Mies on alkanut käymään salilla 11-vuotiaan pojan kanssa
Ovat jo pidempään harrastaneet judoa ja mies on käynyt salilla jo ennen lasten hankkimista. Nyt mies on alkanut ottamaan poikamme salille mukaan ja siellä tekevät mm maastavetoja, rinnallevetoa ja kyykkyjä. Onko poika liian nuori? Yleensä saleille ikäraja on 14 tai 15 ja tuota miehen suosimaa runsas proteiinista ruokavaliota ei suositella lapsille.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä yrittää opettaa pojalleen terveellistä elämää, mutta äiti haluaa syöttää kakkuja?
Lapsille ja kasvaville nuorille on suositeltavaa liikunta joka vahvistaa luita. Isku- ja tärähdystyyppinen kuntoilua: erilaisia hyppyjä ja suunnanmuutoksia sisältäviä liikuntamuotoja, kuten maila- ja pallopelejä, yleisurheilua.Missä on nämä suositukset vai keksitkö itse?
Nämä asiat opin jo silloin kun olin itse lapsi. Mutta esim. UKK-instituutti suosittelee.
Lapsi pois salilta! Jää muutoin ikäisiään lyhyemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Pituuskasvu voi pysähtyä lopullisesti jos lähtee vaikka siinä alta kuudentoista repimään kovaa salilla. Näin olen kuullut.
Ei pidä paikkaansa, sinulle on kerrottu väärää tietoa.
Poika meni muun urheilun ohella aikanaan paikallisen urheiluseuran punttikouluun 8-vuotiaana, jatkoi 15-vuotiaaksi ja edelleen käy salilla, muttei enää kilpaile. Pituutta sille kertyi 185 cm, joten eipä tuo puntinnostelu tainnut vaikuttaa mitenkään.
Monella näyttää olevan mutu perseessä vaikka elämme tiedon aikaa. Jo kotimaaksi googlettamalla löytyy useita artikkeleita 2000-luvulta joissa jerrotaan tämän myytin taustat ja pitääkö paikkansa. No ei pidä. Marjatst unohtaa ne kansakoulun opit ja päivittäkää ne nykypäivään.
Vierailija kirjoitti:
Pituuskasvu voi pysähtyä lopullisesti jos lähtee vaikka siinä alta kuudentoista repimään kovaa salilla. Näin olen kuullut.
Kyseessä on yhtä kaukaa haettu juttu kuin, että sali tekee homoseksuaaliksi. Ei se siitä tee totta, vaikka kuinka moni siihen uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on uskomattoman pitkään säilynyt urbaani legenda, jossa, kuten kaikissa muissakin pitkään säilyneissä urbaaneissa legendoissa,, on juuri sen verran totta mukana, että se säilyy hengissä. On totta, että pituuskasvu voi häiriintyä, jos luiden kasvulevyt vaurioituvat. On totta, että ne voivat vaurioitua kuntosalilla. Ei ole totta, että ne vaurioituisivat kuntosalilla yhtään sen todennäköisemmin kuin vaikka sählyssä, tanssissa, pyöräilyssä tai missään muussakaan liikunnassa tai vaikka kadulla liukastuessa. Ei ole minkäänlaisia todisteita, että aikaisin voimaharjoittelun aloittaneet ihmiset jäisivät muita enemmän omasta kasvuennusteestaan. Tätä asiaa on tutkittu vaikka kuinka paljon ja jos asia kiinnostaa syvällisemmin, tieteellisiä artikkeleja aiheesta löytyy hyvin helposti.
Ei kannata uskoa kritiikittömästi ihan kaikkea, minkä kuulee.
Heillä on kohta molemmilla peräsuolenlaskeuma.
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei painoja kasvavalle lapselle. Juoksumattoa tai soutulaitetta voi käyttää, jos haluaa.
Tää on väärä ja vanha tieto. Oikein tehtynä voimaharjoittelu on kasvavallekin lapselle terveellistä ja turvallista, eikä vaikuta pituuskasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä yrittää opettaa pojalleen terveellistä elämää, mutta äiti haluaa syöttää kakkuja?
Lapsille ja kasvaville nuorille on suositeltavaa liikunta joka vahvistaa luita. Isku- ja tärähdystyyppinen kuntoilua: erilaisia hyppyjä ja suunnanmuutoksia sisältäviä liikuntamuotoja, kuten maila- ja pallopelejä, yleisurheilua.
Voimaharjoittelu vahvistaa lihasten ohessa luita äärimmäisen hyvin. Ei välttämättä vaadi iskuja.
Lasten on aivan turha mennä salille. Kotona voi tehdä punnerruksia ja muita oman kehon painon liikkeitä halutessaan. Pätee myös suurimpaan osaan aikuisista.
Vierailija kirjoitti:
Lasten on aivan turha mennä salille. Kotona voi tehdä punnerruksia ja muita oman kehon painon liikkeitä halutessaan. Pätee myös suurimpaan osaan aikuisista.
Leuat ja punnerrukset treenaavat ylävartaloa hyvin, mutta tulee se ongelma, että tarpeeksi vahvana ei oman kehon paino enää riitä ja esim sadan toiston sarja punnerruksia ei kasvata voimaa yhtä hyvin kuin kymmenen toistoa penkkipunnerrusta. Alavartalon treenaaminen on myös ongelma, koska omalla painolla kyykkääminen on liian kevyttä useimmille aloittelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä noin nuori pois salilta!
Miksi? Hyvä kun on päässyt tarpeeksi nuorena harjoittelemaan myös salilla. Veisin omanikin jos minulla semmoisia olisi.
Toinoinni. Alotin salin ja kamppailulajit siin 9v ikäisenä ajatuksena portsarin pätevyydet ja vartijan tutkinto myähemmin. Olen 170cm pituinen, mutta ei haittaa. Sodassa ja kamppailussa lyhyempi pituus on lähinnä suuri hyäty.
On juuri sopivan ikäinen, ja hyvä että treenaa. Lihasmassan ja voiman kasvua tulee enemmän sitten kun murrosikä alkaa, mutta ei se treeni hukkaan mene sitä ennenkään.
Ja kyllä siellä judotreeneissäkin tehdään voimaharjoittelua kehonpainoliikkeillä, kuten punnerruksilla ja istumaannousuilla.
Vierailija kirjoitti:
Toinoinni. Alotin salin ja kamppailulajit siin 9v ikäisenä ajatuksena portsarin pätevyydet ja vartijan tutkinto myähemmin. Olen 170cm pituinen, mutta ei haittaa. Sodassa ja kamppailussa lyhyempi pituus on lähinnä suuri hyäty.
Pohjoisessa pakkasen sietokyky on parempi mitä vähemmän pinta-alaa on haihdutettavana. Erityinen etuasema pohjoisissa oloissa sotiessa. Se on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Heillä on kohta molemmilla peräsuolenlaskeuma.
Pitää hengittää ulos painonostelun aikana. Muuten tulee suoli ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leuat ja punnerrukset treenaavat ylävartaloa hyvin, mutta tulee se ongelma, että tarpeeksi vahvana ei oman kehon paino enää riitä ja esim sadan toiston sarja punnerruksia ei kasvata voimaa yhtä hyvin kuin kymmenen toistoa penkkipunnerrusta. Alavartalon treenaaminen on myös ongelma, koska omalla painolla kyykkääminen on liian kevyttä useimmille aloittelijoille.
Suurimman osan ei tarvitse olla niin vahva, ettei oman kehon paino riitä. Tämä jo hiilijalanjäljen takia. Alavartalon treenamiseen on muitakin oman painon liikkeitä kuin kyykkääminen ja varmasti riittää aloittelijoille. Jonkun kahvakuulan, kun ottaa mukaan niin riittää pidempäänkin treenaaville.