Miten te pystytte työskentelemään 40 h viikossa?
Valmistuin pari vuotta sitten. Kaikki opiskelukesät tein kokopäivätöitä ilman lomaa.
No valmistumisen jälkeen kokoaikainen työ oli vaikeaa ja selvisin vuoden. Lopulta tuli burnout ja jäin sairaslomalle. Kun palasin taas kokoaikaiseksi sain uuden burnoutin.
Yritän saada omalta alaltani 3-4 päivän työviikkoa. (Talous kestäisi sen). Mutta kukaan ei suostu tekemään sellaista sopimusta. Korkeakoulututkinto vaihtuu pian pikaruokaravintolan tai siivojan työksi.
Miten te kestätte 40 h työviikkoa ilman, että tuntuu kuin koko elämä valuisi hukkaan?
Kommentit (143)
Nuorena työskentelin noin 50 h viikossa. Nyt vanhana ei meinaa jaksaa edes 30 h viikossa.
En enää jaksakaan. Teen noin 20h viikossa.
Eihän se mukavaa ole. Työni kun on vielä psyykkisesti tosi kuormittavaa (sossu), niin arki-illat kuluvat lähinnä maatessa sohvalla zombiena. Viikonloppuisin taas pitää siivota, hoitaa asioita, käydä kaupassa, pestä pyykkiä jne.
Odottelen eläkettä ja toivon että selviän terveenä sinne asti. Enää 16 vuotta jaksettavana.
t. 37 tuntia 30 minuuttia viikossa + joka päivä 30 min. ruokatauko omaa aikaa keskellä päivää
Teen 42 tuntista viikkoa (en asu suomessa) ja työmatka on tunnin suuntaansa kun menen toimistolle eikä mitään ongelmaa jaksamisen kanssa.
Tänään lähdin kotoa 07:45, aloitin työt 08:45, lounastauko klo 12-13 ja lähdin kotimatkalle 16:45. Kotitoimistopäivinä teen pidempään eli aloitan ennen kasia ja lopetan viiden jälkeen mutta pidän tunnin lounastauon.
Vierailija kirjoitti:
En kestänytkään.
Onneksi löysin työn, jota teen 3 päivää viikossa. Tämä on onni ja aikaa jää muuhunkin.
Toivottavasti myös elät sillä etkä nosta mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kestänytkään.
Onneksi löysin työn, jota teen 3 päivää viikossa. Tämä on onni ja aikaa jää muuhunkin.
Millainen työ?
-ap
Vauva palstalla roikkuminen ja jää aikaa femakkohommiin.
Sonja
Työskentelen noin 50 tuntia viikossa. Ja paperihommat päälle.
T. Pienyrittäjä
Vierailija kirjoitti:
En pysty, opiskelutkin jäi kesken ja sen jälkeen olen vain syrjäytynyt.
Voimia. Älä jää syrjäytymään liian kauaksi aikaa.
Tee aluksi täysipäiväinen sopimus, puolen vuoden päästä pyydä lyhennettyä työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyri aloittamaan täysillä tunneilla ja kun on jalka kunnolla oven välissä, neuvottele osaviikko.
Ja ei ihme, jos et jaksa nykyajan työelämää. Itsekin teen osaviikkoa.
Kuka ne loput työt tekee, työkaveritko? Vai se osa-aikainen, joka tarvitsisi tukia palkan päälle, muttei kohta enää saa oikeistohallituksen takia?
Älä ajattele töitä vain käytetyn työajan kannalta, vaan tee tehokkaasti työsi niin, että pysyt vähintään muiden tahdissa. Voit ottaa itsellesi miellyttäviä, täydentäviä työtehtäviä tähän ohelle, mikä tekee työstä mukavampaa. Tee ikävät hommat tehokkaasti ja käytä aikaa mielekkäisiin asioihin.
1800-luvun Englannissa tehtiin 16 tunnin työpäivää hiilikaivoksilla. Tämä siivitti Britannian suurvallaksi. Kukaan ei kysynyt, että miten pystyt/jaksat.
En minäkään jaksa. Teen 16 h viikossa ja olen tuostakin määrästä aivan loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystykään. Siksi olen kaupanalalla. Työtunteja kuussa kertyy 120-130, se on sopiva määrä.
Tuletko toimeen palkallasi?
Saatko tukia lisäksi?
En saa tukia. Brutto on reilu 2000, riippuu vähän lisistä. Teen 2-3 viikonloppua kuussa ja usein arkipyhiä, nytkin tässäkin kuussa olen vapun töissä. Maksan asuntolainaa ja tulen toimeen ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Elä tee 40h sopparia. Vain duunareilla on 40h sopparit. Ylemmillä toimihenkilöillä on 37,5h eikä elämä valu hukkaan.
Mä olen periaatteessa kyllä ylempi toimihenkilö, ja mulla on 40 tunnin työsika. Ja erotuksena duunareihin, mulla työaika ei kerrytä edes pekkasvapaita eli työajanlujennysvapaita. Meidän alalla vaan ei ole TESiä, joten mennään lain mukaan. TESit antavat usein kakia paremmat edut.
Onko työ sosiaalisesti kuormittavaa? Avokonttori? Yritä löytää työ, jossa saat keskittyä ja tehdä vaikka etätöitä välillä? Auttaisko se?
Luin vielä uudelleen aloituksen. Uupumistapauksessa voit jakea kuntoutustukea tai sairaspäivärahaa ja tehdä osa-aikaista. Siis jos aloitat uudessa kokoaikaisena, mutta et jaksakaan. Mutta voi olla, että et uuvuksan, joskus se on työyhteisö tai pomo, joka uuvuttaa. Vaihtamalla usein paranee. Tsemppiä!
Olen 62 vuotias ja teen 40 tunnin työviikkoa johtotehtävissä. Vuorokaudessa on 24 tuntia, nukun noin 8 tuntia, vapaa-aikaa jää 8 tuntia arkisin, viikonloput vapaana, vuosilomaa 7,5 viikkoa. Työpaikka lähellä kotia matkoihin ei kulu aikaa. Hyvin jaksan. Ja tein myös 40 tunnin työviikkoa, kun lapset olivat pieniä.
Öö...ei 40h/vko edes riitä. Et ole vain ehkä vielä sisäistänyt sitä että elämä on sitä että yrität selviytyä eläkkeeseen saakka hengissä. Sen jälkeen voit hetken hengähtää. Ehkö sinut on vain päästetty kotona liian helpolla.
En pystykään.
Työskentelen 70-80 tuntia viikossa.
Lauantaisin vain kahdeksan tuntia ja sunnuntaisin 4-6 tuntia.
Arkisin painan pidempää päivää.