65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Asfalttimiehet oli jo 1990-luvulla talvet ansiosidonnaisella Thaimaassa.
Sinkut varsinkin. Taitavat olla edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60% eläkeläisistä saa alle 2000 euroa kk bruttona eläkettä.
Noi luvut oli tänään jossain.
Oliko jopa 25% saa sen jotain 1250-1300 kk miinus verot.
Urpo. Et ilmeisesti ymmärrä mitä eroa on tuloilla ja omaisuudella?
Tilastojen mukaan eläkeläisten mediaaniomaisuus on 20 000€.
Onko paljon vai vähän?
Missä asfalttimiehet on? Ei ole taas moneen kuukauteen näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Hitto, kun vielä saisi uuden 4 h + k paritalon puolikkaan 400 000 mk eli 80000 euroa niinkuin 1990-luvun lopulla ja siihen laskevat korot. Kyllä joillain kävi tuuri. Nyt sama asunto myydään vanhentuneena 200 000 eurolla.
Äärimmäisen huono sijoitus ollut tuo. Vastaa muuten esim vuoden 1998 400 000mk tällä hetkellä 106 233€. Tossa sulle muunnin, kun tunnut tarvitsevan: https://app.rahamuseo.fi/?calculator=true
Jos tuon summan pistäisi pörssiin tuottamaan esim 5% tuotolla samaksi ajaksi eli 26 vuotta, olisi se 377 730€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto, kun vielä saisi uuden 4 h + k paritalon puolikkaan 400 000 mk eli 80000 euroa niinkuin 1990-luvun lopulla ja siihen laskevat korot. Kyllä joillain kävi tuuri. Nyt sama asunto myydään vanhentuneena 200 000 eurolla.
Äärimmäisen huono sijoitus ollut tuo. Vastaa muuten esim vuoden 1998 400 000mk tällä hetkellä 106 233€. Tossa sulle muunnin, kun tunnut tarvitsevan: https://app.rahamuseo.fi/?calculator=true
Jos tuon summan pistäisi pörssiin tuottamaan esim 5% tuotolla samaksi ajaksi eli 26 vuotta, olisi se 377 730€.
Pyytävät 1990-luvun taloista 200 000.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisissä on paljon varakkaita ja erittäin korkeita eläketuloja nauttivia.
Täysin totta. Harva 25-vuotias on varakas, ellei siten ole saanut perintöä. Myös hyvin harva 25-vuotias saa eläketuloa. ja jos saa, niin ei erittäin korkeata työeläkettä. Onko tämä muka vääryys?
On täysin selvää, että varallisuus karttuu pitkällä aikavälillä säästämisen, arvonnousun ja mahdollisten perintöjen myötä. Varsinkin jos osaa säästää palkkatuloista.
Näin ollen ikä on keskeinen varallisuuden tasoa selittävä tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee Ap ahkerasti ja lujasti töitä, niin jonain päivänä ehkä itsekin nautit ansaitusta eläkkeestäsi.
Just noin ja sitten uhriudutaan kun ei saatukaan heti johtajan pestiä - mulle kaikki ja heti - muuten en tule duuniin
Mulla on cv 2 sivua. Montako työpaikkaa sulla on?
Olen eri, mutta kaivoin esiin viimeisen CV:ni vuodelta 2017. Sekä suomen- että- englanninkielisessä versiossa on 3 sivua, vaikka olen jättänyt pois 5 ensimmäistä työnantajaa eli 9 vuotta. Työnantajia minulla on ollut yhteensä 9 kpl ja erilaisia toiminimikkeitä noin 20 kpl, useimmat niistä erilaisissa kansainvälisissä tehtävissä.
Terveisin eläkeläinen.
Minulla on työpaikkoja 1 per rivi ja 2 sivua.
No kannattais miettiä, miksi ei saa tuolla cv:llä pysyvää työtä.
Vanhempi sanoi, että osta hänen asunto. En kehdannut sanoa, että en saisi niin paljon edes lainaa.
Toiveajattelua.
Olen miettinyt kyllä, miksi ei saa 2 sivun cv:llä töitä ja sitä varten aion tilata lääkärin ja tällä kertaa sanon, että olen masentunut ja jään saikulle.
Ottakoon sijaiset muualta välillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt kyllä, miksi ei saa 2 sivun cv:llä töitä ja sitä varten aion tilata lääkärin ja tällä kertaa sanon, että olen masentunut ja jään saikulle.
Paha masennus ja ahdistus, sillä syyllä on moni työkyvyttömyyseläkkeellä.
Se on loppu nyt, meinaan työpaikoissa kiertäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyytävät 1990-luvun taloista 200 000.
Joo, se on se: sijainti, sijainti, sijainti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietein kyllä jo viimeksi töissä, että jos nyt sopimusta ei jatketa niin seuraavaksi menen lääkäriin ja sanon, että olen masentunut ja katson vaikka telkkaria.
Jossain välissä se mitta tulee ihmisillä täyteen työpaikkojen kiertämisessä ja kun jäät kotiin, tuet on leikattu ja haukutaan sossupummiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietein kyllä jo viimeksi töissä, että jos nyt sopimusta ei jatketa niin seuraavaksi menen lääkäriin ja sanon, että olen masentunut ja katson vaikka telkkaria.
Jossain välissä se mitta tulee ihmisillä täyteen työpaikkojen kiertämisessä ja kun jäät kotiin, tuet on leikattu ja haukutaan sossupummiksi.
Valittaa, että paha masennus ja ahdistus ja simsalapim olet kohta kehuttu eläkeläinen.
Ei enää sossupummi.
Naapureille ja sukulaisille voi sanoa, että jäi reuman takia eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen, joka on painanut töitä 40 vuotta ilman työttömyystukia ansaitsee eläkkeensä. Tukien varassa eletyt vuodet voitaisiin vähentää työvuosista ennen eläkkeen saamista. Myös suurituloisten eläke lähtisi rullaamaan vasta kun 40 työvuotta on tehty. Nykyään varakkaat pakenee eläkkeelle kesken vajaavaisen työuran.
Niinhän tuo aika monella onkin vähennetty, kun ennen ei työttömyyskorvaus kerryttänyt eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jokainen, joka on painanut töitä 40 vuotta ilman työttömyystukia ansaitsee eläkkeensä. Tukien varassa eletyt vuodet voitaisiin vähentää työvuosista ennen eläkkeen saamista. Myös suurituloisten eläke lähtisi rullaamaan vasta kun 40 työvuotta on tehty. Nykyään varakkaat pakenee eläkkeelle kesken vajaavaisen työuran.
Niinhän tuo aika monella onkin vähennetty, kun ennen ei työttömyyskorvaus kerryttänyt eläkettä.
Ei työmarkkinatuki kerrytä eläkettä edes työkokeilussa eikä peruspäiväraha.
Ansiosidonnainen kerryttää eläkettä, mutta Orpo leikkasi sen.
Lainaus: "Miten hän tätä eläketurvakeskuksen tilastoa pitäisi tulkita, kun se tarjoaa 80-luvun keskivertoeläkkeen suuruudeksi noin 300 euroa/kk.
Eihän tää käy järkeen ollenkaan."
Todennäköisesti tuohon 300 euron summaan ei ole tehty rahanarvonmuunnosta. Itse sain inssinä palkkaa 80-luvun alussa 3000 mk/kk eli nykyrahassa 600 €/kk. Jos rahanarvonmuunnos otetaan huomioon, niin vuoden 2023 tasossa tuo 3000 mk olisi noin 1780 €.
Heh heh
tradenomi Hönö Tiainen Porista taas unelmoi ja onanoi 👮😂😆😂😆
"pääsispäs eläkeläiseksi eläkeläisten tilalle"
BUAHHHAAAAHHHAAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja minäkin olen ollut töissä 8 vuotta ennen kuin työeläke alkoi edes karttua, vaikka maksoin eläkemaksuja siinä, missä muutkin. Kyllä niiltä eläkeläisiltä on eläkekertymää leikattu jo työuran alussa ja työttömyysvuosina, joita kuitenkin ennenkin on ollut, vaikkakaan työttömyyttä ei ollut näin paljon kuin nykyään.
Eläkkeelle pääsee masennuksesta ja ahdistuksesta. Veronmaksajat maksaa.
Verot ne vaan työssäkäyvillä nousee.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa ja takuueläke 970 netto kuukaudessa.
Asfalttimiehet oli jo 1990-luvulla talvet ansiosidonnaisella Thaimaassa.