Käytätkö vanhan liiton tapaan sanaa "eli" sanan "tai" korvaajana, koskaan?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko teinejä? Edelleen on käytössä "siis, eli ja tai". Paitsi jos ajattelee siltä kannalta että eli tarkoittaa myös että joku eli ennen kuin kuoli, ehkei ole kiva käyttää.
Joku kivikautinen besserwisseri ei tajuu 😂🤦🏻.
Tuntuu ettei saa käyttää myös sanaa väkevä tai voimakas, ettei teinit kauhistu. On vain sana tulinen. Mitä ihmettä.
Kyllä. Tapa on tarttunut lapsuudenkodin naapurissa asuneelta mummolta. Oli syntynyt 1912.
Käytän. Mummi ruukas paljon käyttää. Ollaan Pohjois-Pohjanmaalta.
En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän vaikka en ole ihan nuori, eli ei varmaan ole ollut käytössä isovanhempieni kotiseuduilla.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että eli tulee venäjänkielen sanasta ili, joka tarkoittaa tai.
Minä taas veikkaan että eli tulee ruotsin kielen sanasta eller. Olen kotoisin ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta ja minun äidinkielenään ruotsia puhuneet kaverit käyttivät eli-sanaa tain asemasta tyyliin otatko mehua eli maitoa.
Minua ärsyttää suunnattomasti englannin OR-sanan kaksoismerkitys. ELI ja TAI ovat ihan eri asioita! Miksi sama sana?
Kissa eli koira? Väitetään että kissa on koira. Tuollaista en koskaan sanoisi mutta "kissa tai koira" on ihan kelpo ilmaisu jos kumpi tahansa eläimistä kelpaa.
En tietenkään käytä. Eli ja tai eivät ole synonyymejä.
Toisinaan.
T: nimim. Assburger vm. 1971
Vierailija kirjoitti:
Murteellisessa puhetavassa voivat olla.
En tietenkään käytä eli- sanaa tai- sanan sijasta kirjoitetussa tekstissä, kuten ennkäytä kirjoitetussa tekstissä murrettanikaan.
T: nimim. Assburger
Vierailija kirjoitti:
Taru Sormusten Herrasta kirjan kääntäjä voisi olla kanssasi eri mieltä.
Olne tietoinen, että ennen sitä käytettiin tuolla tavalla. Itse en käytä kuin korkeintaan vähän huumorimielessä, jos haluan venkoilla jostain syystä kielellisesti ja keventää tunnelmaa.
Sade eli tuuli lukee mummon vanhassa ilmapuntarissa.
Korvaan sanat "siis," "eli" ja "tai" aina sanalla "tahiti".