Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskaltaako 4-kymppisenä jo luopua ehkäisystä

Vierailija
10.04.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010323014.html

Lääkäri Atte Virolainen: "Karu fakta on, että naisilla neljänkympin kohdilla munasolut alkavat jo loppua. 35 ikävuoden kohdalla naisilla on kiire raskautumista ajatellen. Neljänkympin kohdalla ollaan jo todella myöhässä 42-vuotiaana omilla munasoluilla raskaaksi tuleminen alkaa muuttua jo mahdottomaksi."

Tämä varmasti täysin lääketieteellinen fakta saa miettimään, miksi minun 42 vuotiaana pitäisi vielä jatkaa ehkäisyn käyttöä. Käytössä Cerazette jotka nekään eivät aivan harmittomia ole ja aiheuttaa mm. mielialamuutoksia.

Uskaltaisiko sitä jo luopua ehkäisystä, voiko olla niin huono tuuri että tulee vielä raskaaksi?

Lapsiluku todellakin täynnä, yhtään en enää synnyttäisi. 

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään kannata. 

Vierailija
2/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä aina on nelikymppisetkin raskautuneet, vaikka tietenkin harvemmin kuin nuoremmat. Mulle gyne totesi, kun olin 42v, että kyllä täällä vielä riittää munasoluja, kannattaa käyttää ehkäisyä. En kuitenkaan syö pillereitä, vaan kumi käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo pykki penskoja vielä yli 50 v. Tätini sai iltatähden 48 v.

Vierailija
4/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jos haluat raskaaksi (vaikka todennäköisyys pieni.

Jos et, käytä ehkäisyä

Vierailija
5/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänään lauennut kahdesti tekopilluun, tulikohan se raskaaksi?

Vierailija
6/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on siirrytty keskeytettyyn ja varmoihin päiviin. Mutta ikää on minulla jo yli 50 vuotta. Silti kuukautiset säännölliset niin ei uskalla ihan vapaasti olla tosiaankaan edes vielä.

aplle vinkiksi että monet 40 vuotiaat eivät tule enää raskaaksi. Mutta monet kuitenkin tuleekin. Eli käytä ihmeessä ehkäisyä. 

Vierailija
7/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Onko tuo jokin valelääkäri? Naisia on maailman sivu tullut raskaaksi yli nelikymppisinä, jopa yli viisikymppisinä. Ja ihan luonnostaan! En missään nimessä jättäisi ehkäisyä pois, jos ei halua lapsia.

Vierailija
8/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atte Virolainen tarkoittaa, että TILASTOLLISESTI raskautuminen on 42-vuotiailla vaikeampaa kuin 22-vuotiailla, mutta tämä ei lohduta sitä 42-vuotiasta YKSILÖÄ, joka sattuu tulemaan raskaaksi helposti eikö sitä 22-vuotiasta YKSILÖÄ, joka ei onnistu tulemaan raskaaksi ollenkaan.

Vierailija
9/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain nuorimman lapseni luomuna 43 vuotiaana, vaikka lääkärin mukaan endon sekä kolmen kohdussa olevan myooman takia raskautumisen mahdollisuus oli minimaalisen pieni.

Vierailija
10/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tuli raskaaksi vielä 48 vuotiaana, aika iso ikäero tuli meille lapsille. En luopuisi ehkäisystä vasta kuin vaihdevuosien alkamisen jälkeen 

Vierailija
11/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin lapsia saaneet tulevat helpommin raskaaksi. Esikoisen saaminen yli 40-vuotiaana ilman lapsettomuushoitoja on tosi harvinaista, mutta ei toki mahdotonta.

Vierailija
12/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en suosittele. Itse tulin keskeytetyllä yhdynnällä raskaaksi kuukautta vajaa 46v. Aborttiin se sitten päättyi, mutta eihän se kiva kokemus ollut. Edelleen ehkäisy käytössä ja menkat tulee normaalisti. Ikää 49v.

Vierailija
13/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tänään lauennut kahdesti tekopilluun, tulikohan se raskaaksi?

Tietysti tuli ja synnyttää kohta tekoälyn. 

Vierailija
14/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun on kuukautiset pitää käyttää ehkäisyä.

Kuka uskaltaisi olla ilman ehkäisyä? Eihän siinä ole mitään järkeä, suoraa pelkoa vain.

Vierailija
15/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse uskalsin jättää ehkäisyn pois vasta, kun kuukautisten loppumisesta oli kulunut vuosi.

Vierailija
16/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun on kuukautiset pitää käyttää ehkäisyä.

Kuka uskaltaisi olla ilman ehkäisyä? Eihän siinä ole mitään järkeä, suoraa pelkoa vain.

No minä ainakin panen tekopillua ilman kortsua, pitääkö minun nyt pelätä jotain?

Vierailija
17/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin ehkäisyn pois vasta 52v kun menkat loppui kokonaan. Tuskin olisin tullut raskaaksi mutta en uskaltanut olla ilman ehkäisyä koska kierto oli säännöllinen ja tunsin oviskipuja. 2 lasta. 

Vierailija
18/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vastuutonta sitten lääkäriltä lausua noin voimakkaasti, jos kerran ei olekaan mahdotonta tulla raskaaksi yli 42 v. Miten voi olla, että sanoo noin? 

Vierailija
19/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ehkäisyn keksimistä naiset saivat viimeiset lapsensa 40v jälkeen, jollei jokin tulehdus tai endometrioosi ollut turmellut hedelmällisyyttä sitä ennen.

Vierailija
20/31 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössä varmat päivät ja keskeytetty yhdyntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän