasvatus on mennyt todella pieleen Suomessa. Mieluummin houdatetaan ihan pienet lapset, alle vuoden ikäisetkin päivähoidossa kuin että itse hoidettaisiin. Olen nähnyt/kuullut kuinka katkeria isommat sisarukset ovat, kun äiti on kotona vauvan kanssa ja itse on joutuvat tulemaan hoitoon, ikävä on todella suuri. Ei siis ihme, jos pieni lapsi stressaantuu ja pienet aivot eivät sitä stressiä kestä. Lisäksi stressaantunut lapsi ei syö eikä nuku kunnolla.
Myös avioero voi olla rankkaa lapselle, kun vanhemmat kiistelevät vuosikausia kaikesta mahdollisesta eikä syynä ole muu kuin oma kosto. Äidit osaavat olla myös näissä tilanteissa tosi ilkeitä ja mustamaalata isää lapselle. Siis tosi stressaavaa on sellainen lapselle. Eikö nämä äidit ajattele yhtään lapsiaan, vaan vain omaa loukattua egoaan. Tämä lasten kiusaaminen pitäisi todella lailla kieltää erotilanteissa ja määrätä kunnon sanktiot.
Eri asia on väkivaltaiset isät ja äidit, jolloin ero on välttämättömyys ja lasten turvaan saattaminen tärkeintä. Mutta miksi tässäkin viivytellään joskus vuosikausia ja annetaan lasten nähdä se kaikki väkivalta ja huuto. Uhkailevista ja hakkaavista puolisoista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja lähteä oitis eikä jäädä kyyristelemään pelon vallassa. Tämä on hyvin vaarallinen tilanne, mutta vaarallista on jäädäkin.
Ja vielä se alkoholi, jota niin usea juo lastensa nähden, höpöttää ja örveltää. Tätä lapset pelkäävät, kun vanhemman käytös muuttuu eikä lapsi ymmärrä miksi. Se on iha sama onko olo aikuisella ratkiriemukas tai murjottava, lapsi kokee sen erilaisena. Olen sen nähnyt kuinka lapset pelkäävät näitä kännääviä vanhempiaan. Siis miksi vanhemmat haluavat kiusata lapsiaan vain siksi että saisivat juoda ja päänsä sekaisin?
Kaikki tämä aiheuttaa lapselle pitkittyessään käytöshäiriöitä, ei sen tarvitse olla synnynnäinen ongelma. Isompana ongelma vain korostuu, kun nuori muistaa kaiken tapahtuneen. Pieni lapsi reagoi raivoamalla, koska hänellä ei ole sanoja kertoa mikä stressaa.
Niin, se kännykkä on myös haitallinen... se on nähty kuinka kuutamolla voivat vanhemmat olla lasten läsnä ollessa kun samalla selaavat kännykkäänsä. Ohitetaan kysymykset, ohitetaan lapsen tarpeet kokonaan. Voi luoja kuinka se minua säälittää, kun näen sen tapahtuvan. Lapsi hakee kontaktia muista ihmisistä, seuraa ja vaatii huomiota. Päiväkodissa ja koulussa opettajat ovat helisemässä näiden kännykkähylättyjen lasten kanssa.
Ajatelkaa vanhemmat, kaikki tuo kostautuu myöhemmin, kun lapsi kasvaa. Sitten se on jo liian myöhäistä.
Katso lähetysajat : Nepsyt - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1152)
Katsoin jo koko sarjan ja huomaan nyt olevani hyvin ahdistunut ja oikein tärisen näkemästäni. Tietysti tässä asiat kuvattiin vain yhdestä näkökulmasta, mutta käsittämätöntä, miten kaikki laitetaan lapsen itsensä ja erityisesti lapsen äidin syyksi. Lapsen pitäisi muuttua, mutta ei kenenkään muun. Sitten lapsia huumataan täysillä myrkyillä, jotta lapsi pärjäisi koulussa kun koulu ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Kaikenlaista lässyttäjää, kyttääjää ja arvostelijaa riittää sekä turhia tapaamisia riittää, mutta mitään oikeaa apua ei ole tarjolla. Näistä ns. perhetyöntekijöistä vain tämä usean lapsen äidin luona käynyt av-mamma tuntui olevan hallitsevan työnsä edes jotenkin ja olleen edes jotenkin jopa käytännössä avuksi.
Itselläni olisi näkemästäni ohjelmasta paljon muutakin sanottavaa, mutta en nyt oikein pysty enempää kirjoittamaan. Olen nyt jossakin ihme tilassa. Itsekin autismikirjolla olevana pitkäaikaistyöttömänä olen toki joutunut jo aikoja sitten kohtaamaan tämän todellisuuden, että yksin joutuu selviytymään, eikä mitään apua yhtään mihinkään ole tarjolla. Sen sijaan juurikin näitä turhia tapaamisia, kyttäämistä ja samojen asioiden jauhamista uudelleen ja uudelleen riittää ilman, että sillä on mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin jo koko sarjan ja huomaan nyt olevani hyvin ahdistunut ja oikein tärisen näkemästäni. Tietysti tässä asiat kuvattiin vain yhdestä näkökulmasta, mutta käsittämätöntä, miten kaikki laitetaan lapsen itsensä ja erityisesti lapsen äidin syyksi. Lapsen pitäisi muuttua, mutta ei kenenkään muun. Sitten lapsia huumataan täysillä myrkyillä, jotta lapsi pärjäisi koulussa kun koulu ei näe omassa toiminnassaan mitään vikaa. Kaikenlaista lässyttäjää, kyttääjää ja arvostelijaa riittää sekä turhia tapaamisia riittää, mutta mitään oikeaa apua ei ole tarjolla. Näistä ns. perhetyöntekijöistä vain tämä usean lapsen äidin luona käynyt av-mamma tuntui olevan hallitsevan työnsä edes jotenkin ja olleen edes jotenkin jopa käytännössä avuksi.
Itselläni olisi näkemästäni ohjelmasta paljon muutakin sanottavaa, mutta en nyt oikein pysty enempää kirjoittamaan. Olen nyt jossakin ihme tilassa. Itsekin autismikirjol
Tässä ei selvästikään edes kerrottu ihan kaikkea. Ainakin itselleni heräsi kysymyksiä, joihin en saanut vastauksia, kuten esim. se, miksi tällä yhdellä naisella oli jopa viisi oireilevaa lasta. Tästä ohjelmasta, jossa oli 6 jaksoa muodostui nyt vähän sama vaikutelma kuin näistä tarkoituksella pelkistetyistä lyhyistä Perjantai-dokumenteista, joissa tarkoituksella jätetään paljon kertomatta, jotta niistä saadaan sensaatiohakuisia, kärjistäviä ja kysymyksiä ja voimakkaita ajatuksia herättäviä.
Mikään hyvänmielen sarja tämä ei tietenkään ole ja tätä katsoessa pitää tietyllä tavalla hillitä itsensä ja tämän tuottamat ajatukset.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ei järkipuhe ja oma vastuun otto kiinnosta, helpompaa on mennä piiloon diagnoosien taakse.
Tuo on totta. Helpompi ulkoistaa syy itseltä pois.
Epävakaat vanhemmat ovat syy lapsen oireiluun, vanhempien pitäisi hoitoa hakea eikä lapsen.
Housuissas on epävakaa. Miten monilapsisessa perheessä vain yksi lapsista oireilee? Muistakaa karma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni olisi näkemästäni ohjelmasta paljon muutakin sanottavaa, mutta en nyt oikein pysty enempää kirjoittamaan. O
On ihan mahdollista, että perheen ensimmäinen diagnoosi tulee lapselle, joka on jo 17 v. diagnoosin saadessaan. Siinä vaiheessa voi olla, että sisaruksia on jo useampia.
Miksi näillä oli näin paljon kotieläimiä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tota sekä eläimiä että ihmisiä huomionhakuisena kiusaavaa demonikakaraa ei laiteta kuriin/laitokseen? 😳
Vtuttaa katsoakin. Ihan oikeasti nyt. Johonkin se raja.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni olisi näkemästäni ohjelmasta paljon muutakin sanottavaa, mutta en nyt oikein pysty enempää kirjoittamaan. Olen nyt jossakin ihme tilassa. Itsekin autismikirjol
Voit ehdottaa, mitä pitäisi tehdä? Kunnilla ei ole rahaa kouluille eikä valtiolla sotealueille. Koulu ei ole hoitolaitos vaan siellä on oikeasti nuoria, jotka haluavat opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni olisi näkemästäni ohjelmasta paljon muutakin sanottavaa,
Toki näinkin voi olla, mutta luulisi jotakin viitteitä huomaavan lapsista jo silloin kuin ovat pienempiä. Onhan tämä nuorinkin, 6-vuotias jo ehtinyt saamaan diagnoosin.
Miten liittyy nepsyt sarjaan sun vuodatus? Ei adhd tai autisminkirjo liity mitenkään kasvatukseen, avioeroihin vanhemman juopotteluun tai kaltoinkohteluun. Nyt kannattaa googlettaa.
Ilkeä kommentointi ja mielipiteet asiasta mistä et tiedä faktoja on aika mautonta. Aika hupaisaa että joku kirosana on kamalaa mutta sun käytös täällä on jotenkin ok, vaikka ilmeisesti olet aikuinen. Ei oo vissiin vanhemmat sulle opettanut tapoja. Ja tuskin sulla mitään adhd diagnoosia on, jos et ymmärrä että se ilmenee monella eri tavalla .
Kyllä tässä osa tapauksista on vain osaamatonta vanhemmuutta. Ei nepsy diagnoosi tarkoita sitä, että lapsi saa käyttäytyä miten vain haluaa ja pompottaa vanhempia miten haluaa. Mm. antaa lapsen kiusata eläimiä, heitellä huonekaluja yms. Näissä perheissä on usein myös ihan perus elämänhallinta hukassa vanhemmilta. Herää vaan kysymys miksi nykyään joka toinen lapsi on nepsy. Luuri käteen vaan ja sokeria joka muodossa niin hyvä tulee. Vähän lisää tietokoneella olemista yms. Ei ihme jos polla on sekaisin.
Näiltä äideiltä puuttuu jämäkkyys ihan kokonaan. Katsovat läpi sormien kammottavaakin käytöstä. Kaikki sallitaan nepsyyden nimissä. Minusta näin itsekin nepsynä todella huolestuttavaa. Lapsille saa korottaa ääntä ja laittaa tiukat rajat. Lasten kanssa ei pidä väitellä ja jankata, kun ne käyttäytyvät huonosti. Se on huomion antamista eli palkitsemista huonosta käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Ilkeä kommentointi ja mielipiteet asiasta mistä et tiedä faktoja on aika mautonta. Aika hupaisaa että joku kirosana on kamalaa mutta sun käytös täällä on jotenkin ok, vaikka ilmeisesti olet aikuinen. Ei oo vissiin vanhemmat sulle opettanut tapoja. Ja tuskin sulla mitään adhd diagnoosia on, jos et ymmärrä että se ilmenee monella eri tavalla .
Häh? Millä tavalla olen kommentoinut ilkeästi?
Jos lapsella on haasteita, ilman diagnoosia ei saa niihin tukea, sanotko halvaantuneelle, että juokse, äläkä mene pyörätuolin taakse piiloon? Tai jos on aivovamma, ei sekään varmaan mitään haittaa. Eiköhän jokainen vanhempi itse parhaiten tiedä oman lapsensa haasteet ja tuen tarpeen. Itse ilmeisesti olet laiska etkö halua omalle jälkikasvulle parasta, mikäli niitä on? Luuletko oikeasti että kaikki vanhemmat laiskuuttaan hakevat lapselle apua?
En ole tota sarjaa katsonut sitten yhtään, mutta muistakaahan nyt hyvät ihmiset että nepsy on todella laaja käsite. Nepsyyn kuuluu niin adhd, autismi, ocd kuin tourettekin, ainakin, varmaan muitakin lisäksi. Itselläni on ocd eli olen nepsy, mutta en ollut koskaan kyllä mikään vilkas lapsi. Päinvastoin, olin paljon yksin, järjestelin lelujani yms. Olin oikeastaan varmaankin aika poikkeuksellisen rauhallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä aivan kauheaa että lapset omalla nimellä ja omilla kasvoilla esiintyy. Teini ehkä voi ymmärtää miten julkisuudessa esiintyminen voi vaikuttaa elämään.
Mutta tuollainen 6v ei todellakaan!
Mun mielestä tälläiset ohjelmat pitäisi tehdä hyvällä maulla, kun nykyään pystytään helposti muokkaa kuvaa, voidaan kuvata niin että ei näy kasvot, eikä esiinnytä omalla nimellä!
Eli sun mielestä nepsyyttä pitäisi hävetä? Häpeä kuule ihan vaan itse. Minusta on hienoa, että tietoisuutta nepsyistä lisätään.
Mun mielestä nää vanhimmat lapset tässä sarjassa varmasti on osannut jo oman mielipiteensä sanoa. Ei se ole häpeää jos ihminen ei halua omia terveystietoja julkisuuteen. Kun oli tää vastaamon tietomurto esim niin ihmiset sai siitä jopa traumoja! Eiks tuolla sun periaatteella nää tiedot ois voinu lähettää suoraan YLE toimitukseen ja ei muuta ku dokumentti kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ei järkipuhe ja oma vastuun otto kiinnosta, helpompaa on mennä piiloon diagnoosien taakse.
Tuo on totta. Helpompi ulkoistaa syy itseltä pois.
Epävakaat vanhemmat ovat syy lapsen oireiluun, vanhempien pitäisi hoitoa hakea eikä lapsen.
Täysin ymmärtämättömät kommentoijat netissä ovatkin sitten niin fiksuja? Ette tiedä taustoista mitään. Jos sulla ei oo jalkoja, et voi juosta, sit joku sanois että tekosyy, älä mene diagnoosin taakse piiloon. Ihan yhtä hullua. Millä perusteella ei oteta vastuuta, millä perusteella epävakaita vanhempia? Mielestäni epävakautta on kirjoittaa vauva palstalla lapsista ja täysin tuntemattomista perheistä aivan puutaheinää.
Onhan se tän jälkeen varmasti kiva jonkun adan kulkea kylillä, ku muut teinit huutaa perää että onks vaippa täynnä!
Kyllä ei ennen ollut nepsyjä, Nykyajan vouhotusta. Lapset pitäis laittaa pottupellolle rauhottumaan.