Saako katolinen osallistua muiden uskontokuntien sakramentteihin?
Iso riita sukulaisen kanssa... Hän väittää ettei voi osallistua, että muka kirkko kieltää mutta en ole löytänyt mistään mustaa valkoisella. Minusta hän on itse keksinyt rajoitteensa.
Kommentit (12)
Heititpä pahan. Olen itse kummina luterilaiselle tytölle, mutta en sylikummi. Eli kummiksi voi tulla, mutta sylikummiksi ei kelpaa. Tämä oli tilanne 80-luvun lopulla, nyt en tiedä...
Kysäise kirkosta!
3
Siis kysymys ei ole siitä että tästä henkilöstä itsessään tulisi lapsen kummi vaan hän väittää ettei voi olla läsnä kasteen hetkellä vieraan ominaisuudessa. Ap
Kyllä voi olla läsnä, kyse on kuitenkin kristillisestä sakramentista.
Heititpä pahan. Olen itse kummina luterilaiselle tytölle, mutta en sylikummi. Eli kummiksi voi tulla, mutta sylikummiksi ei kelpaa. Tämä oli tilanne 80-luvun lopulla, nyt en tiedä...
Kysäise kirkosta!3
Ei luterilaisilla ole mitään erityistä sylikummia. Siis ei mitään erikoisasemaa kummiuden suhteen sillä, joka pitää lasta kastetoimituksen ajan sylissä.
Nämä sylikummijutut on ihan vanhempien ja kummien keksintöä; höpsöä mun mielestä laittaa kummit jotenkin paremmuusjärjestykseen. :(
Jo on ihme sukulainen sinulla, jos tuollaista väittää.
Jaa, kyllä meillä ainakin lapsella on sylikummi ja kummi, vaikka ei sitä varmaan niissä papereissa luekaan. Oliko teillä sitten toimituksen ajan molempien kummien sylissä...???!!! Vai ehkä äidin sylissä??? Silloin tietysti ovat tasa-arvoisia, mutta kyllä käsittääkseni on eroa sillä onko sylikummi vai "jämäkummi".
lapsen ei tarvitse olla yhdenkään kummin sylissä kasteen aikana tai sitten hän voi olla kaikkien kummien sylissä tai sitten joku haluaa korostaa jonkun erityisen henkilön kummiutta ja nimetä hänet erikseen epävirallisesti SYLIkummiksi. Uskonnon kanssa sillä ei ole tekemistä, kaikki kummit ovat tasavertaisesti kummeja.
Katolinen kelpaa luterilaisen lapsen kummiksi, voi osallistua kasteen toimitukseen aktiivisesti tai passiivisesti, mutta ehtoollisyhteyttä näillä kahdella kristikirkolla ei ole.
Siis kysymys ei ole siitä että tästä henkilöstä itsessään tulisi lapsen kummi vaan hän väittää ettei voi olla läsnä kasteen hetkellä vieraan ominaisuudessa. Ap
Ihan pönttö tyyppi...totta kai saa olla läsnä. Onko sillä jotenkin noussut oma katolilaisuus hattuun?
Itse luterilaisena olen ollut mm. ortodoksihautajaisissa ja sitten aika monissa joissain vapaakirkon tapahtumissa lapsena ja nuorena mukana. Mieheni molemmat vanhemmat ovat puolestaan hellutailaista taustaa, seurakuntaan kuitenkaan kuulumattomia. Mieheni siis siitä johtuen ei kuulu lainkaan kirkkoon, häntä ei ole kastettu eikä hän ole käynyt rippikoulua. Yhteinen lapsemme kuitenkin on kastettu luterilaisessa kirkossa ja siten kuuluu minun tavoin seurakuntaan. Mieheni veli liittyi luterilaiseen seurakuntaan vasta rippikouluiässä. Ja tästä kaikesta huolimatta koko suku on voinut olla läsnä kaikissa ristiäisissä!!
ja sain kyllä olla lapsemme kastetilaisuudessa vaikka lapsi kastettiin luterilaiseksi. Olisi se vähän outoa ollut, jos äiti olisi odottanut oven takana sen aikaa kun luterilainen juhlaväki juhli lapsen kastetta :D :D :D
Lapsemme kastettiin viime vuonna, joten aivan uusinta uutta tietoa tässä siis ap:n sukulaiselle. Sen kun menee vaan kastejuhlaan!
Meillä on vierasjoukossa iso osa katolisia ja molemmilla lapsilla myös osa kummeista katolisia......... So?
tällaisissa asioissa on tärkeää, että jokainen toimii oman vakaumuksensa mukaisesti.
Eli jos sukulaisesi katsoo, että ei voi osallistua, niin ei ole mitään syytä ruveta kiistelemään asiasta.
joilla ei ole mitään tekemistä hänen oman kirkkonsa kanssa. Kaikki on hänen oman päänsä sisällä ja hän mieluummin pilaa suhteensa lähimpiin sukulaisiinsa... Minusta tässä on kyse lähinnä henkisestä sairaudesta. Olen niin suuttunut tämän henkilön kummallisuuksiin että olen päättänyt olla kutsumatta häntä omiin perhejuhliimme.
Ap
tällaisissa asioissa on tärkeää, että jokainen toimii oman vakaumuksensa mukaisesti.
Eli jos sukulaisesi katsoo, että ei voi osallistua, niin ei ole mitään syytä ruveta kiistelemään asiasta.
ts katolinen ei voi käydä luterilaisella ehtollisella eikä toisinpäin. Viimeaikaisin tieto katolilaisista muuten on, että esim avoliittoa suosivat (siis ei avoliitossa elävät pelkästään, vaan kaikki katoliset jotka edes ajatuksen tasolla hyväksyvät avoliiton) sekä ehkäisyn ja abortin hyväksyvät eivät myöskään saisi käydä ehtoollisella. Tosin, mistäs sitä pappi tietää, jos ei kerro.
Muistan yhden tapauksen viimeisen noin 25 v ajalta katolisesta kirkostamme, kun pappi antoi luterilaiselle luvan käydä ehtollisella. Tosin hän sittemmin kääntyi katolilaiseksi.
Eli ei kai katolinen kirkko ole sen kummempi kuin muutkaan esim ehtoollisen suhteen, en usko että tällaiset ristiinkäymiset ehtoollisella ovat sen hyväksyttävämpiä missään kirkossa.